eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

10 największych błędów w e-sklepach (UseLab na Aula #44)

aula_polskaWczoraj w Warszawie odbyła się ostatnia w tym roku Aula (spotkanie branży internetowej). Jednym z punktów tej imprezy była prezentacja dotycząca sklepów internetowych. Wojciech Kuśmierek z UseLab.pl opowiedział o dziesięciu największych błędach, które jego zdaniem pojawiają się w e-sklepach (głównie pod kątem użyteczności).

Oto pełna lista wskazanych problemów:

  1. Brak uwzględniania potrzeb klientów.
  2. Niejasny przekaz marketingowy.
  3. Niewidoczność celu.
  4. Możliwość ucieczki klienta.
  5. Żądanie zbyt wielu danych.
  6. Captcha.
  7. Obowiązkowa rejestracja.
  8. Wymuszanie zgody na przesyłanie informacji.
  9. Zła obsługa błędów w formularzach.
  10. Brak testowania.

Powyższe zestawienie jest dość ogólne, dlatego zapraszam do zapoznania się z dokładnym opisem każdego błędu (wideo z prezentacji nagrał i wrzucił do sieci Maciej Budzich vel Mediafun – dzięki wielkie!).

Po obejrzeniu materiału warto przejrzeć poszczególne elementy w swoim sklepie. Być może natraficie na coś, co można szybko poprawić (albo przynajmniej rozpoznacie problem).

UPDATE: Poniżej dostępne są slajdy z prezentacji Wojciecha:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Free Shipping Day – dlaczego nie zrobimy tego w Polsce?

dzien_darmowej_dostawy

Dzisiaj w USA trwa akcja Free Shipping Day (Dzień Darmowej Dostawy), która dla internetowych sklepów jest świetnym pomysłem na zdobycie dodatkowych zamówień w okresie przedświątecznym (tzw. ostatni rzut na taśmę), a dla klientów wręcz wymarzoną okazją na zakupy (nie trzeba płacić za dostarczenie zamówienia, niezależnie od jego wartości). Przy okazji czytania informacji o tej inicjatywie zacząłem zastanawiać się, dlaczego nie organizujemy takiego Dnia Darmowej Dostawy w Polsce?

Na czym polega Free Shipping Day w Stanach Zjednoczonych? Otóż każdego roku wspólnie z e-sprzedawcami wyznaczany jest ostatni dzień, w którym deklarują możliwość bezpłatnego dostarczenia produktów do swoich klientów (gwarantując jednocześnie pewność otrzymania przesyłki).

Tym razem padło na 17 grudnia, a swój udział w opisywanej akcji potwierdziło 725 firm handlowych (ich liczba ciągle rośnie). Oprócz mniej znanych marek czy sklepów internetowych, we Free Shipping Day uczestniczą także duże korporacje w stylu Apple, Borders, Nike czy ToysRUs.

Taki pomysł (oferowanie darmowej dostawy) plus duża liczba uczestniczących sprzedawców sprawiły, że Dzień Darmowej Dostawy stał się wydarzeniem medialnym (dziennikarze w Stanach raczej nie omijają tego tematu). To zaś najpewniej przekłada się na dużą oglądalność witryny opisywanej inicjatywy i mobilizuje klientów do zrobienia zamówień last-minute.  Dzięki temu z Free Shipping Day będą zadowoleni zarówno właściciele sklepów internetowych (dodatkowa sprzedaż), jak i klienci (okazja do zaoszczędzenia pieniędzy).

Niemal od razu pomyślałem sobie „wow, trzeba spróbować przenieść ten pomysł na polski rynek!”, jednak chwilę później uświadomiłem sobie, że nie będzie to takie proste. Oto dwa główne powody, dla których Dzień Darmowej Dostawy mógłby nie wypalić w naszym kraju:

1. Niskie marże
Duża konkurencja wśród sklepów internetowych oznacza, że w wielu branżach ciągle trwa wojna cenowa. Sprzedawcy często decydują się na minimalne marże – gdyby dodatkowo zaproponowali klientom darmową dostawę, to musieliby dopłacać do każdego zamówienia (lub wychodzić na zero). To raczej wyklucza uczestnictwo w akcji.

2. Niechęć do współpracy
W tym roku minimum kilkanaście razy przekonałem się, że polskie sklepy internetowe nie lubią i nie chcą ze sobą współpracować. Nawet jeżeli dwóch sprzedawców działa w innych branżach to mimo wszystko patrzą na siebie jak na bezpośrednią konkurencję (w pewnym stopniu jest to oczywiście zrozumiałe). Kiedy już jakimś cudem sprzedający zdecydują się na współpracę, to doprowadzenie do jej realizacji jest bardzo trudne (brak zasobów, możliwości technicznych, etc.).

Oczywiście powyższe problemy nie odnoszą się do wszystkich rodzimych sklepów. Myślę, że sporo firm byłoby w stanie poradzić sobie i z darmową przesyłką i ze wspólnymi działaniami z innymi podmiotami. Pytanie brzmi: czy udałoby się zachęcić przynajmniej sto sklepów, które faktycznie zrealizowałyby ten pomysł? W mojej ocenie dopiero wtedy inicjatywa Dnia Darmowej Dostawy mogłaby liczyć na większy rozgłos w mediach.

Co sądzicie o Free Shipping Day w Polsce? Jako kupujący byłbym z tej akcji zachwycony. Czy (jako sklepy) dołączylibyście do pomysłu, gdyby ktoś podjął się jego realizacji? Mój sklep można policzyć za numer 1, potrzebujemy jeszcze znaleźć minimum 99 chętnych :-)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Raport e-Handel Polska 2009

ehandelZgodnie z zapowiedziami, po pobrania udostępniono raport e-Handel Polska 2009, który – jak podają jego autorzy – jest najnowszym i najobszerniejszych studium polskiego rynku handlu elektronicznego.

W opisywanym materiale umieszczono analizę chyba wszystkich aspektów, które są ważne przy prowadzeniu sklepu internetowego (od używanego oprogramowania, przez marketing i promocję, aż do gospodarki magazynowej i obsługi klientów/zamówień).

W Raporcie e-Handel Polska 2009 nie zabrakło też badania konsumentów (ich preferencji zakupowych czy określenia profilu typowego e-klienta).

Raport dostępny jest w dwóch wersjach: podstawowej (116 stron, darmowa) oraz pełnej (154 strony za 183 zł brutto). W tej drugiej edycji dostaniemy prawie dwa razy więcej wykresów z rozszerzonych analiz wyników badania, w tym najwięcej z zakresu branżowego profilu e-konsumenta i jego preferencji oraz z marketingu i płatności. Dodatkowo każdy rozdział w wersji pełnej, oprócz podsumowania i metryki, zawiera kilka stron więcej niż w podstawowej.

Gratuluję autorom Raportu e-Handel Polska 2009 efektu ich pracy. Moim zdaniem to lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce się orientować w zagadnieniach ecommerce.

Zapraszam do czytania: Raport e-Handel Polska 2009 »

raport_ehandel_polska_2009

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)