eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

Afera w branży ecommerce: wezwanie do zaprzestania stosowania klauzul niedozwolonych!

Wczoraj do sklepów internetowych zostały wysłane wiadomości e-mail o tytule „wezwanie do zaprzestania stosowania klauzul niedozwolonych”. Wiadomości na pierwszy rzut oka wyglądają niepoważnie (wysłane z ogólnego adresu e-mail jednego z portali, wzywające do zapłaty sporych sum za niedozowolone klauzule w regulaminie), jednak nie można przejść obok nich obojętnie.

E-mail wysłany do sklepów wygląda następująco:

W tej sprawie został założony wątek na ForumPrawne.org – zapraszam do zapoznania się z jego treścią.

Z moich dość szybkich ustaleń wynika, że:

  • sprawa dotyczy minimum kilkuset sklepów internetowych (gdzieś nawet padła liczba 2600)
  • maile otrzymały głównie małe sklepy (w większości przypadków działalności jednoosobowe)
  • nikt nie dostał informacji o pozwie oficjalną drogą listowną
  • nike nie otrzymał informacji o numerze sprawy
  • nikt nie otrzymał informacji, o jakie błędne zapisy w regulaminach chodzi
  • nikt nie dostał wiadomości adresowanej bezpośrednio na swoje dane
  • każdy otrzymał propozycję wycofania pozwów pod warunkiem zapłacenia określonej kwoty pieniężnej
  • kwoty za odstąpienie od sprawy wahają się od 2 tysięcy do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych

Omawiana sprawa zdecydowanie wymaga nagłośnienia i to nie tylko w mediach branżowych. Pierwsze komentarze, jakie pojawiają się w tej sprawie mówią o próbie wyłudzenia pieniędzy od właścicieli małych sklepów internetowych, ale sporo osób nie podważa tego, że mieli w swoich regulaminach niedozwolone klauzule. Sporo osób rozpoczęło konsultacje z prawnikami, gdzieś w tle pojawia się również pomysł złożenia pozwu zbiorowego przeciwko nadawcom tej wiadmości.

Ze swojej strony poprosiłem znajomą firmę prawniczą o komentarz, dlatego spodziewajcie się kolejnych informacji w ciągu najbliższych minut/godzin.

UPDATE #1: Gdyby ktoś potrzebował, rejestr klauzul niedozwolonych znajduje się tutaj.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Mini case study: rekomendacje Quartic w sklepie FabrykaForm.pl

W polskim e-handlu coraz więcej mówi i pisze się o wdrożeniach systemów rekomendacji produktów, które pozwalają na zwiększenie liczby zamówień w danym sklepie. Czy takie rozwiązania rzeczywiście działają i jak duży wpływ mogą mieć na generowane obroty? Zapraszam do przeczytania mini case study, który podesłała do mnie firma Quartic, aby wyrobić sobie zdanie na ten temat.

Rekomendacje Quartic w sklepie FabrykaForm.pl
 
Sklep FabrykaForm.pl funkcjonuje od prawie 6 lat jako sklep internetowy, jak również od listopada 2008 jako sklep stacjonarny. Na początku roku sklep zgłosił się do nas aby przeprowadzić test wdrożenia sytemu rekomendacji Quartic w serwisie internetowym fabrykaform.pl. Zaproponowaliśmy test A/B, który jednoznacznie i obiektywnie pokazałby wartość dodaną sytemu.
 
Test polegał na tym, że połowa użytkowników (cookie) wchodzących na FabrykaForm.pl widziała rekomendacje generowane przez Quartic, a grupa B otrzymała standardowe rekomendacje, które funkcjonowały w sklepie FabrykaForm.pl.
 
Sklep zrobił swoje rekomendacje w oparciu o eksperckie reguły biznesowe.
 
My natomiast zbieramy dane o zachowaniu użytkownika na stronie i na ich podstawie generujemy rekomendacje. Głównie są to:

  • Sesja użytkownika – jakie produkty odwiedza klienta, w jakiej kolejności, ile czasu spędza na karcie danego produktu
  • Jakie produkty dodaje do koszyka
  • Jakie produkty kupuje i o jakiej wartości

Na podstawie tych danych powstają rekomendacje na kartach produktów „Klienci, którzy interesowali się…” oraz rekomendacje dla użytkownika na stronie głównej, które działają w czasie rzeczywistym i na podstawie działań klienta, podpowiadają produkty, które mogą go zainteresować, a jeszcze ich nie kupił lub nie obejrzał.
 
Czyli podstawowa różnica jest taka, że my budujemy rekomendacje w oparciu o analizę danych behawioralnych (data mining, sztuczna inteligencja), a sklep w oparciu o swoją wiedzę ekspercką.
 
Po dwóch miesiącach testu uzyskano następujące wyniki:
 
1) W grupie z rekomendacjami Quartic o 16% wzrosła liczba osób dokonujących jakiegokolwiek zakupu w sklepie. W dużej mierze jest to zasługa podpowiedzi innych podobnych produktów na karcie produktu
 
2) Sprzedaż w grupie Quartic była o 18% większa niż w grupie B. Co dziesiąty użytkownik umieszczał w swoim koszyku produkt z rekomendacji, (dwa razy więcej niż w grupie B). Po teście FabrykaForm.pl zdecydowała się na podpisanie umowy o współpracy.

Case ciekawy, chociaż zabrakło mi tutaj konkretnych liczb – rozumiem jednak, że nie wszystko można ujawnić. Skoro właściciel sklepu zdecydował się na podpisanie umowy, to znaczy, że zysk z dodatkowych zamówień pokrył koszt wdrożenia i utrzymania systemu rekomendacji. To znacznie mniejszy wydatek, niż stworzenie takiego rozwiązania samodzielnie.

Na koniec jeszcze standardowa prośba/apel do Czytelników eKomercyjnie.pl: jeżeli masz ciekawy case study, którym chciałbyś podzielić się z szerszym gronem właścicieli sklepów internetowych, to zapraszam do kontaktu ze mną.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Portale zakupów grupowych walczą o aktywnych klientów

Pierwszy i największy polski portal zakupów grupowych Gruper.pl właśnie sprzedał 500-tysięczny kupon. Tym samym potwierdził, że o pozycji w obszarze e-commerce decyduje przede wszystkim aktywność zarejestrowanych użytkowników liczona dokonanymi transakcjami i ich wartością, a nie np.: ruch generowany na portalach.

Ruch to nie wszystko – mówi Tomasz Dalach, Prezes Zarządu Gruper Sp. z o.o. – Najważniejsza jest liczba i wartość transakcji generowanych przez aktywnych użytkowników. To konkretny, najważniejszy miernik jakości oferty oraz zdolności każdego portalu zakupów grupowych do pozyskania realnych klientów. – dodaje.

W ciągu czterech pierwszych miesięcy od momentu startu serwisu, użytkownicy Grupera zakupili ponad 18 tys. kuponów oszczędzając ponad milion złotych, a już w czerwcu bieżącego roku liczba sprzedanych kuponów osiągnęła 500 tys., generując oszczędności prawie 70 mln złotych.

Serwis już po 10 miesiącach od swojego startu osiągnął próg rentowności, co jest ewenementem w branży e-commerce. Jak szacują jego założyciele, w tym roku przychody Grupera wyniosą 60 mln złotych. To zasługa przede wszystkim wysokiego poziomu aktywności użytkowników, których liczba przekroczyła w czerwcu 1 milion. Większość z nich regularnie dokonuje zakupów na portalu, korzystając z oferty dokładnie weryfikowanych lokalnych dostawców.

W każdym biznesie liczy się sprzedaż. Gruper to biznes zdrowy, z mocnymi ofertami i lojalnym gronem zadowolonych klientów, którzy potwierdzają to swoją aktywnością na portalu. Według naszych szacunków, skala zakupów na Gruperze jest średnio o kilkaset procent wyższa niż na innych portalach na rynku – zapewnia Marcin Mikołajczyk, Członek Zarządu Gruper Sp. z o.o.

Jak wynika z badań PBI, w 2010 roku użytkownikami portali zakupów grupowych było 3,2 mln polskich internautów. Polska jest aktualnie piątym co do wielkości rynkiem e–commerce w Unii Europejskiej. W 2010 roku wartość handlu internetowego w naszym kraju osiągnęła wartość 3,3 mld EURO. Według prognoz, wysoki potencjał handlu internetowego w Polsce oraz wzrost liczby osób korzystających z Internetu może podwoić wartość rynku e-commerce do 2015 r.

Źródło: Gruper.pl

(Powyższa wiadomość jest oficjalną informacją prasową firmy, której dotyczy
i jako taka nie jest lub nie musi być wyrażeniem opinii i stanowiska redakcji eKomercyjnie.pl)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)