Elementarz SEO dla sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Pod koniec lipca zamieściliśmy wpis SEO sklepu internetowego, czyli sprawdzony sposób na zdobycie klientów w Google. Artykuł spotkał się z dobrym przyjęciem, dlatego kontynuujemy temat, tym razem podając sklepom konkretny elementarz działań związanych z obecnością sklepu w wyszukiwarkach. Autorem poniższego tekstu jest Mariusz Połowczuk z Selly.pl.

1. Wybierz słowa kluczowe do pozycjonowania

Najlepiej jeszcze przed uruchomieniem sklepu (lub jak najszybciej po jego starcie) skorzystaj z narzędzia doboru słów kluczowych, które udostępnia Google. Całość pozwala dobrać odpowiednie słowa kluczowe do pozycjonowania na podstawie archiwalnych danych na temat rzeczywistych wyszukiwań. Narzędzie przedstawia miesięczną liczbę wyszukiwań w polskim internecie na podane frazy oraz sugeruje słowa podobne.

W polu „znajdź słowa kluczowe” wpisz główne frazy odpowiednie dla Twojej branży. W wyniku otrzymasz cały zbiór propozycji podobnych słów, którymi się musisz zainteresować.

Koniecznie zaznacz opcję „Typ dopasowania: [ścisłe]”. Spisz sobie tylko te frazy, które mają w kolumnie „Miesięczne wyszukiwania” liczbę powyżej 1000. Wybierz na początek 10-15 słów, które najlepiej opisują twój zakres oferty.

Druga czynność to spisanie dużej liczbą słów kluczowych (50-100) z liczbą miesięcznych wyszukiwań powyżej 300. Ten drugi duży zbiór wykorzystamy pozycjonowania długiego ogona.

2. Zoptymalizuj nagłówki META

Dla Google najważniejsze nagłówki META to znaczniki Title oraz Description. Znacznik Title ma ważną rolę w pozycjonowaniu, a znacznik Description jest szczególnie ważny dla Klientów, ponieważ widzą go w wynikach wyszukiwania (SERP).

Propozycja optymalizacji znaczników dla strony głównej:

  • Title – tu polecam umieścić nazwę sklepu oraz jedną główną frazę do pozycjonowania. Dobrze jest też umieścić tam słowo „sklep”. Title im krótsze, tym lepsze, tzn. mocniej pozycjonujące wpisaną tam frazę. Wpisywanie kilkunastu fraz w Title mija się z celem, bo każde kolejne słowo osłabia pozostałe, a jak Wasz Klient doda stronę do ulubionych, to będzie musiał skrócić ten tekst, bo mu się lista zakładek mocno rozjedzie.
  • Description – dwa, trzy zdania opisu sklepu (ok. 150 znaków) zawierające kilka słów kluczowych. Nie wymieniaj ich jedno po drugim, aby nie była to wyliczanka. Warto też napisać jakąś zaletę sklepu, np. szybka dostawa, korzystne raty, bezpłatna dostawa, itp. Taki tekst zachęci do wejścia na stronę z poziomu wyników wyszukiwania.

Propozycja optymalizacji znaczników dla podstron:

  • Title – w tym polu polecam wpisać jedną najważniejszą frazę do pozycjonowania. Nie wpisujcie tu więcej niż jednej frazy, ponieważ osłabi to automatycznie generowane Title przed tą wklejką. To ma być tylko uzupełnienie Title.
  • Description – tu polecam dopisać krótkie zdanie zachęcające do wejścia do sklepu. Ten tekst będzie widoczny na wynikach wyszukiwania w Google na końcu tego znacznika. Tekst ten powinien skusić do kliknięcia w link. Najlepiej jak każda podstrona będzie miała unikalny Description i to bardzo się spodoba wyszukiwarce Google.

3. Nazywaj kategorie słowami kluczowymi

Przy tworzeniu kategorii i podkategorii koniecznie zwróć uwagę na nazwy kategorii. Nazywaj je pełnym słowem kluczowym, które w później będziesz pozycjonował. Skoro masz wybranych kilkadziesiąt fraz, na których jest największy ruch, nazwij odpowiednio kategorie, aby pasowały do tych fraz.

Częstym błędem przy tworzeniu zagnieżdżonych kategorii jest takie tworzenie drzewka kategorii:

Zabawki:
– dla niemowląt
– edukacyjne
– interaktywne

Powinno to wyglądać tak:

Zabawki:
– zabawki dla niemowląt
– zabawki edukacyjne
– zabawki interaktywne

Takie nazewnictwo nawet na wyrost ma swój sens. W spisie kategorii i producentów będą pełne frazy a nie ich części.

Zaletą wygenerowanej podstrony listy producentów jest pozycjonowanie długiego ogona w postaci fraz „nazwa kategorii” + „nazwa producenta”. W wielu branżach pozycjonowanie fraz będących połączeniem nazwy kategorii i producenta ma duże znaczenie, ponieważ jest to często wpisywane przez Klientów szukających konkretnego produktu. Warto więc starannie nazwać kategorie i przyporządkować producentów do wszystkich produktów.

Przykład: fraza „zabawki edukacyjne fisher price” wyszukiwana jest miesięcznie około 400 razy. Dlaczego więc nie wyłapać tych zdecydowanych Klientów do naszego sklepu?

4. Dodaj sklep do mocnych katalogów

Odpowiednie katalogowanie strony wciąż przynosi dobry efekt. Oto lista obowiązkowych katalogów do dodania na początku istnienia sklepu. Google lubi jak pierwsze linki do strony są z wartościowych serwisów. Częściowo poniższe katalogi są płatne, ale niestety uczestnictwo w nich jest obowiązkowe:

  • http://katalog.onet.pl (wpis darmowy)
  • http://katalog.di.com.pl (link zwykły bezpłatny)
  • http://www.prweb.pl (wpis 1zł netto, indeksacja linku w jeden dzień)
  • http://www.katalog.web-tools.pl (wpis 9zł netto, mocny link)
  • http://www.sznurkownia.pl (bezpłatny, moderowany)
  • http://www.zgred.pl (wpis 2zł netto)
  • http://www.webwweb.pl (bezpłatny)
  • http://kataloog.info (bezpłatny, moderowany)
  • http://www.katalog-websites.eu (bezpłatny moderowany)
  • http://www.palmers.pl (bezpłatny moderowany)
  • http://www.shopzone.pl
  • http://www.najsklepy.pl
  • http://www.internetowesklepy.pl
  • http://dedo.com.pl
  • http://www.internetowe-sklepy.pl
  • http://www.pinia.pl
  • http://www.zlotesklepy.pl (2zł za rok za bezpośredni link)
  • http://www.prego.pl
  • http://kulbi.pl
  • http://kupiecki.pl
  • http://www.kuptanio.pl
  • http://www.jakkupowac.pl

W tytułach wpisów do wszelkich katalogów podawaj koniecznie frazy do pozycjonowania, a nie nazwę sklepu. Częstym błędem jest dodanie strony do katalogu z automatycznym pobraniem nagłówków. Jest to proste, ale pozbawione sensu dodawania do katalogu. Co z tego, że zbieramy linki zewnętrzne do naszego sklepu, jak będą one mało wartościowe?

Sprawdź po kilku dniach, które linki zostały zindeksowane, np. na tej stronie.

5. Uzupełniaj znaczniki META dla kategorii

Przy edycji KAŻDEJ kategorii koniecznie definiuj znaczniki meta. Znaczniki meta Description są bardzo ważne dla Klientów. Na listach wyników wyszukiwania są one widoczne i muszą zachęcić do kliknięcia. Nawet jak jest kilkadziesiąt kategorii poświęć trochę czasu, aby je porządnie opisać.

Znacznik meta keywords nie jest ważny do pozycjonowania w Google, ale wpiszcie tu kilka fraz z danej kategorii. Niektóre wyszukiwarki biorą to jeszcze pod uwagę.

Bardzo ważny jest też sam opis kategorii. W sklepach jednobranżowych (specjalistycznych) warto wpisywać tekst opisujący kategorię. Jest on np. widoczny na stronie nad listą produktów. Warto tam zawrzeć kilka słów kluczowych oraz jakiś marketingowy tekst zachęcający do przeglądania listy produktów. Za pomocą tego pola możecie poinformować swoich klientów o jakichś szczególnych właściwościach produktów z tej kategorii. Taki tekst ma spowodować, że zwiększy się nasycenie słów kluczowych na podstronie i będzie ją łatwiej wypozycjonować.

Informacje o autorze tekstu:
Mariusz Połowczuk – właściciel agencji interaktywnej emotive Polska, posiadającej w ofercie platformę sklepów internetowych Selly. Specjalizuje się w optymalizacji i pozycjonowaniu stron oraz doradza jak sklepy internetowe mogą odnieść sukces na łamach firmowego bloga.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
22.02.2023

Chcesz sprzedawać lepiej? Zadawaj pytania. Metoda sokratyczna w treściach użytkowych

Alicja Podkalicka

Alicja Podkalicka

Content Manager
agencjakuznia.pl

Artykuł
20.07.2022

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? Wyniki badań przeprowadzonych na 105 sklepach

Dawid Szajner

Dawid Szajner

CEO & Head of Sales
toponline.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę