eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

Jak może wyglądać rozwój sklepu internetowego, czyli ŚwieżoPalona.pl po pierwszych 12 miesiącach działania

Paweł Małkowski ze swoim sklepem ŚwieżoPalona.pl był bohaterem pierwszego wpisu cyklu Pokaż Swój Sklep (PSS). Po roku od startu postanowił podzielić się z Czytelnikami eKomercyjnie.pl swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na temat prowadzenia sklepu internetowego. Zapraszam do lektury i przesyłania swoich case study.

ŚwieżoPalona.pl 12 miesięcy później

Pierwsze zamówienia w naszym sklepie ŚwieżoPalona.pl zaczęliśmy realizować pod koniec maja ubiegłego roku. Minął już rok naszej działalności, dlatego to dobry czas na małe podsumowanie. Na początku chciałem podkreślić, że przez rok sprzedaży w sieci nauczyłem się niesamowicie dużo. Pomimo tego, że miałem podstawy sprzedaży offline i działania w sieci, to niejedno w e-handlu mnie zaskoczyło, a czasem nawet przerosło.

Realizacja planów
Co udało się zrealizować z naszych planów? Na razie prawie wszystko. Wystartowaliśmy pomimo bardzo dużej konkurencji na rynku kawy. Udało nam się zdobyć kilkunastu stałych klientów, którzy co miesiąc kupują po kilogramie lub więcej kawy. Wymagało to jednak wielu poświęceń (np. rozwożenia kawy po stolicy i osobistych spotkań z klientami). Usprawniliśmy magazyn – teraz palimy kawę raz na tydzień i klient po zamówieniu ma ją u siebie praktycznie drugiego dnia (oczywiście jeśli złoży zamówienie do godziny 15.00).

Co ciekawe, bardzo szybko stworzyliśmy całkiem rozpoznawalną w sieci markę. Dostajemy sygnały, że sama nazwa “Świeżo Palona” jest przez wiele osób kojarzona właśnie z naszym sklepem i naszymi kawami. Nawet moja koleżanka, jeśli opowiada o kawie (prowadzi blog o kawie), o procesie palenia/prażenia, to chcąc / nie chcąc używa naszej nazwy :)

Do pełni szczęścia zabrakło jedynie zdobycia większej liczby klientów biznesowych.

Początki, asortyment, przychody
Startowaliśmy z małą ofertą około ośmiu kaw, jednak już po kilku tygodniach działalności (po namowach klientów) powoli zaczęliśmy rozszerzać nasz kawowy magazyn, dodając tylko wybrane kawy (na przykład odstatnio dodaliśmy Guatemala Flor de Coban, wcześniej Kenię AA Top, czy Australia Skybury Fancy). Warto zauważyć, że nasza oferta nie powtarza się z tym co oferuje większość sklepów z kawą paloną.

Obecnie oferujemy 14 różnych kaw i niedługo pojawią się dwie kolejne. Jedną będzie indonezyjska 100% robusta, drugą bezkofeinowa 100% arabika. Staramy się wybierać kawy takie, które będą smakować naszym klientom. W poprzednim roku bardzo popularna była kawa z Papui Nowej Gwineii (AASigri) i Colombii (Supremo, czyli jeszcze lepsze Excelso).

Dodatkowo, po kilku tygodniach od startu wprowadziliśmy duży wybór kawiarek i innych akcesoriów kawowych np. french pressów, młynków, filiżanek i innych. Mniej więcej we wrześniu wydzieliliśmy część z akcesoriami i rozbudowując ją jeszcze bardziej uruchomiliśmy drugi sklep WłoskieEspresso.pl. Sprzedajemy w nim produkty takich firm jak Bialetti, Forever Italia, Pedrini, G.A.T., Bodum. Największą popularnością cieszą się niezmiennie klasyczne kształty kawiarek.

Co ciekawe, aktualnie przychody z kawiarek i kaw mniej więcej się równoważą. Do tej pory średnia kwota za zamówienie waha się od 100 do 250 złotych (w zależności od miesiąca). Liczba zamówień także jest różna i w dużym stopniu zależy od akcji promocyjnych. W jedną z nich wpisuje się nasz blog około kawowy – DzienKawy.pl, na którym publikujemy na prawdę ciekawe teksty o kawie, kulturze kawy, przepisy itp. Niedługo pojawimy się także w magazynie podróżniczym Travinger w stałej rubryce podróżniczej.

Platforma sklepowa
Startowaliśmy na kanadyjskiej platformie sprzedażowej Shopify. Zdecydowaliśmy się na zagraniczną usługę SaaS głównie ze względu na czas, jej rozbudowane możliwości i szybkie działanie. W sklepie za 30 dolarów mieliśmy podstawową funkcjonalność łącznie z wariantami, kodami rabatowymi i automatycznym śledzeniem przesyłek. Dodatkowo, Shopify w międzyczasie wystartowało ze swoim Appstorem i jeśli brakowało komukolwiek funkcjonalności można ją było zamówić na forum, a któryś z niezależnych deweloperów za chwilę miał ją gotową. Skorzystaliśmy z kilku darmowych rozwiązań i płatnych aukcji na Facebook – niestety potencjału sprzedażowego ten serwis nie ma i mieć nie będzie. Ponadto, Shopify rozpoczęło także sprzedaż szablonów, dzięki czemu jednym kliknięciem mogliśmy zmienić layout naszego sklepu. Właśnie w ten sposób powstało WłoskieEspresso.pl.

Jednak Shopify miał też kilka ograniczeń m.in. brak wspólnego magazynu Świeżo Palonej i Włoskiego Espresso. Bardzo doskwierał brak obsługi polskich płatności oraz brak możliwości uruchamiania sklepów w różnych językach. Dlatego po trudnych wyborach postawiliśmy na rozwijającą się platformę Gekosale (spisałem nawet swoje pierwsze wrażenia z użytkowania), która ma niestety kilka niedociągnięć i ciągle rozważamy, czy nie przenieść się jeszcze gdzieś dalej. Jej plusem jest jednak rozwój i możliwość dostosowania do własnych potrzeb. A my mamy jednak duże wymagania, bo chcemy mocno rozwinąć nasz biznes tworząc nowe sklepy i rozpoczynając aktywną działalność za granicą. Potrzebujemy do tego wspólnego magazynu do wszystkich sklepów, wielojęzykowych skórek, automatycznej obsługi płatności kartą lub przelewem. Minusem Gekosale jest na pewno fakt, że platforma zawiera jeszcze trochę błędów, które pojawiają się w najmniej oczekiwanych momentach.

Logistyka
W momencie startu oferowaliśmy jedynie wysyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej. Potem w ofercie pojawiły się Paczkomaty i wysyłka za pomocą kuriera (korzystaliśmy z pośrednika DwiePaczki.pl, ale jeśli chcą utrzymać liczbę klientów, to muszą poprawić obsługę i odpowiadać na e-maile). Na początku cenę wyliczaliśmy na podstawie wagi zamówienia, ale czasami powodowało to niepotrzebne nieporozumienia. Dodatkowo, ze względu na problemy jakie pojawiały się przy współpracy z państwowym przewoźnikiem postanowiliśmy zrównać cenowo wysyłkę kurierem i PP.

Teraz znaczna część, mniej więcej 95% paczek wysyłanych jest kurierem. Jeśli zamówienie jest złożone do 15.00 to na 99% kolejnego dnia jest już u klienta. Co warto jeszcze podkreślić? Podobny procent przesyłek, to przesyłki przedpłacone. Warto także wspomnieć, że na początku oferowaliśmy darmową dostawę na terenie Warszawy (podobnie jak teraz ma 4gift.pl), którą sami realizowaliśmy. Dzięki temu poznaliśmy wielu naszych przyszłych, stałych klientów.

Opakowania
Nowością, którą wprowadziliśmy były opakowania. Większość sklepów korzysta po prostu ze zwykłych torebek aluminiowych (niektórzy, o zgrozo, pakują kawę w przezroczyste torebki foliowe), my idziemy dalej i zaproponowaliśmy naszym klientom torebki ze struną, czyli takie, które po otwarciu można szczelnie zamknąć. Dzięki nim kawa dłużej będzie świeża. Będziemy także testować nowe gramatury, bo często 250 gramów jest zbyt małym opakowaniem.

Spółka i rozwój
Na koniec małe wyjaśnienie. Piszę w liczbie mnogiej, bo za chwilę Świeżo Palona i Włoskie Espresso zaczynają działalność w spółce Świeżo Palona s.c. Paweł Małkowski Jakub Stróżyński. Zdecydowałem się na współpracę z Kubą, ze względu na jego duże doświadczenie w handlu w sieci, sprawną logistykę jaką może zaoferować i jego pasję do kawy. Dodatkowo firma Kuby ma bardzo duży zasięg w firmach i przede wszystkim tutaj będziemy szukać nowych rynków zbytu. Mamy także zamiar pojawić się na rynkach zagranicznych, otworzyć kilka punktów stacjonarnych, kawiarnię i sklepów partnerskich. To nasze ogólne plany na ten rok. Oczywiście chcielibyśmy przynajmniej potroić obrót z zeszłego roku i robimy wszystko, żeby to się udało.

Promocja sklepu
Tutaj na pewno należy wspomnieć, że staramy się aktywnie działać w mediach społecznościowych. Przede wszystkim na Flakerze, czy Facebooku, ale także ostatnio na Google Plus. Twittera i Blipa używamy do komunikacji jednostronnej informując o nowych promocjach, czy wpisach na naszym blogu kawowym DzienKawy.pl (szukamy ciekawych autorów). Korzystamy także z MailChimpa (miałem przesiąść się na polskie GetResponse, ale niestety zawsze brakuje na to czasu), wysyłając przynajmniej jeden mailing tygodniowo. Nie korzystamy z porównywarek, bo nie walczymy ceną (chociaż można skorzystać z darmowych wysyłek już od 100 złotych wartości zamówienia). Na Allegro działamy od czasu do czasu. SEO staramy się organizować sami przy współudziale znajomych. Z AdWords korzystamy:)

Zniżka dla czytelników eKomercyjnie.pl
Tak przy okazji :), zapraszamy wszystkich do zakupów i sprawdzenia naszego sklepu i naszej kawy. Z okazji publikacji artykułu obniżyliśmy cenę nowej mieszanki Espresso Italiano do 12 złotych za 125 gramów. Powinna Wam przypaść do gustu :)

Autorem powyższego wpisu jest Paweł Małkowski, współwłaściciel sklepu ŚwieżoPalona.pl.

Na koniec jeszcze standardowa prośba / apel do Czytelników eKomercyjnie.pl: jeżeli masz ciekawy case study, którym chciałbyś podzielić się z szerszym gronem właścicieli sklepów internetowych, to zapraszam do kontaktu.





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Płatności internetowe wypierają gotówkę

Polacy rezygnują z gotówki na zakupach w Internecie – wynika z danych PayU – największego w Polsce operatora płatności internetowych. Nowa forma rozliczeń uważana jest za szybszą i wygodniejszą.

Zakupy na aukcjach i w sklepach internetowych są codziennością dla, odpowiednio, 80% i 68% internautów – wynika z danych Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB. Dynamicznie rośnie liczba osób, które za zakupy w sieci płacą online natychmiast po złożeniu zamówienia, a nie gotówką przy odbiorze przesyłki. Blisko 90 proc. użytkowników Allegro.pl, po pierwszym doświadczeniu z płatnościami internetowymi, rezygnuje z gotówki przy kolejnym zakupie. Już ponad połowa transakcji dokonywana jest tam za pomocą płatności internetowych: szybkiego e-przelewu z banku lub karty płatniczej.

Szybsza i tańsza dostawa

Płatności internetowe to szybsza realizacja zakupu. Zamiast płacić w gotówce kurierowi można zapłacić za zakupy w sklepie bezpiecznym e-przelewem za pośrednictwem Agenta Rozliczeniowego. Wystarczy kliknąć logo płatności internetowych, zalogować się w swoim banku i bez konieczności podawania dodatkowych danych (jak rachunek sklepu, dane zamówienia) ekspresowo zrobić przelew. Sprzedawca w ciągu kilku minut zostanie powiadomiony o dokonaniu wpłaty. Dzięki temu może od razu wysłać zamówiony towar.

To także tańsza forma rozliczeń. Osoby wybierające opcję „za pobraniem” muszą ponieść dodatkowe koszty związane z przyjęciem gotówki przez pocztę lub firmę kurierską (zwykle około 15 złotych).

Internetowi cenią wygodę

Dla wielu internautów bardzo ważną kwestią jest po prostu wygoda.

Jesteśmy w takim momencie rozwoju handlu w internecie, że sprzedawcy muszą dbać o jak największy komfort kupowania, a płatności internetowe bez wątpienia mają na to duży wpływ – komentuje Maciej Szmigiel, Product Manager z PayU. – Kupujący nie musi samodzielnie wpisywać kwoty przelewu, danych sprzedawcy, numeru zamówienia itp. Jest to nie tylko wygodne, ale zapobiega powstawaniu błędów przy wpłatach i związanych z tym opóźnieniach w wysyłce towaru – dodaje.

Jak wynika z danych Allegro.pl już 50% transakcji realizowanych jest za pomocą Płacę z Allegro czyli szybkich płatności online. Jedyne, co kupujący musi zrobić po „wejściu” do systemu płatności internetowych, to zalogowanie się na stronie banku – reszta odbywa się automatycznie.

Bezpiecznie jak w banku

Obrót bezgotówkowy wpływa na podwyższenie wygody, ale i bezpieczeństwa. Dotyczy to kupujących i sprzedających. Warto upewnić się, że korzystamy z systemu płatności, który posiada status Agenta Rozliczeniowego.

Zanim rozpoczęliśmy prowadzenie rozliczeń finansowych pomiędzy kupującymi a sprzedającymi uzyskaliśmy zgodę Prezesa Narodowego Banku Polskiego na tego typu działalność – mówi Marcin Jabłoński, CEO PayU. – Teraz podlegamy nadzorowi Prezesa NBP w podobnym stopniu, jak banki. Nadzór NBP gwarantuje, że przy korzystaniu z płatności internetowych spełnione są najwyższe standardy bezpieczeństwa, takie same, jak w przypadku bankowości elektronicznej. – dodaje Jabłoński.

Źródło: PayU

(Powyższa wiadomość jest oficjalną informacją prasową firmy, której dotyczy
i jako taka nie jest lub nie musi być wyrażeniem opinii i stanowiska redakcji eKomercyjnie.pl)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Najpopularniejsze witryny ecommerce w Polsce (maj 2011)

Przed Wami najnowsze zestawienie dwudziestu najpopularniejszych stron ecommerce w Polsce (według Megapanel PBI/Gemius). Tym razem ranking obejmuje maj 2011 roku, a dla lepszego rozeznania przygotowałem też oddzielne listy dla najpopularniejszych polskich sklepów, porównywarek, serwisów zakupów grupowych oraz pozostałych stron (aukcje i inne).

Zapraszam do zapoznania się z poszczególnymi rankingami:

Top 20 najpopularniejszych witryn ecommerce w Polsce (maj 2011):

  1. Grupa Allegro – E-commerce (11 607 129 użytkowników)
  2. Groupon.pl (4 602 500 użytkowników)
  3. Nokaut.pl (2 731 679 użytkowników)
  4. Grupa Społeczności.pl – E-commerce (2 088 186 użytkowników)
  5. Grupa Onet.pl – E-commerce (2 046 270 użytkowników)
  6. ArchiwumAllegro.pl (1 970 929 użytkowników)
  7. Okazje.info.pl (1 896 853 użytkowników)
  8. Aukcjoner.pl (1 692 826 użytkowników)
  9. Grupa Wirtualna Polska – E-commerce (1 670 613 użytkowników)
  10. Citeam.pl (1 608 589 użytkowników)
  11. Skąpiec.pl (1 492 956 użytkowników)
  12. BonPrix.pl (1 334 723 użytkowników)
  13. Merlin.pl (1 199 268 użytkowników)
  14. Gruper.pl (1 155 735 użytkowników)
  15. Euro.com.pl (1 122 453 użytkowników)
  16. Tchibo.pl (1 115 983 użytkowników)
  17. Grupa eBay (1 064 286 użytkowników)
  18. Empik.com (1 012 116 użytkowników)
  19. Alejka.pl (1 009 632 użytkowników)
  20. MyDeal.pl (961 632 użytkowników)

Najpopularniejsze sklepy internetowe w Polsce (maj 2011):

  • BonPrix.pl
  • Merlin.pl
  • Euro.com.pl
  • Tchibo.pl
  • Empik.com

Najpopularniejsze porównywarki cen w Polsce (maj 2011):

  • Ceneo.pl (Grupa Allegro)
  • Nokaut.pl
  • Okazje.info.pl
  • Tanio.pl (Grupa WP.pl – E-commerce)
  • Skapiec.pl
  • Alejka.pl

Najpopularniejsze serwisy zakupów grupowych w Polsce (maj 2011):

  • Groupon.pl
  • Citeam.pl
  • Gruper.pl
  • MyDeal.pl

Najpopularniejsze serwisy ecommerce pozostałe (serwisy aukcyjne i inne, maj 2011):

  • Allegro.pl
  • Świstak.pl / Szafa.pl (Grupa Społeczności.pl – E-commerce)
  • Archiwumallegro.pl
  • Aukcjoner.pl
  • eBay.com

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)