eKomercyjnie.pl

Jak w sklepie internetowym tworzyć opisy produktów, które sprzedają? Część 2: przykłady

W poprzednim artykule z serii „Jak w sklepie internetowym tworzyć opisy produktów, które sprzedają?” podałem gotowe techniki pisania perswazyjnych opisów produktów. AIDA oraz różne warianty tej metody są powszechnie stosowane przez copywriterów. Strona oferty produktu to tak naprawdę strona docelowa. Tam powinny znaleźć się wszystkie niezbędne informacje skłaniające klienta do akcji.

Poniżej przygotowałem omówienie opisów produktów w największych sklepach w Polsce. Skupimy się na „pierwszym widoku” oferty, czyli na tym, co widzimy bez potrzeby przewijania (scrollowania). Podane wskazówki są powszechnie wykorzystywane w procesie optymalizacji konwersji i oczywiście możesz wykorzystać je do testów w ramach swojej witryny.

Reklama

Komputronik.pl

Komputronik.pl to jeden z największych i wg Alexa rank cieszący się największą popularnością w Polsce sklep internetowy. Ciekawa prezentacja oferty oraz przemyślana nawigacja to główne atuty sklepu. Analizowany produkt to ASUS Transformer Book

asus-komputronik

A – Attention (atencja – uwaga)

Nazwa tabletu zawiera w sobie informacje o produkcie i gratisach „ASUS Transformer Book T100TA-DK005H+ Pełny Pakiet Office Home & Student” a ponadto naszą uwagę przykuwa cena promocyjna wraz z możliwością zakupu na raty. Opis rozpoczyna kolejny nagłówek który informuje o kolejnym gratisie „W Zestawie stacja dokująca z klawiaturą oraz Pełny pakiet Office Home & Student 2013 !” wyróżniony innym kolorem. Kolejny gratis powinien wzbudzić zainteresowanie. Poniżej tego nagłówku klient ma możliwość pominięcia całego opisu aby od razu przejść do szczegółowych cech tabletu (D – podjęcia decyzji).

+ Cena promocyjna.
+ Gratisy
+ Wystarczający nagłówek zawierający najważniejsze informacje
+ Innowacyjność produktu

I – Interest (wzbudzenie zainteresowania)

Zainteresowanie jest pobudzane przez mocne strony oraz przewagi konkurencyjne produktu:

  • Funkcje laptopa oraz komputera stacjonarnego
  • Lekki i innowacyjny
  • Czas pracy na baterii
  • Stacja dokująca

Produkt dla osób młodych głownie studentów, ale i osób pracujących (dostęp do danych w chmurze), mobilnych, wymagających, wydających pieniądze rozsądnie, raczej mężczyzn.

+ Określenie potrzeb oraz sposoby ich zaspokojenia
+ Rozbudowany opis dostępnych funkcji
+ Możliwość łatwego porównania produktów w sklepie
+ Wyjaśnienie pojęć trudnych bez potrzeby wyjścia z oferty produktu
+ Przewagi konkurencyjne
+ Mocne strony produktu
+ Przejrzystość i czytelność oferty. Filmy, grafiki oraz prosty język ułatwiający zapoznanie się z ofertą.

D – Desire (pożądanie, decyzja)

Jeżeli produkt jest dobrze pozycjonowany w sklepie komputronik docierając do obranej grupy docelowej to na pewno ilość cech produktu skłania do zakupu.

+ Możliwość szybkiego przejścia do cech produktu
+ Informacje o czasie wysyłki
+ Informacja o możliwości zakupu na raty
+ Opinie oraz oceny użytkowników
+ Konsultant

A – Action (działanie, akcja)

Wezwanie do akcji znajdziemy na samym początku oferty „Dodaj do listy życzeń” czy „Do koszyka”. Klient na pewno będzie chciał porównać podobne produkty o zbliżonych parametrach czy podobnej cenie. Na pewno przed zakupem spędzi na stronie od 30min do godziny. W sklepie znajdziemy wiele zakładek z polecanymi, sugerowanymi produktami.

– Brak wezwania do akcji – zakupu poniżej całej oferty oraz brak możliwości szybkiego przejścia do góry oferty. Całą treść musimy przewijać.
– W przypadku długiej oferty brak wezwania do akcji w treści

Oponeo.pl

Lider w Polsce wśród sklepów z oponami i felgami. Od 2007 roku OPONEO.PL S.A jest spółka notowaną na GPW i obecnie udział firmy w sprzedaży internetowej opon wynosi około 75%. Strona sklepu może służyć za wzór ergonomii i optymalizacji konwersji. Projektanci wykorzystują projektowanie zorientowane na użytkownika.

Zaczniemy od strony głównej. Na pierwszy rzut oka widzimy, że to ona generuje większość ruchu na domenę. Rewelacyjne rozwiązanie w postaci intuicyjnej wyszukiwarki. Odwiedzający nie musi zgłębiać się w serwisie, wyszukiwać kategorii czy wpisywać haseł.

Najważniejsze informacje decydujące o akcji zakupu umieszczone zostały w lewym boksie. Sklep od początku rozwiewa nasze świadome lub częściej nieświadome wątpliwości. Mocne strony sklepu czyli „Dlaczego warto kupić w oponeo” zostały wyróżnione jaskrawym kolorem. Sprawdzony sprzedawca, bezpieczne zakupy, dostawa 24h skłaniają do zakupu. Sklep w dalszym ciągu konkuruje z allegro. Klientów oponeo przyciąga bezpieczeństwem – dużym atutem allegro. Przewagą nad serwisem aukcyjnym jest oryginalność produktów, bezpłatna dostawa 24h czy montaż w wybranym serwisie. Oponeo oferuje odbiór w serwisie wulkanizacyjnym wraz z umówioną wymianą. Opon nie musimy odbierać od kuriera, przepakowywać – brudzić sobie rąk. Wystarczy, że klient wybierze miejsce wymiany i umówi wizytę.

Opis produktu Nokian WE D3 195/65

 

oponeo-produkt-analiza

A – Attention (atencja – uwaga)

Na pierwszym widoku mamy wiele elementów przykuwających uwagę kupującego. Elementy mocno łączą się z pożądaniem, decyzją … sama akcja może pojawić się stosunkowo szybko.

+ Dlaczego warto kupić w Oponeo: w lewym boksie wymienione zostały wszystkie przewagi konkurencyjne z bezpośrednimi odnośnikami dla osób które chcą dowiedzieć się czegoś więcej.
+ Produkt polecany przez oponeo
+ Zamiast zdjęcia film prezentujący produkt
+ Konkurs: przy zakupie opon Nokian klient może uczestniczyć w konkursie gdzie do wygrania jest komplet opon letnich za symboliczną złotówkę.
+ Worki na opony za 1zł czy zakupy na raty

Firma dba o swoją reputację tworząc wiele kampanii wizerunkowych. Sama marka Nokian jak i Oponeo powinny być dobrze znane dla większości interesantów.

I – Interest (wzbudzenie zainteresowania)

Zainteresowanie wzbudzane jest na praktycznie każdym elemencie oferty.

+ Miniaturka filmu zamiast zdjęcia
+ Najważniejsze informacje techniczne czy możliwość porównania
+ Opinie klientów na pierwszym widoku produktu co w mojej ocenie jest genialnym rozwiązaniem.
+ 95% osób poleca ponad 300 ocen.
+ Kolejne zakładki merytoryczne czyli opis, prezentacja video czy etykiety. Pozwalają na świadomy wybór przez bardziej doświadczone osoby.

D – Desire (pożądanie, decyzja)

Ponad 300 opinii i ocen pozwala podjąć w pełni świadomą decyzję. Projektanci wykorzystują w ofercie społeczny dowód słuszności. Ilość oferowanych gratisów oraz przewagi konkurencyjne OPONEO wpływają na czas podjęcia decyzji. Znaczna część klientów może dodać opony do koszyka już po 5-20min spędzonych na stronie

+ Dostawa gratis.
+ Podany czas dostawy – 24h
+ Bezpieczeństwo zakupów i mocne strony OPONEO
+ Oceny, komentarze, cena, porównania, polecane przez oponeo

A – Action (działanie, akcja)

Tak dobrze przygotowana oferta wzbudza pożądanie i skłania do zakupu. Sklep posiada wizerunek wyszukiwarki opon, dla tych bardziej oszczędnych jest to gwarancja najniższej ceny. Niestandardowe rozmieszczenie treści oferty zaczynającej się od opinii klientów mocno wpływa na podjęcie decyzji. Zakładam wysoką i stale optymalizowaną konwersję. Świadczy o tym 75% udziału w sprzedaży opon przez Internet. Po dodaniu produktu do koszyka przechodzimy do prostego formularza zajmującego jedną stronę. Cały proces zakupowy jest możliwie prosty.

Podsumowanie

Widok oferty produktu to najważniejsza strona w sklepie internetowym. Informacje które są tam zawarte skłaniają do zakupu. Przedstawiłem opisy produktów w dwóch różnych sklepach internetowych – liderach swojej branży. Przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem tekstów sugeruje dokładną analizę konkurencji nie tylko na rynku krajowym, ale głównie serwisach anglojęzycznych. Inspiracji możemy szukać w stronach przejściowych (przechwytujących) dużych marek, banków. Opisane elementy możesz w ciemno przetestować na stronie swojego sklepu. W następnym artykule opiszę elementy grywalizacyjne wykorzystywane w e-commerce.

Autorem powyższego poradnika jest Adrian Andrzejczyk – e-commerce manager w PUH Ka-Ja, który jako freelancer współpracuję z sklepami internetowymi w zakresie analityki oraz optymalizacji. Właściciel Aprety LTD, student w Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku „psychologia w zarządzaniu”.

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Freshmail zapowiada kolejną edycję „Poranków z email marketingiem”

freshmail-logoFreshmail, platforma do obsługo e-mail marketingu, organizuje kolejną edycję „Poranków z email marketingiem”, czyli spotkań z ekspertami, które mają za zadanie nie tylko rozwijać wiedzę marketerów, lecz również inspirować ich do tworzenia zarazem kreatywnych jak i efektywnych strategii oraz działań marketingowych.

Najnowsza edycja to spojrzenie na email marketing z trzech punktów widzenia. Filip Kłodawski opowie o procesach w email marketingu, czyli jak szybko i skutecznie zaplanować kampanię. Artur Dąbrowski przedstawi 10 sprawdzonych sposobów na zwiększenie efektywności działań email marketingowych na rynku B2C. Sprawdzone rozwiązania na wykorzystanie potęgi email marketingu na rynku B2B przybliży uczestnikom Paweł Sala.

poranki-email

W tym roku wychodząc na przeciw potrzebom uczestników poprzednich edycji, Poranki zmieniają nieco swoją formułę. Obywać się będą one w dwóch turach. W pierwszej odwiedzimy miasta takie jak:

  • Kraków 03.03
  • Wrocław 04.03
  • Katowice 05.03

Natomiast w drugiej turze ekipa FreshMaila dotrze do:

  • Warszawy 18.03
  • Poznania 19.03
  • Łodzi 20.03

Każdy cykl poprzedzony będzie szkoleniem „FreshMail na dzień dobry”, które odbędzie się w Krakowie 02.03 i w Warszawie 17.03. Szkolenie to ma za zadanie dostarczyć marketerom podstawową wiedzę z zakresu email marketingu dotyczącą między innymi budowania bazy odbiorców czy tworzenia pierwszego newslettera, przy pomocy funkcjonalności systemu FreshMail. Dzięki szkoleniu Uczestnikowi, który dopiero zaczyna przygodę z email marketingiem łatwiej będzie zrozumieć zagadnienia poruszane już na samych Porankach. Przy zakupie pakietu szkoleń obowiązuje niższa cena!

Sprawdź www.freshmail.pl/szkolenia.

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Militaria.pl w całkowicie nowej odsłonie (case study)

militaria-logoJeden z najstarszych polskich ekomersów – Militaria.pl wkroczył w 2015 rok z mocnym uderzeniem. W styczniu opublikowana została zupełnie nowa wersja Militaria.pl, którą można określić wielopłaszczyznowym kompromisem oczekiwań klientów, trendów e-commerce oraz promocji placówek off-line’owych. Wspólnie z Janmedia Interactive wypracowany został sklep internetowy, który ma być bardziej przyjazny dla klienta i umocnić Militaria.pl na pozycji lidera w branży.

Dlaczego firma zdecydowała się na zmianę szaty graficznej?

Poprzedni sklep funkcjonował ponad 10 lat. Przez ten czas na rynku zaszło wiele zmian – zarówno w obszarze e-commerce, jak i w zachowaniu klientów. „Kosmetyczne” poprawki, jakie były na bieżąco wprowadzane w sklepie internetowym były zdecydowanie niewystarczające, żeby sprostać wszystkim wymaganiom klientów i biznesu.

militaria-sg

Jakie to były zmiany?

Ciężko tu wymienić elementy, które nie zostały zmienione. Klienci otrzymali do dyspozycji zupełnie nowy sklep, gdzie właściwie jedynie logo pozostało niezmienione. Kolorystyka, układ i akcenty na poszczególnych stronach zostały całkowicie odmienione. Warto tu zaznaczyć, że tak jak poprzednia wersja zasługiwała na miano “klasyki sklepu internetowego”, tak i nowa odsłona została zaprojektowana i stworzona z myślą o prostocie, a nie rewolucji.

Realizacja całego projektu trwała ponad rok. Przed rozpoczęciem prac konieczne było stworzenie dokumentu, który zawierał podsumowanie całej wiedzy zebranej z wielu źródeł o funkcjonowaniu poprzedniego sklepu. Oczywiście największą wagę miały uwagi naszych klientów, ale w materiale znalazło się również podsumowanie na podstawie analityki strony, wymagań placówek stacjonarnych, jak i zarządu. Na tej podstawie wyłonione zostały kluczowe kierunki zmian i wymagania stawiane przed nowym sklepem. Prace z Janmedia Interactive rozpoczęły się od licznych spotkań roboczych, które miały na celu przelanie wizji i wymagań na makiety. Następnie przyszła kolej na prace graficzne oraz testy usability, które były wykonane z grupą klientów już na etapie makiet. Badania stanowiły bardzo ważny etap całego przedsięwzięcia – pozwoliły na wyłapanie luk w nowym sklepie już na etapie projektowania.

Prace developerskie potrwały kilka miesięcy. Ich w trakcie, poszerzając grupę osób testujących nową stronę, prowadzone były analizy i wprowadzane ciągłe usprawnienia. Projekt był bliski finalnego kształtu już w grudniu 2014 roku, jednak ze względu na strategiczne znaczenie tego okresu, wdrożenie zostało przesunięte na koniec stycznia.

Klient

Jedną z najbardziej odczuwalnych zmian (i zarazem odpowiedzią na jedną z najczęstszych uwag zgłaszanych przez klientów) jest udostępnienie wersji mobilnej z wykorzystaniem metody RWD (responsive web design). Klienci korzystający ze smartfonów czy tabletów zyskali możliwość swobodnego przeglądania produktów oraz, przystosowaną do urządzeń mobilnych, łatwą ścieżkę zakupową. Oczywiście kupujący, którzy preferują finalny zakup na komputerze stacjonarnym, a tylko przeglądają ofertę za pomocą urządzenia mobilnego, mogą w bardzo prosty sposób dotrzeć do produktów które wybrali. Wystarczy zalogować się na konto klienta i dodać produkt do schowka – jego zawartość jest dostępna po ponownym zalogowaniu się na innym urządzeniu.

Samo logowanie również zostało uproszczone dzięki możliwości wykorzystania konta na Facebooku do logowania w Klubie Stałego Klienta w Militaria.pl.

klub-klienta

Nadrzędnym celem zmian było uproszczenie całego procesu, jaki przechodzą klienci przed, jak i w trakcie dokonywania zakupu. Ze sklepu zniknęło wiele elementów, które niepotrzebnie rozpraszały uwagę klientów, a dodatkowo zwiększały wielkość i wagę strony, co oczywiście przekładało się na szybkość ładowania strony. Taka optymalizacja treści w połączeniu z najnowszymi technologiami (m.in. najnowsza, ósma wersja platformy Java oraz serwer aplikacji webowych Apache Tomcat 8, treści multimedialne serwowane są poprzez sieć CDN, wszystkie serwery wykorzystują opracowany przez Google nowatorski protokół SPDY) poskutkowała znacznym obniżeniem czasu ładowania strony – obecnie obserwowany jest około czterdziestoprocentowy spadek wartości tego wskaźnika!

czas-wczytywania

Listy produktów zyskały dodatkowe możliwości filtrowania, co znacznie uprościło dokonanie optymalnego wyboru. Spora część kategorii może być teraz filtrowana po parametrach technicznych asortymentu. Brak tego elementu bardzo często był wspominany przez klientów, którzy czasem gubili się w obszernych kategoriach.

Wszystkie kategorie zyskały możliwość filtrowania po czasie dostawy (nie tylko dostępności w ujęciu 0/1), jak i dostępności w poszczególnych sklepach stacjonarnych.

kategoria-militaria

Obecna strona produktu to przede wszystkim produkt. Jasna i czytelna strona umożliwia łatwe i sprawne zapoznanie się z produktem – obejrzenie większych zdjęć niż dotychczas oraz swobodny dostęp do akcesoriów, jak i podobnych produktów.

Proces zakupowy został maksymalnie uproszczony i również pozbawiony niepotrzebnych elementów, które mogły rozpraszać podczas dokonywania zakupu. Na podstawie uwag klientów udało się również uprościć proces wyboru Paczkomatu, czy wybór banku w przypadku płatności za pośrednictwem PayU.

W przeciągu kilku lat pracy związanej z optymalizacją poprzedniej wersji udało się zdobyć spore zasoby wiedzy na temat tego, które elementy wymagają poprawy, a które dobrze funkcjonują i wymagają jedynie “szlifów” lub przeniesienia wprost na nową wersję.

produkt-militaria

Wysokim priorytetem było uproszczenie procesu zakupowego. Najważniejsze kierunki (głównie na podstawie uwag zebranych od klientów), jakie zostały obrane to: prostota, bezpieczeństwo i szybkość. Co za tym idzie wiele zmian można przypisać do szeroko pojętej optymalizacji konwersji (oczywiście konwersji w liczbie mnogiej – mierzonych jest wiele wskaźników, związanych stricte z e-commerce, jak i np. z kierowaniem ruchu do sklepów stacjonarnych). Uproszczeniu uległa cała ścieżka – nie tylko lejek zakupowy, ale zmiany objęły drogę począwszy od strony głównej czy kategorii, aż po złożenie zamówienia. Na wszystkich stronach zostały tylko te elementy, które mają swoje uzasadnienie w “przyciąganiu” klienta i realizacji różnorodnych celów.

SEO i analityka

Oczywiście jeden z najwyższych priorytetów to SEO – tu niezmiernie ważne było przeniesienie mechanizmów i schematów wypracowanych na poprzedniej wersji, zachowanie całej struktury adresów i najważniejszych treści. Bardzo ważnym dodatkiem w nowej wersji jest wdrożenie protokołu SSL na wszystkie strony sklepu, nie tylko na strony lejka zakupowego – to zmiana, która w ostatnim czasie była wskazywana jako kolejny element “układanki SEO”.

W przypadku e-commerce nowa strona to również narzędzia, których klienci nie widzą – w dużym stopniu wykorzystywany jest Google Tag Manager, który znacznie skrócił proces wdrażania i konfiguracji analityki sklepu. Całość jest w tym momencie solidną podstawą do dalszego rozwoju i optymalnego wykorzystania wszystkich narzędzi. Można wręcz powiedzieć, że to dopiero początek nowego procesu, który ma wpływ na całą firmę.

Placówki off-line

Rozłożenie akcentów pomiędzy dążeniem do sprzedaży on-line, a kierowaniem ruchu do placówek off-line to bardzo ciężkie zadanie i ciągły proces poszukiwania optymalnego rozwiązania. W nowej wersji znalazło się kilka rozwiązań, które mają jasno zaznaczyć istnienie sklepów stacjonarnych oraz ułatwić klientom tychże sklepów przeglądanie oferty. Wprowadzona została możliwość filtrowania kategorii z uwzględnieniem dostępności w wybranych sklepach. Strony produktu również mają lepiej widoczną informację o dostępności w sklepach stacjonarnych. W kilka dni od publikacji nowej wersji liczba osób sprawdzających dostępność w sklepach stacjonarnych wzrosła kilkukrotnie, co może świadczyć o słusznym kierunku zmian, jednak na ostateczne oceny przyjdzie jeszcze czas.

Opinie na temat nowej strony, jakie do nas docierają są bardzo pozytywne, co niezmiernie cieszy i dodatkowo motywuje do dalszych zmian, poprawek i kolejnych nowości, które mają poprawić odbiór strony przez klientów.

Autorem powyższego materiały jest Marek Prudel – manager projektu Militaria.pl.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)