eKomercyjnie.pl

Jak wygląda rynek internetowych sklepów spożywczych w Polsce i na świecie?

Autorem poniższego wpisu jest Marek Górecki z Grupy Divante. Tekst był wcześniej opublikowany na łamach bloga Ideas to Action.

Pod natchnieniem artykułu w Pulsie Biznesu, w którym opisano polskie e-delikatesy, postanowiłem spojrzeć na temat rodzimego segmentu internetowych sklepów spożywczych w ujęciu europejskim.

Bardzo chciałbym, aby poniższe zestawienie i opisane w nim przypadki wiodących graczy w segmencie e-grocery stanowiły źródło inspiracji dla największych firm w kanale tradycyjnym, czyli Jeronimo Martins (Biedronka), niemieckie Metro (Real) czy brytyjskie Tesco, które zdominowały polski rynek handlu spożywczego w offline.

Ogólnie o e-sklepach spożywczych

Statystyki wskazują, że polski rynek zakupów spożywczych w Internecie waha się pomiędzy 0,1 a 0,2 % wartości całego rynku spożywczego.

Jak pokazuje raport z badania Millward Brown SMG/KRC, przeprowadzony na zlecenie Fresh24.pl, na bardziej dojrzałych rynkach (pod względem eCommerce) udział sprzedaży artykułów FMCG w Internecie w stosunku do wartości sprzedaży ogółem jest oczywiście wielokrotnie większy. Na Zachodzie przeciętnie około 1,5%, w USA oscyluje w okolicach 1%, a w Wielkiej Brytanii, czyli najlepiej rozwiniętym rynku e-grocery, osiąga poziom 4%.

Eksperci w branży oceniają, że aktualnie wartość polskiego rynku e-sklepów spożywczych wynosi 150 mln zł. Szacują też, że do 2014 roku może urosnąć do wartości 450 mln zł.

Podstawowym czynnikiem umożliwiającą oceny perspektyw dla polskiego rynku e-grocery są obserwacje zmian zachodzących w Wielkiej Brytanii. E-grocery w Wielkiej Brytanii wzrosło o 409 proc. w latach 2003-2009, co przekłada się na średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 26 proc. Eksperci oceniają popyt na brytyjskim rynku e-marketów na poziomie 5,3 miliardów funtów (około 25 miliardów zł).

Osobiście cieszą mnie takie informację, gdyż to pokazuję, że w Polsce mamy ogromny potencjał rozwoju segmentu e-spożywki. Zakładam, że z roku na rok będziemy zbliżać się do statystyk osiągniętych w krajach bardziej rozwiniętych, co też potwierdzają przedstawiciele polskiej branży, którzy oświadczają, że dynamika wzrostu obrotów rok do roku utrzymuje się na poziomie ponad 40%.

Największe e-sklepy spożywcze w Polsce

Na krajowym rynku wyróżniamy dwa wiodące modele prowadzenie e-biznesu spożywczego:

  • „bricks-and-clicks”, gdzie działalność supermarketu online prowadzona jest niejako przy okazji sprzedaży w tradycyjnych placówkach handlowych. Przykłady: alma24.pl oraz http://e-piotripawel.pl
  • „pure players”, są skoncentrowani wyłącznie na handlu internetowym artykułami FMCG, nie wspierając się tradycyjnymi placówkami handlowymi. Przykłady: frisco.pl oraz fresh24.pl

Czołówkę spożywczych sklepów internetowych zajmują krajowe firmy handlowe, które jako pierwsze zaczęły wykorzystywać drzemiący potencjał e-handlu. Pionierskim e-marketem, który wprowadził do swojej oferty możliwość robienia e-zakupów w 2003 roku, były delikatesy Piotr i Paweł.

W 2006 roku z ofertą na rynek warszawski weszły delikatesy internetowe Frisco.pl, a rok później sprzedaż online wprowadziła Alma Market. W 2009 roku rynek powiększył się o ofertę od m.in. A.pl i Fresh24.pl.

Od niedawna w eCommerce zaczynały inwestować zagraniczne sieci hipermarketów. Do E. Leclerca, który prowadzi e-sklep Hipernet24.pl, na początku tych wakacji dołączył Auchan, prowadzący e-sprzedaż pod marką AuchanDirect.pl.

Przychody

Poniżej zestawienie największych e-sklepów spożywczych w Polsce sporządzone na podstawie raportu Internet2k11 z wykazem przychodów w 2009 i w 2010 roku (podane w mln zł)

Dziś liczba wszystkich e-marketów w Polsce szacowna jest na około 270-300 sklepów, gdzie do godnych uwagi w drugiej lidze można zaliczyć np.: http://dodomku.pl, http://supersam24.pl, http://e-food.com.pl czy też http://wygodny-market.pl

Najwięksi graczy e-grocery w Europie Zachodniej

  • Direct.Tesco.com – największy sklep internetowy w UK, który swoją pozycję systematycznie buduje od 2000 roku. W swojej ofercie posiada ponad 15,5 tysięcy produktów, zarówno te spożywcze, jak i sprzęt elektroniczny, sportowy, czy też artykuły wyposażenia domu. Kanał e-commerce generuje 5% całkowitej sprzedaży firmy o łącznej wartości ponad 3 mld euro za rok 2010. Dodatkowo stanowi klasyczne uzupełnienie multikanałowości oraz silne wsparcie dla ponad 2,5 tysiąca sklepów stacjonarnych.
  • Carrefour.com – e-sklep należący do największej sieci handlowej w Europie, która w 34 krajach posiada 15000 sklepów. Oprócz standardowego asortymentu, w kanale tym można kupić online – wycieczki, bilety na koncerty, ubezpieczenie, a nawet produkty finansowe. Sklep internetowy Carrefour.com, działa od 1999 roku. W 2010 roku wygenerował przychody w wysokości 960 mln euro, stanowiące 1% w obrocie firmy.
  • Sainsburys.co.uk – w handlu tradycyjnym zarządza prawie 880 sklepami i supermarketami. Na swoją pozycję w rynku e-commerce w UK pracuje od 1995 roku. Ostanie lata kanał online rośnie w tempie 20% rok do roku, co przy konwersji 15% pozwoliło osiągnąć w 2010 roku sprzedaż w wysokości 709 mln euro.
  • ASDA.co.uk – wchodzi w skład amerykańskiego giganta Wal-Mart Stores Inc. Po koniec 2009 roku uruchomiła nowy sklep internetowy pod nazwą direct.asda.com będący bezpośrednim rywalem dla Tesco. Kanał online odpowiada za 2% sprzedaży ogółem.
  • Ocado.com – jeden z nielicznych graczy “pure players”, czyli sprzedających w 100% tylko online. W jego ofercie można doszukać się podziału na żywność koszerną, wegetariańską czy nawet bezglutenową. Widać, że celują w niszę rynkową, co na koniec 2010 roku zaowocowało sprzedaż na poziomie ponad 645 mln euro i wzrostem biznesu o 30%

Do liczących się e-sprzedawców FMCG można zaliczyć jeszcze Auchan.fr z obrotem 210 mln euro, Lidl-Shop.de sprzedający w 2010 roku za 111 mln euro, oraz Elcorteingles.es z obrotami na poziomie prawie 82 mln euro.

Podsumowanie

Wartościowo może nie mamy się z czy porównywać, jednak w procentowych zestawieniach jesteśmy już na średniej europejskiej. Krajowe delikatesy internetowe np.: Alma24.pl, która w skali spółki Alma Market S.A. odpowiada już za 3,2% ogólnej sprzedaży. E-piotripawel.pl, wspierając sprzedaż dla prawie 80 placówek tradycyjnych generuje 2,8% całego przychodu spółki.

Patrząc na przychody generowane przez spożywcze sklepy internetowe w Europie, życzę całej naszej branży e-commerce zbliżenia się do podobnych wyników. Jednocześnie głęboko wierzę, że kolejne znane marki z handlu w kanale tradycyjnym (offline) pójdą w ślad Alma Market, Piotr i Paweł, E. Lecrelc czy Auchan i otworzą się na sprzedaż w internecie z korzyścią dla klientów, siebie i rynku.

Jak pokazują przykłady europejskich gigantów i polskich sklepów w segmencie e-grocery, firmy o silnej pozycji w kanale tradycyjnym są naturalnie predysponowane do osiągnięcie wymiernego sukcesu w handlu internetowym.

Źródła informacji:

  • Internet Retailer 2011 – TOP 300 Europe;
  • Raport e-Handel Polska 2009;
  • Raport „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2009”,
  • PMR; “Global market review of online grocery retailing – forecasts to 2014” Aroq Ltd, 2010;
  • www.pb.pl;
  • www.fresh24.pl;
  • www.just-food.com.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pierwszy numer magazynu eKomercyjnie.pl już online!

Zapraszam wszystkich Czytelników serwisu do lektury pierwszego, zerowego numeru magazynu eKomercyjnie.pl, który jest dedykowany branży ecommerce, ze szczególnym wskazaniem na właścicieli sklepów internetowych. Dużo praktycznej wiedzy o e-handlu gwarantowane!

Pierwszy numer magazynu powstał we współpracy z redakcją Proseed, która udzieliła mi cennego wsparcia organizacyjnego i podzieliła się swoim know-how, za co w tym miejscu bardzo dziękuję.
 

Pobierz numer, przyciskCzytaj online, przycisk


 

SPIS TREŚCI – eKomercyjnie #0

  • WARTE UWAGI:
    – Najciekawsze aktualności z ostatniego miesiąca
    – Lektury e-przedsiębiorcy
  • ZAKŁADANIE SKLEPU:
    – Jak najlepiej wybrać platformę ecommerce? – Tomasz Karwatka
  • BIZNES:
    – Zaufanie do sklepu można zniszczyć w kilka sekund – rozmowa z Jean-Marciem Noëlem, dyrektorem zarządzającym Trusted Shops GmbH
    – E-commerce – kurs na 2012 rok – Łukasz Plutecki
    – Mobile commerce – coś więcej niż e-commerce? – Robert Janeczek
    – Szkla.com, czyli jak się robi e-handel w Polsce (i nie tylko) – rozmowa z Jackiem Młodawskim, współwłaścicielem sklepu Szkla.com
  • KOLUMNY:
    – Ochrona danych osobowych w sklepie internetowym – Unizeto Technologies
    – Nazwij rzeczy po imieniu – Fablo

eKomercyjnie.pl w tej formie było moim marzeniem od niemal roku. Po drodze do realizacji tego celu słyszałem, że „to nie wyjdzie”, „rynek jest za płytki”, „nie nazbierasz wystarczająco dużo materiałów”. Okazało się, że nasz rynek dojrzewa, a internetowi sprzedawcy mają głód wiedzy i coraz chętniej sięgają po teksty profesjonalistów.

Jak piszę we wstępie, najciekawsze czasy w branży ecommerce są dopiero przed nami. Mam nadzieję, że nowy magazyn będzie odwzwierciedleniem tych zapowiedzi.

Czekam też na Wasze opinie i sugestie na temat „zerowego” numeru magazynu eKomercyjnie.pl (kontakt).

Zapraszam!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Aleksander Jaworski, LubMnie.pl

We wpisach z serii Pokaż Swój Sklep (PSS) promuję na eKomercyjnie.pl nowe sklepy internetowe, a dzięki ich odpowiedziom staram się też pomóc osobom, które dopiero rozważają start w e-handlu. Tym razem na moje pytania odpowiedział Aleksander Jaworski ze sklepu LubMnie.pl (spersonalizowana odzież).

Krzysztof Bartnik (eKomercyjnie.pl): Czym zajmowałeś się przed uruchomieniem swojego sklepu?
Aleksander Jaworski (LubMnie.pl): Sklep założyłem razem z siostrą, Alicją, która jest magistrem architektury z pasją „grafika komputerowa”. Ja pracowałem jako certyfikowany specjalista ds reklamy oraz pomagałem ojcu w prowadzeniu firmy odzieżowej.

KB: Dlaczego zdecydowałeś się uruchomić sklep internetowy?
AJ: Alicja zauważyła, że brakuje oferty odzież spersonalizowanej, czyli takiej która jest dopasowana graficznie do wyobrażeń konkretnego klienta. Swoim pomysłem zaraziła mnie i postanowiliśmy spróbować. Jesteśmy przekonani, że nasz pomysł jest niszowy. Nie robimy tysiąc pierwszego sklepu z tandetnymi chińskimi koszulkami z napisem „FBI – Female Body Inspector” albo „Szukam drugiej połówki … może być 0,7”. Całość zawiera się w równaniu: Twoje zdjęcie + ładna i porządna koszulka + ciężka praca naszego grafika = Twój unikalny i wyjątkowy t-shirt. Zakładaliśmy podejście, bazujące na naszych umiejętnościach i możliwościach (rodzinna firma odzieżowa – dostawca porządnej odzież z wysokiej jakości materiałów).

KB: Ile trwało uruchomienie Twojego sklepu?
AJ: W sumie uruchomienie sklepu na Prestashop zajęło ok. 2 tygodni. Jednak od momentu uruchomienia cały czas trwają prace na zamianami.

KB: Jakim budżetem dysponowałeś na początku działalności?
AJ: Na początku dysponowaliśmy budżetem ok. 5 000 PLN, który pochodziły z naszych oszczędności. Większa część budżetu została przeznaczona za zakup sprzętu do nadruków. Resztę kwoty przeznaczyliśmy na reklamę i dopracowanie sklepu.

KB: Dlaczego postanowiłeś sprzedawać tak nietypowy produkt?
AJ: Podjęcie decyzji o uruchomieniu sklepu poprzedziły liczne rozmowy, analizy i ustalenia. Stwierdziliśmy, że mamy potencjał w nas i naszych zainteresowaniach oraz łatwiejszy dostęp do produkcji odzieży. W związku z czym nie ryzykujemy dużo, a możemy sporo zyskać. Z natury zainteresowań, Ala odpowiedzialna jest za grafikę i „produkcję odzieży spersonalizowanej”.  Ja odpowiedzialny jest za obsługę klienta, marketing oraz sprawy techniczne.

KB: Czy zdecydowałeś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?
AJ: Hmmm, dobre pytanie, wydaje mi się, że Presta jest gotową platformą, do której trzeba włożyć mnóstwo pracy, aby wyglądała i funkcjonowała zgodnie z zamierzeniem :) Stworzenie gotowej platformy „od zera” jest drogie i niepotrzebne, szczególnie w przypadku gdy jest się dopiero na początku drogi do sukcesu w e-commerce. Presta to dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą od razu inwestować dużych pieniędzy w rozpoczęcie sprzedaży, a mają pomysł.

KB: Gdybyś miał teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłbyś inaczej?
AJ: Nie oszczędzałbym na dopracowaniu użyteczności sklepu oraz jego grafice. Na to warto wyłożyć pieniądze. Tyle, że na samym początku mało kto wie co i jak chce zmienić:) Taki informacje przychodzą z czasem. Dodatkowo, nie warto jest oszczędzać na reklamie w internecie, internauci muszą się dowiedzieć z jakiegoś źródła, że sklep istnieje.

KB: Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie pierwszego dnia po starcie?
AJ: Pierwszego dnia po starcie pojawiło się jedno zamówienie, które tak naprawdę pochodziło od naszej znajomej. Bardzo chcieliśmy obsłużyć ją za pomocą naszego sklepu, aby sprawdzić po testach, jak to jest w rzeczywistości. W dowód uznania dla zaufania jakim nas obdarzyła, przyznaliśmy jej dożywotni rabat w wysokości 50%. Pierwsze zamówienie od osoby nieznajomej było złożone w niecały miesiąc od momentu startu.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)