eKomercyjnie.pl

Jak wykorzystać zmiany wprowadzone przez Facebook do efektywnej promocji sklepu internetowego?

30 marca oś czasu została wprowadzona dla wszystkich fanpage’y funkcjonujących w ramach Facebooka. Zmiana interfejsu graficznego pociąga za sobą również konieczność rewizji sposobu komunikacji ze społecznością. Umiejętne wykorzystanie Timeline pozwoli na lepsze wyeksponowanie treści sklepu internetowego. Jak zadbać o właściwą promocję swojego e-biznesu?

Reklama

Okładka / cover – reklama na cenzurowanym

Okładka to przestrzeń tuż pod panelem administratora, w ramach której możemy zamieścić dużą grafikę o wymiarach 851 x 315 px. Choć z założenia zdjęcie ma przyciągać uwagę odbiorcy, to jednak regulamin serwisu jest nieubłagany. Facebook wyraźnie zabrania zamieszczania w tym miejscu informacji handlowych (w tym powiadomień o zniżkach, promocjach czy ofertach specjalnych), danych kontaktowych, odniesień do natywnych funkcji Facebooka (w tym znacznika Lubię to!) oraz wpisów nakłaniających fanów do podjęcia określonego rodzaju aktywności (kliknij, polub, zrób, zamów). Niestosowanie się do tych wymogów może skutkować nawet usunięciem profilu. Co może więc znajdować się na okładce? W przypadku stron firmowych najlepiej zamieścić w tym miejscu logo firmy, krótki cytat/slogan reklamowy lub grafikę tematycznie związaną z danym sklepem/produktem.

Informacja o firmie

Kiedyś mało widoczny element profilu zepchnięty w okolice menu po lewej stronie – teraz wyeksponowany, bo umieszczony zaraz pod okładką. Informacja o firmie to miejsce, gdzie można zamieścić krótki opis tego, czym jest strona, jaką markę/produkt promuje, co się na niej znajduje. W tym miejscu może zostać również wyświetlony link do strony internetowej, numer telefonu lub adres.

Menu

Poza samą osią czasu, która zastępuje tablicę, nowe menu to jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian, wprowadzona przez Facebooka. Na nowym interfejsie graficznym menu zostało umieszczone po prawej stronie, tuż pod okładką, w postaci dużych ikon. To, co najmniej korzystne, to redukcja liczby ikon do 4, przy czym pozostałe opcje widoczne są dopiero po rozwinięciu paska menu. Taka zależność zwiększa konieczność zaangażowania się fanów w przeglądanie profilu oraz wymusza bardziej świadome, intencjonalne korzystanie z fanpage’a. Co warto wiedzieć, pierwsza ikona jest zawsze stała i kieruje do galerii zdjęć. Kolejność wyświetlania się pozostałych 3 ikon można dowolnie zmieniać.

Takie rozwiązanie wymusza większą troskę o atrakcyjność graficzną serwisu oraz nakłada na administratorów fanpage’a konieczność dokładnego przemyślenia strategii marketingowej. Najkorzystniej jest w ramach 3 wyświetlających się ikon menu wyeksponować te zakładki, które są najatrakcyjniejsze dla użytkowników profilu. Jeżeli więc korzystamy z aplikacji f-commerce lub generatorów kuponów rabatowych czy innych promocji (jak np. konkursy dla fanów), to właśnie one powinny być widoczne w pierwszej kolejności.

A jak zachęcić fanów do zapoznania się z całością menu? Najlepiej w tym celu zamieszczać odpowiednie powiadomienia na osi czasu, używając specjalnych znaczników, o których będzie mowa w następnym akapicie. Na koniec tej części warto jeszcze dodać, że nowe, duże, czytelne i wyraźnie odgraniczone ikony menu pozwalają na bardziej precyzyjną nawigację, w tym korzystanie z serwisu za pomocą urządzeń wyposażonych w ekrany dotykowe.

Co ciekawe, wygląd ikon menu można zmienić, klikając na znacznik „ołówka” oraz rozszerzając dostępne opcje.

Timeline/oś czasu

To największa i najbardziej widoczna zmiana w nowym interfejsie Facebooka. Dotychczasowa tablica została zastąpiona nowym widokiem – osią czasu. Co daje timeline? W skrócie, pozwala on użytkownikom szybko odnaleźć najstarsze posty, zaś skrócone archiwum w postaci drzewa chronologicznego po prawej stronie daje możliwość szybkiego zapoznania się z historią strony.

Wpisy są teraz publikowane w znacznie bardziej atrakcyjnej formie – zwiększenie miejsca na treść (z dotychczasowych 520 px na 810 px) umożliwia lepsze wyeksponowanie kontentu w ramach profilu, zaś same posty mają bardziej interaktywny charakter, bo mogą zawierać nie tylko tekst, ale również dużą grafikę, link czy nawet nagranie video. Posty pojawiające się na tablicy są uporządkowane w sposób chronologiczny, jednak ważniejsze wpisy można wyróżnić za pomocą specjalnego znacznika, który wyświetli się po najechaniu kursorem na odpowiedni post.

Takie rozwiązanie pozwala na „przeklejanie” ważniejszych informacji na górną część osi czasu, co w przypadku rewolucyjnych zmian w menu może znacząco ułatwić fanom odnajdywanie informacji na stronie oraz sam proces nawigacji. Posty będą znajdowały się na topie przez kolejnych 7 dni, zaś pozostałe posty, będą wyświetlały się tuż pod oznaczonym postem.

A w jaki sposób wyróżnić post zawierający informację, która stanowi moment przełomowy w historii fanpage?

Jak zakomunikować społeczności o rozszerzeniu działu sklepu, zmianie domeny lub wprowadzeniu nowego produktu? W tym celu warto wykorzystać opcję „Ważne Wydarzenie” – znacznik, znajdujący się na ostatnim miejscu edytora, za pomocą którego zamieszczamy wpis na profilu. Ważne wydarzenie to narzędzie, które pozwala opublikować post z dokładną datą i oznaczony flagą.

Wiadomości do administratora

Nowością jest również ciekawa funkcja wysyłania prywatnych wiadomości bezpośrednio do administratorów profilu. Odpowiedni dział znajduje się po prawej stronie. Funkcję tę można jednak wyłączyć, choć z perspektywy działań marketingowych takie rozwiązanie jest bardzo korzystne.

Jakie jeszcze nowości wprowadzono na profilu?

Jedną z nowości jest panel administratora, który w rozbudowanej formie został umieszczony na samej górze strony. W jego skład wchodzą m.in. działy z powiadomieniami, informacja o nowych osobach, które dołączyły do profilu oraz skrócone statystyki strony. Nowy wygląd pociąga za sobą również rezygnację z tak lubianych przez marketerów landing tabów. Fani wchodzący na profil nie trafią więc na stronę powitalną, lecz od razu będą mogli przeglądać zawartość całej tablicy. Taka zmiana może stanowić utrudnienie dla marek prowadzących regularne promocje, konkursy czy oferujących kupony rabatowe, niemniej odpowiednie usystematyzowanie menu powinno ograniczyć ten problem.

Jak przygotować się do zmian – krok po kroku

  1. Zaprojektuj Okładkę dla swojej strony. Możesz sam dodać zdjęcie i automatycznie je wykadrować lub przygotować specjalną grafikę, która powita fanów twojego profilu. Alternatywnie możesz skorzystać też z automatycznych generatorów Timeline, dzięki którym wykadrujesz zdjęcie, dodasz tekst, stworzysz oryginalny kolaż lub mix fotografii, dodasz swoje logo lub znak wody. Generatory, o których mowa znajdziesz np. tutaj: http://www.get-covers.com/facebook-covers/
  2. Uszereguj ikony – pamiętaj, że zakładki zawierające najatrakcyjniejsze dla fanów informacje powinny być zawsze na wierzchu.
  3. Zadbaj o Timeline – poprzypinaj na wierzch informacje o aktualnych promocjach, konkursach oraz ikonach menu, które nie są wyświetlane.
  4. Aktywnie moderuj Timeline – pamiętaj: profile nie mają już stron powitalnych, więc osoby przeglądające twój profil lub wchodzące na niego po raz pierwszy od razu zobaczą Twoje wpisy. Spraw, by były one na tyle atrakcyjne, by nowi użytkownicy chcieli dołączyć do profilu.

Podsumowanie

Chociaż nowy wygląd stron na Facebooku budzi wiele wątpliwości, to jednak zmiany dają możliwość większej personalizacji graficznej, co z kolei wspiera ważny w marketingu efekt brandingowy. Dzięki okładce oraz nowym znacznikom, takim jak „ważne wydarzenie” oraz przepinanie postów, fanpage może mieć unikalny wygląd, a przez to być znacznie lepiej dostosowany do identyfikacji wizualnej marki. Choć niewątpliwym minusem z punktu widzenia usability jest publikowanie postów w 2 kolumnach, to jednak oś czas korzystnie wpływa na zaangażowanie fanów. Nowy interfejs graficzny wymusza bowiem na użytkownikach bardziej świadome i intencjonalne korzystanie ze strony, a w przypadku właścicieli e-biznesów, taka zmiana może być tylko na korzyść.

Warto jednak pamiętać, że zmiany pociągają za sobą konieczność większego zaangażowania się administratorów w prowadzenie fanpage’a. Wyróżnianie i przepinanie postów sprawi, że publikacje będą lepiej widoczne, a przez to zwiększą swój zasięg, trafiając do większej liczby użytkowników. Innymi słowy, aktywizujące i angażujące działania będą miały szansę przykuwać uwagę jeszcze bardziej. Plusem jest również opcja prywatnych wiadomości, która czyni fanpage bardziej interaktywnym oraz pozwala uniknąć niepotrzebnego „bałaganu” na tablicy. Wreszcie, czy tego chcemy, czy nie, zmiany są nieuniknione. Jeśli chcemy efektywnie wykorzystywać komunikację za pośrednictwem Facebooka, musimy się do nich po prostu dostosować.


Michał Chołuj – Chief Executive Officer w agencji Netface. Programista z kilkunastoletni​m doświadczeniem, znawca Zend Framework, a prywatnie pasjonat kynologii łowieckiej i górskich wędrówek.

Urszula Holik – Marketing Communication Specialist w Netface. Pasjonatka internetu, zapalona blogerka, tropicielka nowych trendów w mediach społecznościowych, autorka blogów socialtools.pl oraz kuchniamalucha.org.pl.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #7. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Chcesz prowadzić zyskowny e-biznes? Najpierw zdobądź odpowiednią wiedzę

Wielu młodych przedsiębiorców, stawiając pierwsze kroki na polu e-commerce, nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu skutecznego marketingu, promocji i zarządzania. Brak znajomości tych właśnie zagadnień może być przyczyną zbyt niskich przychodów, a czasem nawet doprowadzić do porażki całego wymarzonego biznesu. Wiedza techniczna lub branżowa może stanowić atut, ale musi być ona wsparta solidnym przygotowaniem do prowadzenia efektywnej sprzedaży online.

Na rynku dostępna jest ogromna liczba książek i poradników o e-commerce, bardzo dużo publikacji na ten temat można znaleźć także w sieci. Skąd jednak początkujący przedsiębiorca ma wiedzieć, które z zawartych w nich porad są rzeczywiście wartościowe i przydatne w praktyce?

Rozwiązaniem tego problemu jest zdobycie wiedzy w formie odpowiednio przygotowanych szkoleń. Na pomoc przychodzi tu Magia e-Biznesu. Jest to projekt szkoleniowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i ma na celu podwyższenie wiedzy na temat e-biznesu wśród pracowników i właścicieli mikro, małych i średnich firm z terenu woj. zachodniopomorskiego. W ramach projektu w okresie od 1 lipca 2011 do 30 czerwca 2012 odbywają się szkolenia o następującej tematyce:

1. Finansowanie rozwoju e-biznesu.
2. Zarzadząnie e-projektami – sklepy internetowe, portale, strony internetowe i inne.
3. Techniki sprzedaży w Internecie.
4. Merchandising – metody prezentacji towarów w sklepach internetowych.
5. Jak pogodzić e-biznes z tradycyjnymi kanałami dystrybucji?
6. Społeczność internetowa Web 2.0 – jej znaczenie w e-biznesie.
7. Web-Usability – wpływ na skuteczność e-biznesu.
8. Efektywna komunikacja w e-biznesie: mailing, zarządzanie serwisami, komunikatory.
9. Obsługa klienta internetowego.

Magia e-Biznesu

Głównym celem szkoleń jest:

  • podniesienie umiejętności zarządzania sprzedażą w Internecie,
  • wyposażenie w wiedzę niezbędną do prowadzenia działalności e-commerce,
  • wzrost motywacji do ciągłego doskonalenia i aktualizacji wiedzy na temat e-biznesu,
  • spadek niepewności i strachu przed rozpoczęciem działalności e-commerce przedsiębiorców prowadzących działalność z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów dystrybucji,
  • implementacja na grunt 74 firm umiejętności z zakresu prowadzenia działalności e-commerce nabytych podczas szkoleń,
  • wykształcenie kadry zarządzającej firm w kompetencje zarządzania przedsiębiorstwem prowadzącym e-biznes.

WAŻNE! W miesiącach od kwietnia do czerwca 2012 szkolenia są całkowicie bezpłatne.

Szkolenia odbywają się w godzinach pracy uczestników poza siedzibą firmy i trwają jeden dzień. Mają one formę stacjonarnych warsztatów oraz e-learningu. Dofinansowanie szkoleń w ramach projektu wynosi odpowiednio 80% dla mikro i małych przedsiębiorstw i 70% dla średnich firm. Do tej pory przeszkolono już około 100 osób. Wykłady i ćwiczenia prowadzone w ramach projektu Magia e-Biznesu są wysoko oceniane przez uczestników. Największym zainteresowaniem cieszą się tematy związane z technikami sprzedaży i merchandisingiem produktów oraz ze znaczeniem, jakie w e-biznesie ma społeczność internetowa (Web 2.0).

Za realizację projektu odpowiada firma best.net, która jest akredytowanym przez PARP wykonawcą usług doradczych w zakresie innowacji i nowych technologii. Swoją pozycję zdobyła, zdobywając przez 12 lat doświadczenie na rynku usług dla branży e-commerce.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Bold Brand Commerce

Krótki opis: Bold Brand Commerce świadczy usługi konsultingowo-wdrożeniowe dla rynku e-commerce, koncentrując się na budowaniu skutecznych strategii sprzedażowych oraz e-merchandisingu. Firma posiada ponad czteroletnie doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań e-commerce klasy enterprise opartych o platformę Magento, realizując projekty w Polsce, USA, Niemczech oraz Szwajcarii.

bold-logo

Oferta firmy: Platforma Magento™ oferuje połączenie profesjonalnych funkcji zwiększających zyskowność procesu sprzedaży online z brakiem uzależnienia się od dostawcy oprogramowania. Rozbudowane funkcje zarządzania cechami dla każdego produktu w sklepie opartym na Magento™ oraz budowania powiązań cross-selling i up-selling, pozwalają znacząco zwiększyć średnią liczbę oglądanych produktów oraz prawdopodobieństwo zakupu.

Wybierając Magento™, coraz więcej firm docenia niższe koszty wdrożenia wynikające z licencji OpenSource. Otwartość kodu oraz popularność platformy daje brak uzależnienia się od dostawcy oraz możliwość zmiany firmy opiekującej się serwisem.

Posiadamy bogate doświadczenie we wdrażaniu Magento™ oraz integracji platformy z popularnymi systemami klasy ERP & CRM. Rozwiązaliśmy liczne problemy z szablonami, wydajnością i szybkością systemu Magento™. Rozwijamy dla platformy własne moduły komercyjne, z których korzystają sklepy na całym świecie.

Wiemy, jaką liczbę transakcji na godzinę może wydajnie utrzymać standardowa edycja sklepu oraz ile zasobów serwerowych należy przewidzieć, aby realizować sprzedaż co 33 sekundy.

Portfolio naszych klientów i realizacji (m.in. Castorama, Mennica Polska, Prima Moda, Mon Credo, eKsięgarnia) stanowi gwarancję profesjonalnego wykonania projektu oraz rozwiązania wszystkich problemów technologicznych.

Opłata licencyjna: brak dla wersji Community
Opłata instalacyjna: cena ustalana indywidualnie
Opłata za opracowanie grafiki sklepu: cena ustalana indywidualnie
Opłata za kodowanie sklepu: cena ustalana indywidualnie
Opłaty abonamentowe: brak
Konieczność podpisania umowy: TAK
Dostęp do kodu źródłowego sklepu: TAK
Czas potrzebny do wykonania sklepu: 4-6 tygodni

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)