eKomercyjnie.pl

„Nietypowa” klauzula niedozwolona, czyli sprawdź i popraw regulamin swojego e-sklepu (po raz kolejny)

uokik-logoPomimo tego, że w ostatnim czasie temat klauzul abuzywnych w sklepach internetowych oraz na Allegro trochę przygasł (patrz zestawienie klauzul niedozwolonych za wrzesień), trzeba ciągle być czujnym i śledzić rejestr Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, co powtarzamy niemal na każdym kroku. Naszą i Waszą uwagę zwrócił wpis do rejestru UOKiK z 25 października bieżącego roku, który może dotknąć wielu osób prowadzących e-handel.

Reklama

Wpis do rejestru dodano 25 października i można go znaleźć tutaj. Wyrok sąd wydał 1 lipca br., a za niedozwolone uznano następujące postanowienie:

„Klient dokonujący zakupu wyraża zgodę na przekazanie swojego adresu e-mail do [nazwa podmiotu] z siedzibą we [miasto] oraz przetwarzanie przez sklep oraz [nazwa podmiotu] swoich danych osobowych w celu wypełnienia ankiety z opinią o dokonanej transakcji w sklepie zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 r.”

Powyższy zapis dotyczy zbierania opinii po zakupie od klientów e-sklepu, którym zajmuje się zewnętrzny serwis internetowych.

Dlaczego zapis uznano za niedozwolony?

W skrócie, UOKiK stoi tutaj na straży praw konsumentów i to na właścicielu sklepu internetowego spoczywa obowiązek otrzymania zgody na przetwarzanie danych konsumenta w konkretnym celu. Konsument musi świadomie wyrazić na to zgodę, musi też znać zakres i cel przetwarzania swoich danych oraz mieć prawo do ich usunięcia.

Jakie rozwiązanie problemu „nietypowej klauzuli niedozwolonej” rekomendujemy sklepom internetowym?

Sugerujemy następujące rozwiązanie:

  1. Podpisanie umowy powierzenia/przetwarzania danych osobowych z podmiotem, który świadczy usługę zbierania ankiet posprzedażowych.
  2. Uzupełnienie ścieżki zakupowej o odpowiedni check-box z zapisem w tej sprawie.

Takie działanie rekomendujemy od samego początku istnienia naszego wzoru regulaminu sklepu internetowego, czyli od roku. Jeżeli od początku stosujesz się do takiej formy to możesz spać spokojnie :)

Podczas składania zamówienia, konsument powinien mieć możliwość zaznaczenia specjalnego check-boxa, w którym akceptuje przekazanie swoich danych do firmy trzeciej w celu przeprowadzenia ankiety.

Przykładowa treść takiego zapisu wygląda następująco:

Wyrażam zgodę na wykorzystanie i przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji zamówienia,a także przekazanie mojego adresu e-mail do [nazwa podmiotu] z siedzibą w [miasto] oraz na przetwarzanie przez Sprzedającego oraz [nazwa podmiotu] moich danych osobowych w celu wypełnienia ankiety oceny procesu składania zamówienia, ankiety oceny realizacji zamówienia oraz ankiety oceny produktu (zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997).

Powyższa zgoda powinna być opcjonalna, niezależna od zatwierdzenia samego regulaminu sklepu (zaakceptowania warunków zakupu).

Sprawdź proszę regulamin swojego sklepu internetowego jak najszybciej i jeżeli posiadasz taki lub bardzo podobny zapis, to przygotuj odpowiednią zmianę. W przeciwnym wypadku grozi Ci proces i kara za posiadanie klauzuli niedozwolonej.

 

Masz już dość sprawdzania klauzul niedozwolonych?

  • Chcesz mieć bezpieczny i sprawdzony przez prawników regulamin w swoim sklepie internetowym?
  • Nie chcesz być pozwany do UOKiK za klauzule niedozwolone?
  • Nie stać Cię na usługę prawnika za 2 tysiące złotych?

Jeśli cztery razy odpowiadasz „tak”, to eKomercyjnie.pl przygotowało dla Ciebie
Wzór regulaminu sklepu internetowego »

 

Autor wpisu

9 komentarzy do tekstu

  1. A czy nie wystarczy sama zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych?

    Odpowiedz ↓

  2. A ja już ponad rok nie mogę przekonać jednej z firm zbierających tego typu niezależne opinie, że musimy najpierw podpisać umowę o powierzeniu danych osobowych, a następnie skorzystam z ich usług:)

    Odpowiedz ↓

    1. A to może mieć intrygujące implikacje. Skoro dotychczasowe opnie zostały zebrane z naruszeniem prawa, to czy przypadkiem nie powinny zostać one usunięte?

      Odpowiedz ↓

    2. Po prostu nie mają uregulowanej kwestii związanej z GIODO i toteż niczego nie podpiszą

      Odpowiedz ↓

  3. To trochę powinno wygladać inaczej – to jest moje zdanie. W regulaminie sklepu musi się znaleźć wyrażenie zgody na przetwarzanie danych w celu realizacji umowy. Jednak przekazanie danych innemu podmiotowi, przetwarzanie w celu wyppełnienia ankiety nie zawiązują się w czynnościach wykonania umowy. Zgodnie z uodo Klientowi przysługuje prawo do tego czy chce tą ankietę wypełnić czy też nie i powinien on mieć prawo wyboru, wobec czego cele powinno się rozdzielić

    Odpowiedz ↓

  4. Tylko po co podawać tego typu informacje firmom zewnętrznym? Tak ciężko wysłać maila z prośbą o opinię? Ładując łidżet takiego ceneo opineo czy innego dziadostwa dajecie im wgląd do wszystkiego. Pózniej taka firma może późnie pięknie przekierować waszego klienta do konkurencji :).

    Odpowiedz ↓

    1. Owszem może przekierować, ale Opineo tego nie robi (nie wiem co z Ceneo/Nokautami i innymi po zakończeniu współpracy).

      Opinie o produkcie „u siebie na stronie” w przypadku produktów, których nie jesteśmy producentami są ok.

      Inaczej jest w przypadku gdy produkujemy i sprzedajemy swój produkt na własnej stronie. Opinie zamieszczone w takim serwisie mogą wydawać się mało wiarygodne…

      Odpowiedz ↓

  5. Sławku to, że nie robi dzisiaj nie znaczy, że za 3 lata nie zrobi. Nie takie rzeczy już widziałem :). Opinie na takich portalach oczywiście są cenne ale maila do klienta z prośbą o opinię można wysłać samemu bez pośrednictwa opineo.

    Odpowiedz ↓

  6. Piotr Danecki

    Czy taki checkbox może być domyślnie zaznaczony?

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Daniel Wiktorowicz, twojezegarki.com.pl

twojezegarki.com.plDaniel Wiktorowicz, właściciel sklepu Twoje Zegarki, swoją drogę zawodową porównuje do wycieczki dookoła świata. Zajmował wiele stanowisk, pracował w wielu firmach i miejscach. Dziś wspomina, że „Wszystkie te stanowiska uczyły mnie czegoś nowego i wartościowego”, ale to właśnie Internet stał się jego zawodową przestrzenią. Postawił na zegarki, bo lubi tego typu gadżety i dodatkowo zauważył braki w tej niszy. Czy mu się uda? Jak sam mówi „ Grudzień 2013 będzie dobrym sprawdzianem”. W wywiadzie z cyklu Pokaż Swój Sklep opowiada o swoich doświadczeniach w e-handlu.

W wywiadach z serii Pokaż Swój Sklep (PSS) staramy się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż, zaś odpowiedzi naszych rozmówców przy okazji pomagają też osobom, które dopiero rozważają start w e-handlu. Wszystkich, którzy chcieliby opowiedzieć nam o swojej działalności zapraszamy do kontaktu z redakcją.

Dlaczego zdecydowałeś się uruchomić sklep internetowy?

Daniel Wiktorowicz (twojezegarki.com.pl): Zawsze byłem i pewnie będę niepokorny. Uwielbiam tworzyć otoczenie i nastrój, podejmować się rzeczy, których inni się obawiają. Mam własne zdanie i nigdy nie boję się go ujawniać, ale jak to mówią „szczerość ma wysoką cenę”. Ja za swoją zapłaciłem utratą pracy, jednak dzisiaj wiem, że dobrze się stało. Powstałem ze swoim własnym projektem Twoje Zegarki i w ten sposób spełniłem swoje marzenie o własnym biznesie. Decyzję o rozpoczęciu tej działalności podjąłem na urlopie w maju tego roku, siedziałem na tarasie, rozmawiałem z narzeczoną i postanowiłem spróbować.

twojezegarki

Czym zajmowałeś się przed uruchomieniem sklepu?

Moja zawodowa „kariera” to taka wycieczka dookoła świata, ale zawsze spotykało mnie coś ciekawego. Jestem niczym serialowa kobieta pracująca i żadnej pracy się nie boję. Pracowałem jako kelner, barman, byłem magazynierem, sprzedawcą, dekoratorem, kierownikiem zmiany, kierownikiem sklepu, product managerem, category managerem. Wszystkie te stanowiska uczyły mnie czegoś nowego i wartościowego. Dzisiaj wiem, że przeszłość jest kreatorką przyszłości. Internet jest moją zawodową przestrzenią, która mnie wciągnęła, a zegarki są pasją i to jest ta droga, którą chcę podążać i czuję, że się spełniam.

Ile trwało uruchomienie sklepu?

Świat ciągle się rozwija, zmienia swoje potrzeby i wymagania, dlatego etap kształtowania sklepu w moim odczuciu ma swój początek, ale nigdy się nie kończy. Stan, jaki pozwolił mi na wywieszenie karteczki z napisem „otwarte”, to efekt 5 miesięcy intensywnej pracy.

twojezegarki

Dlaczego wybrałeś właśnie tę branżę?

Zegarki, a właściwie dobra luksusowe, to branża, która nie odczuła tak mocno kryzysu światowego, jak inne segmenty. Rynek nie jest zniszczony, a co najważniejsze – nadal jest nienasycony. Uważam również, że polskie e-sklepy z zegarkami nie dają klientom tego wszystkiego, co powinno się udostępniać sprzedając dobra luksusowe.

Większość oferuje np. czasomierze za kilkanaście tysięcy złotych, ale sama platforma wygląda jak sklepik osiedlowy na Pradze w Warszawie. Czy takiego tła potrzebują cuda zegarmistrzowskiego rzemiosła? Moim zdaniem nie. W Polsce nadal króluje przeświadczenie, że nie ważne jak, nie ważne gdzie, ważne za ile… To złe podejście, archaiczne i chylące się ku upadkowi, dlatego postanowiłem stworzyć swój sklep, zgodny ze standardami np. rynku amerykańskiego.

Jakim budżetem dysponowałeś na początku e-handlowej działalności?

Niewielkim. Kilkaset, może tysiąc złotych.

twojezegarki

Czy zdecydowałeś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?

Kupiłem gotową platformę, gdyż daje one wystarczające możliwości na początek. W przyszłym roku, jeśli wszystko będzie szło po mojej myśli, może podejmę się stworzenia własnej platformy.

Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie w pierwszym dniu/tygodniu po starcie?

W pierwszym tygodniu było ich kilka, lecz nie oszukujmy się: to o niczym nie świadczy. Wiem, że 6 miesięcy to absolutne minimum, by pokusić się o pierwsze oceny. Grudzień 2013 będzie dobrym sprawdzianem.

twojezegarki

Dlaczego zdecydowałeś się na tak specyficzny asortyment?

Tak jak powiedziałem wcześniej, zegarki to moja pasja, a nienasycenie rynku i brak odpowiedniego sklepu w polskiej przestrzeni internetowej to świetne powody by wejść do gry.

Jakie działania marketingowe są najbardziej skuteczne w Twoim sklepie/w przypadku tego asortymentu?

Ważne jest pozycjonowanie, media społecznościowe, marketing szeptany, natomiast ja chciałbym reklamować swój sklep inaczej niż wszyscy w Polsce, we współpracy z firmą Toczy Videos, ale nie chcę mówić jak. Myślę, że dotrę do tych ludzi, których szukam…

4

Gdybyś miał teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłbyś inaczej?

Nie szukałbym grafika tyle czasu, tylko od razu zgłosiłbym się do swojego przyjaciela z ławy szkolnej, który jest obecnie jednym z najchętniej zatrudnianych w Polsce. Tak straciłem 2 tygodnie, a i tak trafiłem do niego :)

Jak wygląda proces składania zamówień?

Zamówienie jest realizowane zgodnie z informacją o czasie wysyłki, znajdującą się przy produktach. Około 3000 z nich jest dostępnych od ręki, natomiast około 8000 to produkty z różnym terminem oczekiwania, od 2 do 30 dni. Zależy mi na tym, by każda osoba, która trafi do mojego sklepu, miała możliwość wyboru, dlatego oferta jest jedną z najszerszych na rynku. Dodatkowo istnieje możliwość zamówienia zegarków, które są niedostępne natomiast jest to możliwe i uzależnione od czasu, jakim dysponuje klient oraz brakiem opcji zwrotu czy wymiany. Dodatkowo zbieram informację od klientów o tym jakie marki powinny pojawić się w sklepie, dzięki czemu unikam sytuacji wprowadzania brandów, które nie będą cieszyły się zainteresowaniem.

Jaki odsetek zamówień pochodzi od klientów z zagranicy?

Na dzisiaj żaden, natomiast z doświadczenia i analiz wiem, że może to być nawet 15% klientów. Mam w planach wprowadzić wersję angielską, ale nie potrafię odpowiedzieć kiedy. Na dzień dzisiejszy udostępniamy możliwość zakupu w formule tax free.

[UWAGA!] Specjalna zniżka dla wszystkich Czytelników eKomercyjnie.pl na cały asortyment sklepu bez potrzeby rejestracji w wysokości 6% od dnia dzisiejszego do 24.11.2013 (włącznie). Kod promocyjny: Ekomer6%

Daniel Wiktorowicz – politolog z wykształcenia, handlowiec z charakteru i pasji. Doświadczenie w e-commerce zdobył w pracy dla Agito.pl jako product manager (2010 -2012) oraz 4max.pl jako category manager (2012-2013). Ma bogate doświadczenie w sprzedaży oraz kontakcie z klientem zdobyte we wcześniejszych latach. Jego pasją jest moda, a segment który uwielbia i w którym się specjalizuje to zegarki. Pokaż mu swój zegarek, a powie Ci kim jesteś!

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Popracowałbym nad czcionką, obecnie jest strasznie mała, przy większej rozdzielczości może być ciężko przeczytać cokolwiek.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Velgid.com

Krótki opis: Velgid.com jest innowacyjną siecią afiliacyjną. Posiada bogatą ofertę programów partnerskich rozliczanych w modelu CPS oraz CPC. Ponadto udostępniamy dużą liczbę programów leadowych.

Oferta firmy: Głównym obszarem działania sieci afiliacyjnej Velgid.com są programy partnerskie związane z modą, stylem życia, designem oraz wyposażeniem wnętrz. Dla naszych Wydawców udostępniamy szereg narzędzi ułatwiających rozpoczęcie działań marketingowych. Dystrybuujemy kody rabatowe, kupony zniżkowe. Udostępniamy pliki XML z ofertą sklepów, kreacje reklamowe, remarketujące boksy. Dla Reklamodawców mamy szeroką ofertę dopasowaną do potrzeb. Oprócz standardowych kampanii reklamowych oferujemy także dodatkowe usługi, takie jak dostosowanie pliku XML do porównywarek cen, monitorowanie sprzedaży i pozycji w internecie. W naszej sieci Reklamodawcy płacą wyłącznie za wypracowany efekt. Nie pobieramy żadnych dodatkowych opłat, dzięki czemu możemy uzyskać najlepsze prowizje dla naszych Wydawców.

Opłata za uruchomienie programu partnerskiego: 0zł (bezpłatnie)
Opłata abonamentowa: 0zł (brak abonamentu)
Opłaty miesięczne: prowizja od sprzedaży
Konieczność podpisania umowy: nie, jedynie akceptacja regulaminu
Czas potrzebny na uruchomienie programu: 2-3 dni

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)