eKomercyjnie.pl

Nowe niedozwolone klauzule według UOKiK – styczeń 2012

Autorką poniższego tekstu jest Julia Mandel z firmy Trusted Shops, która zajmuje się certyfikacją sklepów internetowych. Informacja pochodzi z newslettera Trusted Shops, który możecie zamówić tutaj.

Firma Trusted Shops co miesiąc przedstawia kolejne zestawienie wpisów w rejestrze niedozwolonych klauzul, które mogą dotyczyć sklepów internetowych.. W styczniu wpisano do rejestru 46 nowych klauzul. Ponad połowa jest z zakresu turystyki, ale wpisano także kilka klauzul z zakresu handlu elektronicznego. Bądź na bieżąco i sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz ich w Twoim sklepie.

Właściwość miejscowa sądu
Ponownie wpisano do rejestru klauzule narzucające konsumentom właściwość miejscową sądu w sposób niezgodny z prawem, jak np.:

Numer wpisu 2768, data wpisu 03.01.2012:

Sądem właściwym dla ewentualnych sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sprzedającego.

Numer wpisu 2784, data wpisu 03.01.2012:

Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów między Sprzedawcą a Kupującym jest Sąd właściwy dla siedziby Sprzedawcy.

Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi sądu, w okręgu którego ma siedzibę. Takie klauzule mogą być stosowne jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca kieruje swoją ofertę (wyłącznie) do innych handlowców (B2B).

Prawo do odstąpienia od umowy
Nie można również ograniczyć możliwości odstąpienia od umowy nakładając konsumentom dodatkowe obowiązki utrudniające zwrot lub zniechęcające konsumenta od odstąpienia od umowy. Takie klauzule, które zobowiązują konsumenta np. do przestrzegania pewnego postąpienia (wysłanie towaru za pomocą konkretnej firmy lub konkretnym sposobem) ograniczają prawo od odstąpienia od umowy w sposób niezgodny z prawem. Dlatego wpisano do rejestru także następującą klauzule:

Numer wpisu 2778, data wpisu 03.01.2012:

Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu (…).

Należy pamiętać, że tylko w wyznaczonych przez prawo przypadkach nie przysługuje konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy po usunięciu przez niego ich oryginalnego opakowania.

Reklamacje
Do rejestru wpisano także nowe niedozwolone klauzule dotyczące reklamacji, które ograniczają prawa klienta w sposób niezgodny z prawem. Należy więc sprawdzić, czy przypadkiem w sklepie nie są stosowane następujące (lub podobne) klauzule:

Numer wpisu 2760, data wpisu 03.01.2012:

Koszt przesyłki reklamowanego towaru pokrywa kupujący.

Numer wpisu 2773, data wpisu 03.01.2012:

Zdjęcia, kolor i opisy produktów mają wyłącznie charakter orientacyjny i nie mogą być podstawą do jakichkolwiek roszczeń i reklamacji.

Dalsze niedozwolone klauzule
Do rejestru niedozwolonych klauzul wypisano jeszcze następujące klauzule, które mogą dotyczyć również sklepów internetowych:

Numer wpisu 2765, data wpisu 03.01.2012:

XXX zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian na Ogólnych Warunkach. Wszelkie zmiany stają się obowiązujące w momencie opublikowania ich na platformie.

Numer wpisu 2786, data wpisu 03.01.2012:

Sklep zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w treści niniejszego Regulaminu.

Numer wpisu 2785, data wpisu 03.01.2012:

XXX nie ponosi odpowiedzialności za niedoskonałości i błędy systemu informatycznego.

Podsumowanie
Jeżeli jedna (lub więcej) z wymienionych klauzul wygląda znajomo, należy koniecznie sprawdzić regulamin, aby wykluczyć, że takie lub podobne klauzule są używane w Twoim sklepie. O ile istnieją wątpliwości, należy się skonsultować z prawnikiem.

Szczegółowe informacje dla sklepów internetowych o wymaganiach prawa e-commerce w Polsce oraz różne wzory tekstów prawnych można znaleźć także w Podręczniku Trusted Shops, który jest dostępny do pobrania za darmo pod tym adresem (jedyny wymóg to wypełnienie krótkiego formularza).

Niezależnie od tego, regulamin sklepu powinien być regularnie sprawdzany i w razie potrzeby dostosowany.

Przeczytaj również:

Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu zapisów w regulaminie Twojego sklepu i dbaj, aby był zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Sklepy mobilne – nowe rozdanie w wykonaniu IAI-Shop.com

Druga mobilna wersja strony to już standard. Od dzisiaj sklepy internetowe IAI-Shop.com mają możliwość uruchomienia wersji mobilnej sklepu dosłownie jednym kliknięciem i to w cenie 9 zł miesięcznie. Wszystko to dzięki nowej usłudze „Druga, mobilna wersja strony”.

Dotychczas IAI ofertowało jedynie możliwość tworzenia zupełnie odrębnych, dodatkowych sklepów z maską mobilną. Tę funkcję wprowadzili jako pierwsi na polskim rynku prawie 2 lata temu. Teraz firma wprowadziła nowe rozwiązanie z myślą o sklepach, które chcą po prostu uruchomić wersję mobilną tego samego sklepu.

W nowej usłudze:

  • Uproszczona została do minimum procedura instalacji. Każdy istniejący sklep może uruchomić natychmiast wersję mobilną bez żadnych opłat za aktywację czy dezaktywację.
  • Automatycznie dodana jest subdomena (m.nazwasklepu.pl)
  • Opłata za drugą, mobilną wersję strony wynosi 9 zł netto miesięcznie bez opłaty za dodatkowy sklep do panelu. Nie są również widoczne w konfiguracji dodatkowe opcje dla dodatkowych sklepów.
  • Wszystkie towary, menu, teksty i opisy są natychmiast widoczne w mobilnej wersji.
  • Można wgrać inne logo i top.
  • Maskę Mobile można samodzielnie modyfikować np. zmieniając kolorystykę.

Tworząc nową usługę IAI-Shop.com nie chciało iść na kompromisy. Dlatego zostało wszystko to co najlepsze z dotychczasowej usługi:

1. Udostępniona jest bez opłat bogata funkcjonalnie maska Mobile STANDARD, która działa we wszystkich mobilnych przeglądarkach oferując tak zaawansowane funkcje jak obsługa koszyka, sprawdzenie zamówień itp.

2. Nadal istnieje oczywiście możliwość stworzenia maski indywidualizowanej w ramach pakietów graficznych, zlecając prace serwisowe graficzne lub dokupując wyższy pakiet wdrożeniowy i wykorzystując część czasu na personalizację maski STANDARD Mobile. Dalej wykonywane są automatyczne przekierowania z urządzeń mobilnych (np. iPhone lub telefonu z Android)

3. Korzystając z drugiej mobilnej wersji strony w IAI-Shop.com nie musisz przekazywać żadnych danych do zewnętrznych serwisów lub godzić się na kompromisy wizualne lub funkcjonalne.

Więcej informacji o nowej usłudze IAI-Shop.com znajdziecie tutaj.

Źródło: IAI S.A.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Zakupy grupowe B2B w nowej odsłonie

B2Bdeal.plB2Bdeal.pl, portal zakupów grupowych dla biznesu, wprowadził nowe rozwiązania do dotychczasowego modelu funkcjonowania platformy. Zmiany już są widoczne, a na dobre pojawią się w przeciągu tygodnia.

Podstawową modyfikacją wprowadzoną do schematu działania serwisu jest rozszerzenie modelu zakupów grupowych. B2Bdeal.pl dzieli oferty na promocje długoterminowe z mniejszym rabatem – Deal, oraz krótkoterminowe z większym upustem – Super Deal. W zależności od typu promocji zmieni się także wysokość pobieranej prowizji.

Największą zmianą na B2Bdeal.pl jest wprowadzenie oferty Deal, która jest emitowana na stronach portalu w okresie od 31 do 365 dni. Rabat udzielony na daną usługę czy produkt mieści się wtedy w granicach od 5 do 19 proc. Treść oferty oraz grafikę do niej klient wykonuje we własnym zakresie, dzięki czemu od wartości zakupu pobierana jest znacznie niższa prowizja. To rozwiązanie wyróżnia ten portal zakupów grupowych od modelu stworzonego dla sektora B2C.

„Chcemy stworzyć swoiste „Allegro dla firm”, gdzie każdego dnia będzie można znaleźć interesujące i przede wszystkim pożądane przez biznes oferty z każdego regionu Polski. Poczynając od biura księgowego, a kończąc na firmowym samochodzie. Każdy będzie mógł znaleźć coś interesującego dla wykonywanej profesji. Jest to rozszerzenie standardowego modelu zakupów grupowych do modelu profesjonalnej platformy zakupów i promocji dla biznesu” – mówi Tomasz Krobski, pomysłodawca i właściciel B2Bdeal.pl. Dopełnieniem tego modelu, a zarazem esencją zakupów grupowych dla biznesu jest Super Deal. To promocyjna oferta na vouchery z rabatem od 20 do 90 proc, które mogą być prezentowane na portalu w okresie do 30 dni.

To nie koniec zmian w działaniu serwisu. Nowym rozwiązaniem dla biznesu jest także system oszczędnościowy, w którym klient nabywający voucher oszczędza 2 proc. jego ceny. Kwota ta odkładana jest na indywidualnym, wirtualnym koncie użytkownika i gotowa do realizacji przy kolejnej transakcji. Nowością jest również katalog B2Bfirmy.pl, gdzie wpisywana jest każda firma oferująca swoje usługi w promocyjnych cenach jako partner biznesowy wart polecenia. Do wyszukiwarki ofert wprowadzono nowe kryteria w postaci kilkunastu kategorii biznesowych. Powstał także blog prowadzony przez zespół B2Bdeal.pl, gdzie publikowane są artykuły dotyczące biznesu i prowadzenia własnej firmy.

B2Bdeal.pl powstało w czerwcu 2011 rokui od tego czasu pozyskało już 60 tys. subskrybentów. Na portalu każdego dnia pojawia się od 3 do 6 nowych ofert voucherów w specjalnie stworzonych biznesowych kategoriach.

Źródło: B2Bdeal.pl

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)