eKomercyjnie.pl


Nowe Prawo Telekomunikacyjne dotyczące cookies – jak należy przygotować sklep internetowy na zmiany? Czym grozi brak zmian?

Już za dwa dni, 22 marca, w życie wchodzą przepisy z nowego Prawa telekomunikacyjnego dotyczący plików cookies (ciasteczka) w komputerach. O zmianach w polityce prywatności należy poinformować wszystkich użytkowników prowadzonego sklepu internetowego czy serwisu tematycznego. Jak to najlepiej zrobić i co właściciele stron powinni przygotować?

Zgodnie z nowymi przepisami (źródło), każdy użytkownik powinien być o kwestii i działaniu cookies poinformowany na łamach strony, którą odwiedza. Od chwili uzyskania informacji o cookies każda jego decyzja (a także jej brak w postaci braku zmiany domyślnych ustawień przeglądarki umożliwiających przetwarzanie cookies) będzie wyrazem świadomego aktu woli.
Ewentualne kary

Brak wypełnienia powyższych obowiązków będzie skutkował karą pieniężną w wysokości do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym (przy ustalaniu wysokości kary uwzględnia się zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu oraz jego możliwości finansowych). Ponadto, Prezes UKE może nałożyć dodatkową karę pieniężną na kierującego przedsiębiorstwem w wysokości 300% jego miesięcznego wynagrodzenia!
Link do ustawy

Szczegółowe zapisy można znaleźć w Art. 173, 174 oraz Art. 209 znowelizowanej ustawy Prawo Telekomunikacyjne (DU z 21.12.2012, poz. 1445), która dostosowała polskie przepisy do dyrektyw unijnych 2009/136/WE i 2009/140/WE. Ustawa weszła w życie 21 stycznia br., a od 22 marca obowiązuje polityka dotycząca cookies.

Link do źródła: Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw »
Co MUSI zrobić sklep internetowy?

Aby zrealizować wymogi ustawy, każdy właściciel sklepu internetowego powinien przygotować jasny, zrozumiały dokument, w którym zawrze informacje, w jaki sposób i do jakiego celu wykorzystywane są pliki cookies oraz jak można dokonać zmian w ustawieniach (za pomocą przeglądarki). Najlepiej zrobić to w formie dodatkowej podstrony, czyli Polityki prywatności.

Co ważne, polityka prywatności i zapisy dotyczące cookies mogą być zmieniane w każdej chwili – nie ma tutaj obowiązku informowania użytkownika z odpowiednim wyprzedzeniem.
Przykłady realizacji obowiązku informacyjnego

Przykłady wdrożeń informacji o zmianach w polityce prywatności i plikach cookies (stan na dzień 20 marca 2013 roku):

1) Serwis GIODO – informacja jest umieszczona na samej górze ekranu, dodatkowo link do polityki prywatności znajduje się w stopce serwisu;


2) Portal Gazeta.pl – informacja umieszczona na samej górze serwisu, wraz z linkiem do polityki prywatności

Czego potrzebujesz, aby zrealizować wymagania ustawy?
1) Upewnij się, z jakich rozwiązań dotyczących cookies korzystasz w swoim sklepie internetowym lub innym serwisie

W Art. 173, pkt. 3 możemy przeczytać, że NIE musimy informować użytkowników o cookies, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji jest konieczne do wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej, dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego. Czyli jeżeli Twój sklep nie korzysta z żadnych niestandardowych skryptów własnych lub zewnętrznych, to wówczas nie masz obowiązku wprowadzania wymaganych założeń.

Wystarczy jednak korzystanie z tak podstawowego narzędzia, jakim są statystyki Google Analytics, żeby taka konieczność się pojawiła. Dodatkowo, należy upewnić się, czy firmy, z którymi nie współpracujemy i z których rozwiązań nie korzystamy, nie generują plików cookies dla użytkowników. Jeżeli tak, to znów – należy o tym informować użytkowników zgodnie z Art. 173, pkt. 1 ustawy. W praktyce oznacza to, że większość sklepów musi zrealizować ten obowiązek.
2) Musisz opracować politykę prywatności dla swojego sklepu internetowego.

Możesz to zrobić sam na podstawie przepisów ustawy, możesz poszukać wzorów, które krążą w Internecie lub skorzystać z wzoru polityki prywatności opracowanej przez prawników eKomercyjnie.pl, przeznaczonej konkretnie dla sklepów internetowych.

Sprawdź: Polityka prywatności dla sklepu internetowego (wzór) »


2a) Musisz opracować politykę prywatności dla swojego serwisu internetowego.

Możesz to zrobić sam na podstawie przepisów ustawy, możesz poszukać wzorów, które krążą w Internecie lub skorzystać z wzoru polityki prywatności opracowanej przez prawników eKomercyjnie.pl, przeznaczonej konkretnie dla serwisów internetowych.

Sprawdź: Polityka prywatności www, dla serwisu internetowego (wzór) »


3) Musisz opublikować politykę prywatności i przedstawić ją użytkownikowi na stronie.

Przykłady takich działań umieściliśmy powyżej, ale do tego idealnie nadaje się uruchomiony przez nas wczoraj produktgórny pasek informacyjny dla sklepu internetowego.

Co ważne, domyślnie pasek jest udostępniany z tekstem na temat informacji dla Klientów o zmianie w plikach cookies (ciasteczka), co znacznie powinno ułatwić Ci wdrożenie.

Docelowo, pasek umożliwi wysyłanie użytkownikom różnych komunikatów w zależności od liczby wizyt i to będzie obejmować najbliższa aktualizacja.

Sprawdź: Pasek informacyjny dla sklepu internetowego (generator) »


Nie czekaj, tylko jak najszybciej wprowadź zmiany w swoim sklepie internetowym. Przypominam na koniec, że nowe przepisy będą obowiązywać już od 22 marca!

Autor wpisu

20 komentarzy do tekstu

  1. Czy to też dotyczy blogów i zwykłych stron www np. gabinetu psychologicznego?

    Odpowiedz ↓

    1. Krzysztof Bartnik

      Jeżeli na blogach lub stronie używane są jakiekolwiek skrypty zewnętrzne (np. statystyki Google Analytics lub inne rozwiązania generujące pliki cookies), które nie są związane ze świadczeniem usługi, to należy informację o zmianie w polityce cookies przygotować i opublikować do jutra.

      Odpowiedz ↓

    2. Z blogami to chyba będzie nieco inaczej wyglądało. Wszystko zależy od tego czy zarabiasz na swojej stronie. Jeśli nie masz żadnych dochodów (z bloga), to mogą ci wlepić karę w wysokości 0 zł. Nie sądzę, żeby państwo ścigało takich publicystów, ponieważ to się kompletnie nie opłaca. Koszt postępowania byłby droższy niż nałożona kara. A karać chyba można tylko z dochodów powiązanych z daną stroną www (przynajmniej tak to rozumiem – może się mylę).

      Odpowiedz ↓

      1. Krzysztof Bartnik

        Wojciech, przeczytaj wyraźnie punkty 173 ustawy oraz punkt 209 związany z ewentualnymi karami.

        Według mnie, nawet jeżeli nie zarabiasz na stronie, a strona generuje cookies (niezależnie od tego czy to blog czy cokolwiek innego), to jednak trzeba ten obowiązek wypełnić.

        Odpowiedz ↓

  2. W którym miejscu w ustawie jest informacja, że muszę przygotować odrębny dokument? Zgodnie z ustawą musimy poinformować użytkownika o „celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji”.
    Czy w związku z tym nie wystarczy lakoniczny komunikat (Wykorzystujemy pliki cookies do zapamiętania ustawień i preferencji użytkownika. Jeśli się nie zgadzasz, możesz w swojej przeglądarce wyłączyć zgodę na przechowywanie ciasteczek)?

    Pytam się, bo sam dostałem takie pytanie i nie potrafię (argumentami ustawowymi) przekonać innych do stworzenia polityki (w moim przypadku taka polityka dzisiaj pojawi się na wszystkich moich stronach).

    Odpowiedz ↓

    1. Krzysztof Bartnik

      Grzegorz, nie ma w ustawie zapisu o tym, że to musi być oddzielny dokument, przynajmniej ja takiego nie znalazłem. ALE należy poinformować użytkownika o (z Art. 173):

      „a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
      b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi.”

      Nie poinformujesz dokładnie o tych rzeczach krótkim komunikatem umieszczonym na górze strony, więc nie zrealizujesz założeń z nowego prawa telekomunikacyjnego.

      Gdyby dało się takim komunikatem załatwić ten temat to największe serwisy (łącznie z portalami, aukcjami i stronami rządowymi) tak by rozwiązali ten problem :)

      Odpowiedz ↓

  3. Zobacz sobie jak np. http://rp.pl to rozwiązało – oni za dużo rzeczy w „dokumencie” nie umieścili. Powiem więcej – umieścili mniej, niż ja zamierzam. Nie chce mi się jednak wierzyć, że ktoś u nich olał temat.
    Na wp.pl czy onecie póki co w ogóle nie znalazłem żadnej informacji.

    Odpowiedz ↓

    1. Krzysztof Bartnik

      Nie sądzę, że ktoś „olał” temat u wydawcy rp… Jeżeli zdaniem ich prawników takie rozwiązanie wystarczy, to jest to ich świadoma decyzja biznesowa. Według mnie to jest raczej dobra podkładka na zasadzie, „żeby było, a jak będzie źle i ktoś się przyczepi, to poprawimy”. Ewentualną karę też mogą wkalkulowywać w koszty biznesu.

      Odpowiedz ↓

  4. Jeżeli strona nie używa cookies to coś trzeba pisać?

    Dla przykładu: mam stronę typowo informacyjną oferta, galeria i dane teleadresowe sprawdzam w firefoxie i nie widzę ciasteczek z mojej strony, po przeklikaniu zakładek, pojawia się ciasteczko ale tylko z google.com, czy też muszę pisać o polityce prywatności? czy też to google nas wszystkich śledzi?

    Odpowiedz ↓

    1. Krzysztof Bartnik

      W takiej sytuacji oczywiście nie trzeba informować o cookies. Jeżeli jednak używane jest jakiekolwiek rozwiązanie generujące cookies (np. Google Analytics podpięte pod blog/serwis) to już trzeba użytkowników o tym poinformować.

      Zaktualizowałem artykuł, żeby to dobrze wszystkim wyjaśnić!

      Odpowiedz ↓

    2. Trzeba pamiętać, że ciasteczka generowane przez naszą stronę wcale nie muszą być z naszej domeny. Dobrym przykładem jest właśnie ciasteczko google, które jest dodawane przez naszą stronę jeśli używamy jakiegoś narzedzia google (analytics, adsense).

      Odpowiedz ↓

  5. Dziękuje UKE za drażnienie mnie wszelakimi komunikatami na prawie każdej stronie internetowej. Oczywista oczywistość.

    Odpowiedz ↓

  6. To jeszcze jacyś samobójcy mają strony i firmy w Polsce?

    POWODZENIA ! :)

    ubawiony po pachy.

    Odpowiedz ↓

  7. Kalina Kopertowska

    Witam, czy informacja o przechowywaniu cookies musi by umieszczona na gorze strony. Czy moze to byc na dole w zakladce?

    Odpowiedz ↓

  8. Karol Rybicki

    Kiedy taka informacja jest skuteczna, kiedy ją zamknę, ale cóż unia kazała:)

    Odpowiedz ↓

  9. A mnie straszliwie to ciekawi kto i PO CO wymyślił ten durny przepis??? Chodziłem po różnych zachodnich stronach i tam takiego przepisu nie ma? Dlaczego więc u nas rzada sie takiego czegoś pod karą? Niby to dotyczy sklepów internetowych ale prawie na wszystkich polskich stronach wstawiają informację a nawet nakazują kliknąć że wyrażamy na to zgode. O co chodzi, bo chyba nie tylko o głupotę urzędniczą? Czy mógłby to ktoś wyjaśnić dlaczego Anglicy, niemcy i inni nie wymagają tego tylko w Polsce?
    Jaki haczyk w tym tkwi? Ja po kliknięciu i wyrażeniu zgody na jednej ze stron natychmiast otrzymałem wirusa Adware.BGuard.11 który próbował rozesłać się dalej próbował dwa razy wysłać po 50/60 emaili z załącznikami które serwer odrzucił! A może to o to chodzi aby było którędy dostarczać wirusy do komputerów???

    Odpowiedz ↓

    1. Adrian Zarzycki

      Myślę, że tu po prostu chodzi o fakt, że urzędnicy udają, że coś robią. Niby to dla dobra użytkowników serwisów zawierających ciasteczka, niby dla dobra społeczeństwa, ale zamiast wprowadzać sensowne Ustawy/Uchwały, nad którymi, o zgrozo, trzeba chwilę pomyśleć, wolą zatruwać życie takimi pierdami „niby” potrzebnymi. Bo wydaje mi się, żyjemy w takim śmiesznym kraju: „Niby ludzi”, „Niby mądrych”, „Niby odpowiedzialnych”…

      Cóż… moje domysły ;)

      Odpowiedz ↓

  10. Właśnie, czy to dotyczy takich stron jak wizytówka firmy bez żadnych formularzy skryptów itp? Jak rozpoznać czy strona generuje cookies?

    Odpowiedz ↓

  11. Igor Wojnicki

    Czytajac art. 173 zastanawiam sie czy juz ktos pozwal dowolnie wybrany portal internetowy czy nie. Prosze zwrocic uwage ze sformulowanie „przechowywanie informacji” można latowo rozszerzyć na wszystkie treści, które otrzymuje przeglądarka. Aby wyświetlić strone trzeba ją lokalnie przechować, czy to w pamięci stałej czy ultonej. Przed przechowaniem należy poinformować, co nie jest możliwe – typowy paragraf 22. Zatem wszystkie portale internetowe łamią prawo…

    Z innej beczki. Cookies nie jest plikiem! Zatem większość polskich komunikatów wprowadza użytkowników w błąd.

    Odpowiedz ↓

    1. Igor Wojnicki

      Podobnie kwestia „instalowania oprogramowania”. Czy uruchomienie kodu JavaScript jest instalowaniem oprogramowania? Czy można uruchomić kod bez instalacji?

      Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pasek informacyjny w sklepie – świetny sposób na informowanie klientów o nowościach i promocjach!

Jak sprawić, żeby użytkownicy odwiedzający Twój sklep internetowy nie przegapili ważnej informacji od Ciebie lub zwrócili swoją uwagę na ciekawą, aktualnie trwającą promocję? Najlepiej podsunąć im tę wiadomość w atrakcyjny sposób poprzez pasek informacyjny w serwisie internetowym – nowe rozwiązanie od eKomercyjnie.pl dla Ciebie!

Pasek informacyjny to nic innego, jak specjalny, konfigurowalny kod do umieszczenia w ramach Twojego sklepu. Dzięki niemu w konkretny sposób wskażesz użytkownikom ważną informację i skierujesz ruch tam, gdzie tego chcesz. W szybki, prosty i przede wszystkim skuteczny sposób!

 

 

Do czego można efektywnie wykorzystać pasek informacyjny?

  1. Zwiększanie sprzedaży w Twoim sklepie (kierowanie użytkowników do promocji i ofert specjalnych)
  2. Zwiększanie liczby odbiorców newslettera (zaproszenie do subskrypcji)
  3. Promocja współpracujących sklepów internetowych (lub sklepów własnych)
  4. Informowanie użytkowników o ważnych zmianach (np. polityka prywatności i informacje o cookies)

Górny pasek informacyjny jest dostępny do kupienia w naszym sklepie za jedyne 39 zł brutto (31,70 zł netto). Po zakupie otrzymasz generator oraz kompleksowy plik pomocy.

Generator pozwala na skonfigurowanie:

  • własnego tekstu informacyjnego;
  • własnego tekstu dla odnośnika;
  • własnego adresu html;
  • koloru paska, belki, czcionki;
  • rodzaju i rozmiaru używanej czcionki.

Po dosłownie kilku kliknięciach otrzymasz gotowy kod do wstawienia do swojego sklepu. Można to zrobić przy okazji kodu Google Analytics lub w dowolny inny sposób. Pasek informacyjny od eKomercyjnie.pl jest przystosowany do wszystkich sklepów internetowych, w których możesz zamontować własny kod (albo samodzielnie albo poprzez panel administracyjny).

W domyślnej konfiguracji przygotowanej dla Ciebie pozwala na rozwiązanie kwestii poinformowania Twoich klientów o zmianie w plikach cookies (ciasteczka) – przepis wchodzi w życie już za 3 dni, 22 marca, dlatego masz bardzo niewiele na przystosowanie swojego sklepu do zmiany w przepisach!

Przygotowaliśmy również szczegółową instrukcję zamieszczania kodu dla najpopularniejszych platform sklepowych: Shoper.pl, IAI-Shop.com, ClickShop (Home.pl), RedCart.pl, Selly.pl oraz eCommerce24h.pl.

W cenie 39 zł brutto (31,70 zł netto) otrzymujesz od nas kompleksowy generator plus gwarancję darmowych update’ów naszej aplikacji przez cały rok!

 

Nasze rozwiązanie działa we wszystkich współczesnych przeglądarkach internetowych, w tym oczywiście: Internet Explorer 8+, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari oraz systemach operacyjnych: Windows, Linux, Mac.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Nokaut Dnia, czyli serwis z okazjami od Grupy Nokaut

Nokaut Dnia to najnowszy projekt Grupy Nokaut – internetowy serwis zakupowy z limitowanymi ofertami w bardzo atrakcyjnych cenach. W serwisie znajdują się oferty przede wszystkim z szerokiej kategorii home & living, jednak dostępne będą również perełki z innych grup produktowych. To restart jednego ze starszych projektów Grupy z 2009 roku, o którym pisaliśmy tutaj.

– Nokaut Dnia wychodzi naprzeciw oczekiwaniom grupy naszych klientów szukających bardzo atrakcyjnych ofert – „okazji” przez duże „O” – mówi Wojciech Czernecki, Prezes Grupy Nokaut SA. – Produkty są dostępne w limitowanej ilości, w krótkim czasie, za to w bardzo atrakcyjnych cenach. Czasami trzeba dużego refleksu aby móc kupić najciekawsze produkty – dodaje.

Flash Sales (Błyskawiczne Wyprzedaże), bo do tej kategorii możemy zaliczyć Nokaut Dnia, są niezmiernie popularne w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Szacuje się, że nawet 40% zakupów w ecommerce stanowią zakupy spontaniczne.

Przeczytaj też: Amazon przejął Woot.com – popularny amerykański sklep z okazjami »

– Projekt Nokaut Dnia będzie doskonale uzupełniał naszą podstawową ofertę. Chcemy aby Nokaut.pl był nie tylko miejscem gdzie można porównać ceny milionów produktów z tysięcy sklepów internetowych, ale również miejscem gdzie codziennie prezentowane są specjalnie wyselekcjonowane i limitowane oferty w doskonałych cenach – dodaje Czernecki.

Zakupy są bardzo intuicyjne a transakcji można dokonać błyskawicznie, gdyż Nokaut Dnia korzysta z rozwiązań zakupowych, które niedawno zostały wdrożone w serwisie Nokaut.pl. Koszyk umożliwia klientowi zakup bezpośrednio na Nokaut.pl, a partnerom bezpieczne rozliczenia w modelu prowizyjnym. Grupa Nokaut współpracuje w ten sposób z blisko 200 sprzedawcami i liczba ta się powiększa.

Serwis Nokaut Dnia powstał we współpracy ze spółką Aston Media S.A.

Źródło: Grupa Nokaut

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)