eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

Pięć elementów, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze dystrybutora/hurtowni

Wybór odpowiedniej hurtowni/dystrybutora może dać Ci szereg korzyści i przewagę nad konkurencją. Na co zwrócić uwagę w poszukiwaniach? Jakie elementy dostępne u dostawcy ułatwią Ci prowadzenie sprzedaży w Internecie?

W niżej wymienionych punktach przedstawione są wskazówki pomagające wybrać hurtownię/dystrybutora, a także rozwiązania oferowane sklepom internetowym przez AB S.A. – jednego z największych dystrybutorów w Europie.

image_1

Szeroka oferta produktowa.

Szukając odpowiedniego dostawcy w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na tożsamość produktów oferowanych przez hurtownię z produktami, które zamierzamy sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Jest to zrozumiały i logiczny sposób postępowania. Jeżeli oferta zawiera produkty, które chcesz sprzedawać w sklepie to teoretycznie znalazłeś odpowiedniego dostawcę. Jednak warto zwrócić większą uwagę na ofertę produktową będącą ponad zgodnością oferowanych do sprzedaży przedmiotów. Szeroka oferta produktowa wykraczająca poza kategorie, które sprzedajesz może pozwolić Ci na dodanie do sklepu nowych produktów powiązanych, a w przyszłości rozwój Twojego sklepu może wiązać się z chęcią poszerzenia oferty. W takiej sytuacji łatwiej jest współpracować z jednym dostawcą niż kilkunastoma. Przekłada się to również na korzyści w przypadku wysyłania towaru bezpośrednio od dostawcy do Twojego klienta. Kompletne zamówienie klienta może zostać wysłane z jednego miejsca bez konieczności zamawiania produktu na własny magazyn, gdzie zostanie skompletowany.

AB S.A. w swojej pond 25- letniej historii zbudowała ofertę obejmującą ponad 50 000 produktów, dostarczanych przez 1500 producentów z ponad 1400 kategorii. Najważniejsze kategorie produktowe dystrybutora to: IT, AGD/RTV, FOTO, TELECOM, ZABAWKI, OŚWIETLENIE.

image_2

Opisy i zdjęcia oferowanego towaru.

E-commerce wymaga prezentacji towaru, którego klient nie może dotknąć czy ocenić tak, jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego tak ważne są opisy, zdjęcia, dokładne parametry sprzedawanych produktów. W przypadku małej ilości towaru można pozwolić sobie na samodzielne tworzenie tych elementów. Niestety problem pojawia się, gdy produktów jest dużo, a dodatkowo cykl życia produktu jest krótki. Wprowadzenie zdjęć, szukanie opisów i parametrów może zająć sporo czasu i zasobów, które mogą być wykorzystane w innym obszarze działania sklepu. Przeglądając ofertę produktową hurtowni/dystrybutora, warto więc zwrócić uwagę na to czy dostarcza on wraz z produktami ich zdjęcia, opisy i parametry.

glosnik2

Zmiany, jakie wprowadziła spółka AB to powstanie dedykowanego działu, który odpowiada wyłącznie za tworzenie parametrów, opisów i zdjęć produktów. Wszystkie wymienione elementy są dostępne bezpłatnie dla klientów dystrybutora. Nowością jest studio do tworzenia prezentacji 360°. Blisko 15 000 produktów w ofercie AB posiada taką prezentację.

image_3

Narzędzia do integracji

W przypadku dużej ilości produktów, nawet jeżeli dana hurtownia/dystrybutor, z którym współpracujesz dostarczy ich zdjęcia i opisy, „ręczne” wprowadzenie ich do sklepu mogłoby zająć sporo czasu. Rozwiązaniem mogą być narzędzia do integracji z bazą produktową dostawcy. Udostępnione API lub plik XML, to rozwiązania, które są najczęściej stosowane, jednak wciąż nie we wszystkich firmach. Dostępna integracja pozwoli Ci nie tylko dodać produkty do sklepu, ale również aktualizować ich stan i cenę zgodnie z tą, która jest u dostawcy. Zaawansowane rozwiązania pozwalają dodatkowo wysyłać zamówienia bezpośrednio z Twojego sklepu do systemu sprzedażowego dostawcy. Przed rozpoczęciem współpracy warto zapytać o rozwiązania umożliwiające integrację, ich koszt oraz możliwości.

Znając potrzeby sklepów internetowych, w AB wprowadzono zaawansowaną integrację XML. Posiada ona nie tylko wymienione wyżej funkcje, ale ponadto umożliwia m.in. przesyłanie plików PDF, które mogą zostać dodane do przesyłki klienta końcowego. Dodatkowo podjęto współpracę z integratorem Inteshop, który w prosty sposób łączy ofertę AB z systemem Shoper i PrestaShop.

image_4

Logistyka

Sklepy internetowe w zależności od ich wielkości i wybranego modelu logistycznego mają różne oczekiwania. W przypadku mniejszych sklepów bez odpowiednio dużej powierzchni magazynowej kluczowy będzie dropshipping. Jest to model logistyczny, w którym sprzedawca wysyła towar bezpośrednio z hurtowni/dystrybutora do klienta końcowego. Główną zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności posiadania magazynu oraz brak potrzeby zamrażania kapitału na zakup produktów. Dostępność dropshipping’u u dostawcy będzie wiązać się również z dodatkowymi pytaniami o możliwość wyboru sposobu dostawcy (np. pobranie, przedpłata, Paczkomaty) oraz śledzenia przesyłki. Dla dużych sklepów internetowych posiadających własne magazyny istotny będzie czas oczekiwania, terminowość i elastyczność dostaw.

Dropshipping jako model logistyczny jest dostępny w AB od lat. Zamówienia zlecone w tym modelu do godziny 16.00 wysyłane są jeszcze tego samego dnia do klientów końcowych. W 2015 roku uruchomione zostało nowe Centrum Dystrybucyjne AB w Magnicach pod Wrocławiem, które należy do najnowocześniejszych tego typu obiektów w naszej części Europy.

image_5

Ceny towarów i oferta finansowa

W zależności od wybranego modelu pozyskiwania ruchu na stronie oraz grupy klientów cena produktów będzie miała różne znaczenie przy wyborze dostawcy. Standardem jest więc porównanie cen produktów w ofercie hurtowni/dystrybutora do cen w innych sklepach internetowych. Warto jednak porównywać nie tylko najbardziej popularne produkty, które sprzedaje większość sklepów internetowych, a co za tym idzie konkurencja cenowa jest największa. Godne uwagi są również produkty niszowe, gdzie często marża procentowa jest większa, a konkurencja mniejsza.
Kolejnym elementem związanym z zakupem jest wsparcie finansowe, czyli możliwość skorzystania z kredytu kupieckiego. Pojęcie może być kojarzone głównie ze sklepami stacjonarnymi, w których aby pokazać towar trzeba posiadać go fizycznie w sklepie. Jednak w przypadku małych sklepów, gdzie ważna jest płynność finansowa, kredyt kupiecki może pomóc w szybszej realizacji zamówień. Mając możliwość skorzystania z kredytu kupieckiego dostawca może od razu wysłać towar do klienta końcowego, nie czekając na zaksięgowanie Twojej płatności. Dobrze jest więc zapytać przed rozpoczęciem współpracy o taką możliwość oraz jej zasady.

W ofercie dystrybutora AB znajdują się zarówno popularne kategorie produktowe, jak i te niszowe. Dostępne są również kredyty kupieckie, których przyznanie uzależnione jest od indywidualnej oceny firmy.

Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą z AB lub masz pytania zapraszam do kontaktu szymon.szirch@ab.pl

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Optymalizacja pakowania sposobem na zwiększenie przychodów

Optymalizacja pakowania sposobem na zwiększenie przychodów

Każdy właściciel sklepu internetowego doskonale zdaje sobie sprawę, że proces pakowania to jeden z najistotniejszych i nieodłącznych etapów realizacji zamówienia. Przede wszystkim jest ono niezbędne, aby odpowiednio zabezpieczyć towar przed uszkodzeniami w transporcie ale wpływa również na postrzeganie naszej firmy – wywiera bowiem tzw. pierwsze wrażenie. I tak jak w każdym innym aspekcie życia, może być ono pozytywne lub negatywne. Im ładniejsze, dokładniejsze i schludniejsze opakowanie tym lepsza ocena. Jak jednak pogodzić te wszystkie aspekty a przy tym nie zbankrutować?

Zacznijmy od omówienia tego co uszczupla nasz portfel. Proces pakowania generuje nam dwa rodzaje kosztów – stały i zmienny. Kosztem stałym jest osoba na stanowisku pakowacza. Zazwyczaj otrzymuje ona określoną pensję za dany czas pracy, niezależnie od ilości spakowanych paczek. Kosztem zmiennym jest natomiast materiał, który został użyty jak folia bąbelkowa czy stretch. Chcąc zatem poprawić naszą rentowność i zaoszczędzić musimy poszukać rozwiązania, które po pierwsze przyspieszy pakowanie, czyli spowoduje, że osoba na stanowisku pakowacza będzie w stanie zrealizować więcej przesyłek w danym czasie a po drugie zminimalizować ilość użytych do pakowania materiałów z zastrzeżeniem, że nie wpłynie to negatywnie na zabezpieczenie towaru. Chcąc jeszcze dołożyć do tego estetykę, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie może się wydawać, że gonimy za czymś nieosiągalnym.

Na rynku są jednak rozwiązania, które pomogą nam w osiągnięciu celu. Omówimy je na przykładzie jednego z liderów – polskiej firmy RedSteel. To co nas interesuje to produkowany przez nich profesjonalny stół do pakowania. Już pierwszy rzut oka na zdjęcie stołu daje nam do zrozumienia, że to nie wymyślna technologia, która „może” działać, ale świetna i przemyślana konstrukcja, która po prostu musi działać. Wszystko czego osoba pakująca potrzebuje, zawsze znajduje się pod ręką, na odpowiednio skonstruowanych i ergonomicznych uchwytach. Już sam brak uciążliwości w rozwijaniu i odpowiednim układaniu folii bąbelkowej czy stretch sprawia, że pakowanie jest znacznie szybsze ale też przyjemniejsze. Ponadto każdy z materiałów przechodzi przez system rozdzielników co gwarantuje odpowiednie naprężenie a co za tym idzie zmniejsza się ilość potrzebnego do zapakowania materiału i staje się ono bardziej eleganckie.

Jednak zalet samego stołu jest znacznie więcej. Zaopatrując naszą firmę w takie rozwiązanie tworzymy świetne stanowisko pracy. Stół jest bardzo ergonomiczny. Blat znajduje się na odpowiedniej wysokości i został wykonany z praktycznie niezniszczalnej blachy aluminiowej, która ułatwia przesuwanie po niej cięższych paczek, ale umożliwia również np. bezpośrednie używanie noża bez obawy o uszkodzenie powierzchni. O pakowaczy na naszym rynku ciężko, mając jednak takiego asa w rękawie zdecydowanie wyprzedzamy konkurencyjne ogłoszenia o pracę.

Dlaczego piszemy akurat o stole RedSteel? Oprócz tego, że jest on jedną z najbardziej przemyślanych konstrukcji tego typu na rynku to oferuje również modułowość. Niezależnie od wielkości naszej firmy i stopnia zaawansowania technologicznego mamy możliwość dostosowania go pod nasze potrzeby. W ofercie producenta znajdziecie różnego rodzaju akcesoria od dodatkowych półek po uchwyty na monitor czy półkę na klawiaturę. Producent gwarantuje, że będą one zawsze pasowały do stołu co oznacza, że jeśli po jakimś czasie stwierdzimy zapotrzebowanie, na któryś z komponentów, nie trzeba wymieniać całego stołu. Wystarczy po prostu dokupić akcesorium i zamocować je. Co ważne również wysokość umieszczenia danego dodatku jest regulowana. Zarówno akcesoria boczne jak i te na pionowej ścianie montowane są specjalnym systemem – w kilka sekund możemy zmienić ich wysokość bez używania jakichkolwiek narzędzi.

Powyższy przykład doskonale pokazuje nam jak niewielkim kosztem zarówno finansowym i czasowym możemy wprowadzić w naszej firmie radykalne zmiany i zoptymalizować skomplikowany proces. Oszczędności czasu pracy i materiałów wykorzystywanych do pakowania pozwolą na zwiększenie rentowności na każdym sprzedanym produkcie a przecież na tym najbardziej nam zależy. Dodatkowe zyski generowane będą również pośrednio. Mniej uszkodzonych w transporcie paczek czy większe zadowolenie klientów, którzy z przyjemnością do nas wrócą na następne zakupy to już przysłowiowa wisienka na torcie.

Optymalizowanie naszej firmy to proces ciągły i nigdy niekończący się. Warto szukać nowych rozwiązań i stale poprawiać wszystko to co jeszcze poprawić można.

Optymalizacja pakowania sposobem na zwiększenie przychodów

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Czy zakupy w sieci mogą opłacać się jeszcze bardziej? Raport o wyprzedażach

Wyprzedaże na stałe wpisały się w polski kalendarz handlowy – od kilku lat także w sklepach internetowych. Stanowią naturalne przedłużenie świątecznego boomu zakupowego. Już niemal połowa e-sklepów deklaruje wprowadzenie zimowych obniżek i ofert. Podstawowym wabikiem jest atrakcyjniejsza cena, ale sklepy kusza też darmową dostawą – to wciąż istotne kryterium wyboru dla kupujących w sieci klientów. Ci ostatni na wyprzedażowy sezon czekają i się szykują, a zakupowych strategii na udane łowy jest kilka. Przedstawiamy wyniki ankiet przeprowadzonych w szczycie tegorocznego wyprzedażowego sezonu wśród e-klientów i e-sklepów współpracujących z serwisem Ceneo.pl. 

Aktywne włączenie się w wyprzedażowy sezon zadeklarowało w tym roku w ankiecie Ceneo.pl niemal 40% e-sklepów współpracujących z serwisem. Wśród nich najwięcej – aż 25% – związanych jest z szeroko rozumianą branżą modową: oferują ubrania, buty, akcesoria i biżuterię. Wyprzedaże popularne są także w e-sklepach z elektroniką, komputerami i sprzętem IT (11%) oraz artykułami gospodarstwa domowego (12%). Okazji warto także szukać w sklepach wnętrzarskich i z zabawkami.

Wyprzedaże 2017: Czy zakupy w sieci mogą opłacać się jeszcze bardziej? - raport ceneo.pl

Taki rozkład branżowy jest naturalny – wyprzedaże w sieci, podobnie jak te w sklepach stacjonarnych, są widoczne przede wszystkim tam, gdzie asortyment jest sezonowy, zależny od kolekcji i trendów (jak w modzie) lub cyklu życia sprzętu elektronicznego (gdzie kolejne, nowocześniejsze modele zastępują swoich poprzedników).

3,2,1…START!

Granice wyprzedażowego sezonu w sieci z roku na rok ulegają wydłużeniu – obejmując sezon przedświąteczny i kończąc się nawet w lutym. Promocje jednak nie są stałe – rabaty rosną z upływem czasu, obejmują coraz szerszy asortyment, pojawiają się nowe opcje i zakupowe okazje. Dreszczyk zakupowych emocji gwarantowany – w cenie jest tak samo czujność, jak i cierpliwość! Wciąż jednak rabatowe apogeum przypada na styczeń – finalne obniżki sięgają nawet 70%.

Wyprzedaże 2017: Czy zakupy w sieci mogą opłacać się jeszcze bardziej? - raport ceneo.pl

Taniej, więcej, z darmową dostawą

Na co możemy liczyć podczas zimowych wyprzedaży? Podstawowym wabikiem jest niższa cena – w co trzecim ankietowanym sklepie ceny wszystkich lub wybranych produktów spadają o ponad połowę, w co dziesiątym nawet o 70%! Najczęściej jednak można liczyć na obniżki oscylujące w okolicach 30-40%.
E-sklepy kuszą klientów również na inne sposoby. Najpopularniejszym jest darmowa dostawa – w sezonie wyprzedażowym wprowadza ją ponad połowa sklepów. To ważny sygnał – sklepy dobrze odczytały lekcję z raportów i opinii konsumenckich (m.in. „E-zakupy 2016 wg TNS i Ceneo.pl”), z których jednoznacznie wynika, że koszty dostawy są niezwykle ważnym kryterium zakupowym, a Polacy wolą nawet poczekać dłużej na zakupy, jeśli będą dostarczone do domu za darmo. W e-sklepach można także liczyć na przykład na rabaty na kolejne zakupy lub nową kolekcję, oferty 2 lub 3 w 1, rabat rosnący w zależności od liczby kupionych produktów – i inne podobne oferty skłaniające klientów do jak najszerszego otwarcia portfeli (a raczej bankowych kont przy płatnościach online ;)

raport ceneo

Nic dziwnego zatem, że sklepy nie kończą „złotych żniw” wraz ze Świętami, ale również na początku roku liczą na spore zyski. Według co piątego e-sklepu – sprzedaż utrzymuje się na samym lub wyższym poziomie, co w okresie przedświątecznym! Niemal 60% zauważa spadek, jednak i tak ogólny poziom jest wyższy od średniego w roku. Aż 85% e-sklepów liczy na zyski wyższe niż w ubiegłym sezonie!

wyprzedaże raport ceneo

Rośnie zainteresowanie, rosną też wydatki

Prognozy te mają ogromną szansę na spełnienie – klienci zdają sobie sprawę z wyprzedażowego sezonu i przeznaczają na zakupy w tym okresie coraz wyższe kwoty. 12% klientów na wyprzedaże czeka specjalnie – planując swoje zakupowe listy. Kolejne 44% klientów podchodzi do tematu mniej strategicznie – dopiero kuszeni reklamami i promocjami wyruszają na łowy. Tylko 44 % nie zwraca uwagi na trwające obniżki i nie szuka okazji (choć pewnie i tak coś przy okazji kupuje!) .

W tym roku co dziesiąty klient zamierza wydać nawet powyżej 2000 zł. Najczęściej jednak wyprzedażowe wydatki mieszczą się w przedziale 500-1000 zł, co i tak jest kwotą, o którą warto powalczyć!

raport ceneo 1

Wyprzedażowe budżety są wyższe u panów niż u pań (aż 36% mężczyzn ma zamiar wydać ponad 1000 zł versus 15% kobiet z takimi samymi planami). Można to wytłumaczyć faktem, że panie polują głównie na okazje modowe, a panowie – sprzętowe i elektroniczne.

Rozważni czy impulsywni?

Co piąty klient deklaruje, że w zakupowym sezonie pilnuje się dwa razy bardziej niż zwykle, a tylko 6% twierdzi, że łatwo ulega emocjom i kupuje więcej niż zwykle, czasem nawet niepasujące i niepotrzebne rzeczy. Zakupowe strategie są dwie (jedna nie wyklucza drugiej): szukanie konkretnych, upatrzonych wcześniej rzeczy, których standardowa cena była wysoka (robi tak 82% kupujących) lub polowanie na najlepsze oferty, bez nastawiania się na nic konkretnego (43%). Czyli wymarzone kozaki o połowę taniej, a przy okazji twarzowa apaszka w świetnej cenie! Przykład z poprzedniego zdania nie jest przypadkowy – to właśnie kobiety stawiają bardziej na wyprzedażowa spontaniczność, zamiast na odhaczanie przygotowanej wcześniej zakupowej listy (robi tak tylko 60% pań versus 70% panów). Sześć razy więcej kobiet niż mężczyzn przyznało się też w ankiecie do emocjonalnych zakupów, które czasem okazują się nietrafione (12% vs 2%).

Gdzie szukamy okazji? Sklepy internetowe rosnę w siłę! Niemal 40% klientów poluje na najlepsze ceny przede wszystkim w domowym zaciszu. Połowa klientów łączy poszukiwania online z wyprawami do galerii handlowych. Tylko 15% klientów stawia wyłącznie na tradycyjną formę zakupów.

Czy wyprzedażowa podaż pokrywa się z popytem? Raczej tak – klienci szukają ubrań, butów, modowych akcesoriów i biżuterii. Polują też na sprzęt elektroniczny i artykuły wyposażenia gospodarstwa domowego. Oczekują niższych cen książek, płyt i gier, za to mniej (niż sklepy z tej branży by tego chciały) wydają na design i urządzanie domu.

Wyprzedaże z dwóch perspektyw

Wyprzedaże są naturalnym etapem cyklu życia wielu produktów – zastępowanych przez nowsze wersje, modele, trendy i mody. Sklepy potrzebują miejsca w magazynach na nowe kolekcje i nowy asortyment. Handel nie znosi stagnacji. Nie wyklucza to jednak znakomitych okazji dla klienta, który czasem – nawet świadomie – ulegając marketingowym zabiegom, na końcu wyprzedażowego maratonu jest zadowolony – z nabytych rzeczy i poczynionych oszczędności. A o to przecież chodzi ;)

Materiał na podstawie ankiet internetowych przeprowadzonych w styczniu 2017 roku wśród użytkowników Ceneo.pl (3000 odpowiedzi) oraz wśród sklepów współpracujących z serwisem (150 odpowiedzi).

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)