eKomercyjnie.pl

Pobranie lepsze od szybkich płatności? Przetestuj to w swoim sklepie internetowym

Optymalizacja kosztów prowadzenia sklepu internetowego to jeden z kluczy do osiągnięcia dobrego wyniku finansowego. Warto regularnie monitorować wszystkie wydatki i zastanawiać się, czy tego samego nie dałoby się zrobić taniej i lepiej. Czasem właściciele e-sklepu podejmują odważne decyzje – jak np. wprowadzenie niższych kosztów dostawy dla klientów przy płatności za pobraniem (przy odbiorze), niż dla przesyłek opłaconych z góry. Czy to ma sens?

Niektóre wyniki badań na temat sposobów płatności wskazują na to, że Polacy najchętniej płacą przelewami lub szybkimi płatnościami, a pobranie wybierają rzadko. Ale to często wyniki dostarczane przez samych operatorów szybkich płatności (sic!). Inne, bardziej niezależne zestawienia wskazują na mniej więcej równo podział przedpłat oraz pobrań. Same sklepy mają oczywiście własne doświadczenia w tej sprawie.

O zaletach i wadach systemów płatności pisaliśmy już dawno temu. Nikt nie odmówi im szybkości działania, ale z drugiej strony sklepy płacą za to najczęściej 2-3% wartości transakcji. Przy dużym obrocie można negocjować prowizje poniżej 2%, ale zwykle tutaj jest niewielkie pole manewru.

Przy założeniu dość preferencyjnej stawki 2% oraz przychodach rocznych sklepu z tytułu zamówień opłaconych z góry w wysokości 1 mln zł, otrzymujemy do zapłacenia kwotę 20 tys. złotych, które operator płatności otrzymuje za prowizje (średnio około 1667 zł miesięcznie). Dla sklepu z 300 tys. rocznego przychodu będzie to 6000 zł w skali roku, czyli 500 zł miesięcznie.

Oczywiście nikt nie kwestionuje zalet systemów płatności od strony konsumentów, przede wszystkim komfortu szybkiej możliwości opłacenia transakcji (chociażby brak konieczności wypełniania danych w systemie bankowym). Ale gdyby w budżecie firmy handlującej online przy przychodach 1 mln zł rocznie zostawało co miesiąc 1667 zł, to osoby prowadzące biznes szybko znalazłyby dla nich dobre zastosowanie (łącznie z wypłatą do rąk własnych :)).

Wydaje mi się, że właśnie z takiego założenia wyszli właściciele sklepu AleDobre.pl / MniamMniam.com. Od kilku dni bardzo mocno promują tańszą dostawę przesyłek przy odbiorze, niż dla przesyłek opłaconych z góry.

Kurier z płatnością za pobraniem kosztuje w ich sklepie 12,99 zł w porównaniu do 14,99 zł przy płatności z góry. Podobnie jest w przypadku poczty, ale różnica wynosi tutaj 1 zł na korzyść pobrania.

Nie wątpię w to, że przy ustalaniu cen wzięto pod uwagę minusy pobrań. Przede wszystkim chodzi o wyższe koszty przesyłek tego typu (znów kwestia negocjacji), możliwość nieodebrania paczki przez klienta oraz kilka dni oczekiwania na przelew od przewoźnika.

Moja propozycja: odpal szybko arkusz kalkulacyjny i policz dokładnie, czy takie rozwiązanie nie byłoby efektywne dla Twojego sklepu internetowego. Uwzględnij tutaj dane, które już posiadasz (średnia liczba zwrotów, średnia liczba nieodebranych pobrań i koszty z tym związane), nie zapominaj o wadach i zaletach systemów szybkich płatności oraz pobrań i przetestuj pomysł AleDobre.pl u siebie.

Jeżeli okaże się, że dzięki takiemu manewrowi w Twojej kasie zostaje więcej gotówki, to z niego nie rezygnuj :). Jeżeli będzie inaczej, to po prostu szybko wrócisz do poprzedniego układu cen za przesyłki. Do dzieła!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Monitoring Stron od SITEIMPULSE

Krótki opis: Usługi monitorowania dostępności i prawidłowego funkcjonowania serwisów i aplikacji internetowych.

Oferta firmy: SITEIMPULSE dostarcza usługi monitoringu serwisów internetowych od 2007 roku – obecnie dla klientów z 18 krajów świata – za pomocą serwisów www.monitoring-stron.pl oraz www.website-monitoring.com.

Główne cechy naszych usług:

  • testowanie co 1 minutę
  • 4 stacje monitorujące różnych częściach kraju
  • monitorowanie różnych portów i usług internetowych
  • rejestrowanie rodzajów awarii
  • sprawdzanie treści
  • testowanie formularzy
  • natychmiastowe alerty, wysyłane e-mailem, SMSem na GG oraz przez kanał RSS
  • pełna historia niedostępności.

Rodzaje raportów: natychmiastowe alerty email, SMS i GG oraz szczegółowa historia zdarzeń w postaci tabel i wykresów
Eksport danych do XLS: tak
Filtrowanie: tak
Dostępne kryteria filtrowania: zakres dat
Opłaty: od 159 zł netto rocznie

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Virtualo podsumowuje swoje osiągnięcia na rynku e-booków w 2012 roku

Czterokrotny wzrost sprzedaży, ponad 26 500 e-booków i audiobooków w ofercie, 350 wydawców, rozszerzenie asortymentu o kody na e-booki i tzw. bundle – to najważniejsze osiągnięcia w 2012 roku Virtualo, największego dystrybutora e-contentu w Polsce.

Mijający rok był bardzo dobry dla firmy Virtualo jak i dla całej branży publikacji i dystrybucji treści cyfrowych. Rynek e-booków i audiobooków odnotował istotny wzrost sprzedaży, który jest potwierdzeniem dalszego dynamicznego rozwoju tego segmentu e-biznesu.

Liczby mówią za siebie

Virtualo – lider branży – zakończył rok 2012 czterokrotnym wzrostem sprzedaży w sieci dystrybucji w stosunku do roku 2011. W 2012 roku, mimo debiutu nowego podmiotu zwiększyliśmy nasz i tak duży udział w rynku – informuje Robert Rybski, Prezes Virtualo. Nadal nie jest to jeszcze duży rynek, ale rośnie w tempie około 300% na rok. W 2013 roku planujemy utrzymać lub zwiększyć obecne tempo wzrostu – dodaje.

Sieć dystrybucji e-contentu Virtualo to 25 księgarni internetowych, a wśród nich największe polskie e-sklepy: empik.com, Merlin.pl, Gandalf.com.pl, podmioty specjalizujące się w treściach cyfrowych jak Legimi.com, ebook.pl oraz eClicto.pl, a także księgarnia dystrybutora Virtualo.pl. We własnych sklepach e-booki sprzedają również wydawnictwa C.H. Beck oraz WAB.

Virtualo posiada w ofercie e-booki w trzech formatach – EPUB, MOBI i PDF oraz audiobooki MP3, które pozyskuje od 350 wydawnictw. Od 2011 oferta tytułów komercyjnych podwoiła się (wzrosła z 3 do ponad 6 tysięcy niepowtarzalnych tytułów). Z uwzględnieniem bezpłatnych treści w ofercie Virtualo jest ponad 26 500 produktów cyfrowych w różnych formatach. Od ilości ważniejsza jest jednak jakość – do sprzedaży wchodziło nawet 70% tytułów notowanych na listach bestsellerów. W 2012 o ponad 300 % wzrosła wzrosła liczba Klientów kupujących i pobierających bezpłatne e-booki oraz audiobooki. Obsłużyliśmy prawie pół miliona sprzedanych i rozdanych produktów, a Klienci pobierali kupione obecnie i wcześniej pliki co 3 sekundy – informuje Prezes spółki.

Znaczące zmiany

Na wzrost zainteresowania e-bookami wpłynęły przede wszystkim takie czynniki jak rezygnacja z zabezpieczenia Adobe DRM na rzecz watermarka transakcyjnego, wprowadzenie do sprzedaży formatu MOBI na Kindle i multiformatu. Polska tym samym wyprzedziła takie kraje jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania, które nadal stosują DRM – tłumaczy Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo. Podejmując strategiczne decyzje postanowiliśmy jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby Klienta, a za nami poszły inne firmy. Polski rynek wybrał „trzecią drogę”, co jest ewenementem – dodaje. Do tego dochodzi również bardzo dobra oferta nowości i bestsellerów oraz coraz lepsze ceny czytników. Porządne urządzenie można kupić już za około 400 zł brutto.

Nowe usługi i rozwiązania technologiczne

Rok 2012 to również nowe, ciekawe rozwiązania technologiczne dla Klientów indywidualnych i biznesowych, które znacząco wyróżniają ofertę Virtualo na rynku dystrybucji treści cyfrowych. W maju 2012 roku firma wprowadziła pierwsze kody na e-booki, innowacyjne rozwiązanie technologiczne umożliwiające szerokie zastosowanie kodów w działaniach sprzedażowych i promocyjnych firm. Skorzystały z niego Empik Salony, empik.com oraz kilkanaście współpracujących z Virtualo wydawnictw, które wzięły udział w ciekawych projektach i promocjach.

W czerwcu 2012 na rynku pojawiły się również tzw. bundle, czyli pakiety książki papierowej i e-booka. Był to wspólny projekt Empiku i Virtualo. Dostępność e-booków w Salonach Empik służyła nie tylko wzrostowi sprzedaży, miała również cel edukacyjny. Salony Empik odwiedza bowiem tysiące osób, które mają szansę zetknąć się z e-bookami i czytnikami – komentuje Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo

Nowe badanie – Kim są fani e-booków?

W 2012 roku po raz pierwszy na jesiennych Targach Książki w Krakowie w specjalnej strefie dedykowanej e-bookom „Ebook Fun Zone” zrealizowaliśmy krótkie badanie, aby poznać profil fanów e-książek. Celem badania było zebranie informacji na temat e-czytelnika odwiedzającego targi, jego doświadczeń związanych z kupnem i użytkowaniem e-książek oraz próba odpowiedzi na pytanie jak wygląda profil potencjalnego Klienta zainteresowanego e-bookami.

Klienci księgarni Virtualo.pl należącej do dystrybutora najchętniej wybierali tytuły z kategorii: literatura piękna, literatura faktu, obyczajowe i opowiadania (łącznie 34%). W drugiej kolejności był kryminał i sensacja oraz horror i thriller, które wybrało 16% Klientów. Trzecią najbardziej popularną kategorią była i jest fantastyka i fantasty z wynikiem 10%. Wśród bestsellerów znalazły się najbardziej popularne tytuły z papierowych list bestsellerów jak „Irena”, „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, „1000 lat wkurzania Francuzów”, „Tak sobie myślę…”, „Nielegalni”, „Facet na telefon”,”Dzienniki kołymskie”, Trylogia Millenium, „Gra o tron” i wiele innych rozpoznawalnych pozycji.

Po udanym roku 2012, planujemy udostępnienie projektu nad którym pracowaliśmy przez cały zeszły rok czyli abonamentu na e-booki, dalszą aktywną politykę zwiększania dostępności e-booków i audiobooków w różnych akcjach z silnymi markami oraz nowe aplikacje mobilne.

Źródło: Virtualo

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)