eKomercyjnie.pl

eKomercyjnie.pl

Polak na zakupach w sieci – Ranking Zaufane Opinie Ceneo 2013

ceneo-logoKiedy kilkanaście lat temu powstał pierwszy sklep internetowy w Polsce, niewiele osób chciało korzystać z jego oferty. Dziś 96 proc. internautów przyznaje, że pierwsze zakupy w sieci ma już za sobą, a blisko połowa uważa je za równie bezpieczne co tradycyjne, wynika z badania serwisu Ceneo.pl, wykonanego przez TNS Polska. Największy wpływ na nasze zaufanie mają opinie innych – co czwarty kupujący wybiera sklepy rekomendowane w programie Zaufane Opinie Ceneo.pl.

Już po raz czwarty serwis Ceneo.pl przygotował ranking sklepów internetowych najlepiej ocenianych przez kupujących. W tym roku ranking powstał w oparciu o milion ankiet wypełnionych przez użytkowników serwisu w ramach Programu Zaufane Opinie. Sklepy zostały ocenione w sześciu kategoriach tematycznych: Elektronika użytkowa, Motoryzacja, Multimedia, Styl życia, Świat komputerów i gier oraz Zdrowie i uroda. Pierwsze miejsca w poszczególnych kategoriach zajęły sklepy: Hurt.com.pl, Strefakierowcy.pl, Weltbild.pl, Zooexpress.pl, Proline.pl oraz Perfumeria.pl.

Zaufanie to podstawa

Jeszcze do niedawna największą barierę w dokonywaniu zakupów online stanowił brak zaufania i strach przed oszustwem. Jednak jak pokazują wyniki badania TNS Polska dla serwisu Ceneo.pl, przez ostatnich kilka lat nastąpiła duża zmiana w świadomości polskich internautów – prawie połowa z nich (48 proc.) uważa e-zakupy za równie bezpieczne, co te tradycyjne. Kupujący kierują się zasadą ograniczonego zaufania – potrafią ocenić ryzyko związane z zakupami u danego sprzedawcy i sprawdzić jego wiarygodność.

Najwięcej osób, bo 80 proc. kupujących, polega na umieszczonych na stronie sklepu opiniach i rekomendacjach innych internautów. Połowa idzie o krok dalej i szuka opinii na niezależnych portalach np. w porównywarkach cen. Mniej niż co trzeci e-konsument twierdzi, że czyta regulamin sklepu, co szósty szuka danych rejestrowych firmy, a co ósmy certyfikatów potwierdzających bezpieczeństwo i rzetelność sklepu.

Obecnie liczba opinii w programie Zaufane Opinie Ceneo to prawie 3 mln, tylko w 2013 roku przybyło ich o 49 proc. więcej niż w 2012 roku.Tendencja do dzielenia się opiniami na temat sklepów jest coraz silniejsza. W naszym serwisie internauci pozostawiają ok. 2 tys. Zaufanych Opinii dziennie. Okazuje się, że dla kupujących to wiarygodne źródło informacji, bo oferty sklepów uczestniczących w programie są odwiedzane nawet 23 proc. częściej niż pozostałe – nawet jeśli są droższe – mówi Joanna Bilińska.

Z ankiet przeprowadzanych w ramach programu wynika, że aż 87 proc. kupujących bardzo dobrze ocenia jakość obsługi i komunikację ze sklepem. Na pytanie o długość oczekiwania na przesyłkę 77 proc. wskazało 3 dni a tylko 4 proc. powyżej tygodnia.

Program Zaufane Opinie został uruchomiony przez Ceneo.pl w 2009 roku. System opiera się o internetowe ankiety, które są wypełniane przez tych klientów, którzy dokonali faktycznego zakupu w konkretnym sklepie internetowym. W programie Zaufane Opinie bierze udział prawie 3000 sklepów, czyli 65 proc. wszystkich współpracujących z Ceneo.pl. W Rankingu znalazły się te spośród nich, które zostały najlepiej ocenione przez kupujących.

ranking-zaufane-opinie-ceneo-2013

Ranking Zaufane Opinie Ceneo.pl

Ranking powstał na podstawie miliona ankiet wypełnionych przez użytkowników między styczniem, a grudniem 2013 roku. Sklepy prezentujące swoją ofertę na Ceneo.pl zostały podzielone na sześć kategorii:

  1. Elektronika użytkowa
  2. Motoryzacja
  3. Multimedia
  4. Styl życia
  5. Świat komputerów i gier
  6. Zdrowie i uroda

Sklepom w poszczególnych kategoriach przypisano punkty na podstawie następujących kryteriów:

  • Jakość obsługi – ocenie zostało poddane ogólne wrażenie z zakupów dokonanych w danym sklepie. Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 10.
  • Ocena za dostawę towaru – oceniano szybkość wysyłki oraz to czy przesyłka nie uległa uszkodzeniu. Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 10.
  • Ocena komunikacji ze sklepem – oceniano poziom komunikacji: czy sklep odpowiadał na maile i telefony, czy wystarczająco często informuje o statusie zamówienia. Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 10.
  • Procentowy udział ofert ze zdefiniowanym statusem dostępności – sprawdzano czy sklep informuje klienta o tym, czy towar jest dostępny od ręki, czy jednak trzeba na niego dłużej poczekać. Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 3.
  • Uczestnictwo w Programie Ochrony Kupujących (POK) – jeśli sklep jest objęty Programem Ochrony Kupujących Ceneo.pl przez cały rok – zdobywa 5 punktów.
  • Średnia miesięczna ilość Zaufanych Opinii – im więcej Zaufanych Opinii sklep otrzymuje od swoich klientów, tym więcej punktów może zdobyć. (np. 100 opinii – 1 pkt).
  • Punkty odbioru osobistego – sklepy, które posiadają takie punkty otrzymują 3 punkty.
  • Jaki procent użytkowników poleca dany sklep – w tej kategorii można zdobyć 10 punktów pod warunkiem, że sklep jest polecany przez co najmniej 98% klientów.

Każdy sklep mógł otrzymać maksymalnie 56 punków. Oto lista sklepów wyróżnionych w każdej z kategorii:

Elektronika użytkowa

  1. HURT.COM.PL
  2. MEGAMARKET.COM.PL
  3. MIXMEDIA.PL
  4. 2BIS.PL
  5. OLEOLE.PL
  6. KBSOUND.PL
  7. SWIATKIEROWCY.PL
  8. E-FOTOJOKER.PL
  9. SKLEPFOTOGRAFICZNY.COM.PL
  10. MEGAMEDIA.PL

Motoryzacja

  1. STREFAKIEROWCY.PL
  2. OPONYMAX.PL
  3. BOXCARS.PL
  4. MOTOINTEGRATOR.PL
  5. ALKOTESTERY.COM
  6. SKLEPOPON.COM
  7. GEREX.PL
  8. TWOJEAUTO24.PL
  9. MOTOCHEMIA.PL
  10. FOX.RZESZOW.PL

Multimedia

  1. WELTBILD.PL
  2. LEGOLAS.PL
  3. MUZYKUJ.PL
  4. BONITO.PL
  5. MADBOOKS.PL
  6. KSIEGARNIA.PWN.PL
  7. POCZYTAJ.PL
  8. MATRAS.PL
  9. CZYTAM.PL
  10. KSIEGARNIAWARSZAWA.PL

Styl życia

  1. ZOOEXPRESS.PL
  2. 3KROPKI.PL
  3. SUPERZABAWKI.COM.PL
  4. NEXTERIO.PL
  5. A-Z-DECOR.PL
  6. NASTOPY.PL
  7. CZASZABAWY.PL
  8. TELEKARMA.PL
  9. SKLEP-PRESTO.PL
  10. KRAINAZABAWY.PL

Świat komputerów i gier

  1. PROLINE.PL
  2. GRAM.PL/SKLEP
  3. AGITO.PL
  4. X-KOM.PL
  5. SKLEP.IT-SERWIS.PL
  6. DRUKUJ24.PL
  7. REDCOON.PL
  8. KEYE.PL
  9. USBMEDIA.PL
  10. AM76.PL

Zdrowie i uroda

  1. PERFUMERIA.PL
  2. CEFARM24.PL
  3. IPERFUMY.PL
  4. APTEKA-MELISSA.PL
  5. PERFUMESCO.PL
  6. APTEKAGEMINI.PL
  7. EKOBIECA.PL
  8. E-GLAMOUR.PL
  9. PERFUMERIA-EUFORIA.PL
  10. ALELEKI.PL

Zaufanie do zakupów przez Internet – infografika podsumowująca badanie TNS Polska na zlecenie serwisu Ceneo.pl:

Badanie zostało wykonane w dniach od 6 do 14 lutego 2014 roku, na reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat.. Grupa osób badanych była zróżnicowana pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Raport został uzupełniony o dane serwisu Ceneo.pl, zebrane z 991 331 ankiet przekazanych po dokonaniu zakupu w sklepach internetowych w 2013 roku.

ceneo fin

W sieci taniej i z wizytą kuriera w pakiecie

Dla większości Polaków największą zaletą zakupów online nadal jest niska i konkurencyjna cena – 71 proc. ankietowanych przyznało, że skorzystało z oferty sklepu internetowego pod wpływem niższej ceny. Okazuje się też, że równie ważna jak oszczędność pieniędzy jest… wizyta kuriera. 70 proc. Polaków przyznaje, że największą zaletą takich transakcji jest dostawa do domu. Większość, bo ponad 60 proc. badanych uważa zakupy w internecie za wygodne, a połowa, że zajmują mniej czasu i dają większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne (49 proc.). Dla 13 proc. powodem dokonywania zakupów w internecie jest możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny. Dostawę do domu szczególnie doceniają mieszkańcy wsi (78 proc.), dla których wiele produktów nie jest dostępnych w miejscu zamieszkania. Z kolei osoby najmłodsze – a więc te do zakupów online najbardziej przekonane – bardziej niż inni cenią sobie duży wybór produktów (58 proc.).

Wierny jak e-klient

Polacy chętniej wracają do miejsc, które już znają, zwłaszcza jeśli efekt ich pierwszej wizyty był satysfakcjonujący. Większość, bo aż 74 proc. ma sklepy internetowe, w których zrobiło zakupy co najmniej dwa razy, 5 proc. kupujących mówi, że takich sklepów jest wiele, 41 proc. że kilka, a 27 proc. ma jeden taki sklep. Czynnikiem, który napędza lojalność, po raz kolejny okazują się ceny – to właśnie o nich wspomina 75 proc. osób, które zdecydowały się na powtórny zakup w tym samym miejscu. Do powrotu prawie połowę badanych zachęcają także szybka dostawa towaru, 40 proc. ceni wiarygodność sklepu a 34 proc. wyjątkowy asortyment. Dla mniej niż co czwartej osoby ważne są: promocje dla klientów (23 proc.), darmowa dostawa towaru (21 proc.) oraz warunki płatności (18 proc.). W jeszcze mniejszym stopniu do powrotu do danego sklepu przekonuje możliwość odbioru/zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym (11 proc.) czy dogodne warunki zwrotu (7 proc.).

E-zakupy spowszedniały w pozytywnych znaczeniu tego słowa. Takich, którzy nigdy ich nie robili, jest wśród polskich internautów bardzo niewielu. Zakupowych „tradycjonalistów” od internetu odstręcza przede wszystkim przekonanie, że tylko „na żywo” wiemy, co tak naprawdę kupujemy. Jest to zdecydowanie najczęściej podawana odpowiedź i wyprzedza obawę przed byciem oszukanym oraz niechęć do rejestrowania się i podawania swoich danych w internecie.

Źródło: Grupa Allegro / Ceneo / informacja prasowa

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Łukasz Szewczyk, berney-toys.pl

berney-toys.plDlaczego sklep z zabawkami? „Od dzieciństwa uwielbiałem ciekawe zabawki, klocki czy gry planszowe, później już gry komputerowe. Pomyślałem więc, że było by świetnie pójść właśnie w tym kierunku. Rozważałem opcję sklepu z grami komputerowymi, jednak wtedy konkurencja na tym rynku wydawała się być zbyt silna, aby móc znaleźć tam dla siebie miejsce, mając na starcie tylko niewielką gotówkę. Zatem pozostał drugi pomysł, czyli zabawki.” – odpowiada Łukasz Szewczyk, właściciel berney-toys.pl. Jego sklep wystartował w 2008 roku i do dnia dzisiejszego przebył trudną, acz satysfakcjonującą drogę. W wywiadzie Pokaż Swój Sklep opowiada o swoich doświadczeniach związanych z e-handlem.

Paulina Wawrzyczek (eKomercyjnie.pl): Dlaczego zdecydowałeś się uruchomić sklep internetowy?

Łukasz Szewczyk (berney-toys.pl): Pomysł założenia sklepu internetowego od dawna tkwił gdzieś w mojej głowie. Zawsze lubiłem komputery i handel, i połączenie tych rzeczy wydawało się dla mnie zawsze ciekawym zajęciem. Jako że po powrocie z pracy za granicą nie mogłem znaleźć sobie ciekawej zajęcia, postanowiłem w końcu zrealizować swój pomysł dotyczący sklepu internetowego.

Czym zajmowałeś się przed uruchomieniem sklepu?

Przed uruchomieniem sklepu pracowałem jako magazynier w Irlandii. Wcześniej pracowałem nieco w handlu, między innymi w sklepie z komputerami, kafejce internetowej oraz w sklepie jednego z operatorów komórkowych.

barney toys

Ile trwało uruchomienie sklepu?

Od czasu decyzji do samego startu minęło kilka dobrych miesięcy. Przeciągnęło się to głównie dlatego, że starałem się o dotację z UP, a oni zanim mogli mi przelać gotówkę na start biznesu, musieli mnie wysłać na szkolenie dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. W końcu udało się wystartować 19 listopada 2008 roku.

Dlaczego wybrałeś właśnie tę branżę?

Od dzieciństwa uwielbiałem ciekawe zabawki, klocki czy gry planszowe, później już gry komputerowe. Pomyślałem więc, że było by świetnie pójść właśnie w tym kierunku. Rozważałem opcję sklepu z grami komputerowymi, jednak wtedy konkurencja na tym rynku wydawała się być zbyt silna, aby móc znaleźć tam dla siebie miejsce, mając na starcie tylko niewielką gotówkę. Zatem pozostał drugi pomysł, czyli zabawki.

barney toys

Jakim budżetem dysponowałeś na początku e-handlowej działalności?

Na początku działalności dysponowałem dotacją z UP w wysokości kilkunastu tysięcy złotych plus jakieś drugie etyle własnego kapitału.

Czy zdecydowałeś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?

W chwili obecnej działamy na platformie IAI, jednak po drodze do właśnie tej platformy były jeszcze 3 inne. Zaczynaliśmy od darmowego rozwiązania, nieco poprawionego graficznie. Jego zakup kosztował o ile dobrze pamiętam kilkadziesiąt złotych. Szybko jednak się okazało, że to mi nie wystarczy na długo, więc postanowiłem zmienić platformę na Shopera. W tamtych czasach były jeszcze dwie wersje Shopera, ze względów finansowych wybraliśmy tą prostszą. Po jakimś czasie, kiedy dowiedziałem się czegokolwiek o pozycjonowaniu, przyszedł czas na zmianę platformy, gdyż Shoper w tamtej wersji nie generował przyjaznych SEO linków. Mniej więcej w tym czasie przyszedł czas na pierwszego pracownika, więc już ze zdwojoną siłą przenieśliśmy sklep na platformę RedCart. Ta też oferowała kontrolę stanów magazynowych produktów sprzedawanych na allegro, co już wtedy okazało się koniecznością, gdyż korygowanie wszystkich stanów na koniec każdego dnia, kiedy towarów w sklepie zaczęło przybywać, okazało się koszmarem.
Ostatecznie w RedCart brakowało nam możliwości edycji grafiki, banerów itp., dlatego w latem 2011 roku postanowiliśmy przenieść się na platformę IAI. Jest najbardziej rozbudowana z tych, z których korzystaliśmy i choć droga, to przy odrobinie wiedzy daje ogromne możliwości edycji wyglądu sklepu i wszelkich jego ustawień.

barney toys

Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie w pierwszym dniu/tygodniu po starcie?

Założenie sklepu na początku okazało się, jak to już ktoś pisał na eKomercyjnie.pl: Otwarciem spożywczaka na środku pustkowia. Sklep ruszył, wysłałem wiadomość o tym fakcie do wszystkich znajomych na gadu-gadu i na e-mail, i czekałem kiedy zaczną wpadać pierwsze zamówienia. Okazało się, że to nie jest aż tak proste. Na szczęście równocześnie startowaliśmy na allegro i tam udało nam się zdobyć trochę zamówień, zwłaszcza, że zbliżały się święta, więc był to dobry czas na sprzedaż zabawek.
Aby troszkę rozruszać sklep, znalazłem pierwszą firmę pozycjonującą, ruszyłem też z kampanią adwords. Przy małym doświadczeniu z adwordsami nie przyniosły one większych efektów, jednak z czasem zaczęło przybywać zamówień, pochodzących z Google. Z czasem doszły ulotki, reklama w telewizji kablowej, plakaty czy mailing. Trudno powiedzieć co jest najbardziej skuteczne, myślę, że umiejętnie przeprowadzone akcje promocyjne potrafią przynieść efekty, niezależnie od medium. Nawet najskuteczniejsze kanały reklamowe, jeśli nie zostaną użyte odpowiednio, nie przyniosą większych efektów.

Gdybyś miał teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłbyś inaczej?

Gdybym dziś miał zaczynać ze sklepem internetowym, to zapewne wiele rzeczy zrobił bym inaczej, a wynika to ze zdobytego doświadczenia. Kiedy zaczynałem nie miałem praktycznie większego pojęcia o e-handlu. Przez ostatnie kilka lat jednak pojawiła się dość znaczna wiedza na ten temat, brana zarówno z własnych doświadczeń, jak i z wielu przeczytanych książek na temat e-commerce.

barney toys

Jaki odsetek zamówień pochodzi od klientów z zagranicy?

Jeśli chodzi z zamówienia zagraniczne, to nie ma ich wiele. Częściej zamawiają osoby pracujące za granicą, ale wysyłka już idzie do Polski. Czasami trafiają nam się takie zamówienia z okazji urodzin, na święta czy na dzień dziecka.

Łukasz Szewczyk – właściciel sklepu z zabawkami berney-toys.pl.





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Chwytliwa.pl

Krótki opis: Jak nazwać sklep internetowy? Chwytliwa.pl dostarcza domeny z renomowaną końcówką .pl i .com dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż poprzez stworzenie skutecznej marki w Internecie.

Oferta firmy: Nazwa firmy to niedoceniany element marketingu, którym na każdym kroku oddziałujesz na klientów. Z lepszą nazwą i lepszym adresem www jesteś lepiej postrzegany, a ten wizerunek pozwala Ci osiągać korzystniejsze wyniki sprzedażowe.

W agencji namingowej Chwytliwa.pl wiemy, jak to jest istotne. Zebraliśmy i zarezerwowaliśmy dla Ciebie wolne domeny internetowe .PL, dzięki którym (w połączeniu z odpowiednim brandingiem) przebijesz się do świadomości konsumentów. Oferujemy doradztwo i pomoc w wyborze, kreację zupełnie nowych nazw, a także kompleksowy renaming, lifting i rebranding stron internetowych, sklepów oraz przedsiębiorstw.

Stawiamy na różnorodność i dostarczamy rozwiązania dla sprzedawców internetowych z każdej branży. Znajdziesz u nas nazwy idealne dla porównywarek cen, kwiaciarni online, hurtowni sprzętu medycznego, jak również sklepu z materiałami budowlanymi i narzędziami. Marki poważne, ciekawe, męskie, kobiece, jak i „fajne”, przemawiające do młodego pokolenia.

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)