eKomercyjnie.pl

Dzień Darmowej Dostawy w Polsce jest 1 grudnia

Kiedy w grudniu poprzedniego roku opisywałem akcję Free Shipping Day (Dnia Darmowej Dostawy) w Stanach Zjednoczonych, było już za późno żeby zorganizować podobne wydarzenie w naszym kraju. Ten temat często pojawiał się później w moich rozmowach z firmami i osobami z polskiej branży ecommerce (najczęściej w pozytywnym kontekście), dlatego uznałem, że warto spróbować (raz się żyje:)). Panie i Panowie, Dzień Darmowej Dostawy w Polsce odbędzie się 1 grudnia!

Poniżej zebrałem najważniejsze pytania dotyczące akcji wraz z odpowiedziami. Zapraszam do komentowania i aktywnego wsparcia tego wydarzenia.

Na czym ma polegać Dzień Darmowej Dostawy w Polsce?
1 grudnia sklepy uczestniczące w akcji zaoferują wszystkim swoim klientom darmową dostawę zamówień, niezależnie od ich wartości.

Jaki jest cel Dnia Darmowej Dostawy?
Głównym celem wydarzenia będzie oczywiście zachęcenie jak największej liczby osób do zrobienia zakupów w sieci (jako alternatywy dla odwiedzania tradycyjnych sklepów). Darmowa dostawa może (ale nie musi) skutecznie przemówić do osób, które do tej pory nie zamawiały w sieci, ale również dodatkowo zachęcić dotychczasowych e-klientów.

Celem numer dwa jest pokazanie, że polskie sklepy internetowe nie rywalizują głównie między sobą, ale wolą stawać do walki z tradycyjnymi placówkami (tak jak one rywalizują z siecią). Aktualnie mamy (jako e-handel) teoretycznie między 2 a 3 procent całego rynku handlu w Polsce, dlatego jest tutaj spore pole do popisu:)

Dlaczego 1 grudnia?
W USA Free Shipping Day organizowany jest w ostatni dzień, w którym e-sklepy deklarują pewność dostarczenia zamówień do klientów. W Polsce takie rozwiązanie z wielu powodów nie jest możliwe (sposoby płatności i działanie przewoźników, ale nie tylko), dlatego musieliśmy wybrać inną datę. Padło na 1 grudnia jako termin jeszcze przed największą gorączką świątecznych zakupów, ale na tyle atrakcyjny, że kupujący mogą rozważyć zaopatrzenie się w prezenty (i nie tylko) właśnie w sklepach internetowych.

Czy oferowanie darmowej dostawy w ogóle się opłaca/opłaci?
Myślę, że najlepiej na to pytanie odpowiada opublikowany wpis Case study: Jak dzięki darmowej dostawie zwiększyć liczbę zamówień o ponad 400%? (na przykładzie AleDobre.pl), który był jednym z naszych głównych argumentów „za” zrealizowaniem ubiegłorocznego pomysłu. Oczywiście każdy sklep, który chce wziąć udział w tej akcji musi samodzielnie rozważyć wszystkie za i przeciw (a przede wszystkim dobrze policzyć!). Nikogo nie namawiamy na siłę.

Co dzień Darmowej Dostawy może dać MOJEMU sklepowi?
Odpowiedź na to pytanie jest trudna, gdyż w Polsce nie było jeszcze takiej akcji:) Generalnie zakładamy, że wszystkim sprzedawcom zależy na tym, żeby rynek e-handlu rósł w dynamicznym tempie. Na Zachodzie wiele sklepów informowało o znacznym zwiększeniu liczby użytkowników i liczby zamówień, dzięki temu, że klienci trafiali do nich ze strony wydarzenia. Myślę, że każdy powinien przetestować taką formę promocji na sobie i później będzie miał punkt odniesienia:)

Czy Dzień Darmowej Dostawy w Polsce wypali?
Szczerze przyznam, że nie wiem:). Aby można było mówić o sukcesie, potrzebne będzie zebranie jak największej liczby sklepów i dotarcie (przez różne media) do jak największej liczby osób – potencjalnych klientów.

Ile to będzie kosztować mój sklep?
Sklepy ponoszą jedynie koszty obsługi zamówień złożonych w Dniu Darmowej Dostawy. Uczestnictwo w akcji jest całkowicie DARMOWE i nie pobieramy z tego tytułu żadnych opłat.

Co dostanę, gdy zgłoszę swój sklep do Dnia Darmowej Dostawy?
To, co wszyscy uczestnicy wydarzenia: logotyp Twojego sklepu na oficjalnej stronie Dnia Darmowej Dostawy, do której będą kierować wszystkie informacje prasowe i notki poświęcone opisywanej inicjatywie. Pokażesz też, że polskie sklepy potrafią się jednoczyć w słusznej sprawie (powiększanie rynku e-handlu z pewnością jest słuszną sprawą).

Co muszę zrobić w zamian za uczestnictwo w Dniu Darmowej Dostawy?
Prośby są dwie: 1) umieścić banner akcji na stronie sklepu 1 grudnia z odnośnikiem do oficjalnej strony DDD, 2) poinformować (najlepiej mailingiem) klientów swojego sklepu o tym, że 1 grudnia oferujesz im darmową dostawę w ramach polskiego Dnia Darmowej Dostawy.

Czy każdy sklep może się zapisać?
Tak. Będziemy jednak weryfikować chętnych pod kątem opinii na temat obsługi klienta czy szybkości działania, które są ogólnie dostępne w sieci. Możemy odmówić sklepowi, jeżeli liczba negatywów przeważa nad pozytywami.

Co dalej?
Do końca października chcemy ruszyć ze stroną internetową, na której będzie opisana cała akcja (dla potencjalnych klientów) oraz będziemy przyjmować zapisy sklepów zainteresowanych udziałem w opisywanym wydarzeniu. Oczywiście poinformujemy o starcie witryny na łamach eKomercyjnie.

Co mogę zrobić już teraz?

  1. Napisz szczerze w komentarzach, co sądzisz o tym pomyśle.
  2. Dopisz się do strony akcji na Facebooku (LINK)
  3. Poinformuj wszystkie sklepy, jakie znasz (konkurencyjne też!) o planowanej akcji (tylko nie spamuj!)
  4. Policz, czy zaoferowanie darmowej dostawy 1 grudnia opłaci się Twojej firmie i odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz wejść w tę akcję (na pewno polskim sklepom internetowym nie zaszkodzi…).

Przy okazji apel: szukamy Partnerów tego wydarzenia wśród firm zajmujących się ecommerce, ze szczególnym wskazaniem na e-handel (ale nie tylko wśród nich). Wszystko po to, by dotrzeć z Dniem Darmowej Dostawy do jak największej liczby osób. Jeżeli pracujesz w takiej firmie lub ją prowadzisz to zapraszamy do kontaktu. Razem jako branża możemy więcej.

Kolejne wpisy na temat Dnia Darmowej Dostawy w Polsce pojawiają się na eKomercyjnie ASAP.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)