eKomercyjnie.pl

Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #8: Czy sklep jest w stanie wymóc na Kliencie wystawienie e-faktury?

Pytanie: Czy sklep jest w stanie wymóc na Kliencie wystawienie e-faktury? Działanie na stronie: Klient, albo wyrazi taką zgodę poprzez zaznaczenie checkboxa, albo nie będzie mógł dokończyć procesu finalizacji zamówienia. Czy taka praktyka jest dozwolona? Czy taki checkbox może być domyślnie zaznaczony?

Odpowiedź kancelarii prawnej:
Nie ma przeszkód ku temu, aby wymagać od Klienta wyrażenia zgody na przesłanie e-faktury. Nic nie stoi na przeszkodzie aby niewyrażenie takiej zgody przez niezaznaczenie odpowiedniego pola nie pozwalało na ukończenie procesu rejestracji lub na złożenie zamówienia.

Reklama

Z uwagi na fakt, że przesłanie e-faktury wymaga zgody i może być w każdej chwili cofnięte należy uznać – dla bezpieczeństwa – że zgody takiej nie można domniemywać, dlatego odpowiednie pole w formularze rejestracji powinno być puste, aby nie było wątpliwości co do wyrażenie zgody na przesłanie e-faktury przez Klienta (oczywiście niezaznaczenie tego pola może nie pozwolić na ukończenie rejestracji lub złożenie zamówienia, jeżeli klient nie chce otrzymać e-faktury to może skorzystać z usług innego przedsiębiorcy oferującego faktury papierowe).

Kwestię przesyłania e-faktury reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

W zakresie braku domniemania zgody warto dodać, że rozporządzenie nie określa sposobu wyrażenia zgody, chociaż musi być ona wyraźna. Musi nastąpić w formie pisemnej lub drogą elektroniczną, np. poprzez zaproponowane zaznaczenie opcji o treści:

„niniejszym wyrażam zgodę na wystawianie elektronicznych faktur VAT w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. nr 249, poz. 1661), które będą przesyłane z adresu poczty elektronicznej dostawcy: …………..@…………pl na adres klienta: …………@………..pl. Wycofanie zgody na akceptację faktur elektronicznych może nastąpić w formie pisemnej lub w formie elektronicznej poprzez przesłanie wiadomości pocztą elektroniczną: …………@………pl. Cofnięcie akceptacji następuje po upływie 30 dni od dnia otrzymania przez dostawcę wycofania zgody na akceptację faktur elektronicznych”

lub treści zbliżonej.

Checkbox proponowany przez sklep nie może być domyślnie zaznaczony, właśnie z powodu konieczności wyrażenia zgody w sposób wyraźny przez kupującego.


Odpowiedzi udziela kancelaria prawna Sebastian Wawrzyniak i Wspólnicy Spółka komandytowa z Poznania, Os. Zwycięstwa 14, 61-647 Poznań, biuro: Sadowa 32, 61-657 Poznań, kancelaria@swlex.pl, (61) 827-00-17. Świadczy ona usługi na rzecz podmiotów gospodarczych, w szczególności spółek prawa handlowego – start-upów, podmiotów branży e-commerce, funduszów inwestycyjnych, w branży przede wszystkim IT, nowych technologii, konsultingu, PR.


Odpowiedź była możliwa dzięki firmom: Dwiepaczki.pl (usługi kurierskie) oraz Speed-Up Group (inwestor).

Pozostałe wpisy z serii Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi:

WAŻNE! Niniejsze odpowiedzi nie stanowią porady prawnej, konsultacji prawnej ani opinii prawnej, a mają jedynie charakter konsultacyjny. Wydanie porady prawnej, konsultacji prawnej lub opinii prawnej wymaga wnikliwej analizy stanu faktycznego, w tym dokładnego zakresu działalności przedsiębiorstwa lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, a także uzyskania niekiedy informacji, które mają charakter tajemnicy przedsiębiorstwa. Mając na uwadze powyższe, spółka nie doradza żadnych zachowań zgodnych lub niezgodnych z treścią wpisu i informuje, że podjęcie lub niepodjęcie określonych działań w indywidualnej sprawie musi zostać poddane ocenie jedynie w przypadku oceny stanu faktycznego oraz prawnego dotyczącego tej sprawy. Ani spółka, ani serwis, na którym umieszczona zostaje odpowiedź nie składa żadnych zapewnień, wyraźnych czy domniemanych, co do rezultatów uzyskanych przez jakąkolwiek osobę lub podmiot w wyniku wykorzystania tejże odpowiedzi, w tym zapewnień o przydatności do określonego celu. W żadnym wypadku ani spółki, ani serwis nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za utratę korzyści lub szkody wtórne powstałe w wyniku wykorzystywania tychże odpowiedzi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Nowa Szafa.pl

Szafa.pl, czołowy w polskim internecie serwis społecznościowo-modowy, przewietrzył „swoje wnętrza”. Od kilku dni szafiarki korzystają z serwisu w nowym layoucie – „Szafy Glamour”. Wraz z wyglądem strony, odświeżony został też logotyp serwisu.

Decyzja o zmianie wyglądu serwisu dorastała w zespole Szafa.pl od dłuższego czasu: „Szafa.pl potrzebowała odświeżenia, redesignu. Pracę nad serwisem rozpoczęliśmy od researchu wśród naszych harduser’ek, chcieliśmy bowiem stworzyć serwis przyjazny użytkowniczkom. W kolejnym etapie wytypowaliśmy grupę fokusową, która na bieżąco konsultowała wszystkie zmiany. Jednak z lekkimi obawami podchodziliśmy do tej, jakby nie było, dużej zmiany. Aby upewnić się, że zmiana zostanie dobrze odebrana, oddaliśmy wybranej grupie użytkowniczek wersję testową ‚nowej szafy’. Już po pierwszych opiniach upewniliśmy się, że zmiany na pewno będą na lepsze!” – mówi Andrzej Domagała, prezes zarządu Szafa.pl Sp. z o.o.

Potwierdzają to też pierwsze opinie zebrane z fanpage’a Szafa.pl na Facebook.com (link).

„Opinie zadowolonych użytkowniczek to dla nas powód do dumy oraz dowód słuszności zmian. Mamy serwis nie tylko o modzie, ale i modny!”
- kontynuuje Domagała. „Serwis zawsze był tworzony dla użytkowników i przede wszystkim z nimi. Nic się w tej relacji nie mogło zmienić.”

Nie zabrakło też opinii użytkowniczek, którym nowy layout nie przypadł do gustu z myślą o nich serwis przygotował miłą niespodziankę: możliwość łatwego powrotu do starej ‚skórki’, która teraz znajduje się pod adresem stara.szafa.pl. Jak zapowiadają twórcy serwisu to nie koniec zmian: wkrótce oddane zostaną nowe funkcjonalności oraz alternatywna skórka, utrzymana w odmiennej tonacji kolorystycznej.

Szafa.pl to wiodący serwis społecznościowy o charakterze e-commerce, w którym zarejestrowanych jest już ponad pół miliona kont. W czerwcu 2011r. serwis Szafa.pl odwiedziło 1077504 użytkowników (RU), którzy wygenerowali przeszło 53 miliony odsłon (wg Megapanel PBI/Gemius).

(Powyższa wiadomość jest oficjalną informacją prasową firmy, której dotyczy
i jako taka nie jest lub nie musi być wyrażeniem opinii i stanowiska redakcji eKomercyjnie.pl)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Salesbooster ma zwiększyć sprzedaż w sklepach internetowych

Afilo wraz z firmą Quartic z Grupy Divante opracowały innowacyjny produkt, pozwalający na zwiększenie sprzedaży w sklepach internetowych – Salesbooster. Jest połączeniem możliwości inteligentnego systemu personalizowanych rekomendacji dla e-biznesu Quartic oraz technologii retargetingu reklam internetowych, którą dostarcza Afilo.

Salesbooster to produkt skierowany przede wszystkim do dużych i średnich sklepów internetowych. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych algorytmów eksploracji danych (data mining) i sztucznej inteligencji, system gromadzi i analizuje informacje o zachowaniach użytkowników sklepu internetowego, identyfikuje ich potrzeby oraz preferencje zakupowe. Na tej podstawie tworzy indywidualne rekomendacje dla każdego klienta. Afilo zaś „oznacza” użytkowników sklepu, a następnie emituje im reklamy na innych stronach internetowych, których treść jest indywidualnie dopasowana do historii poruszania się danej osoby po sklepie.

Blisko 98 % użytkowników opuszcza sklep internetowy nie dokonując zakupu. Salesbooster pomaga odnaleźć ich w sieci, zainteresować ponownie ofertą sklepu i przekonać do zakupu – wyjaśnia Adam Dyba z Afilo.

Od pewnego czasu poszukiwaliśmy silnego partnera z branży reklamowej, z którym moglibyśmy zaproponować na rynku e-commerce nową usługę, polegającą na wykorzystaniu personalizowanych rekomendacji i systemu Quartic w reklamie internetowej. Synergia działań i wykorzystanie możliwości Quartic i Afilo, umożliwi zbudowanie bardzo skutecznego produktu, który pomoże naszym Klientom zwiększyć sprzedaż i wyznaczy nowy standard na rynku– mówi Paweł Wyborski, prezes zarządu Quartic.

Reklamy generowane przez Salesbooster są personalizowane w czasie rzeczywistym i dostosowane do potrzeb konkretnego użytkownika. Kreacje tworzone są z gotowych elementów, dobieranych na podstawie danych z systemu. Dodatkowo są optymalizowane pod względem generowanych konwersji. System pozwala na sterowanie zawartością reklam. Wyklucza na przykład produkty, które użytkownik już widział, albo kupił. Rekomenduje mu natomiast produkty podobne do ostatnio oglądanych oraz produkty komplementarne do zakupionych, inspirując go do zakupów. W systemie dostępnych jest wiele strategii personalizacji reklamy, w wybór odpowiedniej zależy od specyfiki danego biznesu.

Salesbooster został wprowadzony na rynek 21 września 2011. Produkt sprzedaje Afilo we współpracy z Quartic. Oferta dostępna jest w podstawowym modelu rozliczeń – CPC (cost per click). Po okresie testowym możliwe jest przejście na rozliczanie w modelu cost per sale.

(Powyższa wiadomość jest oficjalną informacją prasową firmy, której dotyczy
i jako taka nie jest lub nie musi być wyrażeniem opinii i stanowiska redakcji eKomercyjnie.pl)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)