Prognozy dla rynku e-commerce na lata 2012-2016. Polska – Europa – Świat

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Szalejący na świecie od 2008 roku kryzys gospodarczy zdaje się szerokim łukiem omijać handel internetowy. Globalna wartość sprzedaży e-commerce w 2011 roku jest szacowana na 961 mld dolarów, co stanowi o 20% więcej niż w roku 2010. Według szacunków analityków, wzrost ten będzie kontynuowany w najbliższych latach i przekroczy granicę 1 tryliona dolarów w 2013 roku – to o rok wcześniej, niż pierwotnie sądzono.

E-commerce na świecie

Według najnowszych prognoz, w 2012 roku światowym liderem w sprzedaży online B2C pozostanie Ameryka Północna z udziałem 33,4%. Na drugim miejscu plasują się regiony Azji i Pacyfiku, na czele z prężnie rozwijającymi się Chinami – 31,1%. Kolejne miejsce zajmuje Europa, która stanowi w sumie 30,2% wartości światowego e-commerce – jednak w kolejnych latach jej udział będzie się zmniejszał.

Nieznaczny wzrost odnotuje również Ameryka Południowa z Brazylią i Meksykiem, gdzie udział sprzedaży online wyniesie 3,4%, czyli o 0,1% więcej niż w 2011 r. Sytuacja na Bliskim Wschodzie i w Afryce także będzie się poprawiała – tam e-sprzedaż będzie stanowiła 1,9% światowego rynku.

Jeżeli chodzi o prognozy na lata 2013-2016, możemy oczekiwać znaczących zmian. Kraje Azji Wschodniej i Pacyfiku rozwijają się w tak szybkim tempie (wzrost o 130% w 2011 r.), że w kolejnych latach to one powinny przejąć pozycję lidera w globalnym e-commerce. Natomiast tak dojrzałe rynki, jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Japonia zdecydowanie zwolnią, ale nadal będą notować dwucyfrowy wzrost w granicach 10-15%.

Sytuacja w Europie

Dynamika europejskiego rynku e-commerce jest znacznie wyższa niż za oceanem. W 2011 roku wartość e-sprzedaży wzrosła o 18%, osiągając wartość 200,5 mld euro, natomiast w 2012 roku prognozuje się wzrost na poziomie 16%. Według analityków, wzrost e-sprzedaży odnotowany w ciągu ostatnich lat ma się nadal utrzymywać.

Największymi detalistami online niezmiennie pozostają Wielka Brytania, Niemcy i Francja, którzy razem stanowią ponad 70% europejskiego rynku e-commerce. W 2011 roku aż 59% Europejczyków dokonało zakupów w sieci. Dowodzi to, że Internet stał się już nieodłączną częścią procesu zakupów na Starym Kontynencie.

Sytuacja w Polsce

Polska jest najszybciej rozwijającym się krajem pod względem e-commerce w Europie. Po wzroście 33,5% w latach 2010-2011, w tym roku należy oczekiwać mniejszej dynamiki, ale wciąż największej na tle innych krajów – 24%. Mimo wszystko, Polska ma jeszcze do przebycia długą drogę, aby dogonić takich europejskich liderów, jak choćby Francja.

Według szacunków, sprzedaż online w 2012 roku będzie stanowić u nas tylko 3,8% całości przychodów ze sprzedaży detalicznej – w porównaniu z 3,1% w poprzednim roku. Jednak wzrost jest wyraźny. Jest to częściowo spowodowane silnym wpływem całej polskiej gospodarki, która odnotowała wzrost 4% w roku 2011, podczas gdy gospodarka Unii Europejskiej wzrosła tylko o 1,6%.

Według Instytutu badającego opinię publiczną w Europie Wschodniej TNS OBOP, liczba e-sklepów w Polsce w okresie 2009-2011 wzrosła z 7500 do 10800, z czego najwięcej – bo 17% – stanowią te z kategorii odzież i obuwie. Analitycy szacują, że w 2012 r. do polskiego e-commerce dołączy ponad 3000 nowych sklepów internetowych. Warto wspomnieć, że do naszego kraju coraz chętniej wchodzą ze swoją ofertą międzynarodowi detaliści, którzy wprowadzają zakupy online dla polskich konsumentów.

W tej chwili już ponad 70% Polaków przyznaje, że kilka razy w roku robi zakupy w sieci. W nadchodzących latach możemy się zatem spodziewać jeszcze większej ekspansji sprzedaży online.

Źródło: imrg.org, eMarketer.com, internetRETAILER.com

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #12. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę