Sezonowy sklep internetowy – jak go prowadzić i o czym należy pamiętać?

Marketing w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

infakt-logo-newDziałalność sezonowa kojarzy się zwykle np. z turystyką, czy ze stoiskami na świątecznych targowiskach. Rzecz jasna jednak nie musi to być biznes prowadzony w konkretnym miejscu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby działalność sezonowa była prowadzona w formie sklepu internetowego.

Sezonowość w biznesie wiąże się z zachowaniami konsumentów, którzy np. w okolicach świąt są skłonni kupować ozdoby choinkowe i prezenty. Takie zachowania nietrudno przewidzieć, dlatego firma, która z założenia ma działać z przerwami jest jak najbardziej możliwa. Gdy popyt na dany towar spada działalność przestaje być opłacalna. Jak taki mechanizm wygląda w przypadku sklepów internetowych?

Sklep internetowy prowadzony sezonowo – podstawowe formalności

Z założeniem i prowadzeniem sezonowego sklepu internetowego wiążą się takie same formalności jak w przypadku standardowej, całorocznej działalności.

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi już działalność może ją bez problemu rozszerzyć o handel on-line. Jako przykład można podać właściciela sklepu z akcesoriami sportowymi, który chce sprzedawać przez Internet gadżety związane z dużym wydarzeniem sportowym (w takim przypadku sezon to np. 2-3 miesiące przed wydarzeniem). Może on zdecydować się na sprzedaż za pomocą stoiska ustawionego w atrakcyjnej lokalizacji i jednocześnie wykorzystać Internet.

Takie rozwiązanie pozwala jak najlepiej wykorzystać sezonowy popyt, usprawnia też sprzedaż i znacznie zwiększa jej terytorialny zasięg. Jeżeli sklep internetowy jest tylko elementem szerszej działalności wystarczy zadbać o posiadanie właściwych kodów PKD we wpisie do ewidencji. Zyski osiągane z działalności online rozlicza się wówczas wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi z innych aktywności firmy.

Jeżeli sezonowy sklep internetowy to debiut przedsiębiorcy, musi on:

  • Dokonać wpisu do CEIDG, co jest równoznaczne z nadaniem numeru REGON, rejestracją w urzędzie skarbowym i ZUS-ie.
  • Dodatkowo zarejestrować się w ZUS-ie jako płatnik składek.
  • Dokonać rejestracji dla celów VAT (jeżeli od początku chce być czynnym VAT-owcem). Przedsiębiorca rozpoczynający działalność w ciągu roku podatkowego może również skorzystać ze zwolnienia z VAT, jeżeli wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 150 tys. zł. Zawieszenie działalności nie powoduje zmiany progu obrotu liczonego proporcjonalnie, który uprawnia do korzystania ze zwolnienia z VAT.

W trakcie prowadzenia firmy on-line przedsiębiorca musi opłacać składki ZUS, składać deklaracje VAT i płacić wyliczony w nich podatek, a także regularnie uiszczać zaliczki na podatek dochodowy.

Zawiesić czy zamknąć?

W przypadku działalności, która przynosi dochód jedynie w niektórych miesiącach, na koniec sezonu przedsiębiorca może zdecydować czy wyrejestrować firmę z CEIDG, czy też jedynie ją zawiesić. Dla firm sezonowych bardziej korzystna wydaje się ta druga opcja, czyli zawieszenie, tym bardziej że zawieszać i odwieszać działalność można nieograniczoną ilość razy.

Zamknięcie firmy ma charakter definitywny i oznacza dodatkowe obowiązki związane przede wszystkim z finalnym rozliczeniem podatków. Wielu przedsiębiorców nie decyduje się już na ponowną rejestrację działalności z początkiem sezonu. Odwieszenie firmy to również mniej formalności niż ponowna rejestracja – wystarczy złożyć stosowny wniosek do CEIDG.

WAŻNE! Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w trakcie zawieszenia działalności funkcjonowała strona www sklepu internetowego. Wystarczy tylko umieścić informację o czasowym zawieszeniu sprzedaży i braku możliwości składania zamówień.

Jak zawiesić sklep internetowy po sezonie?

Aby zawiesić działalność sklepu internetowego po sezonie wystarczy złożyć wniosek o zawieszenie do CEIDG (osobiście, przez internet lub drogą pocztową). W trakcie zawieszenia nie jest konieczne opłacanie comiesięcznych składek do ZUS ani składanie deklaracji VAT-7 (chyba że w okresie zawieszenia przedsiębiorca otrzymuje i opłaca faktury np. za hosting czy obsługę informatyczną i chce odliczyć z nich VAT, wówczas konieczne jest składanie deklaracji uwzględniających kwoty z tych faktur). W czasie zawieszenia nie trzeba również opłacać zaliczek na podatek dochodowy. Z początkiem kolejnego sezonu należy jedynie złożyć ponownie formularz do CEIDG informujący o powrocie do aktywnej działalności firmy.

Zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest brak konieczności informowania o tym fakcie urzędu skarbowego i ZUS-u. W przypadku ZUS-u trzeba jednak pamiętać o składaniu ZUS DRA w przypadku zawieszania bądź odwieszania działalności w trakcie miesiąca, co sprawia, że składki za te miesiące płaci się od innej podstawy niż najniższa.

WAŻNE! W trakcie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może korzystać z bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, a okres zawieszenia nie wlicza się do okresu składkowego branego pod uwagę przy wyliczaniu emerytury. W trakcie zawieszenia płynie ponadto 2-letni okres uprawniający do korzystania z „małego ZUS-u”.

Sezonowy sklep internetowy a kasa fiskalna

W sytuacji, gdy przedsiębiorca sprzedaje przez internet towary osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej pojawia się pytanie czy musi on rejestrować sprzedaż na kasie fiskalnej. W przypadku sprzedaży niektórych towarów kasy fiskalnej uniknąć nie można. Dotyczy to m.in. sprzedaży tytoniu i alkoholu, sprzętu radiowego i telewizyjnego, części samochodowych, sprzętu fotograficznego, wyrobów z metali szlachetnych, czy też oprogramowania i muzyki zapisanych na nośnikach fizycznych. Pod tym względem „sezonowość” działalności nie ma znaczenia.

Jeśli jednak działalność nie nakazuje stosować kasy fiskalnej odgórnie, można rozważać zwolnienie. W przypadku działalności sezonowej zakup kasy może być sporym obciążeniem dlatego dobrze wiedzieć jak takiego zakupu uniknąć:

  • Kasy nie muszą stosować przedsiębiorcy, którzy nie przyjmują od klientów płatności gotówką, a tylko za pośrednictwem banku (przelew, system płatności elektronicznych, karta kredytowa, przekaz pocztowy). Aby zwolnienie było skuteczne każdy wpływ na konto przedsiębiorcy musi być jednak dokładnie opisany i zawierać dane klienta i nazwę towaru lub usługi. Przedsiębiorca musi prowadzić odrębną ewidencję takiej sprzedaży.
  • Kasy nie muszą stosować także przedsiębiorcy, których obroty w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 20 000 zł netto. Jeżeli działalność dopiero startuje limit jest obliczany od daty pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej proporcjonalnie do liczby dni, jakie pozostały do końca roku. Co istotne po przekroczeniu limitu nie trzeba instalować kasy od razu, są na to pełne dwa miesiące kalendarzowe.

Autorem powyższego materiału jest Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt – firmy oferującej księgowość z dostępem do dokumentów i finansów w aplikacji online, darmowym kurierem i profesjonalną obsługą księgową.

Nowa aplikacja inFakt.pl na Androida – do pobrania za darmo z Google Play

Korzystając z okazji przedstawiamy nową, darmową aplikację inFakt.pl dla smartfonów z Androidem. W aplikacji można szybko wystawiać faktury i wysyłać je klientom e-mailem. Nie trzeba nawet znać danych klienta do faktury. Wystarczy wpisać NIP, a aplikacja pobierze dane prosto z GUS-u. Aplikację można sprawdzić w Google Play klikając w ten link.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę