eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

Szara strefa w e-commerce

Był wtorek, jak zawsze najbardziej pracowity dzień tygodnia. Za oknem szalał sezon podręcznikowy. Ja, jak zawsze o tej porze roku, czułem się wyjątkowym nieudacznikiem.

Znam swoje miejsce w szeregu. Znam swój udział w rynku, który porównywalny jest z rekordowym stanem upojenia alkoholowego naszego ziomka i wyraża się w promilach. Nie mniej, znam również „swoją” wartość i potrafię zazwyczaj wynegocjować równie korzystne warunki handlowe, co znacznie więksi gracze. Niestety, zasada ta nie sprawdza się w stosunku do cen zakupu podręczników. Co roku obiecuję sobie, że następnym razem będzie lepiej. Mam nadzieję, że wynegocjuję ceny pozwalające mi konkurować na rynku. Negocjuję i poprawiam ceny zakupu o skromny 1-2%. Następnie patrzę, jak kolejne wyceny dużych zamówień na podręczniki nie są finalizowane, gdyż ktoś, gdzieś, dał lepszą cenę.

Tego szczególnego dnia dowiedziałem się, że „uciekł” nam kolejny klient. Zaoferowaliśmy na 26 kompletów ceny hurtowe, bez marży, gdyż zależało nam na podniesieniu obrotów z jednym z naszych dostawców. Zestawy o rynkowej wartości 480 PLN zaoferowaliśmy za 380 PLN (20% rabatu). Klient odmówił, stwierdził, że ma ofertę o kolejne 100 PLN niższą (42% taniej, niż cena sugerowana).

Jak się nie załamać? Jak nie stracić wiary w swoje umiejętności? Przecież jest co najmniej jeden „ktoś”, kto wynegocjował sobie rabaty ponad dwa razy większe ode mnie! Oddawałbym się zapewne tak nielubianemu samobiczowaniu, gdyby na mojej skrzynce nie pojawił się poniższy e-mail.

„Mam do zaoferowania na dzień dzisiejszy n/w podręczniki szkolne wyd: Nowa Era(nowe!!!)
1. Dziś i jutro 2(podr) – 16zł/szt paczka-20szt
2. Dziś i jutro 1(podr) – 16zł/szt paczka-20szt
3. Puls życia 3(ćw) – 10zł/szt paczka-40szt
4. Chemia nowej ery 3(podr) – 18,50zł/szt paczka-20szt
Jeżeli byliby Państwo zainteresowani‚ „większą’’ ilością, ceny do negocjacji. Jeżeli Państwo pozwolą, będę informował o nowościach. Dostawa gratis.
Pozdrawiam,
Maciej Dariuszewski”

Na dzień dobry ceny niższe od detalicznych o 30% i do negocjacji! Poprosiłem więc o szczegóły FV/płatność/warunki dostawy. Odpowiedź nie pozostawiła złudzeń, z kim mam do czynienia.

„Witam.
Szanowny Panie, to są ceny do zapłaty bez faktury :-)
Dostawa gratis od 1000szt.
Pozdrawiam,
Maciej Dariuszewski”

Podziękowałem za ofertę, na kilometr śmierdzącą paserką. Nieważne, czy te książki: „spadły z TIR’a”, zostały dodrukowane na „nocnej zmianie” w drukarni, skradzione z magazynu, podrobione – sam fakt ich posiadania bez wiedzy wydawcy (co sprawdziłem) jest dowodem na nielegalne pochodzenie. Zakup równa się przestępstwu, brak dowodu zakupu uniemożliwia dalszą odsprzedaż… słowem, nie wiem, kto się na to może połasić.

Powinienem podziękować również, gdyż po raz pierwszy zetknąłem się z taką ofertą. Zrozumiałem, skąd na rynku są dostępne oferty znacznie, znacznie tańsze od mojej. Nie mam co sobie robić wyrzutów. Co nie zmienia faktu, że nie mam jak konkurować z osobami/firmami, które z takiej oferty skorzystają. Wydawca bezradnie rozkłada ręce. Prokuratura ponoć z jego zgłoszeń nic sobie nie robi.

Poszperałem w sieci i znalazłem więcej podobnych „okazji”. Ich szkodliwość polega nie tylko na tym, że są nieuczciwą konkurencją i pozbawiają nas części dochodów. „Szara strefa” w e-commerce została dostrzeżona i minister finansów zapowiedział wzmożone kontrole skarbowe w obszarze e-commerce. Jego zdaniem, może tu dochodzić do licznych nieprawidłowości, a zwłaszcza ukrywania dochodów i nieodprowadzania podatków (PIT/CIT/VAT).

Generalnie, w świetle powyższego przykładu, nie sposób nie zgodzić się z ministrem. Obawiam się jednak, że jak zwykle kontrole będą nękać uczciwych przedsiębiorców, wyłapując u nich drobne błędy. Przeprowadzić taką akcję jest łatwo i można uzyskać spektakularne efekty, którymi będzie można się pochwalić.

Ze względu na specyfikę medium, jakim się w handlu posługujemy, jesteśmy w 100% transparentni. Zweryfikowanie właściwie dowolnego obszaru sprzedaży internetowej nie nastręcza większych problemów, a kontrole krzyżowe właściwie eliminują szanse niewykrycia potencjalnych uchybień podatkowych.

W związku z tym, stosowniejszym byłoby zapowiedzenie nie kontroli e-commerce jako takiego, a kontroli osób nie prowadzących działalności gospodarczej, zajmujących się sprzedażą w sieci. Jednak, pomysłu na walkę z szarą strefą jak nie było, tak nie ma.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #12. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Jak sklep ANSWEAR.com zwiększył przychody dzięki optymalizacji konwersji?

Optymalizacja konwersji to proces, który często w strategiach rozwoju sklepów internetowych jest spychany na dalszy plan albo całkowicie pomijany. Tymczasem po przekroczeniu pewnego poziomu krytycznego ruchu, straty lub zyski na tym polu mają spory wpływ na komercyjny sukces przedsięwzięcia. W zaplanowaniu zmian powinien pomóc case udostępniony przez Conversion.

Projekt optymalizacji konwersji zrealizowany przez firmę Conversion na zlecenie ANSWEAR.com zakończył się zdaniem obu podmiotów pełnym sukcesem. Obiektywny test A/B wykazał, że przygotowana przez Conversion nowa ścieżka zakupowa okazała się być o 8,76% bardziej efektywna, niż jej wersja oryginalna – dokładnie o taką samą wartość wzrosną przychody sklepu ANSWEAR.com po wdrożeniu nowej ścieżki na stałe.

Oto wybrany fragment wspomnianego case study:

Kluczowe okazały się zmiany w obrębie procesu składania zamówienia (w tym przede wszystkim koszyk). Jedna z hipotez postawionych po przeanalizowaniu danych ilościowych i jakościowych mówiła, że użytkownicy po dodaniu produktu do koszyka nie są pewni czy wybrali odpowiedni kolor i rozmiar. Jak wskazywały dane ilościowe z Google Analytics, wiele osób dodawało produkt do koszyka, po czym usuwało go i następnie wybierała inne odmiany (kolor, rozmiar) tego samego towaru. Co więcej, nawoływanie do akcji związane z zapisaniem do newslettera odciągało uwagę wielu kupujących od zaprojektowanej ścieżki zakupowej. Wielu użytkowników rezygnowało również z zakupów ze względu na to, że nie wiedzieli jak wykorzystać posiadane kupony rabatowe.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się, na czym dokładnie polegały zmiany, zarekomendowane przez Conversion i jak wyglądał przebieg projektu optymalizacji konwersji w sklepie ANSWEAR.com, pobierzcie i przeczytajcie udostępnione case study – klikajcie tutaj (jedyny warunek: trzeba podzielić się stroną ze swoimi znajomymi na Facebooku, Twitterze lub BLIPie).

Źródło: Conversion

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Endless.com powraca na stronę Amazona

Endless.com, popularny sklep internetowy z modnymi butami i torebkami – założony przez Amazon w 2006 roku, kończy samodzielną działalność. Jak mówi komunikat opublikowany na jego stronie „W dniu 27 września, Endless.com stanie się częścią Amazon.com/Fashion.” Nie jest to jednak zaskoczeniem, ponieważ pogłoski o takim posunięciu Endless, krążyły już od początku tego roku. Jednak jego klienci, wciąż zadają sobie pytanie, czy modny i popularny sklep z ubraniami, utrzyma swój poziom produktów i usług pod skrzydłami Amazona.

„Kocham was i kocham Amazon, ale przykro mi, że samodzielnie działająca witryna zniknie.” – napisała na Facebooku Endless.com Emma Chastain – redaktor naczelna popularnego bloga kulturalnego Spark Life. „Moim zdaniem, była ona o 100% bardziej użyteczna i łatwiejsza w obsłudze, niż Amazon.com/Fashion.” – dodaje.

Przedstawiciel Amazon.com, zamieścił odpowiedź na posta Chastain, mówiącą, że Amazon rozważy jej opinię i poszuka sposobów poprawy. Jak twierdzi, sklep planuje zwiększyć liczbę projektów odzieży i marek akcesoriów i nadal będzie oferował bezpłatną wysyłkę zwrotną, która była w Endless.com. Nie jest jednak wiadomo, czy będzie oferował usługi w całym Amazon.com/Fashion, czy tylko w ramach nowej sekcji poświęconej Endless. Na razie nie wypowiada się w tej sprawie.

Jak twierdzi analityk inwestycyjny, śledzący poczynania Amazona – Colin Sebastian: „Nie wierzę, że Endless będzie reprezentował znaczącą część obuwi oferowanych przez Amazon. Buty i odzież to tylko niektóre z bardziej skomplikowanych produktów sprzedaży w internecie.”

W końcu modna witryna z odzieżą i akcesoriami, zapewni Amazonowi doświadczenie w tej branży. „Jednak cokolwiek Amazon nauczy się od Endless, będzie gotowy zamieścić go z powrotem na stronie głównej.” – dodaje.

Źródło: InternetRetailer.com

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)