eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

Użyteczność sklepów internetowych w Polsce w 2013 roku – takiego raportu brakowało w branży e-commerce

raport-usability-2013-sklepy-internetoweUsability LAB oraz portal eKomercyjnie.pl opracowali pierwszy w Polsce raport dotyczący użyteczności e-sklepów. Wnikliwej ocenie poddano 20 najczęściej odwiedzanych i najlepiej ocenianych detalicznych sklepów internetowych funkcjonujących w Polsce. Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że w tym obszarze jest jeszcze wiele do poprawy – średnia ocen wszystkich analizowanych sklepów wyniosła 64%. Najlepiej w badaniu wypadł Mediamarkt.pl ze średnio oceną 82%. Kolejne miejsca w rankingu zajęły sklepy Cyfrowe.pl i Answear.com (odpowiednio 78 i 75%).

Inspiracją do przygotowania raportu był bardzo wysoki odsetek porzucanych koszyków w sklepach internetowych – w roku 2013 na rynkach USA i UK odsetek ten wyniósł aż 61% (wyniki badania Triggered Messaging). Według opinii klientów to właśnie błędy w obszarze użyteczności są najczęstszymi powodami porzucania koszyków. Dlatego w raporcie analizie poddano użyteczność na etapie kompletowania listy zakupów (poruszanie się po sklepie, umieszczanie produktów w koszyku) i wyjścia do kasy (podanie danych klienta, wyboru sposobu dostawy i opcji towarzyszących złożeniu zamówienia).

„Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie tak złożonej analizy, by sprawdzić czy e-sklepy w Polsce są odpowiednio zaprojektowane pod kątem użyteczności serwisu internetowego. Tym samym czy w pełni wykorzystują potencjał zakupowy oferując klientom wygodę i prostotę robienia zakupów” – powiedział Jacek Popko, pomysłodawca raportu, Usability LAB, działu badawczego agencji KKVLAB.

usability-sklepow-kryteria

Metodologia badania

Do badania wykorzystano autorską metodę badawczą „Indeks Użyteczności Sklepu Internetowego”, która zapewnia porównywalność wyników pomiędzy sklepami działającymi w różnych branżach. Każdy sklep poddano wnikliwej ocenie, analizując blisko 200 kryteriów użyteczności z czterech obszarów: dostępności, ergonomii, architektury informacji oraz odporności na błędy użytkownika.

Użyteczność po polsku

Analiza zbiorczych wyników uzyskanych przez e-sklepy w poszczególnych obszarach, pokazała że najlepiej wypada architektura informacji (średnia ocen 68%), nieco gorzej ergonomia i odporność na błędy (63%), najsłabiej zaś dostępność (53%). W praktyce oznacza to, że sklepy najbardziej dbają o to, by oferta była dobrze wyeksponowana, jeżeli zaś chodzi o wyjście do kasy lub wsparcie dla szerokiej gamy urządzeń i systemów, a także spełnienie potrzeb osób z ograniczeniami, np. niedowidzących, sytuacja przedstawia się nieco gorzej.

usability-sklepy-oceny

Średnia ocen wszystkich analizowanych sklepów wyniosła 64%.

„Średnia ocena na poziomie 64% to i dużo i mało. Oznacza to, że kluczowe e-sklepy działające w Polsce rozumieją znaczenie użyteczności serwisu www w procesie sprzedaży, jednak nie w pełni wykorzystują jej potencjał. Mam nadzieję, że to badanie pomoże sklepom w poprawie użyteczności, co w konsekwencji sprawi, że polscy klienci będą mogli kupować w Internecie jeszcze szybciej i jeszcze wygodniej” – dodaje Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny eKomercyjnie.pl.

TOP 5 – najlepsi z najlepszych

Wśród najwyżej ocenionych znalazły się sklepy:

  1. Mediamarkt.pl (82%)
  2. Cyfrowe.pl (78%)
  3. Answear.com (75%)
  4. Oponeo.pl (73%)
  5. Zalando.pl (72%).

Bardzo dobrze wypadły dwa sklepy: Mediamarkt.pl oraz Cyfrowe.pl, które pomimo faktu, że na pierwszy rzut oka mają mniej nowoczesny interfejs od pozostałych sklepów mogą pochwalić się dbałością o funkcjonalności, o których zapomina większość graczy na rynku. Mediamarkt.pl jako jedyny z analizowanych jest przyjazny dla tabletów i smartfonów, obecnie tak często używanych przez kupujących. Cyfrowe.pl swoją wysoką pozycję zawdzięcza bardzo dobrej architekturze informacji, która spełniała postawione kryteria w 82%. Trzeci
na podium Answear.com został niekwestionowanym liderem w kategorii ergonomii, uzyskując w niej 85%.

raport-usability-sklepy

Raport do pobrania

Pełna wersja raportu „Użyteczność detalicznych sklepów internetowych w Polsce w 2013 roku” liczy 75 stron i jest dostępna na stronie www.usability-lab.pl/raporty. W środku między innymi:

  • szczegółowa prezentacja wyników we wszystkich czterech analizowanych obszarach,
  • analiza błędów i przykłady najlepszych praktyk z zakresu użyteczności w kontekście głównych etapów ścieżki zakupowej (strona główna, lista produktów, wyniki wyszukiwania, karta produktu, koszyk, formularze zamówienia)
  • subiektywne zestawienie wszystkich wad i zalet każdego z 20 przebadanych sklepów oraz lista 50 kryteriów użyteczności, jakie warto sprawdzić w ramach każdego sklepu internetowego.

usability-sklepy-wytyczne

O raporcie „Użyteczność detalicznych sklepów internetowych w Polsce w 2013 roku”

Badanie przeprowadzone w sierpniu i wrześniu 2013 roku. Ocenie poddano 20 sklepów internetowych działających na polskim rynku o największej liczbie odwiedzin (wg. Megapanel/PBI za styczeń – kwiecień 2013 r.), przy czym nie brano pod uwagę serwisów takich jak porównywarki cenowe, agregatorzy ofert, kluby zakupowe oraz sklepy B2B, które z definicji mocno różnią się funkcjonalnie od sklepów detalicznych. Na liście badanych sklepów znalazły się (kolejność alfabetyczna): Aledobre.pl, Alma24.pl, Answear.com, Bonprix.pl, Cyfrowe.pl, Empik.com, Euro.com.pl, Intymna.pl, Komputronik.pl, Mediamarkt.pl, Merlin.pl, Militaria.pl, Motostrada.pl, Narzedzia.pl, Oponeo.pl, Perfumeria.pl, Redcoon.pl, Szkla.com, Tchibo.pl, Zalando.pl.

O Usability LAB

Usability LAB to wyspecjalizowany dział badawczo-projektowy agencji KKVLAB działającej od 1999 r. Zajmuje się badaniami użyteczności, projektowaniem interakcji, optymalizacją. Oferuje audyty eksperckie, badania scenariuszowe z użytkownikami oraz eyetracking dla sklepów internetowych i platform handlu internetowego. Więcej informacji o firmie znajduje się na stronie www.usability-lab.pl.

okladka-raport-usability

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

2 komentarzy do tekstu

  1. Dokładnie, takiego raportu brakowało.

    Odpowiedz ↓

  2. Wielki T-UP!
    Dobra robota, panowie redaktorzy. Raport jest wyczerpujący i wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań. Dużo z przedstawionych ułatwień wykorzystamy w toku realizacji zmian naszego sklepu, która obecnie ma miejsce. Aleście się trafili:)

    Pozdrawiam.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Amazon.com oficjalnie w Polsce! Do 2015 roku firma otworzy trzy centra logistyczne

amazon-logoDoczekaliśmy się oficjalnego potwierdzenia doniesień z poprzedniego tygodnia. W związku z rosnącym popytem ze strony klientów w całej Europie, Amazon planuje otwarcie dwóch centrów logistycznych w Polsce do sierpnia 2014 oraz trzeciego do połowy roku 2015. Na polski sklep musimy jednak jeszcze poczekać do bliżej nieokreślonego terminu.

Nowe centra dystrybucyjne pozwolą firmie Amazon utrzymać najwyższy poziom, jeśli chodzi o szybkość i niezawodność dostaw. W każdym z centrów powstanie około 2 000 stałych miejsc pracy oraz 3 000 dodatkowych miejsc pracy dla pracowników tymczasowych w czasie przedświątecznym.

Janusz Piechociński, Minister Gospodarki, komentuje: „Jesteśmy podekscytowani wejściem firmy Amazon do Polski. Otwarcie trzech ogromnych centrów logistycznych i stworzenie tysięcy nowych miejsc pracy jest bez wątpienia kamieniem milowym dla naszego dalszego wzrostu gospodarczego”.

„Cieszymy się, że nasza obecność w Europie zostanie rozszerzona o trzy centra logistyczne w Polsce, oraz że stworzymy tysiące stałych miejsc pracy” – mówi Tim Collins, Dyrektor Operacyjny Amazon na Europę. „Doceniamy współpracę z parterami oraz władzami państwowymi i lokalnymi, dzięki którym plany związane z centrami logistycznymi urzeczywistniły się w tak szybkim czasie”.

Polskie centra logistyczne zostaną włączone do europejskiej sieci Amazon. Będą służyły zamówieniom z Amazon.de, a docelowo będą obsługiwać klientów Amazon z całej Europy. Pomogą sprostać obecnym i przyszłym oczekiwaniom klientów, którzy zamawiają coraz więcej towarów i usług z szerokiej oferty firmy Amazon. Nowe centra zapewnią konsumentom szybką i niezawodną obsługę, do jakiej są przyzwyczajeni europejscy klienci firmy Amazon, zwłaszcza w gorącym okresie przedświątecznym.

Jak wygląda praca w centrum logistycznym Amazon? Obejrzyj poniższy filmik:

Uruchomienie dwóch pierwszych centrów logistycznych zaplanowane jest na drugą połowę 2014 roku. Każde z nich początkowo zatrudni około 1 200 pracowników. Rekrutacja rozpocznie się w październiku tego roku. Sławomir Majman, Prezes Zarządu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. (PAIiIZ) komentuje: „Decyzja firmy Amazon potwierdza, że Polska jest krajem atrakcyjnym pod kątem inwestycji”.

Jedno z centrów, których otwarcie planowane jest w 2014 roku, zlokalizowane będzie niedaleko Wrocławia, w Bielanach Wrocławskich, w gminie Kobierzyce. Wynajmowane będzie od firmy Goodman. Natomiast drugie centrum powstanie w Sadach w okolicy Poznania, w gminie Tarnowo Podgórne. Budynek wynajmowany będzie od Panattoni Europe. W 2015 zostanie otwarte kolejne centrum logistyczne w Bielanach Wrocławskich, niedaleko pierwszego budynku firmy Amazon, które również wynajmowane będzie od Panattoni Europe. Każde z nich będzie zajmowało powierzchnię ok. 95 000 m2 (czyli około 13 boisk piłkarskich).

Kluczowym powodem decyzji firmy Amazon, oprócz dostępu do znakomitej bazy zatrudnienia, była lokalizacja Polski w centrum Europy oraz bliskie połączenia kraju z kluczowymi rynkami. Polskie centra powstaną, aby zapewnić dodatkowe wsparcie i moce przerobowe dla dalszego rozwoju firmy Amazon w Europie, nie ma zatem planów zamknięcia jakiegokolwiek z pozostałych centrów logistycznych firmy Amazon funkcjonujących w Europie.

Imperium Amazon.com, czyli rewelacyjna prezentacja o rozwoju światowego giganta e-commerce »

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. a co ze sklepem? Magazyny otwierają, a sprzedawać u nas nie chcą? Jesteśmy za biedni na zakupy u nich, ale wystarczająco tani do pracy? Tak to można odbierać…

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Jak (i ilu) fanów polski e-commerce angażuje na Facebooku? Raport Fanpage Trends Polska Wrzesień 2013

Firma SmartNet Research & Solutions, która stworzyła i rozwija usługę Sotrender (dawniej Fanpage Trender), przysłała najnowszy raport zawierający ranking najpopularniejszych fan-page na Facebooku oraz opisujący działania ich administratorów we wrześniu 2013 roku. Zobaczcie, jak w poprzednim miesiącu radziły sobie oficjalne profile witryn e-commerce oraz serwisów zakupów grupowych.

Oficjalny komentarz dla kategorii E-commerce:

W sierpniowym raporcie Fanpage Trends Artur Smolicki poruszył kilka bardzo istotnych kwestii dotyczących handlu w internecie. Równie chętnie jak Artur zaciekle obserwuję kategorię Ecommerce, nie tylko z powodów czysto zawodowych, ale także dlatego, że to kategoria, która zawsze budzi największe zainteresowanie.

Dlaczego? To oczywiste. To właśnie tutaj sklepy internetowe próbują szukać kolejnych kanałów, które pozwolą im na generowanie kolejnych odsłon i potencjalnych leadów sprzedażowych. To właśnie tutaj pojawia się pytanie, nad którym pochyla się wielu specjalistów z branży – czy Facebook sprzedaje?

Według mnie odpowiedź może być tylko jedna – oczywiście sprzedaje. Warto jednak podkreślić, że nie wszystko i nie w każdych warunkach.
W tym miejscu, chciałbym jednak zwrócić uwagę na coś zupełnie innego. Coś czego Artur nie poruszył i coś, co wydaje się być oczywiste. Marki sprzedające w internecie to także marki. Brzmi jak banał, ale community managerowie często o tym zapominają. Mało, który sklep internetowy z czołówki prowadzi spójną i jednolitą komunikację. Podejrzewam, że wiele z nich nie posiada nawet strategii działań marketingowych.
W kategorii nie odnajdziemy wielu zmian – na czele nadal znajdziemy takie brandy jak Allegro, Ikea.pl, czy zlotewyprzedaze.pl. Kategorię E-commerce zdominowały jednak marki modowe, czego najlepszym potwierdzeniem jest ranking interaktywności, w którym 11 na 15 stron to sklepy, które sprzedają ubrania i buty. Prym wiodą tutaj www.deezee.pl, www.StyloweButki.pl i www.UrbanCity.pl.
Po szybkim przeglądnięciu kilku największych profili możemy spostrzec, że to zdjęcia generują największą ilość interakcji, co oczywiście nie powinno dziwić.

Mimo to, to nie one znalazły się w czołówce najbardziej angażujących postów. Sytuacja ta wynika z jednego prostego względu – zmian w regulaminie, które wprowadził Facebook. 4 na 5 postów to bowiem konkursy zorganizowane na tablicach sklepów.
Specjalistów nie powinien jednak cieszyć fakt, iż owe konkursy budują tak duże zaangażowanie, ponieważ rzadko kiedy niosą one jakąkolwiek wartość dodaną dla marki, a poruszone wcześniej cztery posty to posty, które mimo zmian łamią regulamin Facebooka.

Paweł Lewkowicz – Thinkpoint

Do biegu gotowi… START! Takie hasło towarzyszyło najprawdopodobniej wszystkim markom E-commerce na początku września. Wrzesień to w końcu dla wielu osób, marek jak widać również, miesiąc „początku”. Czy jednak tutaj też wygląda to jak w szkole? Jakie „nauki” wynieśli po sierpniowym uśpieniu wakacyjnym? Większość biegnie szybko i zdecydowanie poprawia swój wynik plasując się czasami nawet o 3, 4 oczka wyżej niż w poprzednim miesiącu (m.in. UrbanCity, Butik, eastend, SMYK). Pojawiają się nowi zawodnicy, którzy zaczynają deptać po piętach i liczyć się w rankingu – unhuman.pl (który od jakiegoś czasu obserwuję i zaskakuje mnie swoim rozwojem) i Strefa Okazji Allegro.

Wreszcie z rankingu wypada Kocham wakacje (już nie kochamy wakacji we wrześniu ;). Zaczyna się też „wyścig szczurów” w szkolnych ławkach – wyścig o zaangażowanie i interakcję z fanami. Pojawia się z założenia i w domyśle szybki Otomoto.pl (31 oczek w górę! dobre przyspieszenie). Deezee.pl nie chce oddać swojej 1 pozycji i to nie tylko w tej kategorii (Wszyscy o nich mówią!) czym od kilku miesięcy mi imponuje. Zdaje się, że wyciąga lekcje z każdego swojego działania i ciągle analizuje swoje wyniki (to się chwali).

Bardzo ciekawym zjawiskiem jest dla mnie Red is Bad i pomysł na komunikację i samą markę. Kontekst jest kontrowersyjny i bije czerwienią po oczach (a tak trudno wyróżnić się na Facebooku). Warto obserwować rozwój tego zawodnika. Coś niedobrego dzieje się z formą Butiku (czyżby jesienne przesilenie?). Mają problemy ze swoim wiernym fanclubem. Fajnie, że pojawił się paatal.pl – tylko niestety za Doping rozumiany przez udostępnianie i lubienie swoich wyników (postów konkursowych) nie dostaje się oceny 6…Patrząc na najlepsze posty zawodnik deezee.pl chyba też mimo wszystko jeszcze trochę musi potrenować. Daje przykład reszcie zawodników jak nie powinno się działać i teraz w kategorii „najlepsze posty” mamy już (oprócz Red is Bad – „Laur” Ci za to! Tam ludzie udostępniają bez konkursu – co reszta na to?! Wierzę, że nasz polski sport z kategorii e-commerce jeszcze się podniesie. A ja idę potrenować.

Katarzyna Młynarczyk – Socjomania

e-commerce e-commerce2 e-commerce3 e-commerce4 e-commerce5

Oficjalny komentarz dla kategorii Zakupy grupowe:

Pomimo, że kolejny miesiąc w rankingu popularności fanpage’y zakupów grupowych mamy status quo, to warto odnotować aktywność BAO.pl (Bardzo Atrakcyjne Oferty). Stały, relatywnie szybki przyrost fanów BAO wskazuje, że wkrótce możemy mieć w czołówce przetasowanie. Patrząc na pierwszą czwórkę (powyżej 100 tys. fanów) można łatwo wysnuć wniosek – „ciuchy angażują” – BAO.pl ewidentnie stawia na modę, specjalnie nie kombinując i jako jedyny uzyskuje zauważalny przyrost fanów, a pozostałe 3 fanpage – Citeam, Grouper i Groupon Polska stawiają na większą różnorodność zdjęć i treści, ale przez to ewidentnie cierpią na ‚nijakość’. Z problemem na swój, mało oryginalny lecz skuteczny sposób, radzi sobie Citeam – oczywiście wykorzystując koty. Przydałoby się jakieś trzęsienie ziemi :-)

Ciekawiej dzieje się za to przy fanpage’ach „aspirujących” – Sweetdeal przez swoje rozproszenie fanpage’y zamierza zapewne wkrótce zająć wszystkich 15 miejsc w rankingu Sotrendera, a jednocześnie umożliwia nam obejrzenie tego samego zdjęcia lub niusa w kilku jak nie kilkunastu odsłonach.

W zeszłym miesiącu Dorota Pindel z Blink Interactive chwaliła Limango – również we wrześniu ten fanpage utrzymuje bardzo dobry poziom. Na tle konkurencji wyróżnia się bardzo spójną komunikacją i po prostu ciekawymi treściami. Trzymamy kciuki, aby przełożyło się to na większą liczbę fanów.

Małgorzata Litorowicz – Artivia.pl

Zakupy_grupowe Zakupy_grupowe2 Zakupy_grupowe3 Zakupy_grupowe4 Zakupy_grupowe5

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)