eKomercyjnie.pl

W krainach Kamila Matysika, czyli jak się robi e-handel w Polsce (wywiad)

Z Kamilem Matysikiem – współwłaścicielem i prezesem zarządu spółki Etin Group, prowadzącej sklepy KrainaHerbaty.pl, KrainaKawy.pl, KrainaZiół.pl, KrainaBio.pl oraz KubekHerbaty.pl – rozmawia Krzysztof Bartnik. Wywiad pochodzi z Magazynu eKomercyjnie.pl #3.

W sierpniu minął rok od momentu inwestycji Red Sky w Waszą firmę. Planowałeś wtedy poszerzenie asortymentu czy rozbudowę oprogramowania. Czy udało się osiągnąć te założenia? Czy inwestor przyspieszył rozwój Krain?

Reklama

Kamil Matysik: Tak, inwestor bardzo przyśpieszył rozwój firmy. Intensyfikując działania marketingowe, dokonując akwizycji jednego z konkurentów oraz otwierając nowe przedsięwzięcie zwiększyliśmy w ciągu tego roku bazę klientów o 458%.

Asortyment jest stale poszerzany, co najlepiej obrazuje uruchomienie dwóch nowych sklepów. Jeżeli chodzi o oprogramowanie, zdecydowaliśmy się zrezygnować z rozwijania własnych rozwiązań i przeszliśmy na platformę IAI-Shop, dodatkowo wdrażając zaawansowany system handlowy i księgowo-magazynowy. System ten niesamowicie usprawnił nam pracę i ułatwił zarządzanie sprzedażą.

Co zmieniło się wewnątrz Waszej firmy?

KM: Przede wszystkim wnętrze :) Zmieniliśmy biuro na ponad trzy razy większe. Gdy w ostatnie święta byłem dosłownie zasypywany paczkami oczekującymi na odbiór przez kurierów, było jasne, że brakuje nam miejsca. Zwiększyła się skala działania, zatrudnienie, obrót towarowy, liczba obsługiwanych transakcji. To wymusiło na nas zmianę niektórych procedur, a w niektórych przypadkach musieliśmy je stworzyć od zera.

Na przykład?

KM: Wprowadziliśmy pierwsze mini-struktury wśród pracowników. Pojawiło się stanowisko kierownika magazynu, który bezpośrednio odpowiada za ciągłość realizacji zamówień, zarządzanie pracownikami w magazynie i we współpracy z osobą, która odpowiada za dostawy dba o odpowiedni poziom zatowarowania.

Inny przykład: prozaiczna wcześniej operacja wystawienia faktury realizowana przez system sklepowy. Obecnie przeprowadzana jest już w systemie księgowym, wcześniej nastąpić musi jednak księgowanie wpłat w obu systemach i synchronizacja danych. Już samo przejście na pełną księgowość wymusiło na nas wiele działań, które wcześniej nie były potrzebne.

Jak wygląda Wasza praca z inwestorem? Z czym trzeba się liczyć, decydując się na takie wsparcie?

KM: Na co dzień praca z inwestorem ogranicza się do cyklicznego raportowania postępów w realizacji założonych celów oraz przedstawiania nowych. W razie potrzeby organizujemy spotkania z szerszym omówieniem bieżących spraw bądź planów spółki. Na pewno we współpracy z inwestorem trzeba się liczyć z oczekiwaniem, że wyniki jego inwestycji będą co najmniej dobre :)

KrainaHerbaty.pl skończyła we wrześniu 4 lata. Czy dalej jest Waszą główną siłą napędową?

KM: Tak, zdecydowanie. KrainaHerbaty.pl generuje ok 80% przychodów spółki. Było to dla mnie pewne zaskoczenie, zwłaszcza po starcie sklepu KrainaKawy.pl. Okazuje się, że aktualnie herbata wysokogatunkowa jest znacznie częściej poszukiwana przez klientów, niż wysokogatunkowa kawa. Czas zresztą też zrobił swoje – to naturalne, że najdłużej działający sklep posiada największa bazę, wiernych klientów oraz najszerszy asortyment, a to wszystko przekłada się na jego wyniki.

Jak klienci przyjęli KrainęZiół czy KrainęBio?

KM: Nowe sklepy – a dokładniej ich asortyment – zostały bardzo dobrze przyjęte. Bardzo dużo zamówień jest łączonych z zamówieniami z KrainaHerbaty.pl. Sklepy dopiero się rozwijają i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie ich udział w przychodach będzie się zwiększać.

Mam wrażenie, że od jakiegoś czasu ma miejsce wysyp sklepów sprzedających herbatę przez internet…

KM: Faktycznie, pojawia się coraz więcej tego typu sklepów, choć ja zaryzykowałbym stwierdzenie, że mamy teraz wysyp sklepów internetowych w każdej kategorii. Nasz rynek wciąż szybko się zmienia, a niski (jak się początkowo wydaje) próg wejścia zachęca do rozpoczęcia biznesu.

Obserwuję zarówno aktualną, jak i nowo powstającą konkurencję. Na ten moment nowe przedsięwzięcia nie są dla nas zagrożeniem. Mam wrażenie, że duża część z nich jest uzupełnieniem działającego off-line sklepu specjalistycznego i pozostanie dalej tylko dodatkowym kanałem sprzedaży. Co ciekawe, 2-3 konkurentów zaopatruje się w naszej hurtowni (EtinTrade.pl).

Pamiętam naszą rozmowę na temat metod promocji sklepu internetowego. Czy dalej stawiasz przede wszystkim na SEO i budowanie listy mailingowej?

KM: Tak, w tym temacie nic się nie zmieniło. Dodałbym jeszcze reklamę w zewnętrznych listach mailingowych. SEO i skuteczny e-mail marketing pozwala na ciągły rozwój sklepu i zapewnia najlepszy stosunek efektów do kosztów. Nie znaczy to, że nie eksperymentuję z innymi metodami promocji. Lepszego tandemu jednak jeszcze nie odkryłem.

A co z reklamą AdWords?

KM: AdWords (i AdSense) jest dla nas uzupełnieniem pozycjonowania i jak najbardziej korzystamy z tej formy promocji. Ciekawą opcją są kampanie remarketingowe – nie ma to jak ściągać umykających klientów z powrotem do sklepu :)

Wydajecie też własny magazyn PrzyFiliżance – to lepszy pomysł, niż reklama w tradycyjnych mediach?

KM: PrzyFiliżance.pl jest działalnością non-profit, mającą edukować rynek i przekonywać ludzi do lepszej jakości herbat/kaw, co ma się przełożyć na przyszłą sprzedaż. Nie jest to dla nas zastępstwo reklamy w tradycyjnych mediach – z takowej po prostu nie korzystamy. Wszystkie próby i testy różnych form zawsze okazywały się zupełnie nieskuteczne.

Skąd pomysł na KubekHerbaty.pl i wspólne działania promocyjne z Agorą?

KM: Nie będę ukrywał, że model podejrzeliśmy w klubie 6win.pl. Bardzo spodobała mi się idea sprzedaży w modelu klubowym, z przywiązaniem klienta dzięki możliwości stworzenia kolekcji. Naturalnym parterem wydała się nam Agora, właśnie z powodu ich doświadczenia na tym obszarze, ogromnych możliwości marketingowych oraz, co niemniej ważne, otwartości na współpracę biznesową inną, niż ta rozliczana CPC. Dzięki dużemu zaangażowaniu ekipy z Agory oraz Beaty Pawlikowskiej chcemy, aby KubekHerbaty.pl stał się naprawdę ciekawym miejscem w polskiej sieci. Projekt obecnie będzie nieco ewoluował, tak więc jeszcze dużo przed nami :) Myślę, że dzięki tej współpracy w nadchodzącym roku ugruntujemy swoją pozycję lidera sprzedaży herbaty w polskim Internecie.

Sklep BezOkularow.pl (inna inwestycja Red Sky) buduje swoją sieć punktów odbioru soczewek w Polsce. Nie planujecie do nich dołączyć z kawą i herbatą?

KM: Rozwój sklepów stacjonarnych jest w długofalowych planach spółki, niemniej nie stanie się to na pewno w nadchodzącym roku. Obecnie skupiamy się na rozwoju on-line – jeszcze kilka projektów przed nami.

Jak Wam idzie wychodzenie ze sprzedażą poza granice Polski?

KM: Powoli przygotowywana jest czeska wersja sklepu, wszystko zostało jednak przełożone w czasie, między innymi ze względu na zaangażowanie w projekt klubu. Ekspansja zagraniczna wpisana jest w nasze przyszłoroczne plany.

Do sieci wchodzą coraz większe podmioty, które nie mają problemu z zapleczem magazynowym czy budżetem na promocję. Czy to znak, że kończy się era małych sklepów internetowych? Jak oceniasz branżę AD2011?

KM: Branża będzie dążyła do konsolidacji, co jest naturalnym etapem ewolucji każdego rynku. Nie sądzę, aby jakieś większe ruchy czekały nas już w nadchodzącym roku. Na pewno jednak małym sklepom będzie coraz trudniej. Branża AD2011 jest bardziej dojrzała, niż w roku ubiegłym. Nasz rynek powoli się cywilizuje, coraz więcej e-sprzedawców zauważa, jak ważny jest profesjonalizm w działaniach dookoła klienta. Cieszy mnie, że zostały podjęte próby wypracowania jednolitych standardów działania polskiego rynku e-commerce. Cieszy mnie również, że w tym roku było zdecydowanie mniej głośnych afer związanych z upadkami bądź oszustwami, coraz więcej jest za to akcji dużych podmiotów promujących zakupy internetowe. Daje to szansę na dalszy rozwój rynku i zwiększanie udziału sprzedaży on-line w całości polskiego handlu.

Czy zakładanie sklepu internetowego to dalej dobry pomysł na biznes? Bez czego handel w sieci się teraz nie uda?

KM: Bez kapitału. Kończą się czasy, w których bez zaangażowania większej ilości pieniędzy dało się rozwinąć dobrze działający sklep internetowy. Jest to nadal dobry pomysł na biznes, ale wprowadzenie go w życie jest zdecydowanie trudniejsze niż w 2007 roku, kiedy to my zaczynaliśmy.


Kamil Matysik
Współwłaściciel i Prezes Zarządu Etin Group Sp. z o.o. – spółki prowadzącej m.in. sklep KrainaHerbaty.pl, KrainaKawy.pl oraz najmłodsze dziecko powstałe we współpracy z Agora SA, klub KubekHerbaty.pl.

 
 

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie.pl #3. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Druga edycja Targów eHandlu już w marcu 2012

Czy poświęcisz jeden dzień tygodnia, by poznać osoby z którymi możesz nawiązać współpracę na kolejne kilkanaście miesięcy? Odpowiedź nasuwa się sama, a idealna ku temu okazja już niebawem – 2. marca 2012 w Poznaniu odbędą się drugie Targi eHandlu organizowane przez Fundację Polak 2.0.

Pierwsza edycja imprezy stworzyła świetne warunki integracji branży i zyskała pozytywny rozgłos w polskim e-commerce, co sprawiło, że przestrzeń wystawiennicza drugich Targów sprzedaje się błyskawicznie. Blisko połowa spośród oferowanych 110 stoisk, została już wyprzedana. Wśród potwierdzonych wystawców są najsilniejsze polskie brandy, takie jak: Arvato, iStore, PayU, inPost, Home.pl, Siódemka oraz Unizeto Technologies, a także przedstawiciele mniejszych polskich e-commersów i goście zza granicy.

W tym roku organizatorzy Targów eHandlu postanowili podnieść poprzeczkę i zorganizować jeszcze większą imprezę zakrojoną na skalę europejską. „Iglica świetnie się sprawdziła podczas pierwszej edycji imprezy, tworząc klimatyczną, otwartą przestrzeń sprzyjającą networkingowi, na czym nam szczególnie zależało” – twierdzi Adam Zygadlewicz, prezes zarządu Fundacji Polak 2.0, organizującej imprezę. – „Postanowiliśmy pozostać przy tej koncepcji, decydując się na poszerzenie przestrzeni wystawienniczej. Dla wystawców udostępniony zostanie parter, tuż przy wejściu na teren imprezy (podczas pierwszej edycji wystawcy prezentowali się tylko na piętrze) gdzie pragniemy zgromadzić najmocniejsze marki reprezentujące polski i zagraniczny e-commerce.”

I tu pojawia się innowacja – organizatorzy stawiając na międzynarodowy wymiar Targów promują imprezę w ważnych ośrodkach europejskiego e-commerce (m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Skandynawii). Zostały już uruchomione anglojęzyczne ecommercepoland.org i niemieckojęzyczne de.ecommercepoland.org wersje serwisu targiehandlu.pl, a zainteresowanie imprezą przedstawicieli europejskiego e-commerce jest duże. Miejmy nadzieję, że 2.go marca 2012 spotkamy się w Poznaniu w prawdziwie międzynarodowym gronie!

Rezerwacja stoisk wystawienniczych oraz slotów prezentacyjnych dostępna jest na targiehandlu.pl.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Broker Dwiepaczki zdradza plany na przyszły rok

Dwiepaczki.pl – pośrednik usług kurierskich, startup z portfolio SpeedUp Venture Capital Group – zanotował ponad 300% wzrostu w skali roku. Oprócz nowych rozwiązań poprawiających płynność finansową swoich klientów, spółka Dwiepaczki planuje debiut na NewConnect.

Jak mówi Michał Łaska, prezes zarządu Dwiepaczki Sp z o.o. – „Internet jest najszybciej rosnącym kanałem polskiego handlu. W dwiepaczki.pl wysyłamy w ciągu roku setki tysięcy paczek, przekazujemy dziesiątki milionów złotych z pobrań. Coraz większe zainteresowanie, oraz oczekiwania partnerów biznesowych dotyczące poprawienia płynności finansowej, zainspirowały nas do przygotowania nowych rozwiązań na tym polu”.

Dwiepaczki będzie w dalszym ciągu budować swoją przewagę konkurencyjną i pozycję lidera wśród brokerów usług kurierskich oraz wprowadzać na rynek nowe produkty logistyczne dedykowane ecommerce. „To dopiero początek zmian w logistyce wysyłek, jak również w myśleniu przedsiębiorców o logistyce sklepu internetowego w kontekście poprawy konkurencyjności, optymalizacji kosztów, polepszenia jakości usług oraz skracania czasu dostawy. Wierzymy, że klienci będą poszukiwać najlepszych rozwiązań logistycznych dla swoich firm. Można zatem przyjąć, że rynek, na którym działamy będzie kontynuował wzrost z podobną dynamiką, co w latach ubiegłych.” – podsumowują przedstawiciele DwiePaczki Sp. z o.o.

Firma potwierdziła, że od nowego roku rozpoczyna zwrot pobrań w dniu doręczenia przesyłki (więcej informacji w tej sprawie pojawi się na stronie www.dwiepaczki.pl już niedługo).

W drugiej połowie 2012 roku spółka planuje swój debiut na NewConnect, który umożliwi pozyskanie środków na dalszy rozwój nowych produktów logistycznych dedykowanych dla e-handlu. Misją spółki będzie zapewnienie wsparcia logistycznego przedsiębiorstw internetowych w różnej fazie ich rozwoju. Pierwszy krok w tym kierunku został już wykonany. We wrześniu spółka została jednym z pięciu laureatów konkursu „Firma z Potencjałem”, organizowanego przez Capital Express i Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. Firmę wysoko oceniono pod względem biznesowym.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)