eKomercyjnie.pl

Zagrożenia związane z pozycjonowaniem – jak je minimalizować korzystając z narzędzi Google’a?

Od wielu miesięcy bardzo popularny jest temat zagrożeń związanych z pozycjonowaniem stron internetowych Działania które niegdyś przynosiły zamierzony efekt, teraz niekoniecznie będą dobrym sposobem na podnoszenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Skąd takie przeświadczenie i jak w związku z tym minimalizować ryzyko nałożenia kary ze strony Google na nasza witrynę?

Jednym z zagrożeń z pewnością będzie nienaturalny profil linków przychodzących do witryny. Bardzo często pozycjonując serwis wiele osób skupia się tylko na linkach z anchorami na pozycjonowane frazy kluczowe zapominając, iż pozostałe ich rodzaje, jak nazwa domeny czy nazwa brandu są równie ważne. Gdy nasz profil linków jest zniekształcony i nie posiada prawidłowych proporcji w anchorach, np. gdy 90% to pozycjonowane słowa, wtedy narażeni jesteśmy na działania ręczne podjęte przez pracowników Google w stosunku do naszej witryny.

W wypadku gdy zauważymy drastyczny spadek pozycji w wynikach wyszukiwania, możemy podejrzewać że jest to związane z nałożonym filtrem, więc od razu powinniśmy zacząć działać. Do dyspozycji mamy „Google Narzędzia dla Webmasterów” (ang. Google Webmaster Tools) – pakiet użytecznych funkcji, które pozwalają na większą kontrolę kondycji i widoczności naszej witryny w wyszukiwarce. Możemy sprawdzić stan indeksacji podstron serwisu, pobrać listę przykładowych linków przychodzących do domeny, przeglądnąć statystyki wyszukiwanych fraz po których trafili do nas użytkownicy a także dowiedzieć się czy zostały podjęte jakiekolwiek ręczne działania w stosunku do naszego serwisu.

1

Monitorując linki zwrotne możemy sprawdzić, czy aby na pewno pochodzą one z dobrych źródeł a nie ze słabej jakości serwisów spamowych. W wypadku gdy nasz profil linków jest zaśmiecony a duża ich liczba pochodzi z niechcianych lokalizacji, zabieg wykluczenia jest jak najbardziej wskazany.

2

Disavow Tool to narzędzie wchodzące w skład pakietu Narzędzi dla Webmasterów, dzięki któremu możemy wykluczyć niechciane adresy URL a nawet całe domeny z których pochodzą linki prowadzące do naszej domeny. Listę takich przykładowych stron możemy pobrać z zakładki „Linki do Twojej witryny”.

3

Po analizie warto skontaktować się z właścicielami spamowych witryn w celu usunięcia z nich linków. Gdy to nie pomoże, pozostaje nam decyzja o zrzeknięciu się ich. Dokonamy tego wgrywając w Disavow Tool specjalnie przygotowany plik .txt z listą linków:

domain:spamowa-domena1.pl
domain:spamowa-domena2.pl
http://www.spamowa-domena.pl/podstrona1.html

Warto co jakiś czas przeglądać profil linków przychodzących, by w taki właśnie sposób minimalizować ryzyko związane z nałożeniem kary za nienaturalne bądź spamowe linki do naszej domeny.

Kolejna z przyczyn, dla których Google może obniżyć pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania, dotyczy działań on-site, a mianowicie tzw. przeoptymalizowania. Wprowadzając zmiany pod kątem SEO wielu webmasterów chcąc polepszyć sytuację, tylko ją pogarsza. Sztuczne upychanie słów kluczowych w treściach (ang. Keyword Stuffing) może być powodem nałożonej kary i tym samym spadków pozycji. Optymalizując treści należy zachować umiar i zdrowy rozsądek przy nasycaniu ich słowami kluczowymi. Pamiętać należy o wartości merytorycznej i poprawnej polszczyźnie, stosowanie na potęgę wyrazów w formie nieodmienionej nie będzie najlepszym pomysłem. Również wszelkiego rodzaju ukrywanie tekstu przed użytkownikami, który widoczny jest tylko dla robota wyszukiwarki, prędzej czy później zostanie rozpoznane i ukarane. Tekst w kolorze tła strony czy ukrywanie tekstu pod obrazkami to również jedne z częstych powodów filtrów a nawet ban’ów ze strony Google.

Nie samym linkowaniem osiągniemy sukces

Ważne jest aby dostarczać użytkownikom wysokiej jakości treści które będą później rekomendowane. Właściciel strony powinien być ekspertem w swojej branży, powinien pomagać użytkownikom w rozwiązaniu ich problemów oferując interesujące porady np. w formie bloga firmowego. Dlatego tak ważne jest aby dostarczać unikalny content i dbać częstą aktualizację witryny. Coraz większy nacisk powinno się też kłaść na poprawną optymalizację serwisu. Właśnie w taki sposób zdobywając zaufanie użytkowników oraz wyszukiwarki, mamy szansę zaistnieć wysoko w wynikach wyszukiwania. Bo jak wiadomo – „content is the king!”.

Przeczytaj również:

 

Autorem powyższego artykułu jest Dawid Medwediuk, Specjalista ds. SEO, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl.

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)