2,5 mln osób korzysa w Polsce z kodów rabatowych. Jak przekuć to na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym?

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 17 listopada 2014
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 4 min

W Polsce z kodów rabatowych w wersji internetowej korzysta ok. 2,5 mln osób. To najszybciej rozwijające się i zarazem jedno z najskuteczniejszych narzędzi wspierających sprzedaż w kanale internetowym, z którego korzystają między innymi tacy gracze jak Douglas, Sarenza oraz najwięksi sprzedawcy elektroniki. Zastosowanie kodów rabatowych pozwala na ożywienie sprzedaży w okresach sezonowej posuchy, umożliwia ekspansję na nowych rynkach oraz wspiera komunikowanie klientom atrakcyjnej oferty.

W Polsce prawdziwy boom trwa od 2013 roku, kiedy szacunkowa wielkość transakcji zawartych dzięki portalom oferującym kody rabatowe przekroczyła miliardy złotych. Do 2017 roku analitycy portalu KodyRabatowe.pl przewidują wzrost do ponad 1,6 miliarda. Udział w rynku e-commerce aktualnie kształtuje się na poziomie 5 procent i również przejawia silną tendencję wzrostową (sam e-commerce stanowi 1,1 proc. Polski w 2013 roku). Aktualnie w Polsce penetracja rynku kodów rabatowych (liczona dla lidera branży) wynosi 1,41 proc. – dla porównania wskaźniki penetracji dla dojrzałych rynków wynoszą 8 procent, np. w Stanach Zjednoczonych.

Co trzeba wiedzieć o kodach rabatowych?

Przede wszystkim kody rabatowe to narzędzie promocyjne zupełnie różne od zakupów grupowych – mimo to nadal często bywają mylone. Firma oferująca zniżkę posiada w zasadzie nieograniczone możliwości ustalania jej parametrów. Tymczasem w przypadku zakupów grupowych partner promujący akcję z góry narzuca określone rozwiązania. Co prawda w odniesieniu do kodów rabatowych skala obniżek jest znacznie mniejsza, ale jednocześnie wzrasta pewność realizacji umowy przez firmę oferującą korzystną obniżkę.

Korzystając z kodów rabatowych marketer może zdecydować się na dwa rozwiązania.

Pierwsze z nich zakłada promocję obniżki własnymi kanałami – poprzez stronę www, profile w social mediach, newslettery, reklamę, działania w miejscu sprzedaży oraz wiele innych.

preorder-przyklad
Sklep Preorder.pl udostępnia rabat 5% przy zapisie do newslettera

Druga możliwość to podjęcie współpracy z portalem zewnętrznym (jak na przykład KodyRabatowe.pl – obecnie największa platforma w tym segmencie w Polsce), którego rola polega na zapewnieniu możliwie największego i najlepszego jakościowo ruchu na stronie. Zysk portalu to pochodna efektywności jegodziałań i zazwyczaj jest liczony jako procent z marży sklepu. Model rozliczenia w zależności od efektu (cost per sale) stanowi niezwykle korzystne i zarazem przejrzyste rozwiązanie.

Promocja na szeroką skalę

Największą zaletą wykorzystania kodów rabatowych jest elastyczność w ustalaniu parametrów promocji oraz dodatkowy kanał promocji zasięgowej. Największe portale notują miesięczny ruch na poziomie ponad 350 tys. UU przy liczbie odsłon idącej w miliony.

Jednak przed przystąpieniem do projektowania akcji z użyciem kodów rabatowych każdy marketer powinien obowiązkowo określić konkretny cel, jaki chce osiągnąć. Wielkość zniżek, czas trwania promocji i rodzaj promowanego asortymentu powinny być determinowane strategią – czy firma walczy o utrzymanie udziałów w rynku, czy chce pozyskać nowych klientów, zmaga się z sezonowymi wahaniami sprzedaży lub może szuka efektywnego kosztowo sposobu na promocję oferty?

Niezależnie od odpowiedzi na powyższe pytania zawsze należy pamiętać, że nieumiejętnie stosowane obniżki cenowe mogą spowodować stratę pojmowaną nie tylko jako mniejszy zysk, ale także stratę w obszarze wizerunkowym. Częstym błędem są rabaty oferowane ze zbyt dużą liczbą warunków, które trzeba spełnić (co bardzo ogranicza klienta) lub na produkty najmniej atrakcyjne, np. ze starszych serii lub wybrakowane.

kodyrabatowe-sg

KodyRabatowe.pl – przykład zewnętrznego serwisu do dystrybucji zniżek

Kody rabatowe to bardzo wdzięczne narzędzie promocyjne, które nadaje się zarówno do aktywizacji dotychczasowych klientów, jak i do pozyskiwania nowych. Wspólnym mianownikiem jest oczywiście zwiększenie ruchu na stronie sklepu internetowego, a przede wszystkim konwersji na sprzedaż. Planując promocję z użyciem kodów rabatowych warto pamiętać o kilku wskazówkach:

  • Dotychczasowi klienci
    • – oferuj zniżki klientom o wysokiej elastyczności cenowej,
    • – minimalizuj rabaty dla klientów o niskiej elastyczności i dużej lojalności,
    • – zniżka stanowi doskonałe narzędzie w tworzeniu lojalności konsumentów.
  • Nowi klienci
    • – wykorzystanie zniżek cenowych pozwala zainteresować klientów nowym produktem,
    • – atrakcyjna przecena posiada potencjał wirusowy (zwłaszcza w mediach społecznościowych),
    • – social media to świetny sposób na precyzyjne dotarcie do nowych odbiorców.

Przyszłość jest mobilna

Kody rabatowe to niezwykle popularne narzędzie promocyjne w takich krajach jak USA czy Wielka Brytania. Bogata tradycja zakupów zniżkowych prowadzonych w tradycyjnej formie przekłada się na wysoką świadomość konsumentów, którzy regularnie wykorzystują również kupony na zakupy online (w USA – według różnych szacunków – miesięcznie nawet 79% konsumentów). Swojej okazji na zwiększenie obrotów szukają też firmy. Świetnym przykładem jest brytyjskie Tesco, które oferuje obniżki cenowe na artykuły spożywcze w wysokości do 25 procent lub na usługę dostawy zakupionych towarów nawet do 50 procent. Podobnie rozwiązania stosuje amerykański Walmart.

Co zatem przyniesie przyszłość? Zgodnie z prognozami analityków rynek kodów rabatowych czekają kolejne wzrosty, ale także wyzwania, np. wejście do kanału mobilnego. Dystrybucja kodów za pomocą specjalnych aplikacji, SMS lub MMS stwarza zupełnie nowe możliwości dla firm. Patrząc na dane zawarte w raporcie firmy Juniper Research liczba użytkowników kuponów promocyjnych za pośrednictwem smartfonów w przeciągu pięciu lat podwoi się i w 2019 roku osiągnie liczbę ponad miliarda.

Przekroczenie tego progu może okazać się łatwiejsze wraz ze wzrostem popularności nowych technologii, takich jak Near Field Communications oraz Beacon. Uwzględnienie tych trendów będzie stanowić jedno z najważniejszych wyzwań marketerów oraz osób odpowiedzialnych za sprzedaż.

 

Autorem powyższego materiału jest Kamil Brożek – Head of Polish Market, International Coupons, właściciela serwisu KodyRabatowe.pl. Napisz do autora: kamil.brozek@kodyrabatowe.pl

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!