5 quick tips do wdrożenia w Twoim sklepie internetowym, które poprawią jego wynik

UX w sklepie internetowym
Krzysztof Stola

Krzysztof Stola

CEO
blueowl.pl

Na wstępie warto zadać sobie pytanie, czy istnieje jakaś magiczna formuła, która pozwoliłaby na osiągnięcie oszałamiających rezultatów niskim nakładem pracy w eCommerce? Zapewne nie, tak samo jak w przypadku odchudzania nie ma prostej formuły, która pozwoliłaby na błyskawiczne zbicie wagi. Natomiast warto podkreślić, iż w obu przypadkach istnieją pewne „quick tips”, które możesz wdrożyć aby podnieść skuteczność całego procesu. W przypadku diety i odchudzania są to z pewnością odstawienie cukru i napojów słodzonych, przyjmowanie dużej ilości wody, codzienna aktywność fizyczna oraz zachowanie odpowiedniego bilansu energetycznego. Czy w eCommerce coś takiego także istnieje? Postaram się przedstawić kilka istotnych podpowiedzi, których wprowadzenie z pewnością wpłynie pozytywnie na wyniki twojego sklepu internetowego. Gotowy? Zaczynamy!

Klucz do sukcesu serwisu eCommerce, a więc dlaczego sprawdza się reguła Pareto

W biznesie eCommerce, jak w życiu i statystyce, często 20% wysiłków odpowiada za 80% rezultatów. Stąd często o sukcesie serwisu eCommerce decyduje właśnie odpowiednia alokacja wysiłków marketingowych, sprzedażowych, logistycznych i technologicznych. Z tego względu niezbędne jest skoncentrowanie działań na kluczowych aspektach pozwalających na wytworzenie wartości dodanej z określonym ROI, bez rozpraszania na pomniejsze aspekty. W każdym biznesie istnieją obszary, których usprawnienie pozwala na osiągnięcie wyjątkowych rezultatów. Nie inaczej jest w eCommerce, w którym funkcjonuje co najmniej kilka obszarów, na które warto zwrócić uwagę w kontekście podejmowania decyzji o wprowadzeniu zmian serwisu z uwzględnieniem odpowiedniego zwrotu z inwestycji

5 quick tips dla Twojego sklepu internetowego

Lista elementów, których zmiana / poprawa może przynieść wartość dodaną dla całego biznesu jest z pewnością dłuższa niż 5 aspektów. W tym przypadku jednak pozwolę sobie przedstawić 5 obszarów, które w mojej opinii mogą przyczynić się do szybkiej poprawy wyników Twojego biznesu eCommerce.

1. Performance, performance i jeszcze raz performance

Tak, wiem, temat wydajności wałkujemy już od dłuższego czasu, niemniej jest to ten obszar, który powinien być powtarzany jak mantra bez ustanku. Słaba wydajność i marna sprzedaż, pomiędzy tymi stwierdzeniami powinniśmy de facto postawić znak równości. Każda kolejna sekunda ładowania danej podstrony, powoduje kilkukrotny spadek poziomu współczynnika konwersji w eCommerce. Pracę nad tym obszarem powinieneś zacząć od dokładnej analizy wydajności kluczowych podstron na ścieżce zakupowej klienta.

Warto wiedzieć

Do samej analizy używaj przynajmniej 2-3 niezależnych narzędzi. Dlaczego? Ponieważ każde z nich pozwoli Ci na uzyskanie innych informacji dotyczących obszarów możliwych do optymalizacji.

Wreszcie, co do samej optymalizacji. Zacznij od najprostszych kroków. Skorzystaj z gotowych wtyczek, jak choćby WP Rocket dla WooCommerce, aby w szybki sposób podnieść wydajność witryny. Jeśli masz dostęp do zespołu developerów koniecznie skorzystaj z ich pomocy. Optymalizacja strony z użyciem czystego kodu z pewnością pozwoli Ci na uniknięcie zalania witryny wtyczkami służącymi do optymalizacji wydajności strony.

2. Wykorzystaj potencjał CTA (Call To Action)

Magiczny przycisk CTA, który dla managerów i marketingowców jest swego rodzaju Świętym Graalem, w eCommerce także w wielu przypadkach wymaga zmiany i optymalizacji. Czym jest CTA? Jak sama nazwa wskazuje, jest to “call to action”, czyli wezwanie do działania. Najczęściej funkcjonujące w postaci przycisku opatrzonego tekstem. W przypadku eCommerce, CTA kojarzymy głównie z przyciskami akcji „kup teraz”, „dodaj do koszyka”, „przejdź do kasy”, czy też „zamawiam”. Niemniej jednak warto wspomnieć, iż CTA może występować także w innych obszarach, jak choćby strony typowo contentowe (blog, o nas, wyróżnienia), jak również materiały wideo, w tym popularne w ostatnim czasie shoppable video. Istotny jest więc sam kontekst umieszczenia CTA. Najistotniejszym aspektem jest jednak design.

Warto wiedzieć

CTA z założenia powinien wyróżniać się na tle całego serwisu eCommerce. Stąd zastosowana dla przycisków CTA kolorystyka powinna wyraźnie różnicować je od pozostałych elementów umieszczonych na danej witrynie.

Niestety wiele biznesów eCommerce właśnie o tym drobnym szczególe zapomina. Często przyciski są niewidoczne, dodatkowo umieszczane w miejscach trudno dostępnych dla użytkownika powodują, że ich kluczowa dla biznesu rola znika. Poddaj więc analizie Design System i sprawdź jak wyglądają przyciski CTA w Twojej witrynie eCommerce, oraz w których miejscach występują. Bazując na powyższym spraw, aby kolorystyka i treść przycisków odpowiadała zadaniom jakie powinny one wykonywać. Ta prosta i szybka zmiana powinna pozwolić na osiągnięcie zakładanych efektów w krótkiej perspektywie.

3. Pozwól użytkownikom na szybkie dotarcie do kluczowych informacji

Architektura informacji całego serwisu eCommerce jest nie mniej istotna dla konwersji, jak odpowiednia prezentacja CTA. Nie jest tajemnicą, że proces zakupu jest nielinearny, stąd odpowiednia nawigacja użytkownika w serwisie może zadecydować o tym, czy dokona on zakupu, czy też zrezygnuje z dalszych poszukiwań. Mówię tutaj przede wszystkim o logice wyszukiwania kluczowych informacji w witrynie. Odbywa się to najczęściej na kilku poziomach. Kluczowym aspektem wśród nich jest wyszukiwarka oraz odpowiednia kategoryzacja i filtracja produktów. Wyszukiwarka jest jednym z witalnych aspektów działania serwisu eCommerce, o którym dość często zapominamy. Z wyszukiwarki korzysta grono odwiedzających stronę użytkowników więc jej odpowiednia konstrukcja oraz funkcjonalność może przyczynić się do podniesienia kluczowych KPI biznesu. Warto w tym kontekście rozważyć wyszukiwarki z podpowiadaniem, gdyż pozwalają one lepiej i szybciej dotrzeć z informacją o konkretnym produkcie do docelowego użytkownika. Niemniej istotną rolę odgrywa kategoryzacja i filtracja po stronie karty kategorii. Dzięki zastosowaniu logicznych filtrów oraz kategorii użytkownik może w dość łatwy sposób poruszać się pomiędzy produktami oraz z łatwością znaleźć interesujące go informacje. Warto śledzić zachowania użytkowników, oraz prowadzić cykliczne badania jakościowe aby mieć pewność, iż zastosowana kategoryzacja i filtracja jest jednakowo logiczna i intuicyjna dla klientów co dla właściciela biznesu eCommerce.

4. Unikaj mechanizmów krokowych w checkout. Postaw na „One Page Checkout”.

Spraw, aby proces zakupu, przez który przechodzi użytkownik był najkrótszy jak to możliwe. Dlaczego? Ponieważ naszym najważniejszym celem w biznesie eCommerce jest wykonanie przez użytkownika transakcji zakupu, która niestety często jest utrudniona choćby przez wieloetapowy moduł checkout. Niestety istnieją na rynku platformy eCommerce, dla których wieloetapowy (wielokrokowy) moduł checkout jest standardem. Taki mechanizm zastosowany jest choćby w PrestaShop. Jak się zapewne domyślacie nie jest to najlepsze wyjście. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest wprowadzenie jednostronicowej kasy (one page checkout). Dzięki temu użytkownik nie rozprasza się na wiele podstron, nie traci czasu na przejście pomiędzy poszczególnymi krokami oraz jest od razu informowany o ilości danych, które musi wypełnić. Jeśli Twoja platforma domyślnie oferuje wielostronicowy checkout, sprawdź czy nie ma dostępnych wtyczek i modułów, które umożliwiają przerobienie tego rozwiązania na one page checkout.

5. Nie zmuszaj do logowania, przeciwnie - promuj zakupy bez logowania

Tak, wiem, że jest to dość kontrowersyjne podejście, niemniej uważam także, że może przynieść zaskakująco pozytywne efekty. Oczywiście dla nas jako właścicieli i managerów eCommece pozyskanie danych klienta, jakie niewątpliwie umożliwia proces rejestracji w portalu jest atrakcyjną opcją. Warto jednak pamiętać, że większość klientów preferuje dokonanie zakupów bez logowania. Jak zatem pogodzić interesy zarówno użytkownika, jak i zespołu eCommerce? Można tego dokonać w prosty sposób. Wypróbuj mechanizm umożliwiający rejestrację konta już na samym końcu procesu zakupu, a więc w obszarze checkout. W pobliżu pól wymaganych danych wprowadź prosty mechanizm checkbox, który informuje użytkownika o możliwości rejestracji konta.

Warto wiedzieć

Zaznaczenie checkbox pozwoli użytkownikowi na uzupełnienie informacji już podanych w formularzu jedynie o hasło do zakładanego konta.

Tak miękko przedstawiona opcja rejestracji z jednej strony nie odstraszy użytkowników na starcie, a z drugiej strony pozwoli im na łatwiejsze podjęcie decyzji (bo przecież już dane wypełniłem, wystarczy wprowadzić hasło i sprawa załatwiona).

Magiczna formuła nie istnieje, ale na pewno coś da się zrobić

Jak w każdym biznesie, magiczna formuła na szybką poprawę wyników serwisu eCommerce nie istnieje. Jednak jak wynika z przytoczonych przykładów, są sposoby na to, aby w dość prosty sposób wyraźnie poprawić wyniki osiągane przez Twój biznes eCommerce. W mojej opinii zastosowanie zmian we wspomnianych obszarach powinno przyczynić się do wyraźnej poprawy Twoich KPI. W przypadku, w którym zastanawiasz się jak podejść do wdrożenia, służę pomocą. Jako właściciel agencji eCommerce chętnie pomogę w osiągnięciu celów biznesowych Twojego serwisu eCommerce.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę