Apteki internetowe tańsze o blisko 10% od tradycyjnych – wyniki raportu FreshPharma i OSOZ

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 11 maja 2012
Kategoria Newsy
Czas czytania: 3 min

Autorem poniższego artykułu jest Grzegorz Głowiak z FreshPharma – agencji e-marketingowej dedykowanej branży zdrowie i uroda.

Jednym z głównych powodów kupowania przez internet według konsumentów są niższe ceny. Różne opracowania wskazują, że produkty w sieci są mniej więcej 15-20% tańsze niż w sklepach tradycyjnych. Do tej pory nie było jednak badania, które pokazywałoby jak różnią się ceny leków, suplementów diety i kosmetyków kupowanych w aptekach tradycyjnych i internetowych.

W marcu 2012 roku FreshPharma we współpracy z magazynem OSOZ przeprowadziła analizę, która miała odpowiedzieć na pytanie czy opłaca się kupować farmaceutyki w sieci? Czy i jak wysokich oszczędności można się spodziewać? Czy wszystkie preparaty w internecie są tańsze niż w aptekach tradycyjnych?

Apteki internetowe tańsze o blisko 10%

Wyniki badania dowodzą jednoznacznie, że ceny w aptekach internetowych są blisko 10% niższe od cen w aptekach tradycyjnych. Dokładna różnica wynosi 8,96%. W stosunku do szacunków dla całego e-handlu, oszczędność nie jest więc duża.

Warto jednak zwrócić uwagę, że większość aptek internetowych oferuje usługę darmowej dostawy, a średnia wartość zamówienia uprawniająca do niej wynosi 257 zł (chociaż zdarzają się apteki nie naliczające kosztów transportu nawet od 139 złotych). Tak więc kupując w sieci preparaty za około 250 zł, pacjent uzyskuje wygodę dostawy do domu i oszczędza około 25 zł w stosunku do klasycznej apteki.

Jeśli spojrzymy na kategorie terapeutyczne, największe oszczędności zaobserwowano w grupach: leki przeciwbólowe (ponad 13%), leki na serce i ciśnienie (11,82%) przewód pokarmowy (11,52%) czy witaminy i minerały (11,06%). W tej grupie są preparaty używane regularnie i najczęściej dostępne w każdej domowej apteczce.

Co ciekawe, najmniej oszczędzamy na popularnych w sieci kategoriach tj. ciąża i macierzyństwo (3,59%), dieta i odchudzanie (5,88%) czy uroda i kosmetyki (nieco ponad 6%). Warto jednak pamiętać, że w tych kategoriach preparaty mają wyższą cenę jednostkową a oszczędność 6% często stanowi co najmniej kilka złotych.

Szukasz promocji? Zajrzyj do sieci

Internet jest idealnym miejscem dla wszystkich, którzy szukają doskonałych okazji cenowych i wyjątkowych promocji. Badanie wykazało, że ceny wielu produktów w najtańszych aptekach internetowych są nawet kilkadziesiąt procent niższe niż średnie ceny w placówkach tradycyjnych.

Różnice dochodziły do kilkudziesięciu złotych na 1 opakowaniu. Oszczędności wynikają m.in. z ostrej konkurencji między samymi e-aptekami, które często obniżają ceny kusząc pacjentów promocjami.

Kupując w sieci trzeba jednak zachować ostrożność – ceny tego samego produktu w najdroższej i najtańszej e-aptece mogą się znacząco różnić. Największa rozbieżność przekroczyła 105 złotych na 1 opakowaniu (kosmetyk Bioderma Matricium, który w najtańszej e-aptece kosztował 130,99 zł a w najdroższej – 236,59 zł). Warto zdać sobie z tego sprawę i dokładnie weryfikować oferty aptek – ich porównanie najczęściej nie nastręcza żadnych trudności i nie wymaga zbyt wiele czasu.

Dlaczego kupujemy w aptekach internetowych?

Zakupy leków, kosmetyków i suplementów diety w aptekach internetowych są coraz bardziej popularne – świadczy o tym choćby rosnąca ilość e-aptek, których jest obecnie ponad 180. Przyczyną są na pewno niższe ceny, oferowane przez apteki promocje czy liczne zestawy z atrakcyjnymi gratisami. Ale nie jest to jedyny powód zakupów w sieci. Apteki internetowe są coraz bardziej profesjonalne, gwarantują szybką i dyskretną dostawę produktów do domu i miejsca pracy.

Oferują wiele usług dodatkowych tj. doradztwo farmaceuty czy wirtualne poradniki do pobrania na komputer internauty. Przede wszystkim jednak dysponują o wiele szerszym asortymentem niż apteki tradycyjne. W największych e-aptekach możemy wybierać wśród 10 000 (i więcej) pozycji, gdy w aptece tradycyjnej ich ilość jest 2-3-krotnie mniejsza. Ma to szczególne znaczenie dla osób poszukujących produktów dopasowanych dla swoich potrzeb (rzadziej występujące problemy zdrowotne, problemy z cerą) a także pacjentów z mniejszych miejscowości, w których trudniej o
dobrze zaopatrzoną aptekę.

Pełny raport z badania można pobrać na stronie FreshPharma »

Do celów badania wybrano ponad 100 preparatów z 14 kategorii, w tym najpopularniejsze i najlepiej sprzedające się produkty zarówno na rynku tradycyjnym, jak i internetowym. Średnie ceny z blisko 2500 aptek tradycyjnych zostały udostępnione przez firmę OSOZ. Zostały one porównane z cenami z ponad 20 aptek internetowych (15% rynku), w tym największych według rankingu odwiedzalności, które osiągają jednocześnie wysokie wyniki sprzedażowe. Badanie przeprowadzono w okresie 12-18.03.2012.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!