Czy masz swój patent na Facebooka?

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 26 lipca 2010
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 3 min

Decydując się na działania w obszarze social media, a szczególnie na obecność w serwisie Facebook, musimy mieć jasno określone cele, które ta forma promocji pomoże zrealizować. Jeżeli chcemy zacząć tworzyć swój LikePage i zacząć aktywizować ludzi dookoła swojego sklepu internetowego tylko dlatego, że „konkurencja tak robi” lub myślimy, że „jak cię nie ma na Facebooku, to cię nie ma w sieci”, to odpuśćmy sobie temat do czasu, aż będziemy lepiej przygotowani na takie działania.

Jaki jest wizerunek Twojego sklepu?

„Rzetelna firma charakteryzująca się wysoką jakością oferowanych produktów, usług. Szybka i kompleksowa obsługa. Głównym priorytetem jest dostarczanie klientowi wszelkich informacji poprzez prowadzenie jasnej komunikacji w celu zaspokojenia jego potrzeb”.

Starania by w taki sposób postrzegali nas nasi klienci są tylko fundamentem, na którym możemy zacząć budować niewymierną wartość naszego sklepu, czyli jego wizerunek. Każdy sklep, który chce wytrzymać na rynku, musi odkryć swój sposób, dzięki któremu będzie zapamiętany przez kupujących. Nawiązując do artykułu 7 sposobów na to, jak wyróżnić swój sklep internetowy z tłumu innych sprzedawców trzeba pamiętać o tym, że prowadzona komunikacja musi odróżniać się od działań konkurencji. We wspomnianym tekście znajduje się ważny punkt związany z działaniami social media (i nie tylko):

6. Twórz społeczność wokół sklepu
„Klienci identyfikujący się z tym, co i jak robisz to prawdziwy skarb. Istnieje spora szansa na to, że złożą więcej niż jedno zamówienie i na pewno skojarzą Twoją markę podczas rozmowy o internetowych zakupach, oczywiście polecając Cię innym…”

Jednym z pomysłów na osiągnięcie tego celu jest właśnie obecność w serwisie Facebook. Obecność poprzedzona analizą, planem działania i – co najważniejsze – świadomym działaniem, kształtującym obraz naszego sklepu w oczach innych. Facebook poprzez swoje możliwości wydaje się być idealnym miejscem by śmiało realizować owe cele wizerunkowe.

Jak chcesz, by postrzegano Twój sklep?

Co wyróżnia mój sklep wśród innych? Czy chodzi o atrakcyjne ceny? Bogaty asortyment produktowy? Niezawodną obsługę i podejście do klienta? W mediach społecznościowych te wszystkie wyróżniki to za mało na zdobycie rozgłosu. Musimy znaleźć wartość niewymierną swojego e-sklepu. Trudno jest tak naprawdę zdefiniować dokładnie, czym to zagadnienie się charakteryzuje. W zależności od celów można je określić jako:

  • pewnego rodzaju obietnicę, którą realizujemy na skutek pomyślnie odczytywanych potrzeb klientów,
  • szereg funkcji dodatkowych, które realizuje sklep w celu kreowania pozytywnego odbioru,
  • wszelkie działania, dzięki którym wpływamy na określoną postawę odbiorcy względem produktu, sklepu czy samego sprzedawcy.

Znalezienie unikalnej wartości niewymiernej, czyli własnego pomysłu, patentu na tworzenie społeczności wokół sklepu w znacznym stopniu pozwoli nam efektownie i efektywnie przystąpić do działań komunikacyjnych w serwisie Facebook. Nawet gdy promujemy ten sam towar, co konkurencja, nasi Lubisie powinni nas inaczej odbierać.

Dobre przykłady

Wartością niewymierną przypadku tej strony jest sam Viren i sposób jego komunikacji. Jest zainteresowany opiniami swoich klientów nie tylko na temat oferowanych produktów. Jego styl rozmowy jest dogłębnie szczery, zachęcający do wymiany zdań. Trudno tu mówić o kreacji wizerunkowej, bo odnosi się wrażenie, że Viren jest po prostu „sympatycznym człowiekiem”, otwartym na kontakt z drugą osobą. Taka relacja z użytkownikami przedkłada się na kształtowanie oczekiwanej postawy względem produktu dzięki pozytywnym emocjom, jakie rodzi sama postać Virena.

LikePage sklepu nie tylko oferuje konkretne promocje, rabaty, zachęcające do odwiedzenia strony głównej sklepu. Upubliczniane treści aktywizują odbiorcę dzięki:

  • praktycznym poradom (np. jak dbać o naszego pupila),
  • ciekawostkom ze „świata zwierząt”,
  • dzieleniu się doświadczeniami związanymi z własnymi zwierzętami.

Stworzenie płaszczyzny dającej odbiorcy możliwość swobodnej prezentacji swojego „ulubieńca”, otwartej dyskusji na ich temat, pośrednio buduje lojalność klientów i wpływa na wiarygodność działalności sklepu.

Przytoczone przykłady prezentują dobrze opracowane sposoby komunikacji z odbiorcami (przygotowane świadomie lub metodą prób i błędów). Powtarzanie tych działań procentuje znajomością swoich klientów, a dokładniej ich preferencji i oczekiwań względem prowadzonej przez nas działalności. To właśnie Ci kupujący tak naprawdę lubią to, co robimy/sprzedajemy i stanowią dla naszego e-sklepu prawdziwy skarb.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!