Czy pracownicy Twojego sklepu kochają swoją pracę?

Edukacja i rozwój osobisty w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Czy zadawałeś sobie kiedyś na poważnie pytanie, dlaczego Twoi pracownicy u Ciebie pracują? Większość pracodawców pewnie odpowie: „To oczywiste! Przecież im płacę i pracują, aby zarabiać pieniądze”. Jeśli jednak pieniądze są jedynym powodem pracy u Ciebie, to bardzo możliwe, że szybko stracisz najlepszych pracowników…

Jeśli pracownik pracuje w Twojej firmie wyłącznie dla pieniędzy, to innymi słowy ceni sobie jedynie Twoje pieniądze, a nie Twoją firmę. W takim przypadku wystarczy, że dostanie od dowolnego konkurenta odrobinę wyższe wynagrodzenie, a od razu odejdzie. Nie ma dla niego bowiem żadnej różnicy, czy dostaje pieniądze Twoje czy Twojego konkurenta.

Wielokrotnie prowadzono badania zarówno na pracodawcach, jak i pracownikach, aby zrozumieć, jakie motywacje sprawiają, że pracownik ceni swoją pracę, że chce w danym miejscu pracować. Wielokrotnie pytano, co jest naprawdę dla pracowników ważne.

I tu ciekawostka: gdy zadawano to pytanie pracodawcom, to najczęściej pracodawcy odpowiadają, że najważniejsze dla pracowników są pieniądze. Według przedsiębiorców to główny (prawie, że jedyny) motywator pracowników. Czy tak jest naprawdę?

Z badań, w których zadano to samo pytanie pracownikom, okazało się, że dla pracowników pieniądze wcale nie są tak ważne, jak się pracodawcom wydaje…

Weźmy choćby badanie Postawy Pracownicze 2010, przeprowadzone przez Nowoczesną Firmę i Fundację Obserwatorium Zarządzania we współpracy z Great Place to Work® Institute Polska.

Wyniki badania są jasne: wynagrodzenie i świadczenia pracownicze nie zmieściły się nawet w pierwszej piątce najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę pracownicy.

Co było dla pracowników ważniejsze? Oto pierwsza trójka wyników:

  • dostrzeganie w pracowniku człowieka,
  • zmniejszanie stresu odczuwanego w pracy,
  • dotrzymywanie przez kierownictwo obietnic.

Wynagrodzenia były dopiero na 8 miejscu, a świadczenia pracownicze na 10-tym.

Przyglądając się tym wynikom, powiedzmy sobie szczerze: ilu pracodawców zwraca uwagę na te czynniki, które pracownicy wymieniają jako najważniejsze?

Zarówno moje własne doświadczenia w zarządzaniu ludźmi, jak i setki case study, które dotychczas analizowałem, wyraźnie pokazują, że jest możliwe zbudowanie rewelacyjnego zespołu, który będzie uwielbiał swoją pracę. Nawet wtedy, gdy wcale nie będziesz płacił więcej niż konkurencja!

Aby ludzie kochali swoją pracę i w pełni się w nią angażowali, trzeba jednak zarządzać zupełnie inaczej niż robi to większość firm. Trzeba zadbać o 4 kluczowe czynniki, które są niezbędne, by Twoi pracownicy nie tylko z radością przychodzili do pracy, ale też wkładali w pracę całe swoje serce. A nawet sami zgłaszali pomysły, co jeszcze firma może zrobić, by lepiej działać i więcej zarabiać.

Te cztery czynniki są mocno niedoceniane przez pracodawców, a przypuszczam nawet, że większość pracodawców o dwóch z nich nigdy nie słyszała. To właśnie te rzeczy sprawiają, że firma staje się wymarzonym miejscem pracy dla najciekawszych i najlepiej zmotywowanych kandydatów.

Czym są te 4 kluczowe czynniki? O tym i wielu innych rzeczach, które mogą być przełomem w zarządzaniu Twoim sklepem, opowiem w drugim dniu Warsztatów E-commerce Pro #2, które poprowadzę wspólnie z Krzysztofem Bartnikiem i Marcinem Dobkowskim w dniach 18-19 października 2012.

Zostało już niewiele czasu, więc zapisz się na te warsztaty już teraz!

”"

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę