eKomercyjnie.pl

Czy sprzedając na Allegro potrzebuję regulaminu aukcji?

Mieć czy nie mieć regulaminu na Allegro? Oto jest pytanie!
Allegrowicz

Internet shoppingOd jakiegoś czasu z tym lub podobnym pytaniem zwracały się do nas dziesiątki Czytelników. W Polsce rządzonej polskim prawem niczego nie można być w 100% pewnym. Dlatego mogę Was zapewnić w 99.99% (aż i tylko), że nie potrzebujecie żadnego „regulaminu na Allegro”. Macie jednak wynikający wprost z przepisów prawa obowiązek, aby przy każdej transakcji dokonywanej za pośrednictwem internetu udostępnić klientowi wszelkie niezbędne informacje.

W pierwszej kolejności, chciałbym zwrócić uwagę, że prawo nie zna pojęcia „regulaminu”. Regulaminem potocznie nazywamy wzorzec umowy z nami przez klienta. Prawo dosyć wyraźnie określa minimalną treść i standard rozwiązań jakie powinna umowa taka zawierać. Naszym obowiązkiem nie jest więc posiadanie regulaminu, a poinformowanie klienta o wszystkich istotnych elementach umowy, które nie zostały przedstawione na stronie aukcji przez sani Allegro.

W związku z powyższym mamy obowiązek zamieścić na stronach aukcji i ewentualnie stronie o mnie, wszystkie brakujące, a wymagane informacje. Dodatkowo nie możemy stawiać warunków, czy kształtować umowę w sposób niezgodny z prawem (oczywiste), ale również z regulaminem Allegro, który musimy zaakceptować przy zakładaniu konta. Nakłada on na nas określone obowiązki wobec klienta, tym samym reguluje część wymaganych postanowień umownych. Ponadto naruszenie go skutkuje formalną i rzeczywistą niemożliwością prowadzenia sprzedaży na tej platformie.

Głośny w ostatnich dniach i wpisany jako klauzula niedozwolona zapis:

„3. Licytując na naszych aukcjach akceptujesz warunki jakie na nich są podane. Jeśli jakieś Ci nie odpowiadają nie licytuj.”

był właśnie takim naruszeniem, gdyż zgoda (tak jak akceptacja regulaminu, czyli warunków umowy) nie może być dorozumiana i wynikać z innej czynności niż akceptacja, a warunki prezentowane sprzeczne z prawem.

Upraszczając, nie widzę podstaw prawnych do posiadania „regulaminu” na Allegro. Widzę natomiast wynikający wprost z przepisów prawa obowiązek, aby przy każdej transakcji dokonywanej za pośrednictwem internetu udostępnić klientowi wszelkie niezbędne informacje i takiego kształtowanie umowy z nim, który nie narusza jego praw.

Źródła tego obowiązku są liczne, do najważniejszych zaliczyć należy:

  • kodeks cywilny (Dz.U. 1964 r. Nr 16 poz.93 ze zm.)
  • ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. 2007 r. Nr 50 poz. 331 ze zm.)
  • ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 r. Nr 22 poz. 271 ze zm.)
  • ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 r. Nr 141 poz. 1176 ze zm.)
  • ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 r. Nr 144 poz. 1204 ze zm.)
  • ustawę o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 r. Nr 126 poz. 1068 ze zm.)
  • ustawę o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.).

Minimalny zakres wymaganych informacji to:

  • nazwa/ nazwa, imię i nazwisko przedsiębiorcy;
  • adres siedziby przedsiębiorcy;
  • numer NIP;
  • organ rejestracyjny, w którym przedsiębiorca zarejestrował działalność gospodarczą
  • i numer, pod którym został zarejestrowany;
  • telefon, e-mail itp.;
  • prawo odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni;
  • zasady postępowania reklamacyjnego;
  • opcje dostawy;
  • koszty dostawy;
  • terminy dostawy;
  • nazwa i oznaczenie umożliwiające identyfikację produktu np. EAN;
  • cena produktu;
  • jednostka miary;
  • specyfikacja produktu i jego istotne właściwości ;
  • specyfikacja wymagań do korzystania produktu;
  • informacja o certyfikatach, zezwoleniach, dopuszczeniach.

W komunikacji więc na Allegro powinniśmy dla naszego i klienta bezpieczeństwa zawrzeć wszystkie zapisy, które posiadamy w regulaminach i stronach informacyjnych. Specyfika medium wymaga jednak użycia odpowiednich i współgrających z komunikatami Allegro zapisów, zwłaszcza np. w zakresie zwrotów (odstępstwa), czy reklamacji.

Duża liczba informacji powyżej wynika z tego, że gdy sprzedajemy na Allegro – w przeciwieństwie do prowadzenia sklepu internetowego – komunikacja z klientem w zasadzie odbywa się na dwóch stronach: „aukcja” i „o mnie”. Ponieważ klient nie musi zajrzeć na te witryny, a handlujący nie ma możliwości pobierania zgody na ścieżce zakupowej (akceptuje regulamin, ochrona danych, itd.). Dlatego najbezpieczniej umieścić wszystkie wytyczne na stronie samej aukcji.

Przygotujcie raz, a dobrze szablon aukcji i stronę o mnie, jak również treść e-maili i komunikatów dla klientów, a będziecie mogli spać spokojnie nie śniąc o „regulaminie na Allegro”.

UWAGA! Dla wszystkich Czytelników, którzy handlują na Allegro i potrzebują opracowania w tym zakresie przygotowaliśmy nasz najnowszy produkt: Wzór regulaminu Allegro / obowiązku informacyjnego Allegro wraz z 12-miesięczną aktualizacją!

Od dzisiaj za jedyne 59 zł brutto rocznie (47,97 zł netto) otrzymujesz sprawdzony i bezpieczny wzór regulaminu Allegro / obowiązku informacyjnego Allegro, dzięki czemu realizujesz wszystkie wymogi prawne przy sprzedaży na Allegro oraz nie narażasz się na jakiekolwiek naruszenie regulaminu tej platformy sprzedażowej.

Sprawdź: Wzór regulaminu Allegro / obowiązku informacyjnego Allegro wraz z 12-miesięczną aktualizacją »

regulamin-allegro

 

Autor wpisu

2 komentarzy do tekstu

  1. Halina Gał

    Czy coś się zmieniło w tym zakresie? Rozumiem, że osobny regulamin allegro nie jest prawnie wymagany

    Odpowiedz ↓

    1. Krzysztof Bartnik

      Z tego, co wiemy niestety nic się nie zmieniło w zakresie prawnych obowiązków sprzedawcy Allegro. Ciągle należy doprecyzowywać te kwestie, których nie reguluje regulamin Allegro oraz uważać na zasady publikowane na stronach ofert.

      Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)