Czy system ERP jest potrzebny w sklepie internetowym?

UX w sklepie internetowym
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

??????????????????Wiele dużych sklepów internetowych działających na polskim rynku to biznesy, których właściciele rozpoczynali sprzedaż przez internet w trakcie studiów, uruchamiali sklep “po pracy” jako dodatkowe źródło dochodu – od zera, bez środków na inwestycje. Rzadziej są tą biznesy startujące “na poważnie“ z kapitałem kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy złotych, know-how, zasobami ludzkimi, sprzętowymi i software’owymi.

W związku z tym wiele sklepów internetowych – nawet stosunkowo dużych – prowadzone jest w sposób lekko spartański. System e-commerce, na którym się opierają, to często prosta platforma autorska lub zmodyfikowany open source (np. niezniszczalny osCommerce), wspierane przez oprogramowanie do prowadzenia firmy, jak np. Subiekt.

W takich sklepach często wiele operacji musi być prowadzone w sposób ręczny, niektóre prace są powielane, niektóre wykonywane znacznie wolniej, niż w firmach zautomatyzowanych.

Właściciele sklepów mają świadomość konieczności zmian i inwestycji w system ERP, w rozwój platformy e-commerce. Poszukują rozwiązań i know-how, które umożliwiłyby im zwiększenie wydajności, poprawę jakości i konkurencyjności.

Wśród firm oferujących różnego rodzaju rozwiązania wspierające logistykę i umożliwiające prowadzenie sklepu internetowego spotkać można wiele podejść i rozwiązań traktowanych jako wzorcowe dla sklepu internetowego – w szczególności:

  • stworzenie dedykowanej platformy e-commerce, odpowiedzialnej za sprzedaż, marketing, logistykę, raportowanie,
  • integrację i podział funkcji pomiędzy platformę e-commerce i system ERP.

System e-commerce vs ERP

Nim rozpoczniemy rozważania o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocnymi, upewnijmy się, iż wszyscy wiedzą czym jest system ERP.

System ERP to oprogramowanie do zarządzania zasobami i różnymi procesami operacyjnymi zachodzącymi w firmie. Systemy ERP mają najczęściej budowę modułową, najpopularniejsze moduły to:

  • magazynowanie,
  • zarządzanie zapasami,
  • śledzenie realizowanych dostaw,
  • planowanie produkcji,
  • zaopatrzenie,
  • sprzedaż,
  • zarządzanie relacjami z klientami,
  • księgowość,
  • finanse,
  • zarządzanie zasobami ludzkimi (płace, kadry).

Jak widać, przynajmniej część z tych modułów nie ma zastosowania w sklepach internetowych. Inne – jak np. planowanie dostaw, zarządzanie magazynem, to podstawowe procesy występujące w sklepach internetowych.

System e-commerce

Tradycyjnie system e-commerce odpowiedzialny był za następujące procesy:

  • sprzedaż (prezentowanie oferty, przyjęcie zamówienia klienta),
  • proste zarządzanie magazynem (płaskie stany magazynowe),
  • księgowanie płatności,
  • marketing (tworzenie bazy subskrybentów, wysyłanie newsletterów, program lojalnościowy).

Wraz z rozwojem handlu internetowego pojawiło się zapotrzebowanie na coraz bardziej złożone systemy e-commerce, które realizować miały część funkcji systemów ERP (te były drogie i słabo spełniały oczekiwania sprzedawców internetowych):

  • zarządzanie cenami (grupy cenowe, rabaty od wartości koszyka),
  • zarządzanie magazynem i dostawami (obsługa dokumentów pz, wz, tworzenie list zamówień u dostawców),
  • zarządzanie pracą magazynu (drukowanie list zamówień do realizacji, prosta weryfikacja towaru w zamówieniu),
  • obsługę logistyki (drukowanie listów przewozowych, zamawianie kurierów),
  • raportowanie.

Coraz więcej funkcji realizowanych przez systemy e-commerce sprawiło, iż wiele osób zaczęło twierdzić, iż do pracy sklepu internetowego ERP potrzebny nie jest lub łatwo można go zastąpić.

Gdzie systemy e-commerce’owe potrzebują pomocy starszego brata?

Część funkcji niezbędnych do efektywnej pracy średnich i dużych sklepów nie może być jednak w łatwy sposób zrealizowana przez systemy e-commerce pracujące w środowisku WEB. Wynika to głównie z kwestii technologicznych – czy to nam się podoba, czy nie, to w środowisku WEB dużo trudniej uzyskać takie czasy reakcji, jak w aplikacjach zainstalowanych na komputerach stacjonarnych, trudniej oprogramować wymianę danych z urządzeniami peryferyjnymi – wagami cyfrowymi, czytnikami kodów, itp.

Zwolennicy rozwiązań WEB-owych mogą powiedzieć, iż po to jest API, aby przygotować aplikacje pracujące w siedzibie klienta i komunikujące się z centralnym systemem. Oczywiście jest to racja, tylko na myśl przychodzi pytanie – czy warto wyważać otwarte drzwi?

Jeśli przyjmiemy, iż w Polsce jest około 3000 do 5000 średnich i dużych sklepów, zainteresowanych stworzeniem systemu e-commerce z modułem ERP to zachodzi pytanie, czy jest to wystarczająca baza klientów, aby rozpoczynać budowę systemu ERP pracującego w środowisku WEB? Jednocześnie mamy na rynku przynajmniej kilka działających i sprawdzonych systemów ERP – np. CDN, XL, Enova, WF-Mag, Soft Lab, X3 itp.

Integracja systemu e-commerce z ERP

W przypadku, gdy sklep dochodzi do poziomu rozwoju, w którym niezbędny staje się system ERP, konieczny jest wybór rozwiązania oraz firmy, która go wdroży i dostosuje do potrzeb właściciela.

Wybierając system, warto pamiętać, iż podobnie jak najlepszy samochód bez dobrego kierowcy nie wygra rajdu, tak najlepszy system ERP wdrożony nieprofesjonalnie może sprawić wiele kłopotów. Z tego względu, wybierając dostawcę systemu oraz firmę wdrażającą, warto zorientować się czy firma ta ma doświadczenie w e-commerce, konfigurowała już procesy logistyczne podobne do występujących w naszej firmie, realizowała moduły integracji z systemami klasy e-commerce.

Jakie procesy mogą być obsługiwane przez poszczególne systemy? Jak zwykle nie ma jednego rozwiązania – tabela poniżej przedstawia możliwe konfiguracje i silne strony poszczególnych systemów:

erp1
erp2

Oczywiście powyższa tabela mocno uogólnia funkcjonalność poszczególnych klas systemów. Wiele prostych systemów ERP może nie mieć wyżej wymienionych funkcji, natomiast niektóre systemy e-commerce będą realizowały znaczną ich część.

Jak widać, znaczną część funkcji związanych ze sprzedażą i pracą magazynu może obsłużyć nowoczesny system e-commerce. W sytuacji, gdy pojawia się jednak potrzeba dużej automatyzacji pracy magazynu (magazyny wysokiego składowania, skomplikowane modele logistyczne), zaawansowanego raportowania finansowego, prowadzenia pełnej księgowości, systemy ERP mają znaczącą przewagę nad systemami klasy e-commerce.

W przypadku wyboru systemu do własnej firmy należy szczegółowo przeanalizować potrzeby i funkcjonalność poszczególnych rozwiązań, jak również zastanowić się nad strategią rozwoju biznesu, potrzebami oraz kosztami związanymi z wdrożeniem oraz utrzymaniem systemu.

Łukasz Plutecki – w agencji interaktywnej NetArch od 2 lat pracuje nad projektem AtomStore – platformą e-commerce klasy premium. Prowadzi bloga o marketingu internetowym – www.plutecki.net. W branży jest znany m.in. z wystąpień podczas ShopCampów.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę