eKomercyjnie.pl

Darmowe wzorce usability dla właścicieli sklepów internetowych

Strona produktu, Dodaj do koszyka, Koszyk zakupowy – jeżeli prowadzisz sklep internetowy to wiesz, że te trzy elementy mają największy wpływ na rozpoczęcie procesu zakupowego. Na jakie aspekty zwracać uwagę podczas ich projektowania i wdrażania w posiadanym e-sklepie?

Z pomocą w tym zakresie przychodzi uruchomiony w ostatnich dniach serwis WzorceUsability.pl, w którym możemy znaleźć porady na temat użyteczności wspomnianych elementów. Na uwagę zasługuje zwłaszcza sekcja „Jak używać?”, gdzie zawarto szczegółowe opisy tego co przy danym elemencie witryny e-handlowej powinno być uwzględnione.

Np. w przypadku koszyka zakupowego możemy dowiedzieć się, że:

„Obszar na pozostałych stronach wyświetlający informacje o zawartości koszyka powinien powinien być wizualnie odseparowany od innych elementów serwisu i zwracać na siebie uwagę użytkowników. Oznacz go łatwym do zrozumienia nagłówkiem, np. “koszyk” lub “twój koszyk”. Podaj liczbę dodanych produktów i ich cenę. W zależności od szczegółów projektu podać możesz również informacje o poszczególnych produktach. Warto również pomyśleć o dodaniu łącza lub przycisku wskazującego na możliwość przejścia do strony koszyka.”

Z kolei przy tworzeniu opcji Dodaj do koszyka powinniśmy pamiętać o tym, że:

„Przyciskowi należy nadać zrozumiałą etykietę. Najpopularniejsze to “dodaj do koszyka” lub “do koszyka”. Będzie to najlepszy wybór ze względu na rozpowszechnioną konwencję. Niemniej rzadziej stosowane etykiety takie, jak “kup teraz” lub “zamów” również powinny być zrozumiałe dla użytkowników. Aby odnaleźć najefektywniejszą etykietę, można przeprowadzić testy A/B.”

Wszystkie porady są jak najbardziej praktyczne, dlatego polecam ich dokładną lekturę. Oprócz samych opisów, na łamach opisywanego serwisu nie zabrakło również przykładów wdrożeń poszczególnych elementów (zrzuty ekranowe). Warto zapoznać się ze wszystkimi materiałami (stopniowo powinny pojawiać się nowe) i sprawdzić, czy w naszych sklepach internetowych nie trzeba czegoś poprawić.





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Najpopularniejsze materiały na eKomercyjnie – czerwiec 2010

Tradycyjnie już (trzeci raz z rzędu:)), przedstawiam listę dziesięciu najpopularniejszych wpisów, które na łamach eKomercyjnie.pl zanotowały największą liczbę odsłon w czerwcu tego roku. Zestawienie obejmuje wszystkie materiały z serwisu, a powstaje na podstawie statystyk Google Analytics.

Co ciekawe, w Top 10 ciągle utrzymuje się mój wpis z okazji Prima Aprilis i pewnie w kolejnych miesiącach będzie podobnie. W czerwcu Wasza uwaga była skierowana na materiały praktyczne i wywiady – postaramy się publikować więcej tekstów tego typu.

Przy okazji poniższego zestawienia DZIĘKUJEMY wszystkim czytającym eKomercyjnie.pl. Dzięki Wam w czerwcu odnotowaliśmy rekord oglądalności (12 006 odwiedzin, 27 026 odsłon i 5 217 użytkowników!).

Oto lista najpopularniejszych wpisów na eKomercyjnie w czerwcu 2010 roku:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Facebookowa metamorfoza, czyli jak Lubiś staje się Klientem

Prowadzenie kampanii promocyjno-marketingowej w serwisie Facebook pozwala uzyskiwać dokładną informację zwrotną w postaci doświadczeń internautów z marką czy produktem. Dzięki temu możemy w lepszym stopniu modyfikować obecne oraz tworzyć zupełnie nowe oferty dostosowane do potrzeb internautów. Tym samym nieustannie budujemy otoczenie potencjalnych nabywców. Proces „metamorfozy” internauty w świadomego klienta wymaga jednak sporego zaangażowania i pracy.

Aktywny odbiorca

Przy wykorzystaniu całej gamy dostępnych aplikacji serwisowych, umożliwiających ciągłą interakcję z użytkownikami, możemy w jednym profilu stworzyć (w zależności od naszych założeń):

  • centrum wiedzy eksperckiej,
  • bazę informacji o charakterze poradnikowym,
  • miejsce gdzie użytkownicy poprzez element zabawy, aktywnie obcują z daną marką.

Połączenie promocji z rozrywką wprowadził m.in. Viren Bhandari w sklepie Skarpetkowo.pl. Sukces tych działań opiera się na luźnej formie komunikowania się z odbiorcami, a przede wszystkich słuchaniu ich. Przeprowadzanie ciekawych konkursów, quizów (http://apps.facebook.com/testnaojca/) czy akcji „Zostań Burmistrzem” pośrednio oddziałuje na pozytywny stosunek do naszego produktu.

Innym przykładem są konkursy fotograficzne sklepu KrainaHerbaty.pl (http://www.facebook.com/KrainaHerbatypl). Internauta, wykonując ciekawe zdjęcie z herbatą w roli głównej, ma możliwość prezentacji swojej twórczości, tym samym dzielenia się swoją pasją z innymi. Uzyskany efekt w postaci ilości uczestników pokazuje, że aby pozytywnie oddziaływać na naszych potencjalnych klientów, trzeba dać im możliwość ekspresji własnych potrzeb.

Zaangażowany odbiorca

Stałe komunikowanie o oferowanych promocjach i rabatach nie zapewnia długofalowego powodzenia naszych działań. Wiele e-sklepów, rozpoczynając swoje działania serwisie Facebook, właśnie w tym upatrywało potencjał tej platformy. Dzisiaj idą krok naprzód poprzez wykorzystanie tego kanału komunikacyjnego w szerszym kontekście.

Jeśli chcemy poznać swojego odbiorcę, dowiedzieć się kim jest, czego potrzebuje, co myśli o naszych produktach lub usługach, dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie metod crowdsourcingu, czyli nowej idei, w której internauta ma bezpośredni wpływ na naszą ofertę produktową. To skuteczna technika angażująca społeczności w stałą kreację naszej działalności. Jeśli chcesz dokonać zmian w swoim sklepie internetowym albo przeprowadzić interaktywny konkurs, po prostu zapytaj swoich Lubisiów, co oni by zrobili i jakie są ich oczekiwania. Takie odwrócenie ról, gdzie użytkownik ma „władzę decyzyjną” i może uzewnętrznić swoje potrzeby, stanowi źródło cennych dla nas wskazówek. Pozytywny efekt takich działań można obserwować w profilu marki Bake Rolls (http://www.facebook.com/BakeRolls).

Nowy Klient

Angażowanie internautów dzięki dostarczaniu okazji do zabawy, wyrażania własnych emocji, wpływanie na nastrój poprzez humorystyczny ton komunikacji w efekcie przekłada się na ich decyzje zakupowe. Jeśli ukształtowana relacja z odbiorcą, poprzez pozytywne oddziaływanie za pomocą:

  • przejrzystej komunikacji o określonym stylu przekazu,
  • ciekawych inicjatyw w postaci akcji konkursowych,
  • tworzeniu quizów, testów czy gier wewnątrz-serwisowych,

wygenerowała sporą ilość odbiorców, czas na „facebookowe zakupy”. Wykorzystanie serwisu Facebook w aspekcie działań e-commerce cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a dokładniej możliwości założenia wewnątrz serwisu sklepu internetowego, o którym więcej w tym artykule. Ta aplikacja już działa na takich profilach e-sklepów jak:

i niebawem każdy chętny będzie mógł ją wprowadzić do własnej strony serwisowej. Wprowadzone rozwiązanie powoduje, że internauta nie opuszczając serwisu może dokonywać zakupów czy przeglądać nasze oferty. Te nowe możliwości efektywnie wpłyną na funkcjonowanie e-sklepów w serwisie Facebook,  a Lubiś naszego profilu z użytkownika serwisu stanie się naszym klientem.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)