Dlaczego cdp.pl wchodzi na rynek tradycyjnego e-handlu, kiedy mógł zostać przy sprzedaży cyfrowej?

Autor tekstu Krzysztof Bartnik
Opublikowano 23 stycznia 2015
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 6 min

cdp-logoWczoraj miała miejsca konferencja prezentująca nową wersję sklepu internetowego cdp.pl, a dzisiaj ten serwis jest dostępny do sprawdzenia dla wszystkich chętnych. Razem ze zmianą witryny, firma zmieniła również swój model biznesowy – od dzisiaj oprócz sprzedaży produktów cyfrowych, którymi zajmowała się do tej pory, oferuje towary tradycyjne dostarczane prosto do domu. Dlaczego zdecydowano się na ten krok? Jak prezentuje się serwis po zmianach i co ewentualnie można w nim poprawić?

Oficjalna informacja prasowa dotycząca zmian cdp.pl

Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie na temat zmian:

Platforma CDP.pl w nowej wersji to już nie tylko dystrybucja cyfrowa, ale w pełni funkcjonalny sklep internetowy oferujący klientom możliwość zakupu w wysyłkowej i w cyfrowej postaci. Ponad 40 000 produktów w sześciu kategoriach w fizycznej i cyfrowej postaci, a wśród nich znajdziemy: gry, filmy, muzykę, książki, gry planszowe i karciane oraz produkty kolekcjonerskie i hobbystyczne, jak również wybraną ofertę sprzętową.

cdp-nowe

Platforma e-Commerce CDP.pl oferuje nową jakość na rynku sprzedaży multimediów przez Internet. Szeroki katalog ponad 40 000 produktów, opcja dostawy kurierem tego samego dnia, przyjazny i nowoczesny interfejs, intuicyjna i krótka ścieżka zakupu oraz dogodne płatności – nawet bitcoinami! A przede wszystkim unikatowe połączenie cyfrowej dystrybucji i wysyłkowej sprzedaży w jednym miejscu, czego ukoronowaniem jest dostępna na start serwisu oferta produktów – Figital!

„Nowe CDP.pl to bardzo ambitny projekt. Zależało nam na stworzeniu czegoś więcej niż kolejnego sklepu dystrybutora z grami, książkami czy muzyką. Mierzymy wysoko, dlatego zaprosiliśmy do współpracy najlepszych specjalistów z Ars Thanea i Divante. Dzięki ich pracy serwis wyróżnia się designem i nowoczesnym zapleczem technicznym.

Stawiamy też na wydajną logistykę. Dbamy o każdy szczegół i dlatego można u nas zamawiać towary z dostawą jeszcze tego samego dnia lub odebrać bez ponoszenia żadnych kosztów w dowolnym kiosku Ruchu na terenie całego kraju lub bezpośrednio w paczkomacie inPost. Chcieliśmy sięgnąć po wszystkie nowoczesne rozwiązania, które naszym zdaniem pozwolą nam z powodzeniem konkurować z największymi projektami e-Commerce na polskim rynku” – stwierdził Michał Gembicki, CEO CDP.pl.

Jak prezentuje się nowy serwis cdp.pl?

W porównaniu do typowych sklepów internetowych dostępnych na naszym rynku, sklep cdp.pl wyróżnia się nowoczesnym designem i sposobem prezentacji swoich treści. Na stronie głównej i kategoriach wprowadzono świetny do klikania układ kafelkowy, gdzie promowane są najciekawsze oferty.

cdp-sg

Oprócz tego, na stronie głównej znajduje się rozbudowana sekcja bestsellerów (zobacz, co kupują inni), a także widać postawienie na produkcję contentu (blog), którego zwykle brakuje u sprzedawców internetowych.

cdp-bestsellery

Atrakcyjnie wizualnie prezentują się też podstrony kategorii oraz sama strona produktu (bardzo dobre opisy, screenshoty czy filmiki prezentujące produkty!).

cdp-produkt1

Ścieżka zakupowa cdp.pl jest uproszczona do minimum, składa się tylko z kilku kroków. Fajnie prezentuje się na niej mapka z zaznaczonymi punktami odbioru przesyłek tradycyjnych.

cdp-mapka

Co można poprawić na stronach nowego cdp.pl?

Oczywiście nie ma projektów idealnych i w każdym można spróbować coś poprawić, opierając się oczywiście na uwagach użytkowników i zebranych danych. Z mojej strony sugeruję rozważenie zmian w następującym zakresie. Oczywiście nie twierdzę, że są to zmiany konieczne, gdyż ogólne wrażenie jest bardzo pozytywne, ale na pewno poprawią komfort korzystania ze sklepu przynajmniej jednej osoby :)

1) Pole zapisu do newslettera

Przy pierwszym wejściu na stronę pojawia się okienko do wpisania adresu e-mail i dopisania się na listę adresową. Okienko jest trochę nieczytelne przy większych rozdzielczość i mniej wprawionym użytkownikom chwilę może zając zlokalizowanie pola, w którym należy wpisać swój adres e-mail.

cdp-newsletter

2) Nieklikalne kafelki na stronie głównej i na stronach kategorii

O ile w wersji mobilnej działa to bez zarzutu, tak w przypadku przeglądania strony na komputerze (najnowsza przeglądarka Chrome) główne kafelki widoczne na stronie głównej są nieklikalne :(( Obrazek z tła ładnie się powiększa, ale nie można w niego kliknąć, działa tylko najechanie i kliknięcie w konkretny przycisk. Problem nie dotyczy wszystkich kafelków widocznych na stronie, tylko niektórych.

cdp-kafelki

3) Brak sekcji “dlaczego warto kupić w cdp.pl? / co nas wyróżnia?”

Jedną z fajniejszych rzeczy w poprzedniej wersji sklepu była odpowiedź na pytanie “dlaczego warto kupić w cdp.pl” widoczna na każdej podstronie oraz stronie głównej. W nowej wersji sklepu wśród kafelków pojawiają się dwie korzyści (darmowa dostawa, dostawa tego samego dnia), ale ogólnie na stronie brakuje takiej sekcji, która zwiększa zaufanie i buduje wiarygodność sprzedawcy. Na pewno nie zaszkodzi jej dodanie:)

Tak to wyglądało w poprzedniej wersji, szkoda, że teraz brakuje:

cdp-dawne-korzysci

 

4) Większe rozbudowanie strony produktu i/lub koszyka

O ile górna część strony produktu prezentuje się świetnie (duże zdjęcia, krótki opis, konkrety i bardzo dobrze zaprojektowana sekcja dodawania do koszyka), tak pod opisem lub po jego prawej stronie przydałyby się sekcje znane z innych sklepów w stylu:

  • inne produkty od tego producenta
  • klienci, którzy kupili ten produkt, kupowali również…

cdp-produkt2

Można też pomyśleć nad urozmaiceniem ścieżki zakupowej i zaproszeniem dla klientów do zakupu czegoś więcej, niż tylko jeden tradycyjny produkt.

Przydałyby się też progi darmowej dostawy dla innych rodzajów dostaw, niż Paczka w Ruchu (np. jeżeli zamówisz za 300 zł, to kuriera masz gratis), chyba, że celowo zrezygnowano z zabiegu tego typu.

5) Lepsze “rozdawanie” kodów rabatowych

Po wejściu do koszyka, pojawia się pole do wpisania kodu rabatowego, ale nie wiadomo, skąd taki kod rabatowy uzyskać. Przydałby się link lub informacja, która pozwoliłaby pomóc miłośnikom tej formy zniżek :)

cdp-kod

6) Ułożenie produktów na liście kategorii

W niektórych kategoriach (np. Hobby) bardzo często w górnych częściach strony prezentowane są produkty niedostępne. Przydałoby się wprowadzenie sortowania na zasadzie “dostępne na górze – niedostępne poniżej”, chyba, że sklep dąży teraz do posiadania 100% produktów w magazynie i moment startu to taki drobny okres przejściowy.

cdp-niedostepne

7) Ikona koszyka w górnej części strony

Drobny szczegół i rzecz do przedyskutowania, ale dlaczego w górnej części strony ikona koszyka nie jest umieszczona w prawym rogu, tylko jest tam przycisk zaloguj? Zmiana miejsc tych dwóch opcji IMHO w niczym by nie zaszkodziła :)

cdp-koszyk

Dlaczego cdp.pl zmienia model biznesowy?

Odłóżmy na bok szumne zapowiedzi z komunikatu prasowego o tym, że sklep chce przegonić Empik.com czy Merlina, że za kilka lat chcą mieć obroty powyżej 100 mln zł rocznie (źródło) oraz zachwyty nad nową wersją graficzną, wprowadzenia płatnościami bitcoinami czy pomysły na poprawienie sklepu.

Patrząc z perspektywy e-handlowca internetowego, na pierwszy rzut oka zmiana sprzedaży produktów cyfrowych (plików) na tradycyjne, które trzeba pakować i transportować do odbiorcy końcowego, wydaje się być krokiem w tył. Takie działanie rodzi sporo problemów, z którymi będzie musiał uporać się teraz zespół cdp.pl (złe dane, doręczyciele, zwroty, reklamacje, itd.), a z którymi “niecyfrowi” sprzedawcy mają do czynienia na co dzień. Oczywiście zakładam, że firma decydując się na taki krok, solidnie się do tego przygotowała.

To, co z pewnością wpłynie na plus cdp.pl po zmianach:

  • większa baza potencjalnych klientów – ograniczając sprzedaż do produktów cyfrowych ograniczono też zasięg takiego handlu, teraz można promować się wśród szerszej grupy docelowej
  • większe przychody / wartość pojedynczej transakcji – ze względu na koszt wytworzenia i wiele innych parametrów, produkty fizyczne zwykle są droższe niż cyfrowe, co oznacza wyższą marżę jednostkową na towarze

Patrząc na dwa powyższe punkty, decyzja o zmianie modelu biznesowego z pewnością nie była już taka trudna. Z jednej strony dochodzą do rozwiązania problemy z obsługą i wysyłkami, ale z drugiej korzyści dla firmy są bardzo wymierne w dłuższej perspektywie.

Z przyjemnością będę obserwował dalszy rozwój cdp.pl oraz ew. zmiany pojawiające się na ich witrynie. Im więcej nowoczesnych projektów tego typu pojawi się na naszym rynku, tym lepiej dla całej branży e-commerce. Dajcie znać w komentarz, jak oceniacie zmiany w tym serwisie oraz co Wam się w tym sklepie podoba lub nie!

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!