eKomercyjnie.pl

Dlaczego wygląd Twojego sklepu jest tak ważny?

Większość przedsiębiorców internetowych inwestuje w marketing i reklamę, aby przyciągnąć klientów do swoich sklepów. Oczywiście, działania te są skuteczne i generują ruch, jednak wysoka liczba osób odwiedzających nie równa się dużej sprzedaży. Badania pokazują, że konsumenci już po pierwszych 3 sekundach przebywania na stronie sklepu wiedzą, czy dokonają zakupu – to zatem jej wygląd odgrywa kluczowe znaczenie dla Twojego e-biznesu.

Online jak offline

Robiąc zakupy w centrach handlowych łatwo zaobserwować, że tamtejsze sklepy cechują się tam zadbaniem i przemyślanym designem. W każdym z nich, towary są starannie ułożone, podłoga czysta, a rozkład różnych kolekcji i kategorii produktów dokładnie zaplanowany.

Nie inaczej powinno być na Twojej stronie, która jest w końcu ekwiwalentem sklepu offline.

W tym przypadku, szczególną uwagę należy zwrócić na nawigację i layout – sprawić, aby wyróżniały się one uporządkowaniem i estetyką. Dzięki temu sprawisz, że klient chętnie powróci do Twojego sklepu, tak, jak chętnie wraca on do eleganckiego butiku w centrum zakupowym.

cratebarrel

Wygląd to podstawa

Często mówi się, że nie powinniśmy oceniać książek po okładce. Niestety, to tylko teoria – w rzeczywistości wszyscy wyrabiamy sobie zdanie na podstawie pierwszego wrażenia i to ono odgrywa kluczową rolę w naszej percepcji. W przypadku sklepu internetowego, dobry wygląd to klucz do sukcesu, bowiem to on decyduje o postrzeganiu marki i kształtuje jej wizerunek. Wchodząc na ładną i profesjonalną stronę internetową, klient czuje się poważnie traktowany przez daną firmę i ocenia ją jako wiarygodną.

Wygląd sklepu powinien być szczególnie ważny dla sklepów designerskich, które sprzedają ubrania, artykuły wyposażenia domowego czy hand-made. Jak zauważa Patryk Pawlikowski, CEO Shoplo.com:

Strona e-sklepu jest jego wizytówką, dlatego należy dbać, aby była ona ładna i profesjonalna, zwłaszcza, kiedy sprzedawane produkty wyróżniają się estetyką. Jeżeli klient szuka pięknej sukienki i trafi na niezadbaną i brzydką stronę internetową, nieważne, jak dobry jest nasz produkt – prawdopodobnie i tak zrezygnuje on z zakupu. Konsumenci mając do wyboru tysiące możliwych sklepów skorzystają z tego, którego design jest najnowocześniejszy i najbardziej estetyczny.

Warto zatem śledzić najładniejsze sklepy internetowe i to w nich szukać inspiracji dla wyglądu Twojego sklepu – zarówno te polskie (np. ByInsomnia), jak i zagraniczne (np. Crate&Barrel). Więcej ciekawych przykładów znajdziesz w ebooku „Inspiracje ecommerce 2013”.

Łatwa nawigacja = zadowolony klient

Badania pokazują, że 74% przedsiębiorców internetowych uważa, że user experience jest ważne dla poprawy sprzedaży i konwersji. Co więcej, 72% z nich przyznaje, że wpływa ono pozytywnie na satysfakcję klientów, a 44% iż zwiększa ich lojalność. Okazuje się zatem, że atrakcyjny wizualnie sklep to nie wszystko – dodatkowo, musi być on łatwy do korzystania. Dbanie o użyteczność wydaje się zatem niezbędne, jeżeli chcesz, aby Twój e-biznes osiągnął sukces. Jak to zrealizować?

Przede wszystkim poprzez stworzenie strony prostej, przejrzystej i łatwiej do nawigacji. Oferowane przez Ciebie produkty powinny być zaprezentowane w czytelny sposób i odpowiednio podzielone na kategorie. Najważniejsze jest to, aby użytkownik po wejściu na Twoją stronę mógł szybko i łatwo znaleźć produkt, którego szuka. Jeżeli tak się nie stanie, prawdopodobnie opuści on Twój sklep (i raczej już do niego nie wróci). Klienci swoje decyzje zakupowe bardzo często podejmują na podstawie tego, jak odnajdują się na Twojej stronie – spraw więc, aby ich doświadczenia były wyłącznie pozytywne.

Let’s go mobile

W pierwszym kwartale 2013 roku 40% wyszukiwań produktów odbyło się za pośrednictwem smartfonów i tabletów. Odsetek ten będzie z pewnością rosnąć, dlatego wersja mobilna sklepu to w dzisiejszych czasach konieczność.

Jak się jednak okazuje, 46% użytkowników podkreśla, że miało problem z korzystaniem ze strony z poziomu telefonu komórkowego, bowiem firmy nie stworzyły rozwiązań przystosowanych do tych urządzeń. Co więcej, większość z nich brak wersji mobilnej sklepu postrzega jako ignorancję i brak zainteresowania konsumentami. To w konsekwencji prowadzi do rezygnacji ze złożenia zamówienia. Nie pozwól, aby taka sytuacja powtórzyła się w przypadku Twojego e-biznesu.

Zadbaj, aby strona Twojego sklepu wyświetlała się równie dobrze na komputerze, jak i na smartfonie czy tablecie. W ten sposób pokażesz swoim klientom, że Ci na nich zależy. Dodatkowo, zwiększysz ruch w Twoim sklepie – wg statystyk, sklepy na Shoplo po wprowadzeniu wersji mobilnej generowały dwunastokrotnie więcej odsłon niż wcześniej.

byinsomnia-sg

Czarny, zielony czy niebieski?

Co ciekawe, sprzedaż w Twoim e-sklepie zależy w dużej mierze także od kolorystki strony. Planując jej design zwróć więc uwagę na to, jakie kolory dobierasz:

  • brązowy daje klientowi poczucie pewności
  • żółty dobrze przyciąga uwagę, jednak w nadmiarze może odrzucić konsumenta, dlatego powinien być dawkowany rozsądnie
  • czerwony kojarzy się ludziom z miłością i emocjami, dzięki czemu pomaga na stałe zainteresować klientów; także w jego przypadku należy zachować rozsądek, bowiem zbyt intensywny może okazać się przytłaczający
  • zielony przypomina naturę, harmonię i relaks
  • niebieski przynosi skojarzenie zaufania i spokoju, jest jednak jednym z najczęściej wykorzystywanych kolorów
  • biały to jasność i przejrzystość, która sprawdzi się w każdym e-sklepie
  • szary kojarzy się z powagą
  • czarny to dominacja, przewaga i siła – trzeba jednak uważać, aby zawierał wstawki bardziej spokojnych kolorów

Jak więc widzisz, od wyglądu Twojego sklepu zależy Twoja sprzedaż. Nieestetyczna strona, słaba nawigacja, brak wersji mobilnej i źle dobrana kolorystka mogą zniechęcić wielu klientów. W przypadku e-commerce warto postawić na prostotę – to właśnie nieskomplikowane sklepy posiadające wyłącznie niezbędne funkcjonalności zazwyczaj odnoszą największe sukcesy.

Autorem powyższego tekstu jest Agnieszka Lekszycka – Marketing Specialist Shoplo.com – platformy, która pozwala na tworzenie pięknych sklepów internetowych.









Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. „konsumenci już po pierwszych 3 sekundach przebywania na stronie sklepu wiedzą, czy dokonają zakupu” co wcale nie daje odpowiedzi co wpłynęło na tę decyzję. Może cena?

    Dwa, „Badania pokazują, że 74% przedsiębiorców internetowych uważa, że” jest subiektywną oceną przedsiębiorców, co nie musi mieć żadnego związku ze stanem faktycznym.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Jak (i ilu) fanów polski e-commerce angażuje na Facebooku? Raport Fanpage Trends Polska Sierpień 2013

Firma SmartNet Research & Solutions, która stworzyła i rozwija usługę Sotrender (dawniej Fanpage Trender), przysłała najnowszy raport zawierający ranking najpopularniejszych fan-page na Facebooku oraz opisujący działania ich administratorów w sierpniu 2013 roku. Zobaczcie, jak w poprzednim miesiącu radziły sobie oficjalne profile witryn e-commerce oraz serwisów zakupów grupowych.

Oficjalny komentarz dla kategorii E-commerce:

Zestawienie największych, polskich profili praktycznie nie uległo zmianie, jednak warto zwrócić uwagę na rankingi zaangażowania i przeanalizować treści udostępniane na „najbardziej angażujących” fan page’ach. Co najbardziej „kręci” użytkowników Facebooka?

Jak się okazuje nadal góruje trend memów czy śmiesznych/słodkich zdjęć – szczególnie w branży odzieżowej. Wystarczy spojrzeć na najbardziej angażujące posty w sierpniu. Warto zastanowić się nad tym, czy tego typu wpisy spełniają cele e-commerce?

Bardzo dobrą równowagę między angażowaniem, a sprzedażą wprowadza do komunikacji marka Mosquito, która oprócz udostępniania inspiracji modowych opiera się także na informacjach produktowych. Powoli pnie się w górę będąc aktualnie w TOP3 wg. Relative Interactivity.

Na uwagę zasługują także strony: www.UrbanCity.pl, unhuman.pl, ALOHA FROM DEER oraz Mr Gugu & Miss Go. Duży plus za to, że opierają się na komunikacji produktowej, która jest idealnie dobrana do grupy docelowej.

Duży awans zaliczył fan page www.odziejsie.pl – aż 57 oczek w górę! Prosta komunikacja, częste kierowanie do sklepu online, język komunikacji oraz content dobrany do grupy docelowej jak widać sprawdza się idealnie.

Wrzesień w wielu przypadkach oznacza zmianę godzin komunikacji (przy młodszej grupie docelowej) oraz – biorąc pod uwagę zmianę regulaminu Facebooka – więcej konkursów! Zobaczymy czy wpłynie to na kolejne rankingi.

Sylwia Dyrek – Specjalista ds. marketingu i social media, Obsessive
Powiązanie ze stroną: Obsessive – lingerie & more

Kategoria e-commerce zawsze budzi moje największe zainteresowanie, nie tylko ze względu na moje zawodowe powiązanie z tą branżą. Właściciele fanpage właśnie w tej grupie chyba jako jedyni prowadzą je z głównym zamiarem wsparcia sprzedaży oraz zatrzymania przy sobie potencjalnych klientów. O ile duże marki mogą pozwolić sobie na utrwalanie wizerunku, o tyle mniejsze sklepy często upatrują w Facebooku szansy na dodatkowy przychód.
W czołówce branży ciężko odnotować spektakularne zmiany. Żaden fanpage nie zdobył wartej odnotowania liczby nowych fanów, co może nie dziwić w związku z okresem wakacyjnym oraz urlopowym. Bezapelacyjnym liderem pozostaje Allegro, chociaż przyznać trzeba, że tak duża liczba fanów jest także rezultatem problemów technicznych, które nękały Allegro w ciągu ostatnich miesięcy. Także nowa szata graficzna sprawiła, że użytkownicy poszukiwali miejsca w którym mogliby wyrazić swoje opinie.

Swoją pozycję na rynku stale umacniają znane i rozpoznawalne marki takie jak Deezee oraz UrbanCity. Ciężko nie zauważyć faktu, że najbardziej angażujące posty na Facebooku w branży e-commerce dotyczą sklepów typowo odzieżowych. Popularność blogerek modowych jak również wzrost liczby osób dokonujących zakupów w tej kategorii przez Internet są wyraźnie zauważalne, czemu ciężko się dziwić. Posty w tej grupie to najczęściej stylizowane fotografie, które generują nieprawdopodobne zaangażowanie.

Facebook zmienił regulamin w punkcie dotyczącym organizacji konkursów, co natychmiastowo wykorzystał sklep OdziejSie.pl, dzięki czemu od razu znalazł się na liście najbardziej angażujących postów. O ile większość marek ze średniej półki rzadko kiedy przejmowała się regulaminem, o tyle obecnie spodziewać się możemy zalewu średniej jakości konkursów. Szkoda, ale Mark wie lepiej.

Artur Smolicki – Senior Online Marketing Consultant, Performance Media
Powiązanie ze stroną: newCreative

pl_liczba_fanow1 pl_liczba_aktywnych2 pl_interactivity3 pl_talkingabout4 pl_top_posts_gender5

Oficjalny komentarz dla kategorii Zakupy grupowe:

Podstawowy podział Fan page’y w branży zakupów grupowych opiera się na różnicach w sposobie komunikacji. Część firm próbuje dialogu ze społecznością, część zaś po prostu rozwija swoją przestrzeń promocyjną. Takie różnice uwidaczniają się również po przeanalizowaniu miesięcznych statystyk. Wśród polskiej wielkiej piątki zakupów grupowych na Facebooku znajdują się Citeam, Gruper i Groupon Polska. Tę trójkę przecinają statystycznie Fan page’e BAO.pl – Bardzo Atrakcyjne Oferty i OKazik. Co ciekawe ten pierwszy odnotował w sierpniu spadki zaangażowania i interaktywności, ale wyróżniał się przyrostem fanów. Właśnie te marki, które budują relację z fanami poprzez komunikację osiągają lepsze rezultaty. Codzienne publikacje linków do ofert nie zachęcają (choć tę regułę potwierdza wyjątek mało atrakcyjnego OKazika).

Na szczególną uwagę zasługuje Fan page limango Polska, który mimo swojego 14. miejsca pod względem liczebności, dość dobrze radził sobie z angażowaniem w interakcje – 4% zaangażowanych to najlepszy z wyników w całym zestawieniu. Z pewnością warto obserwować rozwój społeczności tej marki – atrakcyjna wizualnie komunikacja i wsparcie wizerunkowe mogą w najbliższym czasie pomóc w szybszym przebyciu drogi do pierwszej dziesiątki.

Indeksowo najlepsze w sierpniu były Fan page’e Citeam (II 60 164), GoDealla (RI 560) i – pomimo niewielkiego spadku – Sweetdeal Warszawa. Ten ostatni już miesiąc temu odnotowywał wzrosty – ta ciągłość sprawia, że jest jeszcze bardziej zauważalny na tle innych marek (w lipcu RI 552, w sierpniu – 466). Wzrostem wskaźników wykazują się też lokalne Fan page’e takie jak Groupon Kraków czy SweetDeal Gorzów Wielkopolski.

Najpopularniejsze i najbardziej angażujące publikacje to wciąż uniwersalne zdjęcia z bardzo szczątkowym komentarzem lub zaskakujące treści, wpisujące się w aktualną potrzebę. Wyniki interaktywności niezniszczalnych sów i słodkich zwierzątek potwierdzają – grupą docelową wciąż są w przeważającej liczbie kobiety.

Dorota Pindel – Marketing Manager, Blink Interactive

pl_liczba_fanow6 pl_liczba_aktywnych7 pl_interactivity8 pl_talkingabout9 pl_top_posts_gender10

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Co nakręca e-commerce? Raport z badania Cube Research

cuberesearche-Commerce nadal jest zieloną wyspą! Potwierdzają to najnowsze badania nastrojów przedstawicieli e-sklepów, których wyniki są radykalnie odmienne od opinii przedstawicieli tradycyjnych biznesów. Cube Research w ramach projektu „Co nakręca eCommerce?” przeprowadził badanie wśród przedstawicieli polskich sklepów internetowych, aby określić ich potencjał rozwojowy na tle konkurencji, a także wyodrębnić najistotniejsze bariery w prowadzeniu działalności.

Więcej niż co druga firma e-commerce (55 proc.) deklaruje, że w ostatnim roku wartość sprzedaży utrzymała tendencję wzrostową, a ponad 70 proc. właścicieli sklepów prognozuje wzrost w kolejnych dwunastu miesiącach. Istnieje silne przekonanie, iż rynek rośnie i będzie wzrastał, co oczywiście nie oznacza, że nie występują bariery utrudniające jego rozwój.

Co przeszkadza e-sklepom w intensyfikacji rozwoju? Jakie strategie działania prowadzą do sukcesu w branży? Jak wygląda segmentacja rynku e-commerce? Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania – raport dostępny jest TUTAJ.

bariery-rozwoju-ecommerce

Mimo spowolnienia gospodarczego branża e-commerce nadal prężnie się rozwija. Na taki stan rzeczy bez wątpienia wpływają postawy, jakie wobec prowadzenia działalności przyjmują przedsiębiorcy branży e-commerce.

Segmentacja rynku przygotowana przez Cube Research w badaniu “Co nakręca eCommerce?”, pokazuje, że ponad 41% rynku zajmują ZDOBYWCY, pragnący aby ich sklep stał się najlepszy w branży. Właściciele sklepów internetowych mają bardziej śmiałe i dalekosiężne wizje niż przedstawiciele tradycyjnych small biznesów, ankietowanych przez Fundację Kronenberga, gdzie tylko 11% stanowili ZDOBYWCY.

Ponad 28% e – sklepów znalazło się w segmencie AKTYWNI – chcący rozwijać sklep w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie. W branży tradycyjnych przedsiębiorstw AKTYWNI to 40% badanych.

Kolejne segmenty wśród sklepów internetowych to NAŚLADOWCY – podpatrujący rozwiązania konkurencji – 22% badanych (w tradycyjny biznesie 8%), a także PASYWNI, którym wystarczy to co mają, bo sklep nie jest ich całym życiem – 8% sklepów (w tradycyjnym biznesie ten segment stanowi aż 25% firm).

Ostatni segment NA WYLOCIE to tylko 1% eCommerce. Stanowią go właściciele sklepów, którym już przestało zależeć i którzy planują przestawić się na inną działalność. Co ciekawe, w tradycyjnym biznesie do tego segmentu należy więcej niż co dziesiąty przedsiębiorca (11%).

W świetle raportu, właściciele e-sklepów na tle kierujących tradycyjnymi biznesami wydają się być bardziej zaangażowani w rozwój działalności, nie boją się ambitnych planów, nie zrażają się w przypadku pojawiających się trudności.

segmentacja-sklepow-ecommerce

Informacja o badaniu:

W badaniu wzięły udział 463 sklepy internetowe, wylosowane spośród ponad 9 tys. sklepów. Struktura firm, które wzięły udział w badaniu odpowiada strukturze eCommerce w analogicznych projektach przeprowadzonych w Polsce. Termin badania: 27 maj – 6 czerwca 2013. Metoda: ankieta CAWI (badanie online).

Wykorzystano dane: „Mikroprzedsiębiorczość w Polsce” badanie zrealizowane przez Pentor Research International na zlecenie Fundacji Kronenberga przy CitiHandlowy przy współpracy merytorycznej Microfinance Centre.

Partnerzy Projektu: Codemedia, Divante, Dontpay, GetResponse, Grupa Unity, K2legal, Okazje.info Semahead, PayLane, Smooke.pl.

Więcej informacji i cały raport dostępne są TUTAJ.

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. e-commerce się wciąż rozwija. Jeżeli sprzedawcy bardziej zainteresują się potrzebami klientów to osiągnął większy sukces ;)

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)