eKomercyjnie.pl

Dobre praktyki w projektowaniu sklepu internetowego: sklep.gram.pl vs. muve.pl

Na rynku e-commerce mamy wiele sklepów z akcesoriami komputerowymi i multimediami, ale dwa z nich zasługują na szczególną uwagę. Mowa tutaj o sklep.gram.pl oraz muve.pl. Są to sklepy dwóch konkurujących ze sobą od wielu lat polskich firm, oba stale obecne w rynkowej czołówce. Targetem firm są nie tylko zapaleni gracze (mimo, że to głównie oni są klientami sklepów) ale także rodzice, którzy chcą zakupić prezenty dla swoich pociech. Asortyment nie kończy się tylko na samych grach, ale został rozszerzony o dodatkowe kategorie, takie jak filmy bluray, gadżety związane z grami i filmami oraz sprzęt komputerowy (myszki, monitory i inne). Kilka rozwiązań, które zostało wykorzystanych w obu sklepach jest naprawdę wartych uwagi i naśladowania.

1. Strona startowa

W obu przypadkach jest bardzo kolorowa. Jako tło zawsze wisi grafika z najnowszych premier, zaś banery informują o aktualnych promocjach. W przypadku gram.pl wybrano podział strony na trzy kolumny, z których każda skupia się na innych ofertach sklepu. Lewa jest stricte informacyjna, środkowa produktowa, a prawa – reklamowa (banerki).

Gram.pl

Z kolei, w muve.pl wykorzystano układ przypominający trochę timeline na Facebooku.

Move.pl

W obu przypadkach czytelność udało się uzyskać dzięki górnemu menu, które szybko przekierowuje nas do interesującej kategorii w sklepie.

Gram.pl

2. Działy i podstrony

Każdy z działów ma przypisany kolor fontów i belek nawigacyjnych powiązany z danymi kategoriami. I tak np. gry i sprzęt XBOX360 są jasnozielone, nawiązujące do kolorystyki marki. Wiadomo, że jest to rozwiązanie dla osób znających się na tematyce „gamingowej”, ale to właśnie dla nich przygotowane są te sklepy.

Gram.pl

W przypadku gram.pl mamy po prostu kalkę strony głównej, tylko z inną kolorystyką, muve.pl dokłada po lewej stronie filtr wyszukiwarki. Niby zmiany kosmetyczne, ale ułatwiają nawigację w końcowym wybieraniu produktu. W tym przypadku muve jest bardziej intuicyjny.

Muve.pl

Warto zauważyć, że oba sklepy wykorzystują jak najwięcej miejsca, by zachęcić klienta do zakupu. Po wejściu na podstronę kategorii rzucają się w oczy promocje, produkty polecane oraz najchętniej kupowane. Dzięki takiemu zabiegowi zawsze jest dodatkowa szansa na impulsywny zakup.

3. Karta produktu

To element, który zasługuję na duże brawa, i który warto kopiować, gdyż jest on bardzo bliski ideału. Gram podaje wszystkie informacje o produkcie na jednej stronie i zaczyna od razu od wartości dodanej, czyli „co dostaniesz w zamian za zakup u nas”. Przeważnie są to kody na dodatkową zawartość gier, ebooki lub audiobooki, czasami napoje energetyczne czy grafiki z podpisami twórców. Poniżej znajdziemy zdjęcie, pełen opis produktu, filmik oraz jego ocenę wystawioną przez kupujących. Wszystko podane w sposób czytelny i przejrzysty.

Gram.pl

W Muve opis produktu składa się z zakładek, w których znajdują się kolejno: filmik związany z produktem, pełen opis, galeria, produkty powiązane i opinie. Rozkład inny, ale tak samo czytelny jak w przypadku gram.

Muve.pl

4. Proces zakupowy

W obu przypadkach jest kilkuetapowy i nie różni się niczym od standardowych koszyków, ale innowacyjny jest system historii zamówień w gram.pl. Jest to coś, co pozwala łatwo zarządzać zakupami i zawartością dodatkową (np. gratisowymi ebookami). Po wejściu w historię zakupów w sklepie gram.pl mamy okazję sprawdzić całą historię swoich zakupów wraz ze statusami, informacjami o przesyłkach, informacjami od ekipy sklepu (np. o zmianie terminów wysyłek). Wszelkie te informacje wysyłane są także na maila, ale tutaj w każdej chwili możemy wszystko sprawdzić, zmienić (np. formę dostawy lub adres, bez konieczności kontaktu z BOK). Dodatkowo gratisy do zamówień ściąga się właśnie z tego poziomu, ikonka „pobierz klucz” pozwala na pobranie klucza np. do ebooka. Taką formę wprowadzono kilka miesięcy temu i gros klientów przyjęło ją bardzo ciepło, co pokazało, iż był to strzał w dziesiątkę.

Gram.pl

Podsumowując, oba sklepy gwarantują zakupy na bardzo wysokim poziomie. Kolorowy i na pierwszy rzut oka chaotyczny design tak naprawdę jest idealnie wpasowany w target (czyli młodych graczy oraz tego casualowego odbiorcę, który chce kupić coś dla dzieci). Zakupy są bardzo intuicyjne.

Warto zapoznać się z procesem zamawiania produktu, a w szczególności z kartami produktowymi, gdyż są one jednymi z najbardziej czytelnych, jakie można obecnie znaleźć w polskich sklepach internetowych. Jeśli oferujemy kupującym produkty elektroniczne (ebooki, audiobooki), podpatrzmy, jak zarządzanie elektronicznym contentem wygląda w obu sklepach. Warto też „podkraść” pomysł z tłem sklepu, które zmienia się w przypadku nowych premier.





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Czy każdy e-sklep potrzebuje systemu ERP?

Na łamach eKomercyjnie.pl wielokrotnie poruszaliśmy temat wyboru oprogramowania dla sklepu internetowego: open source, licencja, SaaS, system dedykowany… Dzisiaj spróbujemy powiedzieć coś więcej na temat integracji oprogramowania e-commerce z systemem klasy ERP.

Fakt, że do zarządzania sklepem internetowym niezbędne jest oprogramowanie e-commerce, nie budzi żadnych wątpliwości. Funkcjonalności tych systemów nie zapewniają jednak pełnej obsługi sprzedaży poza internetem. Tymczasem, zastosowanie zintegrowanego z oprogramowaniem do prowadzenia e-sklepu systemu ERP umożliwia efektywniejsze zarządzanie firmą „w realu” – szybsze realizowanie zamówień, kontrolę dostępności towarów, wyeliminowanie większości pomyłek i opóźnień. A sprawniejsza obsługa oznacza większe zadowolenie klienta, który chętniej dokona kolejnego zakupu. Każdy e-sklep potrzebuje więc systemu ERP, by lepiej zarządzać sprzedażą.

Korzyści z wdrożenia systemu ERP w sklepie internetowym

Dzięki zintegrowaniu oprogramowania e-commerce z systemem klasy ERP firma ma możliwość obsługi wszystkich elementów związanych ze sprzedażą, także tych bardzo zaawansowanych, niedostępnych w większości komercyjnych rozwiązań e-commerce. System ERP daje m. in. takie funkcjonalności, jak:

  • wykształcenie profesjonalnych relacji z klientami dzięki CRM;
  • kompleksowa administracja magazynem lub wieloma magazynami o różnych lokalizacjach;
  • tworzenie zaawansowanych analiz, związanych nie tylko ze sprzedażą, ale także i ogólną kondycją firmy dzięki Business Intelligence;
  • wystawianie niestandardowych dokumentów handlowych i magazynowych, dostosowanych do specyfiki pracy firmy;
  • łatwa i szybka obsługi wielu sklepów, pracujących na różnych, niezintegrowanych ze sobą systemach e-commerce;
  • pełna obsługa księgowości i kadr;
  • obsługa zleceń serwisowych w przypadku sprzedaży usług;
  • obsługa sprzedaży na stanowiskach kasowych w przypadku łączenia tradycyjnych metod sprzedaży ze sprzedażą przez internet;
  • inne, zależne od indywidualnych metod działania firmy.

Część z opisanych powyżej funkcjonalności występuje oczywiście w niektórych systemach do prowadzenia e-sklepu. Systemy klasy ERP zapewniają jednak gotowe rozwiązania przeznaczone do całościowego zarządzania firmą, uwzględniające wszystkie obszary jej działalności.

Często spotykanym trendem wśród firm sprzedających w internecie jest równoległe prowadzenie kilku e-sklepów, prezentujących tę samą ofertę, ale skierowanych do różnych grup docelowych bądź sklepów wyspecjalizowanych, skupionych na części oferty firmy. Przy wykorzystaniu systemu ERP zarządzanie towarami przypisanymi do kilku sklepów odbywa się z jednego miejsca, co minimalizuje czas poświęcany na obsługę magazynów. Zamówienia, złożone we wszystkich e-sklepach również trafiają w jedno miejsce, ich realizacja jest więc szybsza i łatwiejsza. Co ciekawe, każdy ze sklepów może być oparty o inną platformę e-commerce, zintegrowaną z systemem ERP.

Jakie konkretnie korzyści wynikają ze zintegrowania systemu ERP z oprogramowaniem do prowadzenia sklepu internetowego?

Korzyści dla właściciela

Niezależnie od wielkości e-sklepu, właściciel musi mieć pełną kontrolę nad wszystkim, co się w nim dzieje. Tylko wtedy jest w stanie sprawnie zarządzać firmą, planować strategię działania i promocji. Jeżeli sklep internetowy zatrudnia większą ilość pracowników, właściciel, korzystający tylko i wyłącznie z oprogramowania e-commerce ma niewielkie możliwości śledzenia efektów i wydajności ich pracy. Jeśli jednak z oprogramowaniem tym będzie zintegrowany profesjonalny system klasy ERP, nadzór będzie dużo pełniejszy.

Właściciel e-sklepu będzie mógł kontrolować:

  • poziom obsługi klientów dzięki analizom Business Intelligence opartym o da,e z CRM;
  • stan finansowy firmy, w tym – przeterminowane płatności;
  • wydajność pracowników ze wszystkich działów dzięki pracy na systemie zadaniowym i dostępowi do grafiku;
  • przeterminowane lub niewykonane zadania zlecone pracownikom, co zminimalizuje ryzyko przeoczenia niektórych wysyłek;
  • inne aspekty dzięki możliwości tworzenia własnych zestawień, np. ilość reklamacji przypadających na konkretnych pracowników czy najlepiej sprzedające się zestawy produktów, wybierane przez klientów.

Dodatkowo, z poziomu jednego programu możliwe będzie także zarządzanie pozostałymi aspektami działalności firmy – nie tylko obsługa klientów i dostawców, ale także formalne kwestie, związane z pracownikami (np. naliczanie wypłat) czy urzędami (ZUS, urzędy skarbowe itp.).

A co ze sklepami tzw. jednoosobowymi? Według mini-raportu „Skala i miejsce działania polskich sklepów internetowych” opublikowanego na łamach eKomercyjnie.pl, ponad połowa polskich e-sklepów jest obsługiwana przez 1-2 osoby. Z drugiej strony, aż 37 % sklepów wysyła miesięcznie średnio od 100 do 500 paczek. Co to oznacza? Że właściciele małych sklepów internetowych, zajmujący się równocześnie nie tylko zarządzaniem strategicznym, ale również i operacyjnym (obsługa klienta, realizowanie zamówień, wysyłanie paczek, przyjmowanie dostaw, reklamacje itd.) mają naprawdę bardzo dużo pracy. Im więcej różnych od siebie czynności do wykonania, tym łatwiej się rozproszyć, pomylić czy zapomnieć o pewnych obowiązkach.

W mikro sklepach internetowych system ERP będzie więc równie ważny, co w przypadku dużych firm. Owszem, wymaga to pewnej inwestycji, ale dzięki automatyzacji pracy znacząco odciąża właściciela, pomaga mu skoordynować wszystkie działania i utrzymać wysoki poziom usług. Efektem tego ma on więcej czasu, by zajmować się strategią firmy i inwestować w jej rozwój. Można oczywiście zamiast tego zatrudnić dodatkowego pracownika, który przejmie na siebie część czynności. System ERP zwróci się jednak dużo szybciej, daje też większe perspektywy rozwoju.

Korzyści dla pracownika

Nie tylko właściciel firmy skorzysta na zintegrowaniu systemu ERP z oprogramowaniem e-commerce. Co zyska pracownik?

  • duża część obowiązków zostanie zautomatyzowana, dzięki czemu pracownicy będą mogli skupić się na mniejszej ilości zajęć, wymagających ich bezpośredniego udziału;
  • przepływ informacji będzie płynniejszy, nie będzie problemów z przekazywaniem częściowo zrealizowanych zamówień innym pracownikom;
  • nie będzie już potrzeby wielokrotnego przepisywania tych samych danych, przechowywanych w różnych programach;
  • skróci się czas realizacji zamówień;
  • wyeliminowane zostaną pomyłki i przeterminowane zadania;
  • praca stanie się więc ciekawsza, mniej żmudna.

Korzyści dla klienta

Klienci sklepu internetowego, mimo że nie będą świadomi tego, jakie oprogramowanie jest wykorzystywane w e-sklepie, również odniosą szereg korzyści. Jakie konkretnie?

  • zamówienia będą realizowane dużo szybciej (co jest przecież najważniejsze w sprzedaży internetowej);
  • nie będą narażeni na ryzyko pomyłek, np. wysłanie paczki pod inny adres;
  • uzyskają pewność, że zamówienie się nigdzie „nie zawieruszy”;
  • uzyskają pewność, że towar jest rzeczywiście dostępny w magazynie;
  • kontakt z obsługą klienta i ewentualne zwroty czy reklamacje staną się łatwiejsze dzięki czytelnej ewidencji wszystkich rozmów i maili;
  • będą mieć dostęp do zawsze aktualnych informacji dotyczących oferty sklepu.

Jak wiadomo, zadowolony klient nie tylko wraca, by dokonać kolejnego zakupu, ale także poleca sklep internetowy swoim znajomym, dzięki czemu grono klientów stale rośnie, a sklep może inwestować w swój rozwój.

Jakie funkcjonalności powinien posiadać system ERP, by był przydatny dla e-sklepu?
Wybierając system ERP (a w przypadku mniejszych firm – MSP) musimy zwrócić uwagę, by jego funkcjonalności były dostosowane do pracy sklepów internetowych. By program mógł sprawnie współpracować z oprogramowaniem sklepu, musi zapewniać trzy podstawowe możliwości:

  • eksport danych o towarach/grupach towarów z systemu ERP do oprogramowania sklepu;
  • import do systemu ERP danych o nowych kontrahentach, zapisanych za pośrednictwem sklepu internetowego;
  • import do systemu ERP zamówień, złożonych przez kontrahentów w sklepie internetowym.

Pracownicy e-sklepu korzystają tylko z jednego programu (systemu ERP), który zapewnia automatyczny przepływ informacji między oprogramowaniem. Nie ma więc potrzeby jednoczesnego uruchamiania kilku programów i pracowania na nich równolegle.

Żeby system ERP mógł dostarczać wszystkich opisanych w poprzednich akapitach korzyści, musi posiadać szereg funkcjonalności dodatkowych, umożliwiających sprawniejsze zarządzanie sprzedażą. Jakich konkretnie?

  • obsługa magazynu (obsługa wielu magazynów, rezerwacja towarów, zarządzanie cennikami, obsługa promocji, naliczanie rabatów);
  • obsługa pełnej dokumentacji (wystawianie faktur i innych dokumentów sprzedaży, wewnętrzny obieg dokumentów w firmie);
  • obsługa klienta (ewidencja kontaktów z klientami, obsługa poczty e-mail, obsługa różnych opcji wysyłek i płatności);
  • zaawansowane analizy i raporty.

Profesjonalne systemy ERP coraz częściej oferują Analizy Business Intelligence, umożliwiające tworzenie elastycznych raportów dotyczących dowolnie wybranych procesów biznesowych. Właściciele sklepów internetowych mogą wiele skorzystać na wykorzystaniu Analiz Business Intelligence. Elastycznie dostosowywane raporty pozwalają tworzyć zaawansowane zestawienia aktualnych i historycznych danych, dzięki którym podejmowanie strategicznych decyzji jest dużo efektywniejsze.

Integracja systemu ERP z oprogramowaniem sklepu internetowego

Zanim podejmiemy decyzję, jaki system ERP wybrać do współpracy z wykorzystywanym już przez nas oprogramowaniem e-sklepu, musimy jeszcze się zorientować, jakie są możliwości integracji obu programów. Niektórzy producenci sami podają informacje, z jakimi systemami może współpracować oprogramowanie sklepu, w innych przypadkach będziemy musieli poprosić o opinię specjalisty.

Jeśli oba programy zostały zaprojektowane przez tego samego producenta, taką integrację możemy nawet wykonać sami, posługując się odpowiednimi instrukcjami. Jeżeli jednak programy pochodzą z innego źródła, konieczna będzie pomoc fachowców. „Bardzo często zgłaszają się do nas klienci, zainteresowani aplikacjami, umożliwiającymi import i eksport danych pomiędzy odrębnymi systemami – mówi Przemysław Lepiarz z ALPOL – rozwiązania IT – „Projektujemy takie aplikacje na zamówienie, jesteśmy więc w stanie zintegrować ze sobą dowolne programy.”

Zintegrowany system ERP a polskie e-sklepy

Sprzedaż internetowa w Polsce rozwija się dynamicznie. Pojawiają się nowe e-sklepy, a już istniejące poszerzają swoją działalność. Internet to ogromne źródło potencjalnych klientów, warto więc wykorzystać wszystkie możliwości, by zwiększyć efektywność sprzedaży. Dzięki wykorzystaniu zintegrowanego systemu ERP odciążeni zostają pracownicy, którzy mogą obsłużyć większą ilość klientów lub poświęcić swój czas działaniom promocyjnym. Inwestycja w oprogramowanie zwraca się szybko, a firma może rozwijać się coraz szybciej.

Autorką artykułu jest Dorota Bal z firmy ALPOL – Rozwiązania IT.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Nowe niedozwolone klauzule według UOKiK – luty 2012

Autorką poniższego tekstu jest Julia Mandel z firmy Trusted Shops, która zajmuje się certyfikacją sklepów internetowych. Informacja pochodzi z newslettera Trusted Shops, który możecie zamówić tutaj.

Firma Trusted Shops co miesiąc przedstawia kolejne zestawienie wpisów w rejestrze niedozwolonych klauzul, które mogą dotyczyć sklepów internetowych. W lutym wpisano do rejestru ponad 120 nowych klauzul. Ponad połowa jest z zakresu turystyki, ale wpisano także klauzule z zakresu sprzedaży konsumenckiej oraz handlu elektronicznego. Bądź na bieżąco i sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz ich w Twoim sklepie.

Właściwość miejscowa sądu
W lutym wpisano do rejestru aż do 15 niedozwolonych klauzul, narzucające konsumentom właściwość miejscową sądu w sposób niezgodny z prawem, jak np.:

Numer wpisu 2860, data wpisu 27.02.2012:

Właściwym sądem do rozstrzygania sporów związanych z działalnością Sklepu jest sąd właściwy dla siedziby właściciela Sklepu.

Numer wpisu 2896, data wpisu 29.02.2012:

Sądem właściwym dla rozpatrywania sporów wynikających z umowy sprzedaży jest sąd właściwy dla miejsca wykonania umowy.

Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi sądu, w okręgu którego ma siedzibę. Takie klauzule mogą być stosowne jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca kieruje swoją ofertę (wyłącznie) do innych handlowców (B2B).

Reklamacje
Do rejestru wpisano także nowe niedozwolone klauzule dotyczące reklamacji, które ograniczają prawa klienta w sposób niezgodny z prawem. Należy więc sprawdzić, czy przypadkiem w sklepie nie są stosowane następujące (lub podobne) klauzule:

Numer wpisu 2847, data wpisu 27.02.2012:

Jeśli po otrzymaniu towaru, okaże się, iż jest on wadliwy, należy niezwłocznie skontaktować się z naszym sklepem mailem lub wysłać go na swój koszt wraz z kartą gwarancyjną na adres firmy (…). Termin niezwłocznie oznacza 10 dni od daty otrzymania produktu.

Numer wpisu 2920, data wpisu 29.02.2012:

Koszty przesyłki reklamowanego towaru do firmy ponosi klient. Dotyczy to działania sklepu internetowego, jak również przesyłek zamawianych inną drogą: przez telefon, maila, faxem, itd.

Dalsze klauzule niedozwolone
Do rejestru niedozwolonych klauzul wypisano jeszcze następujące klauzule, które mogą dotyczyć również sklepów internetowych:

Numer wpisu 2848, data wpisu 27.02.2012:

Nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie lub drobne rozbieżności między zdjęciem produktu a jego rzeczywistym wyglądem – takowe nie mogą być podstawą roszczeń.

Numer wpisu 2893, data wpisu 29.02.2012:

ZXXX zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszego regulaminu bez uprzedzenia.

Numer wpisu 2917, data wpisu 29.02.2012:

Zespół pracowników sklepu XXX dokłada wszelkich starań, aby zdjęcia, opisy i dane techniczne umieszczonych w sklepie internetowym produktów, były dokładne i rzetelne. Nie ponosimy jednak odpowiedzialności za błędne podanie danych technicznych towaru lub nagłą ich zmianę przez producenta.

Numer wpisu 2919, data wpisu 29.02.2012:

XXX zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian w opisanych zasadach. Zmiany te będą ważne od chwili umieszczenia ich w witrynie

Podsumowanie
Jeżeli jedna (lub więcej) z wymienionych klauzul wygląda znajomo, należy koniecznie sprawdzić regulamin, aby wykluczyć, że takie lub podobne klauzule są używane w Twoim sklepie. O ile istnieją wątpliwości, należy się skonsultować z prawnikiem.

Szczegółowe informacje dla sklepów internetowych o wymaganiach prawa e-commerce w Polsce oraz różne wzory tekstów prawnych można znaleźć także w Podręczniku Trusted Shops, który można otrzymać za darmo po zamówieniu biuletynu informacyjnego pod tym adresem (jedyny wymóg to wypełnienie krótkiego formularza).

Niezależnie od tego, regulamin sklepu powinien być regularnie sprawdzany i w razie potrzeby dostosowany.

Przeczytaj również:

Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu zapisów w regulaminie Twojego sklepu i dbaj, aby był zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)