Dostawa towaru w sklepie internetowym: zabezpieczenie produktu i promocja marki

Branding w e-commerce Marketing w e-commerce
Ekomercyjnie

Paulina Wawrzyczek

pakowanieO tym, co klienci znajdują w swoich paczkach krążą już legendy. Wazonik spakowany do koperty, sok w szklanym naczyniu w sporym, niezabezpieczonym pudełku, limitowana figurka dla kolekcjonera owinięta jedynie streczem. Każdy z nas w swojej historii zamówień za pośrednictwem Internetu pewnie ma niejedną taką historię za sobą. Nawet książka, która jest bardzo wygodnym produktem do pakowania i przesyłania, może „pokonać” czasem nadawcę, a odbiorca otrzyma pogięte strony, złamane rogi. Bezpieczeństwo przesyłek to jeden z elementów e-commerce, który wart jest oddzielnego artykułu. Zdarza się bowiem, że nawet duże sklepy zapominają o tym, jak zapakować wysyłany produkt.

Ty odpowiadasz za właściwe zabezpieczenie przesyłki

Przeglądając półki Twojego magazynu łatwo zauważysz, że każdy produkt jest inny i wymaga odpowiedniego zabezpieczenia. Kartonowe pudełka i koperty bąbelkowe to za mało. Czasem potrzebujesz odpowiedniej taśmy, pudła, koperty, a nawet skrzyni. Wiara w to, że nalepka z napisem „Ostrożnie!” daje gwarancję bezpieczeństwa, jest złudna. Zawsze może zdarzyć się wypadek losowy, którego nie przewidzisz i który doprowadzi do zniszczenia zawartości przesyłki. Składanie reklamacji u przewoźnika, to proces długi i żmudny. Może lepiej po postu przygotować się na najgorsze?

Nadanie przesyłki zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. To, w jaki sposób Ty spakujesz i zabezpieczysz towar, wpłynie na to w jakim stanie dostarczony zostanie on do klienta i przy okazji jak Ty zostaniesz przez niego oceniony. Oczywiście żadna ilość folii bąbelkowej i naklejek typu „Ostrożnie” nie da Ci 100% gwarancji, ale inwestując w dobre przygotowanie paczki do nadania, inwestujesz przede wszystkim w czas i pieniądze (zmniejszenie szans na reklamację wynikającą z uszkodzenia) oraz w promocję własnej marki.

Co grozi wysyłanej paczce?

Analiza uszkodzeń pozwoli Ci na dobranie odpowiednich rozwiązań dla Twojego e-biznesu. Czasami wystarczą tylko odpowiednie pudełka. Sprawdź zatem co może przytrafić się Twojej przesyłce:

  • otarcia i uderzenia – chyba najczęstsza forma uszkodzeń przesyłki. Pudełko lub koperta musi pokonać długą trasę od magazynu do klienta końcowego. W proces ten zaangażowanych jest wiele osób, które mogą przypadkowo upuścić opakowanie. Nie jest to problem, gdy w paczce znajduje się książka (chociaż ona także może się zniszczyć), ale gdy w pudełku jest element kruchy, może on zostać zniszczony/uszkodzony;
  • wstrząsy – najniebezpieczniejsze są dla sprzętu elektronicznego, który jest narażony na tego typu uszkodzenia. Współczesne dyski twarde nie są już tak delikatne, jak kilka lat temu, a nadal mogą one zniszczyć się podczas zbyt dużych i intensywnych wstrząsów;
  • zgniecenia – występują wtedy, gdy nasza przesyłka zostanie poddana dużej sile, która ściśnie/zgniecie opakowanie oraz zawartość. Zdarza się to podczas transportów paletowych, które są źle zabezpieczone, ale także podczas niespodziewanych wypadków np. w magazynach lub rozdzielniach. Bardzo rzadko zdarza się, że poddana dużej sile paczka wytrzymuje i zabezpieczy zawartość przed zniszczeniem;
  • zalanie – czasem tylko namoknięcie, które zniszczy np. kopertę i jej zawartość;
  • temperatura – drastyczne skoki temperatur mogą mieć ogromny wpływ na zawartość przesyłki. Znów szczególnie narażona jest na nią elektronika, która ma swoje „ekstrema”, przy których mogą wystąpić problemy z jej funkcjonowaniem.

Co wybrać do pakowania przesyłek?

Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale ilość opakowań przygotowanych specjalnie dla e-commerce jest ogromna. Firmy ścigają się w wymyślaniu coraz to nowych i bardziej bezpiecznych opakowań, które są wygodnie i odporne na różnego rodzaju zjawiska/zdarzenia.

Podstawą wyposażenia każdego e-sklepu są koperty bąbelkowe lub też pudełka kartonowe, ewentualnie pudełka z owijką – te sprawdzają się idealnie w e-księgarniach i sklepach z płytami, grami lub filmami. Dodatkowo przydatne są wypełniacze w postaci folii bąbelkowej lub siatki tekturowej, a do zwykłych pudełek przydają się także sypkie „chrupki”.

Najczęściej spotykane pudełka i opakowania:

  • pudełka z owijką – wspomniane wcześniej kartonowe „krzyżaki”, które są często wyposażone we własną taśmę. Proces pakowania książek lub innych produktów „płaskich” jest bardzo prosty i wygodny. Dodatkowo karton jest tak zbigowany, że pozwala na wykorzystanie jednej wielkości pudełek do kilku rozmiarów produktu;
  • zwykłe pudełka kartonowe – nadają się do wysyłki praktycznie każdego towaru, należy jednak pamiętać, że jeśli w pudełku po umieszczeniu w nim produktu pozostaje pusta przestrzeń, to musi ona zostać uzupełniona jakimś wypełniaczem. Gdy tego nie zrobimy, to zawartość przesyłki może ulec uszkodzeniu;
  • koperty bąbelkowe – wykorzystywane przez wiele sklepów jako substytut pudełek z owijką. Niestety, nie są w stanie zagwarantować tak dobrego zabezpieczenia jak sztywny karton. Przeważnie wysyłane są w nich książki, płyty i filmy, często kosmetyki oraz rękodzieło;
  • tuby i długie kartony – przeznaczone do wysyłki plakatów, sprzętu foto (np. statatywów). Ich plus to odporność, która dedykowana jest tego typu rozwiązaniom;
  • kartony na butelki lub przedmioty szklane – specjalnie przygotowane kartony, z przegródkami, które często są uzupełniane dodatkowym wypełniaczem zaraz po włożeniu produktu do pudełka, dzięki temu masz pewność, że kilka butelek wina lub komplet kieliszków dojdzie w całości;
  • skrzynie wodo- i ognioodporne – wykorzystywane np. w transporcie morskim. Są dostępne w różnych rozmiarach, a ich cena nie jest zbyt niska. Gwarantują jednak dostawę towaru w stanie praktycznie nienaruszonym;
  • opakowania odporne na temperatury – koperty i pudełka ze specjalną wyściółką chroniącą towar przed drastycznymi skokami temperatur.

Na wybór opakowania wpływ ma wiele czynników. Przede wszystkim pod uwagę należy brać kształt produktu, jego wagę oraz podatność na zniszczenia. Należy też pamiętać, że znaczenie ma rodzaj dostawcy oraz to czy paczka wysyłana jest w obiegu krajowym, czy może międzynarodowym. Zdarzyć się może, że Twój asortyment jest tak duży, że musisz skorzystać z wielu rozwiązań, a niektóre produkty zabezpieczasz na dwa, a nawet trzy sposoby. Wiąże się to z dodatkowym kosztem, ale przynosi też korzyści. Nie można o tym zapominać.

Jeśli sam zamawiałeś coś z e-sklepów wiesz, które paczki były odpowiednio przygotowane. Pożyczaj pomysły od innych lub zasięgnij pomocy specjalistów z branży opakowań.

Personalizacja, czyli jak się wyróżnić na tle konkurencji

Ale to nadal nie wszystko! Skoro już wiesz jak dobrze pakować i że oszczędzając na dobrej jakości kartonach, foliach i taśmach robisz tak naprawdę sobie krzywdę – idź o krok dalej. Personalizuj! To nie żadna nowość, że personalizacja sprzedaje. Nawet pudełko może stać się nośnikiem informacji o Twojej marce. Bazując na jednakowej identyfikacji wizualnej sprawisz, że Twój brand zakorzeni się w świadomości klientów.

Gdy przesyłka dociera do klienta zwraca on uwagę przede wszystkim na zawartość, w drugiej kolejności patrzy on na samo opakowanie. Dopiero w momencie „problemu” z przesyłką zaczyna szukać on danych firmowych na paczce lub samym pudełku. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów, sklepy skupiły się na personalizacji opakowań. Pudełka lub koperty posiadają firmowe logotypy, adres zwrotny, nr telefonu kontaktowego. Koszuklowo postawiło na proste pudełka z czarnym nadrukiem.

koszulkowo

 

beGlossy posiada własne pudełka do wysyłki kurierem, które opatrzone są logotypem marki, ale to dopiero w środku znajduje się smaczek w postaci slicznego boxa, który może być wykorzystany w dowolny sposób, np. jako pudełko na kosmetyki czy skarpetki.

beGLOSSY-Sierpień-2014

 

 

Jeśli jesteśmy przy skarpetkach to warto wspomnieć o materiałowych pudełkach od Sox in the box oraz kubkach, w które pakuje swoje produkty sklep Cup of sox.

sox box

 

cup of

Wiadomo, że zewnętrzne pudełko nie jest już tak fikuśne i kolorowe, ale efekt po dostaniu się do środka może być piorunujący. Denimbox także postarał się, by jego opakowania były odpowiednio dopasowane do marki, sprzedającej ubrania. La Millou pakuje wszystkie produkty w lniane woreczki z logo.

lamillou

 

Na Zachodzie piękne pudełka posiada Tom Ford, a także sklep z bielizną Hanky Panky oraz oficjalny sklep produktów Marshall, chociaż w przypadku tej firmy mówimy po prostu o designie samego opakowania produktu.

marshall_major_minor

Otrzymywanie paczek wiąże się z emocjami. Wszyscy życzymy sobie, by były one jak najlepsze. Dobrze zabezpieczona przesyłka w pudełku firmowym to Twój wyznacznik. Zainspiruj się także wyglądem pudełek subskrypcyjnych, takich jak Be Glossy czy Cud Miód. Czy warto? Trzeba podejść do sprawy inaczej. Odpowiedz sobie na pytanie, jak chciałbyś być postrzegany przez swoich klientów. Czy chcesz być jednym z tych, którzy nie dbają o to w jaki sposób nadają paczkę, czy z tych, którzy nawet do takiego detalu, jakim jest taśma przykładają uwagę, zakorzeniając w swoich klientach świadomość własnej marki?

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Artykuł
05.07.2023

Reputacja marki w e-commerce: dlaczego monitoring opinii klientów jest kluczowy?

Robert Walkowski

Robert Walkowski

Digital Marketing Specialist
brandly360.com

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę