eKomercyjnie.pl

E-mail marketing zgodny z prawem

Autorem artykułu jest Maria Lothamer z iSecure Sp. z o.o., specjalizującej się w doradztwie z zakresu ochrony danych osobowych.

Najprostszą i najwygodniejszą formą marketingu w obecnych czasach dla każdego przedsiębiorcy stał się e-mail marketing. Niestety w dalszym ciągu istnieją firmy, które korzystają z tej możliwości niezgodnie z prawem, co odbiorców e-mailingu mocno irytuje. Dlatego też, aby być uczciwym kontrahentem w stosunku do swoich przyszłych klientów, powinniśmy się dobrze przygotować zanim wyślemy jakąkolwiek informację handlową.

Stworzenie bazy marketingowej

Najbezpieczniejszą podstawą do rozpoczęcia działań e-mail marketingowych będzie stworzenie własnej bazy, tak abyśmy mieli pewność, że taka baza nie zawiera rekordów pozyskanych bezprawnie. Na początku powinniśmy się zastanowić, jakie dane będą nam potrzebne, aby móc taki e-mail marketing stosować i tylko takie dane od użytkowników zbierać. Zakres zbieranych danych oraz ich treść muszą być adekwatne do realizacji celu, w jakim będą one przetwarzane. Dane te będą stanowiły dane osobowe, ponieważ nawet jak będziemy zbierać wyłącznie adresy e-mail, to istnieją adresy, które taką daną według Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) stanowią, w związku, z czym, powinniśmy zgłosić do GIODO zbiór w celu jego rejestracji.

Abyśmy mogli wykorzystywać zebrane dane w celu marketingowym, to zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (UODO) oraz Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (UŚUDE), niezbędna nam będzie zgoda użytkownika na ten właśnie konkretny cel. Oznacza to, że zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana oraz wynikająca z innej zgody. Warto też na samym początku zastanowić się nad wszystkimi celami, w jakich będziemy chcieli wykorzystywać zebrane dane, ponieważ jeżeli w przyszłości zechcemy naszą bazę udostępniać innym przedsiębiorcom, aby to oni mogli z niej korzystać, to już na samym początku powinniśmy o tym pomyśleć i zbieraną zgodę rozszerzyć również o stosowne informacje, a najlepiej zastosować w tym celu odrębną zgodę.

Już przy samej zgodzie warto również się zastanowić nad spełnieniem kolejnego obowiązku wynikającego z UODO, a mianowicie nad spełnieniem obowiązku informacyjnego. Jako przedsiębiorca zbierający dane osobowe mamy obowiązek poinformować osobę, której dane dotyczą o adresie swojej siedziby oraz pełnej nazwie, każdym możliwym celu zbierania danych, prawie dostępu do treści tych danych oraz – w przypadku bazy marketingowej – o dobrowolności ich podania. Taką informację możemy właśnie zamieścić w zgodzie na przetwarzanie danych lub w jakimkolwiek innym miejscu, ale tak, aby mieć możliwość udowodnienia, że taka informacja została przekazana osobie, której dane dotyczą.

Prawa osób

Gdy już stworzymy sobie taką bazę marketingową i rozpoczniemy wysyłkę informacji handlowych, musimy cały czas pamiętać o prawach przysługujących tym osobom, których dane będą znajdowały się w naszej bazie. Są to m. in. prawa do uzyskania informacji o tym, kto jest administratorem danych, jakie dane i w jakim celu są przetwarzane, jakie jest źródło danych, komu i w jakim celu dane zostały udostępnione oraz najważniejsze – prawo do sprzeciwu na dalsze przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz ich usunięcie.

Ważną kwestią jest również bezpieczeństwo danych osobowych zawierających się w naszej bazie, dlatego całą bazę oraz proces jej przetwarzania powinniśmy odpowiednio zabezpieczyć zgodnie z wymaganiami określonymi w UODO oraz w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.


Maria LothamerMaria Lothamer – Informatyk i audytor, partner zarządzający w firmie iSecure Sp. z o.o., specjalizującej się w doradztwie z zakresu ochrony danych osobowych.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Google uruchamia Google Shopping – sprzedawcy internetowi muszą przygotować się na duże zmiany!

Google zapowiedziało dzisiaj zmiany, które będą miały wpływ na wszystkich przedsiębiorców sprzedających produkty w sieci. Już niedługo firma zastąpi rozwiązanie Google Product Search zupełnie nowym, Google Shopping, który może odmienić zwyczaje zakupowe internautów i wydaje się, że zepchnie porównywarki cenowe przynajmniej na drugi plan.

AdvertisementReklama

Obszerne wyjaśnienia na temat Google Shopping ukazały się na oficjalnym blogu firmy (link). Zmiany będą dotyczyły w pierwszej kolejności rynku amerykańskiego, ale pewnie szybko rozprzestrzenią się też na inne kraje.

Po wprowadzeniu Shopping strona z wynikami wyszukiwania w Google będzie wyglądała następująco:

Jak widzicie, nowości mają na celu łatwiejsze odnalezienie ofert konkretnych sprzedawców i ich szybsze porównanie z poziomu wyników wyszukiwania.

Jeżeli użytkownicy będą zaś poszukiwali w Google konkretnego produktu, to strona z wynikami powinna wyglądać tak:

Pełnoprawny start nowego rozwiązania zaplanowany jest w Stanach Zjednoczonych na 1 października bieżącego roku. Do tego czasu będą trwały testy oraz przenosiny sprzedawców z Google Product Search do nowego produktu.

W materiale opublikowanym na blogu Google’a możemy przeczytać, że Shopping umożliwi skuteczną rywalizację wszystkim biznesom, niezależnie od ich skali (czyli podobnie jak przy AdWordsach). Zaplanowane zmiany mają skrócić drogę od wyniku wyszukiwania do zakupu w konkretnym sklepie i – oczywiście – znacząco zwiększyć przychody Google’a w zakresie monetyzacji kanału e-commerce.

Więcej o tworzeniu reklam nowego typu możecie przeczytać też tutaj.

Czy podobają Wam się nowości, które szykuje Google? Jak Waszym zdaniem wpłyną na zwyczaje zakupowe internautów? Czy w wynikach wyszukiwania dalej będzie miejsce na sprzedażowych „pośredników”? Dajcie znać w komentarzach.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

KodyRabatowe.pl

Krótki opis: KodyRabatowe.pl to popularny portal prezentujący kody rabatowe, obniżki i promocje do największych polskich sklepów internetowych.

AdvertisementReklama

kr-logo

Oferta firmy: Kodyrabatowe.pl to idealna platforma reklamowa dla sklepów internetowych i usługodawców. Idea rabatów i promocji przyciąga tysiące użytkowników, którzy świadomie poszukują interesujących ofert. Większość odwiedzających jest nastawiona na dokonanie zakupu, co zapewnia nam spory współczynnik konwersji.

Nasz serwis oferuje szeroki model promocji. Poprzez ekspozycję na stronie głównej, przesłanie oferty w mailingu, aż po wyróżnienie w sliderze. Nasz newsletter subskrybuje obecnie blisko 170 000 osób, kilka razy więcej osób odwiedza nasz portal każdego miesiąca.

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)