eKomercyjnie.pl

Efektywny program partnerski sklepu internetowego

Według ostatniego raportu IAB „Internet 2011”, wydatki na marketing efektywnościowy wzrosły w Polsce w stosunku do roku wcześniejszego o 13% i wyniosły 176 mln zł. Poprzedni rok przyniósł również duży wzrost konkurencyjności na tym rynku. Powstało kilkanaście nowych sieci afiliacyjnych, a międzynarodowe firmy zdecydowały się otworzyć swoje oddziały w naszym kraju.

Cały czas jednak można usłyszeć wiele sceptycznych głosów na temat naszego lokalnego rynku performance marketingu. Krytycy zarzucają sieciom afiliacyjnym duży udział niskiej jakości ruchu, słabe efekty oraz nacisk na model rozliczany za kliknięcie. Niestety, jest w tym trochę prawdy, ale wina leży również po drugiej stronie – sklepów internetowych, korzystających z usług sieci afiliacyjnych, które po uruchomieniu własnego programu praktycznie nie angażują się w skuteczne zarządzanie. Dodatkowo, najwięksi wydawcy nieufnie podchodzą do marketingu efektywnościowego. Wolą pewniejsze i prostsze pieniądze, jakie gwarantują im sprawdzone modele, takie jak CPM. Z kolei mali wydawcy poszukują programów rozliczanych w modelu CPC, które gwarantują im jakiekolwiek przychody. Dla porównania, w USA oraz Europie Zachodniej, ponad połowa przychodów z marketingu afiliacyjnego generowana jest w modelu CPS.

Czy zatem sklepom internetowym opłaca się inwestować czas i pieniądze w performance marketing? Zdecydowanie tak. Aby jednak nasze działania były maksymalnie skuteczne, nie można zapomnieć o kilku ważnych aspektach.

Wybór sieci afiliacyjnej

Aby uruchomić program partnerski możemy zbudować własny system lub skorzystać z usług jednej z sieci afiliacyjnych. Pierwsze rozwiązanie jest dużo bardziej ryzykowne i często wymaga poniesienia dużych nakładów finansowych na stworzenie odpowiedniego oprogramowania. Co jednak ważniejsze, budując własny program partnerski trudniej będzie nam dotrzeć do dużej liczby wydawców. Dobrym przykładem własnego programu partnerskiego może być księgarnia Selkar.pl. Należy jednak pamiętać, że uruchomiła ona swój program wiele lat temu i przez ten czas udało się jej zbudować odpowiednio dużą bazę partnerów.

Dużo gotowych rozwiązań w tym zakresie oferują sieci afiliacyjne. Podpisując umowę z taką firmą, od razu dostajemy gotowy zestaw narzędzi oraz dostęp do tysięcy potencjalnych partnerów. Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze operatora naszego programu partnerskiego? Przede wszystkim na oferowane funkcjonalności, oprogramowanie trackingowe, systemy analityczne, rodzaje zabezpieczeń przed nadużyciami ze strony nieuczciwych partnerów oraz wielkość bazy wydawców. Warto również poprosić o przykłady wdrożeń, które zakończyły się sukcesem.

Dla przykładu, księgarnia internetowa Matras.pl za pośrednictwem programu partnerskiego prowadzonego przez jedną z wiodących sieci afiliacyjnych już w pierwszym miesiącu osiągnęła ponad 30 tys. złotych dodatkowej sprzedaży. Udany start był możliwy dzięki dobremu przygotowaniu. Sklep od samego początku udostępnił sprawdzone kreacje reklamowe, w tym również kreację mailingową, pełną bazę produktów, a także przygotował atrakcyjną promocję dla klientów. Mniejsza księgarnia Albertus.pl, za pośrednictwem tej samej sieci osiąga miesięcznie ze swojego programu partnerskiego ponad 10 tys. złotych dodatkowej sprzedaży.

Nasza strona internetowa

Elementem, który ma ogromny wpływ na efekty programu partnerskiego jest jakość strony internetowej. Jeżeli będzie ona niefunkcjonalna i nieprzyjazna dla użytkowników, bardzo mocno odbije się to na efektach programu partnerskiego. Warto więc wcześniej poświęcić czas i zadbać o odpowiednie usability, co na pewno przyczyni się do poprawy konwersji. Ciekawe informacje na temat usability można znaleźć np. w tekście Tomka Krawatki Usability w e-commerce od 2000 do 2012 roku i dalej, opublikowanym w poprzednim numerze magazynu eKomercyjnie.pl #10.

Na własnej stronie internetowej warto także zamieścić informacje o naszym programie. Do tego celu dobrze jest przygotować osobną zakładkę, w której szczegółowo opiszemy program wraz z dokładnymi informacjami o warunkach finansowych. To może przyczynić się do tego, że niektórzy z naszych klientów staną się naszymi partnerami. Może mieć to także dodatkową zaletę w postaci obniżenia kosztów obsługi programu partnerskiego. Niektóre sieci oddadzą nam określony procent od przychodów wygenerowanych przez wydawców, których pozyskamy przez sklep.

Reklamy

Kolejnym ważnym elementem programu partnerskiego są kreacje reklamowe. Należy starannie je przygotować i cały czas mierzyć ich skuteczność. Jeżeli nie współpracujemy z grafikiem posiadającym odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie w projektowaniu takich kreacji, polecam zlecić ich produkcję sieci afiliacyjnej lub wyspecjalizowanej firmie. Warto wydawcom udostępnić kilka różnych kreacji i po początkowym okresie obserwacji usunąć te najmniej efektywne. Dobrą praktyką jest także odświeżanie co jakiś czas swoich reklam oraz przygotowywanie sezonowych reklam związanych np. z organizowanymi w naszym sklepie promocjami.

Warto również zadbać o przekazanie sieci afiliacyjnej naszej bazy produktowej (tzw. product feed), która będzie zawierać wszystkie informacje o ofercie wraz z aktualnymi cenami, linkami do zdjęć produktów oraz linkami do naszego sklepu. Sieć afiliacyjna udostępnia taki product feed wydawcom, którzy mogą używać go do tworzenia linków tekstowych, mini porównywarek cen czy widgetów produktowych.

Zarządzanie programem

Większość firm, która uruchamia własny program partnerski często szybko o nim zapomina i nie interesuje się, co dalej dzieje się z programem, a później narzeka na słabe efekty. Co robić, aby tego uniknąć? Przede wszystkim aktywnie zarządzać bazą partnerów. Sprawdzać, jacy nowi wydawcy chcą się przyłączyć do naszego programu i po rzetelnej analizie ich powierzchni reklamowych, zaakceptować, bądź odrzucić ich aplikacje. Jeżeli mamy wątpliwości w przypadku jakiegoś partnera, zawsze możemy zwrócić się o pomoc do sieci afiliacyjnej. Należy również na bieżąco kontrolować efekty, jakie generują nasi wydawcy i odrzucać tych, z których nie jesteśmy zadowoleni. Warto również nagradzać najaktywniejszych parterów, np. przez podniesienie stawki lub zmianę modelu wynagrodzenia.

Na poprawę wyników programu partnerskiego wpływ mają też dodatkowe narzędzia stymulujące sprzedaż. Możemy na przykład publikować kupony rabatowe na wybrane produkty lub grupy produktów. Przyłączeni do naszego programu wydawcy mogą takie kupony pobierać i używać ich do zachęcania swoich użytkowników do skorzystania z oferty naszego sklepu.

Nie można również zapominać o stałej komunikacji z wydawcami. Najlepiej do tego celu wykorzystać newslettery, które będziemy regularnie wysyłać do naszych parterów. Możemy za ich pośrednictwem przekazywać informacje o nowych kreacjach reklamowych, ciekawych promocjach organizowanych w sklepie, konkursach dla najaktywniejszych wydawców, itd.

Ważnym elementem jest również bieżące monitorowanie statystyk naszego programu i na ich podstawie podejmowanie działań związanych z jego optymalizacją. Każda sieć afiliacyjna udostępnia na bieżąco pełne statystyki, które możemy wykorzystać do analizy lub poprosić o pomoc w przeprowadzeniu takiego badania.

Czas i środki przeznaczone na przygotowanie i zarządzanie programem partnerskim pozwolą nam zbudować trwałe i długofalowe relacje z naszymi partnerami. Tylko dobrze przygotowany i poprowadzony program może zagwarantować stałe i wysokie przychody. Dobrym przykładem może być Legimi.com, które od momentu zwiększenia swojego zaangażowania w zarządzanie własnym programem partnerskim zanotowało wzrost sprzedaży generowany za pośrednictwem sieci afiliacyjnej o około 100%. Sklep ten, poza zamieszczeniem informacji o programie partnerskim na swojej stronie, aktywnie poszukuje nowych wydawców, regularnie przygotowuje nowe kreacje reklamowe, a także organizuje ciekawe promocje, o których na bieżąco informuje swoich partnerów.

Waldemar Sadowski – wielki pasjonat nowych technologi, miłośnik social media oraz mobile. Z wykształcenia inżynier i ekonomista. Od prawie 10 lat aktywnie uczestniczy w branży e-commerce. Obecnie związany z siecią afiliacyjną Afiliant.com, gdzie odpowiedzialny jest między innymi za rozwój i marketing.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #11. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Asemp.pl

Krótki opis: Asemp jest firmą zajmującą się szeroko rozumianym marketingiem internetowym. Firma działa skutecznie także poza granicami kraju.

Oferta firmy: Oferujesz rewelacyjny produkt, bądź usługę, a mimo tego cierpisz na brak zainteresowania ze strony potencjalnych klientów? Możesz nam wierzyć – nie jesteś jedyną osobą, która posiada taki problem. Firma Asemp przygotowała dla Ciebie specjalną ofertę obejmującą:

  • Pozycjonowanie stron internetowych, które pozwoli Ci dotrzeć do każdego klienta, potencjalnie zainteresowanego oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami.
  • Dzięki współpracy z jedną z najlepszych firm tworzących strony firma Asemp projektowanie strony www doskonale dopasowane do unikalnych potrzeb konkretnych klientów. Dzięki naszej pracy, Twoje przedsiębiorstwo zyska profesjonalny, niezawodny i wielofunkcyjny kanał sprzedaży i komunikacji z klientem.
  • Zdobędziesz nowych klientów, którzy aktywnie wyszukują Twoich produktów lub usług. Dotrzesz do swojej grupy docelowej za pomocą kampanii linków sponsorowanych, reklamy tekstowej, kierowania kontekstowego, czy reklamy graficznej w tematycznych witrynach.
  • Dzięki wdrożeniu darmowych statystyk Google Analytics, dowiesz się skąd prowadzi ruch na stronę internetową, jaki jest czas odwiedzin, czy współczynnik odrzuceń. W przypadku sklepów internetowych wdrożymy dla Ciebie zaawansowane segmenty analizy wyszukiwania wewnętrznego oraz moduł e-commerce. Dzięki, którym min. będziesz wiedział co internauci poszukują w Twoim sklepie, a budżet marketingowy będzie wydawany bardziej optymalnie.

Nie daj się wyprzedzić konkurencji. Zgłoś się do nas już teraz!

Wyszukiwarki: Google, Bing, Seznam

Pozycjonowanie stron www: tak

Kampanie AdWords:
tak

Audyt SEO i optymalizacja stron www:
tak

Web Analitycs: tak

Modele rozliczeń: po osiągnięciu TOP 10, abonamentowa

Usługi dodatkowe: pozycjonowanie oraz kampanie w czeskim i słowackim Internecie

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Sklep.wsip.pl

W wywiadach z serii Pokaż Swój Sklep (PSS) staramy się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż, zaś odpowiedzi naszych rozmówców przy okazji pomagają też osobom, które dopiero rozważają start w e-handlu. Wszystkich, którzy chcieliby opowiedzieć nam o swojej działalności zapraszamy do kontaktu z redakcją. Tym razem na pytania odpowiedzieli Jakub Strzelczyk, Kierownik Sprzedaży Internetowej i Michał Chodzic, Specjalista ds. e-marketingu w sklepie Sklep.wsip.pl.

Dlaczego zdecydowaliście się na działalność w e-commerce?

Sklep WSiP został uruchomiony w 2003 roku, jako dodatkowy kanał sprzedaży. Chcieliśmy również dotrzeć do klientów indywidualnych, poprzez sprzedaż internetową.

Czy zdecydowaliście się na gotową platformę sklepową czy stworzyliście własną?

Stworzyliśmy własną platformę sklepową odpowiadającą naszym wymaganiom i specyfice działalności, jak również spełniającą nasze oczekiwania. Przy tworzeniu własnej platformy, braliśmy również pod uwagę możliwość jej rozbudowy i ulepszania, w związku ze zmieniającymi się naszymi wymaganiami i wymaganiami rynku. Decyzja o budowie własnej platformy zapadła między innymi dlatego, że oferowane gotowe platformy nie spełniały naszych kryteriów.

Ile trwało uruchomienie sklepu internetowego? Czy napotkaliście na jakieś trudności w trakcie jego tworzenia?

Pierwsza wersja sklepu internetowego została uruchomiona w 2003 roku, a jego przygotowanie zajęło nam trochę czasu, ale nie możemy zdradzić ile. Przy realizacji każdego projektu, napotyka się na różne trudności, my również je napotkaliśmy. Jednak dzięki zgranemu zespołowi specjalistów, którzy pracowali nad projektem udało się je szybko wyeliminować i ukończyć projekt tworzenia sklepu z sukcesem. W 2010 roku sklep przeszedł gruntowną przebudowę. Z tym również sobie sprawnie poradziliśmy. Po drodze pojawiły się małe trudności, ale udało się osiągnąć efekt końcowy.

W jaki sposób e-sklep wpłynął na działalność Waszego Wydawnictwa?

E-sklep jest dodatkowym kanałem sprzedaży naszych publikacji, prezentacji naszej oferty i komunikacji z klientem. Na przestrzeni kilku lat działalności na pewno miał swój mały wpływ na działalność Wydawnictwa. Pokazał, że jesteśmy Wydawnictwem otwartym na zmiany i nie boimy się nowoczesnych rozwiązań.

Uczniowie i ich rodzice kupują podręczniki zazwyczaj w księgarniach – jak zatem zachęcacie ich do kupowania bezpośrednio z e-sklepu wydawnictwa?

Owszem kupują w księgarniach, ale coraz większa liczba osób kupuje podręczniki również w Internecie. Jest to na pewno wygodniejsza i szybsza forma zakupu. Jeśli chodzi o skłonienie uczniów i rodziców do zakupów w sklepie internetowym Wydawnictwa, to jest to stały rabat 10%, dostawa gratis przy zamówieniach powyżej 100 zł, a co najważniejsze to gwarancja dostępności podręczników i aktualność wydań. Nasi klienci mogą być pewni, że u nas zawsze dostaną dany podręcznik i będzie to aktualne wydanie. Dodatkową zachętą do zakupów są organizowane czasowo różne promocje, akcje oraz konkursy dla szkół i dla klientów indywidualnych.

Jakie inne metody promocji jeszcze stosujecie w przypadku tego asortymentu?

Metody, które zostały wymienione powyżej, oraz od czasu do czasu staramy się połączyć akcje z offline i przenieść je do online. Więcej nie możemy zdradzić.

Ile osób obsługuje Wasz sklep internetowy?

Obecnie nasz sklep internetowy obsługują 4 osoby, o których informacje można znaleźć na stronie sklepu.

Czy sprzedajecie więcej dla klientów indywidualnych, czy dla jednostek organizacyjnych?

Zdecydowanie większość naszych klientów stanowią klienci indywidualni.

Gdybyście mieli teraz od nowa robić swój e-sklep, to co zrobilibyście inaczej?

W zasadzie nic. Przy tworzeniu sklepu staraliśmy się jak najwięcej rzeczy przewidzieć i możemy w 100% powiedzieć, że udało się nam przewidzieć najważniejsze rzeczy. Sklep WSiP spełnia swoją funkcję. Na chwilę obecną pozostała nam jedynie kosmetyka i ulepszanie sklepu, jak również podążanie za panującymi trendami i wdrażanie różnych nowych technologii. Wszystkie te działania robimy z myślą o naszych klientach.

Jakie macie plany związane z rozwojem e-sklepu?

Nie możemy zdradzić naszych planów, ale na pewno jeszcze nieraz nasi klienci będą mile zaskoczeni.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)