Enhanced Ecommerce, czyli ulepszone Google Analytics dla sklepów

UX w sklepie internetowym
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

google-analytics-logoW maju 2014 Google wypuściło funkcjonalność Enhanced Ecommerce (Ulepszone E-commerce). Moduł dedykowany jest witrynom prowadzącym sprzedaż online i pozwala bardziej szczegółowo niż dotychczasowy, analizować dane zakupowe oraz zachowania użytkowników w sklepach internetowych. Przyjrzyjmy się zatem zmianom oraz nowym możliwościom.

Należy jednak pamiętać, że korzystanie z Google Analytics Enhanced Ecommerce wymaga:

  • wprowadzenia w witrynie Universal Analytics (najnowsza wersja kodu; analytics.js),
  • użycia wtyczki ec.js do otagowania witryny,
  • włączenia Ulepszonego E-commerce dla indywidualnych widoków danych.

Menu w Google Analytics zostało rozbudowane o pozycje związane z analizą zakupów oraz sekcję marketingu.

ecommerce-menu-change

Ogółem (overview):

Zmiany w głównym widoku oraz raportach szczegółowych dotykają w głównej mierze następujących aspektów:

  • ograniczenie wskaźników prezentowanych w raportach głównych do podstawowych (przychody, współczynnik konwersji, transakcje, średnia wartość zamówienia)
  • wprowadzenie możliwości bardziej szczegółowej analizy i segmentacji zbioru danych, w widokach i tabelach, wynikające z nowego standardu implementacji
  • wyeksponowanie informacji istotnych dla marketingu w raportach

Analiza zakupów:
– zachowania zakupowe (shopping behavior)
– zachowania na etapie realizacji transakcji (checkout behavior)

Nowe raporty, agregujące zachowania około-zakupowe tj. wyświetlenia produktów wraz z etapami ścieżki realizacji transakcji (dodanie produktów do koszyka, rozpoczęcie zamówienia, zakup). Dotychczas do tego typu analizy konieczne było ustawianie w GA ścieżek śledzenia celów (goals) i obserwowanie ich równolegle z raportami e-commerce. W ulepszonym e-commerce konfiguracja obsługiwana jest już na etapie implementacji programistycznej wtyczki do obsługi tego modułu.

zachowanie-zakupowe-raport

Podstawowa analiza raportów jest podobna jak dotychczasowa wizualizacja ścieżek w raportach celów GA. Dotatkowe możliwości dostarcza tabela pod wykresem ścieżki, która pozwala na analizę danych z wykorzystaniem różnych wymiarów (np. źródła, medium, kampanii czy kategorii urządzeń bądź lokalizacji użytkownika) na poziomie sesji oraz porzuceń procesu. Z poziomu panelu administratora GA pozostawiono opcjonalną możliwość nadania etykiet poszczególnym krokom ścieżki zakupowej.

Skuteczność produktu (product performance):

Raport pozwala analizować dane w zakresie produktów w dwóch aspektach:

  • Skuteczność sprzedaży Dotychczasowa funkcjonalność – wymiary: produkt, kod sku produktu, kategoria produktów (ulepszone) + marka produktu (nowość o istotnym znaczeniu w przekrojowej segmentacji danych sprzedażowych).
  • Zachowania zakupowe – sekcja pozwalająca analizować skuteczność produktów pod kątem wymiarów tj. wyświetlenia produktów na liście, widoki szczegółów, dodanie/usunięcie do
    koszyka, transakcje… a także wyliczająca współczynniki np. współczynnik koszyka do szczegółów

Z praktycznego punktu widzenia, doskonale umożliwiająca wyłapywanie produktów wyróżniających się (in plus / in minus) na tle innych, pod kątem zachowań użytkowników.

Skuteczność sprzedaży (sales performance):

Funkcjonalność zbliżona do dotychczasowej, raport pozwala na analizę sprzedaży pod kątem wymiarów: transakcja (data, czas, identyfikator transakcji), data (łączne dane transakcji według
daty). Raport skuteczności sprzedaży zawiera dane: przychody, podatek, dostawa, kwota zwrotu (nowość), ilość.

Skuteczność listy produktów (product list performance):

Możliwość analizy list produktów tj. strony katalogu, bloki produktów powiązanych, strony wyników wyszukiwania itd. pod kątem wyświetleń, klikalności oraz zachowań i wskaźników
zakupowych.

Marketing:

To sekcja całkiem nowych raportów, które systematyzują szereg zagadnień, których dotąd w standardzie Google Analytics nie było (ich obsługa wymagała dedykowanej implementacji zmiennych niestandardowych, bądź śledzenia zdarzeń).

Tutaj znajdują się:

– Promocja wewnętrzna (internal promotion)

Umożliwienie analizy skuteczności linków (najczęściej banery graficzne) umieszczanych w witrynie, w celu reklamowania aktualnych promocji i innych specyficznych możliwości. BTW – to rozwiązanie pozwoli także unikać dość powszechnego błędu, jakim jest tagowanie linków wewnętrznych poprzez zmienne utm_ (np. utm_source, utm_campaign), który skutkuje nadpisywaniem (last click) zewnętrznego źródła transakcji poprzez promocję wewnętrzną w standardowych raportach sprzedażowych analytics.

– Kupon zamówenia (order coupon)
– Kupon produktu (product coupon)

Rozwiązania zapewniające możliwość śledzenia promocji związanych z udostępnianiem kuponów (kodów) promocyjnych zachęcających do dokonania zakupu poprzez ekstra rabat, darmową dostawę itp.

Raporty zawierają tutaj, dla transakcji z wykorzystaniem kuponów: przychody, transakcje (dla kuponów zamówień) / unikalne zakupy (dla kuponów produktów) oraz śr. przychody przypadające na transakcję bądź produkt.

– Kod podmiotów stowarzyszonych (affiliate code)

Raport służący do wyodrębniania transakcji/przychodów pochodzących od poszczególnych partnerów afilacyjnych.

ecommerce-config

Na koniec warto nadmienić także o stworzeniu mechanizmów oraz obsłudze w raportach Enchanced E-commerce zagadnień takich jak:

  • możliwość importu dodatkowych, szczegółowych, danych produktów (np. atrybutów takich jak kolor czy rozmiar w przypadku produktów odzieżowych)
  • importowanie danych o zwrotach (zamówień, produktów)

W sumie to szereg udogodnień i raportów, których brakowało dotąd w module e-commerce i ogólniej w standardzie Google Analytics. Analiza możliwości powinna zmobilizować właścicieli sklepów oraz platform sprzedażowych, do „przesiadania się” na nowy protokół Universal Analytics.

Autorem powyższego materiału jest Adam Cieśla – SEM Manager Sempai.pl.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę