eKomercyjnie.pl

Faktura wystawiana na podstawie paragonu. Kiedy ją wystawiać i czy można jej odmówić?

infakt-logo-newJeśli sprzedawca stosuje kasę fiskalną, to klient, który kupuje towar lub usługę na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą musi otrzymać paragon. Często okazuje się jednak, że taki klient dopiero po pewnym czasie „przypomina sobie”, że jednak potrzebuje faktury. Czy przedsiębiorca musi w takiej sytuacji ją wystawić? Czy są sytuacje, w której może odmówić wystawienia faktury?

Reklama

Dokumentowanie sprzedaży – paragon czy faktura?

Według ogólnej zasady sprzedaż na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej należy udokumentować paragonem z kasy fiskalnej w momencie otrzymania płatności, chyba że sprzedawca korzysta ze zwolnienia z kasy – więcej na ten temat tutaj. Paragon należy obowiązkowo wręczyć osobie kupującej towary lub usługi, o ile nie zgłosi od razu, że dany zakup ma służyć działalności gospodarczej.

Na podstawie uzyskanego paragonu, nabywca może zażądać po pewnym czasie wystawienia faktury. Zresztą może to zrobić także od razu, ale wtedy trzeba pamiętać, że sprzedaży na rzecz osoby prywatnej nie można udokumentować wyłącznie fakturą – paragon i tak jest niezbędny.

W przepisach podatkowych znajdują się dwie różne zasady dotyczące terminów wystawienia dokumentu sprzedaży. Ordynacja podatkowa mówi, że przedsiębiorca wystawia rachunek na żądanie kupującego, ale po upływie 3 miesięcy od wykonania usługi lub wydania towaru nie ma już takiego obowiązku. Natomiast ustawa o VAT i rozporządzenie dotyczące fakturowania mówią o konieczności wystawienia faktury nie później niż 7 dnia od wykonania usługi lub wydania towaru.

W praktyce przyjmuje się, że pierwsza sytuacja ma zastosowanie w przypadku klientów indywidualnych, natomiast druga wobec przedsiębiorców. Jak to stosować w rzeczywistości biznesowej?

Wystawienie faktury VAT dla osoby prywatnej na podstawie paragonu

Wystawienie faktury dla nabywcy, który nie prowadzi działalności gospodarczej odbywa się na jego żądanie. Klient powinien okazać paragon, który został mu wydany przy zakupie towaru lub usługi i jest podstawą do wystawienia faktury. Zgodnie z ordynacją podatkową przedsiębiorca musi spełnić to żądanie w terminie do 3 miesięcy od momentu sprzedaży. Po upływie tego okresu fakturę nadal można osobie prywatnej wystawić – pod tym względem nie ma zakazu. Wystawienie faktury zależy od dobrej woli sprzedawcy.

Tutaj trzeba zauważyć, że faktura wystawiona do sprzedaży zaewidencjonowanej wcześniej na kasie fiskalnej nie zwiększa kwoty sprzedaży i nie powoduje żadnych konsekwencji podatkowych. Jest tylko dodatkowym dokumentem wystawianym do tej samej transakcji sprzedaży, który trzeba przechowywać.

W opisanej powyżej sytuacji prośby o fakturę sprzedawca odbiera od nabywcy paragon i załącza go do egzemplarza faktury, który przechowuje w dokumentach firmy. Fakturę do paragonu wystawia się z dniem zgłoszenia się po fakturę, jednak data sprzedaży na fakturze powinna wskazywać datę sprzedaży z paragonu.

A co, jeśli kupujący chce otrzymać fakturę, ale nie ma paragonu wystawionego do sprzedaży? W tej sytuacji wystawienie faktury VAT staje się problematyczne. Przedsiębiorca oczywiście może wystawić fakturę, jednak brak paragonu w przypadku kontroli podatkowej może zostać uznany za dodatkową sprzedaż, więc może to być wysoce niebezpieczne. Kontrolujący w tym wypadku mogą również ukarać przedsiębiorcę mandatem za niewystawienie paragonu osobie prywatnej.

Pod tym względem nie ma jednak pewności, jeśli chodzi o to jak postąpić. W opinii niektórych urzędów skarbowych, mimo braku paragonu należy nabywcy wystawić fakturę, a zamiast paragonu załączyć inne dokumenty potwierdzające dokonanie sprzedaży lub ksero paragonu z kopii paragonów, które zostają w firmie.

Faktura do paragonu dla przedsiębiorcy – czy istnieje limit terminu?

Transakcja z przedsiębiorcą musi zostać udokumentowana fakturą, oczywiście o ile sprzedawca wie o tym, że zakup ma służyć działalności gospodarczej. Dopóki nabywca mu tego nie powie, powinien założyć, że nabywca jest osobą prywatną, czyli wydrukować i wręczyć mu paragon. Po pewnym czasie jednak nabywca może wrócić z otrzymanym paragonem i twierdzić, że zakup miał jednak służyć działalności gospodarczej, co wymaga wystawienia faktury. Co w takiej sytuacji?

Wówczas przedsiębiorca, podobnie jak w przypadku osoby prywatnej, powinien wystawić fakturę VAT, a do jednego z egzemplarzy faktury dołączyć paragon. Podobnie, jak w przypadku transakcji z osobami fizycznymi, brak paragonu może być (i bywa) powodem do odmowy wystawienia faktury, aby nie narazić przedsiębiorcy na konsekwencje.

Trzeba jednak pamiętać, że inaczej niż w przypadku osób prywatnych, termin 3 miesięcy na żądanie wystawienia faktury nie obowiązuje. Ogólnie, funkcjonuje termin 7 dni.

Czy to oznacza, że fakturę trzeba wystawić tylko, jeśli od sprzedaży minęło nie więcej niż 7 dni? Nie. Tak naprawdę nie ma ograniczenia, jeśli chodzi o czas na wystawienie faktury na podstawie paragonu, gdy chodzi o zakup służący działalności gospodarczej.

W interpretacjach indywidualnych, izby skarbowe zwracają uwagę, że pomimo upływu terminów ustawowych na wystawienie faktury, przedsiębiorca zawsze powinien wystawić do paragonu fakturę dla innego przedsiębiorcy. Ważne, aby sprzedaż dokonana uprzednio została odpowiednio udokumentowana i rozliczona w ustawowych terminach.

W takich sytuacjach często zdarza się, że sprzedawca prosi nabywcę o spisanie oświadczenia, z którego wynika dlaczego faktura została wystawiona później. Ma to na celu zabezpieczenie sprzedawcy pod tym względem, że zgodnie z przepisami to on odpowiada za terminowe wystawienie faktury.

Zmiana terminu wystawiania faktur od początku 2014 r.

W kontekście tego artykułu warto pamiętać, że od początku 2014 r. zmieni się ogólny termin na wystawienie faktury. Zamiast wspomnianej zasady 7 dni, będzie to 15 dni od końca miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż. Jednak w kontekście konieczności wystawiania faktur do paragonów tak naprawdę niczego to nie zmieni. Po wydrukowaniu paragonu, nabywca prowadzący działalność gospodarczą i tak może zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o fakturę i niezależnie od czasu, jaki upłynął od dokonania sprzedaży, nie powinno mu się tego odmawiać.

Przeczytaj też:

Autorem powyższego materiału jest Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt – firmy oferującej księgowość z dostępem do dokumentów i finansów w aplikacji online, darmowym kurierem i profesjonalną obsługą księgową.

Autor wpisu

Tagi

3 komentarzy do tekstu

  1. fanpodrozy

    Poprawcie błędy, które wynikają z nowelizacji przepisów dot. VAT od I.2014 r., bo artykuł może być dla czytającego w tym roku mylący.

    Odpowiedz ↓

  2. Witam,
    czy według Polskiego prawa przy wystawianiu faktury w sklepie, klient musi oddać paragon za fakturę? Czy klient może otrzymać i paragon i fakturę?

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Agnieszka Kulis, sklepholenderski.pl

sklepholenderski.plKażda osoba, która kiedykolwiek musiała „zabrać” ze sobą posiłek do pracy, do szkoły lub na wycieczkę, wie jak ważne jest odpowiednie opakowanie. Niezależnie, czy chcemy zabrać kanapkę, którą zjemy między wykładami, czy chcemy zadbać, by nasza pociecha nie rozsmarowała masła między stronami w książce. O tym jak istotną rolę pełnią pojemniki na żywność wiedzieli twórcy marki Rosti Mepal, holenderskiej firmy, która od 50 lat podbija serca niejednej osoby. Agnieszka Kulis „wpadła” na te produkty przypadkiem: „(…) będąc w odwiedzinach u znajomej w Holandii zauważyłam ciekawe pojemniki do przechowywania wędliny i sera. W Polsce takich nie widziałam. Po jakimś czasie skontaktowałam się z producentem i tak to się zaczęło.” W ramach cyklu Pokaż Swój Sklep – opowiada o swoich doświadczeniach związanych z e-handlem.

Reklama

W wywiadach z serii Pokaż Swój Sklep (PSS) staramy się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż, zaś odpowiedzi naszych rozmówców przy okazji pomagają też osobom, które dopiero rozważają start w e-handlu. Wszystkich, którzy chcieliby opowiedzieć nam o swojej działalności zapraszamy do kontaktu z redakcją

Paulina Wawrzyczek (eKomercyjnie.pl): Dlaczego zdecydowałaś się uruchomić sklep internetowy?

Agnieszka Kulis (sklepholenderski.pl): Sklep internetowy jest tą formą działalności handlowej, która nie wymaga tak dużych nakładów finansowych jak tradycyjny. I chociaż dzisiaj, po kilku latach prowadzenia takiego sklepu, widzę to troszkę inaczej, to trzeba przyznać, że dużo trudniej otworzyć sklep stacjonarny, z wyposażeniem, obsługą itp., itd. Teraz dostępne są sklepy szablonowe, naprawdę niedrogie i oferujące różne przydatne funkcjonalności i oprogramowanie oraz wsparcie techniczne, a niejednokrotnie i prawnicze.

sklepholenderski.pl

Czym zajmowałaś się przed uruchomieniem sklepu?

Nadal prowadzę firmę konsultingową, świadczącą usługi w zakresie znormalizowanych systemów zarządzania.

Ile trwało uruchomienie sklepu?

Zaczęliśmy od Allegro, a dopiero po mniej więcej roku zdecydowaliśmy się na odrębny sklep internetowy. Dużo czasu poświęciliśmy na „urządzanie” sklepu, czyli wprowadzanie produktów do oferty, opisy, przygotowywanie zdjęć, organizowanie „ścieżki zakupów” itp. Trzeba jeszcze dodać, że ważną kwestią jest dostosowanie sklepu do wymagań prawnych, a więc opracowanie regulaminu, zainstalowanie odpowiednich zabezpieczeń (np. klucz SSL), opracowanie odpowiednich dokumentów dotyczących ochrony danych osobowych i zgłoszenie bazy klientów do GIODO.

sklepholenderski.pl

Dlaczego wybrałaś właśnie tę branżę?

Przypadek – będąc w odwiedzinach u znajomej w Holandii zauważyłam ciekawe pojemniki do przechowywania wędliny i sera. W Polsce takich nie widziałam. Po jakimś czasie skontaktowałam się z producentem i tak to się zaczęło.

Jakim budżetem dysponowałaś na początku e-handlowej działalności?

Na początek potrzebnych było kilka tysięcy na zatowarowanie – to był największy koszt. A następnie opłaty za oprogramowanie sklepowe i porady prawne.

sklepholenderski.pl

Czy zdecydowałaś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?

Sklep jest prowadzony na oprogramowaniu gotowym. Być może w przyszłości pomyślimy o własnym, autorskim rozwiązaniu…

Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie w pierwszym dniu/tygodniu po starcie?

W pierwszym tygodniu wpłynęły 4 zamówienia. Aż 4!

sklepholenderski.pl

Jakie działania marketingowe są najbardziej skuteczne w Twoim sklepie/w przypadku tego asortymentu?

Stosujemy różne działania. Prowadzenie FB to dzisiaj skuteczna metoda na zwiększanie ilości klientów. Poza tym rozsyłamy Newsletter z nowościami i promocjami. Duża cześć sprzedaży pochodzi w naszym przypadku z Allegro.

Gdybyś miała teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłabyś inaczej?

Z pewnością wcześniej poszukałabym specjalisty informatyka. Warto mieć wsparcie w osobie kompetentnej w zakresie oprogramowanie komputerowego.

sklepholenderski.pl

Jak wygląda proces składania zamówień?

Proces składania zamówień jest prosty i raczej standardowy. Każdy etap w czasie realizacji zamówienia jest oznaczany odrębnym statusem. Jest też o tym informowany klient – na bieżąco, drogą mailową. To ważne, żeby klient wiedział, na jakim etapie jest jego zamówienie.

Jaki odsetek zamówień pochodzi od klientów z zagranicy?

Nasz sklep funkcjonuje póki co tylko w polskiej wersji językowej, ale myślimy o wersji w j. angielskim. Otrzymujemy prośby o wysłanie produktów za granicę – na terenie Europy. I oczywiście spełniamy je. Zawsze towarzyszy temu potwierdzenie indywidualnej wyceny dostawy.

fotoAgnieszka Kulis – specjalizuje się w doradztwie, szkoleniach i coachingu w zakresie znormalizowanych systemów zarządzania i wizerunku; od 5 lat prowadzi sklepholenderski.pl

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Podsumowanie 2013 roku w branży ecommerce: porównywarka cen Okazje.info

okazjeinfo-logoKoniec roku to najlepszy moment na dokonanie podsumowań – bilans tego co udało się zrealizować w przeciągu ostatnich 12 miesięcy pozwala w jasny sposób ocenić skuteczność i jakość działań. Swoje zestawienie przygotowała porównywarka cen Okazje.info. Szereg zmian w funkcjonowaniu serwisu, wiele nowych partnerstw oraz klientów, udział w najważniejszych branżowych wydarzeniach – to w dużym skrócie opis tego jak 2013 zapisze się w historii porównywarki.

Reklama

Podsumowanie roku 2013 przez porównywarkę cen Okazje.info:

Ostatni rok wytężonej pracy zespołu Okazje.info zaowocował przede wszystkim wdrożeniem czołowych projektów, ukierunkowanych na uproszczenie procesu zakupowego zarówno z punktu widzenia sklepów internetowych, jak i użytkowników Porównywarki. Zmianie uległy funkcjonalności serwisu oraz szata graficzna – redesignem objęte zostały wszystkie kluczowe sekcje, ze stroną główną na czele.

Wdrożyliśmy także bardziej intuicyjną nawigację oraz innowacyjny sposób prezentacji ofert, skoncentrowany na promocji produktów w najbardziej atrakcyjnych przedziałach cenowych a dodatkowo opatrzonych opiniami konsumentów – mówi Bartek Dymecki, UX Specialist porównywarki. Nową formę zyskała również strona produktu. – Udoskonaliliśmy opis oraz specyfikację, wprowadziliśmy funkcjonalność umożliwiającą łatwe przejścia pomiędzy poszczególnymi wersjami produktów oraz oznaczenia zapowiedzi i nowości – wyjaśnia z kolei Joanna Skrzypińska, Organization and Processes Director Okazje.info. Niezwykle istotnym projektem było również stworzenie dedykowanej sekcji mody z większymi zdjęciami, kaflową prezentacją oferty oraz strefą marki dla Partnerów zainteresowanych dodatkową promocją.

okazje-info-sg

Ale rok 2013 to nie tylko zmiany w samym funkcjonowaniu Porównywarki. Na przestrzeni ostatnich miesięcy serwis Okazje.info przekroczył poziom 2700 zintegrowanych sklepów internetowych i 12,5 miliona ofert produktów. Dokonano również rozbudowy portfela produktów sprzedażowych pozwalających na precyzyjne targetowanie reklamy wśród klientów będących w trakcie procesu zakupowego. Ponadto w listopadzie, równolegle z szóstymi urodzinami serwisu, miały miejsce obchody pierwszej rocznicy działania, intensywnie rozwijającego się i swoim zasięgiem obejmującego już blisko 500 sklepów – Programu Wiarygodne Opinie. – Z tej okazji stworzyliśmy ranking sklepów biorących udział w Programie oraz wyprowadziliśmy specjalne odznaczenia dla najczęściej rekomendowanych sprzedawców – mówi pełniący stanowisko Key Account Managera Okazje.info, Wojciech Karwowski.

W roku 2013 zainaugurowana została również działalność Programu Lojalnościowego naszej porównywarki. Klub Okazje.info to platforma łącząca sklepy internetowe z ich klientami, wpływająca na zwiększanie zaangażowania konsumentów oraz budowanie lojalności i tym samym zapewniająca sklepom powracający ruch oraz rosnącą konwersję. – Choć Program funkcjonuje dopiero od czterech miesięcy, zgromadził już blisko 20 tysięcy uczestników, którzy podejmując szereg konsumenckich aktywności, gromadzą punkty i wymieniają je na nagrody i rabaty – wyjaśnia Marcin Ryske, Brand Manager Porównywarki. Rok 2013 przyniósł także intensywny rozwój kooperacji z naszymi kluczowymi partnerami Okazje.info – Agorą i Polskapresse oraz aktywny udział Okazje.info w procesie budowania Izby Gospodarki Elektronicznej. Utworzenie Izby, pełniącej rolę silnego przedstawiciela, dbającego o interesy i rozwój polskiego e-commerce to bez wątpienia jedno z kluczowych, branżowych wydarzeń Anno Domini 2013.

okazje-info-podstrona

Jednak dla rodzimego e-commerce ten rok zapisze się także jako moment, w którym do Polski wprowadzone zostały dodatkowe usługi reklamowe oraz serwis shoppingowy Google. Wiele wskazuje na to, że pozycja produktów Google będzie rosła w siłę, stawiając zespoły e-commerce wobec konieczności działania w zupełnie nowych warunkach – mówi Piotr Broniarczyk, CEO Okazje.info. – W najbliższym czasie będziemy więc uważnie obserwować zmieniający się rynek i poszukiwać dodatkowych wartości na serwisie, ułatwiających naszym użytkownikom podejmowanie decyzji zakupowych – dodaje.

W 2014 roku Okazje.info nie zamierzają spuszczać z tonu. Obok ciągłego udoskonalania funkcjonowania serwisu, plany na nadchodzący rok obejmują intensywny rozwój kooperacji biznesowych, Programu Wiarygodne Opinie i Klubu Okazje.info a także nieustanne podnoszenie jakości i rozszerzanie współpracy z obecnymi partnerami oraz reklamodawcami.

Wszystkie przeprowadzone do tej pory działania miały wyraźne przełożenie na zasięg porównywarki, zyskując tym samym według badania „Megapanel PBI/Gemius sierpień 2013”, tytuł trzeciego pod względem zasięgu serwisu e-commerce w Polsce. Takie wyniki tylko utwierdzają nas w przekonaniu, że szereg działań podejmowanych w oparciu o analizy specjalistów serwisu w roku 2013 to jedyny słuszny kierunek. Dlatego Okazje.info ambitnie patrzą w przyszłość i stawiają sobie coraz to wyższe cele na kolejny rok na dynamicznie rozwijającym się polskim rynku e-commerce.  

Dziękujemy za przesłanie podsumowania i życzymy porównywarce cen Okazje.info kolejnych, równie udanych 12 miesięcy!

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Okazje.info również życzą Redakcji i Czytelnikom eKomercyjnie.pl wszystkiego co najlepsze w 2014 roku.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)