eKomercyjnie.pl

Gdybym zakładał sklep po raz trzeci… – moja prezentacja z Uniwersytetu Konwersji Ceneo

W ostatnią sobotę miałem zaszczyt poprowadzenia godzinnego wykładu na Uniwersytecie Konwersji Ceneo, który tym razem odbył się w Krakowie. Dziękuję oczywiście wszystkim uczestnikom tego wydarzenia (sporo osób zapisało się po ogłoszeniu na eKomercyjnie.pl) i samym organizatorom za możliwość wystąpienia. Zapraszam wszystkich Czytelników serwisu do zapoznania się z moją prezentacją.

AdvertisementReklama

Podczas Uniwersytetu Konwersji Ceneo mówiłem o swoich błędach, pierwszych sukcesach i pomysłach na to, jak robić dobry e-handel. Sporej liczby przykładów i praktycznych porad nie znajduje się niestety na łamach poniższych slajdów – prezentacja nie wszystko jest w stanie pomieścić, ale starałem się upchnąć w niej jak najwięcej :)

Prośba do uczestników szkolenia – dajcie znać w komentarzach na dole (lub bezpośrednio na mój e-mail), jak Wam się podobało. Wszystkie opinie mile widziane.

Gdybym zakładał sklep po raz trzeci… Czyli jak może (ale NIE musi!) wyglądać historia internetowego sprzedawcy

Krzysztof Bartnik – eKomercyjnie.pl – prezentacja z Uniwersytetu Konwersji Ceneo (Kraków 24 września 2011).

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www: Dobór fraz i słów kluczowych przez wybrane narzędzia

Poniższy tekst to fragment najnowszego, trzeciego już wydania książki Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Wydanie III autorstwa Bartosza Danowskiego i Michała Makaruka, która ostatnio ukazała się nakładem wydawnictwa Helion.pl.

Statystyki wyszukiwarki Google

Innym (oprócz opisanego ostatnio Keyword Tool) narzędziem przydatnym w pozyskiwaniu słów kluczowych od firmy Google są Statystyki wyszukiwarki, dostępne pod adresem http://www.google.com/insights/search/. Możemy również dostać się do niego z poziomu wcześniej omawianego Google Keyword Tool poprzez najechanie myszką na propozycję słowa kluczowego i kliknięcie ikonki przedstawiającej lupkę, co widać poniżej.

AdvertisementReklama

Narzędzie statystyk wyszukiwarki pokazuje przede wszystkim popularność słów kluczowych w różnych okresach czasowych i lokalizacjach geograficznych. Strona wyników jest podzielona na 3 części: Zainteresowanie w ujęciu czasowym, Zainteresowanie regionalne oraz Wyszukiwane hasła.

Informacje uzyskane dzięki Zainteresowaniu w ujęciu czasowym mogą być bardzo ważne w przypadku planowania kampanii reklamowych, ze względu na sezonowość niektórych haseł. Możemy również wykorzystać te dane w celu zaplanowania strategii pozycjonowania, aby nie marnować siły linków na hasła, które w danym okresie nie skutkują odwiedzinami.

Na powyższym zrzucie wyraźnie widać trendy wyszukiwania haseł związanych ze słowami kartki (zaznaczonymi na niebiesko) oraz wczasy (zaznaczonymi na czerwono). Dane rozpoczynają się od 2004 roku, co pozwala dostrzec trendy związane z wyszukiwaniem konkretnych haseł. Zainteresowanie regionalne może zaś pomóc w lokalizacji geograficznej kampanii reklamowej.

W przypadku pozyskiwania słów kluczowych najbardziej nas interesują nas Wyszukiwane hasła. Możemy tu zobaczyć dziesięć Najpopularniejszych wyszukiwań związanych z podanym hasłem oraz dziesięć Wyszukiwań o rosnącej popularności:

Ograniczenie do dziesięciu haseł jest tylko na stronie. Do celów poszukiwania słów kluczowych warto skorzystać z opcji Pobierz jako plik CSV w nagłówku strony, zaznaczonej strzałką na wcześniejszy obrazku. Plik możemy otworzyć w programie Microsoft Excel lub innym arkuszu kalkulacyjnym — wtedy słów kluczowych jest dużo więcej.

Ranking Onet Boksy

Polska wyszukiwarka Onet również udostępnia ranking słów kluczowych. Jest to typowy ranking, bez żadnych dodatkowych narzędzi, a jego przykładowy fragment widać poniżej:

W chwili pisania książki w rankingu było około 6500 pozycji. Nie jest to duża liczba, niemniej jednak warto z tego rozwiązania korzystać, aby uzupełnić lub sprawdzić swoją listę słów kluczowych.

Ranking Onetu ignoruje polskie znaki diakrytyczne i niezależnie od tego, w jaki sposób wpiszesz dane słowo do wyszukiwarki, rezultat będzie taki sam. Wyniki przedstawiają wszystkie frazy zawierające dane słowo.

Dopasowanie nie jest dokładne, więc jeżeli wyszukujemy na przykład słowo astronom, to otrzymamy wyniki przedstawione poniżej. Wyniki te są posortowane według liczby zapytań.

Wyniki dla hasła „astronom”:
astronomia
szkoly gastronomiczne

Ranking Onetu jest dostępny pod adresem http://boksy.onet.pl/ranking.html.

Ranking haseł Wirtualnej Polski

Serwis Wirtualna Polska udostępnia dwa rankingi haseł wyszukiwanych: Ostatnie zapytania i Najpopularniejsze zapytania. Oba narzędzia opisaliśmy niżej.

Ostatnie zapytania

Ranking ostatnich zapytań jest przedstawiony w postaci tabeli z przesuwającymi się z góry na dół zapytaniami, które zostały ostatnio zadane. Narzędzie to pozwala dowiedzieć się, co aktualnie interesuje osoby wchodzące na strony. Dzięki analizie czasowych zainteresowań internautów możemy szybko reagować i poruszać na stronie chwytliwe tematy, oczywiście pod warunkiem że w jakiś sposób są z nią powiązane. Działanie takie pozwala na zwiększenie ruchu i pozyskanie nowych odwiedzin.

Biorąc pod uwagę wyniki zwracane przez narzędzie Wirtualnej Polski, warto pamiętać, że lista nie przedstawia wszystkich zapytań kierowanych do wyszukiwarki.

Ranking ostatnich zapytań Wirtualnej Polski jest dostępny pod adresem http://szukaj.wp.pl/zapytania.html.

Najpopularniejsze zapytania

Ranking najpopularniejszych zapytań Wirtualnej Polski przedstawiony jest w formie tabeli zawierającej najpopularniejsze zapytania, podzielonej na liczne kategorie. Domyślnie pojawiają się w niej wyniki z poprzedzającego tygodnia, ale jest też możliwość przejrzenia danych archiwalnych. Przy każdej frazie po prawej stronie znajduje się strzałka w górę lub w dół bądź znak minusa. Strzałka w górę informuje, że popularność danego hasła wzrosła, strzałka w dół, że spadła, zaś minus oznacza brak zmian. Przy strzałkach jest również
liczba wskazująca, o ile miejsc fraza awansowała lub spadła w rankingu.

Oto fragment zestawienia najpopularniejszych zapytań:

Omawiany ranking jest bardzo przydatny do analizy tendencji wyszukiwania oraz jej zmian w ciągu roku.

Ranking najpopularniejszych zapytań WP jest dostępny na stronie http://szukaj.wp.pl/najpop.html.

Analiza statystyk

Cennym źródłem informacji pomocnym przy budowie listy słów i fraz kluczowych mogą być statystyki. O tym, że statystyki warto mieć, przekonujemy w dalszej części książki i tam również opisujemy ich możliwości. Dlatego teraz jedynie zwracamy uwagę na to, że warto zerknąć do statystyk i sprawdzić, po wpisaniu jakich słów wchodzili do nas ludzie.

Na kolejnym obrazku zamieściliśmy przykładowy zrzut ekranu z informacjami o słowach kluczowych, po wpisaniu których odwiedzali nas ludzie. Dane pochodzą z popularnego serwisu o pozycjonowaniu.

Analizując słowa kluczowe wpisane przez naszych odwiedzających w wyszukiwarki, możemy znaleźć wiele haseł, których wcześniej nie uważaliśmy za warte pozycjonowania. Szczególnie przydatne są hasła znajdujące się daleko w wynikach. Jeżeli dostrzeżemy w takim haśle potencjał, powinniśmy wypozycjonować naszą stronę na nie.

Dzięki takiej analizie możemy również znaleźć nowe pomysły na zbudowanie ciekawych stron o tematyce pochodzącej ze słów kluczowych pojawiających się w logach serwera. Dane zdobyte w ten sposób przydatne są też w tworzeniu listy haseł do reklam kontekstowych, np. w programie Google AdWords.

Hasła wyszukane w Twoim serwisie

Jeżeli Twój serwis internetowy ma funkcjonalność wyszukiwania treści wewnątrz serwisu, może to być bardzo cenne źródło pozyskiwania słów kluczowych. Gdy internauta wyszukuje informacje w danym serwisie, to zazwyczaj są to konkretne zapytania o treści, które powinny się znajdować na stronie. Bardzo ważne jest, aby zbierać statystyki wyszukiwania ze strony i korzystać z nich przy aktualizacji serwisu oraz zdobywaniu nowych słów kluczowych do pozycjonowania czy kampanii reklamowych.

Prosty sposób zbierania statystyk wyszukiwania we własnym serwisie oferuje narzędzie Google Analytics. Samo narzędzie jest dokładniej omówione w rozdziale 11., tutaj tylko krótko opiszemy, w jaki sposób uruchomić statystyki wyszukiwania w serwisie.

W edycji informacji o profilu ostatnia sekcja to Wyszukiwanie witryn. Należy zaznaczyć opcję Śledź wyszukiwanie w witrynie, a następnie wskazać Parametr zapytania w witrynie. Aby uzyskać ten parametr, trzeba wyszukać jakiekolwiek hasło i spojrzeć na adres strony z wynikami wyszukiwania. Jeżeli formularz używa metody GET, to adres powinien wyglądać np. tak:

http://www.twoj-serwis.pl/index.php?szukaj=pozycjonowanie

W powyższym przykładzie szukaliśmy hasła pozycjonowanie, z czego wynika, że parametr zapytania to szukaj. Jeżeli nasz serwis zawiera kilka formularzy wyszukiwania i korzystają one z różnych parametrów zapytania, to w polu zaznaczonym strzałką na kolejnym rysunku możemy wpisać maksymalnie 5 takich parametrów oddzielonych przecinkami.

Jeżeli system wyszukiwania na stronie jest na tyle zaawansowany, że posiada wybór kategorii wyszukiwania, a Ty chcesz je śledzić, to musisz odpowiedzieć Tak na pytanie Czy używasz kategorii w przypadku wyszukiwania w witrynie?. Wtedy pojawi się pole do wpisania parametru lub parametrów kategorii. Parametr kategorii można również znaleźć w adresie wyników wyszukiwania, który może wyglądać np. tak:

http://www.twoj-serwis.pl/index.php?szukaj=pozycjonowanie&kat=ksiazki

W powyższym przykładzie również szukaliśmy hasła pozycjonowanie, ale wybraliśmy kategorię książki, z czego wynika, że parametr kategorii to kat. Jeżeli parametrów kategorii w serwisie jest kilka, to, analogicznie do parametru zapytania wyszukiwania, możesz umieścić ich maksymalnie 5 oddzielonych przecinkami. Teraz pozostaje tylko zapisać zmiany i czekać na pierwsze wyniki, co może potrwać nawet do 24 godzin.

Analizując adres wyników wyszukiwania, warto zwrócić uwagę na to, że parametry zapytania nie muszą być słowami, a często nawet są jedno- lub dwuliterowe, np.: q, qc, c, s. Parametr jest słowem lub literkami zawartymi przed wyszukiwanym hasłem i znakiem równości, a za znakiem ? lub &.

Aby zobaczyć frazy wyszukiwane w naszym serwisie, musimy w lewym menu Google Analytics wybrać Treść/Wyszukiwanie w witrynie/Wyszukiwane hasła, co przedstawia kolejny zrzut:

W głównej części strony pojawiają się hasła szukane w naszej witrynie, domyślnie w kolejności najczęściej wyszukiwanych.

Jeżeli Twój serwis nie ma własnej wyszukiwarki, to internauci i tak często będą próbowali wyszukiwać interesujące ich treści. Zazwyczaj w takim przypadku korzystają z paska narzędzi Google i opcji wyszukiwania w witrynie lub wpisują w polu wyszukiwania Google zapytanie site:twoj-serwis.pl wyszukiwane hasło. Jeżeli w statystykach lub dzienniku serwera zobaczysz podobne wpisy, to warto się zainteresować częścią wyszukiwane hasło.

Sugestie wyszukiwarki Google

Szukając informacji w wyszukiwarce Google, również można pozyskać nowe słowa kluczowe. We wcześniejszym rozdziale opisaliśmy, jak działają sugestie w czasie rzeczywistym i sugerowane podobne frazy na dole strony. Obydwa te elementy są wartościowym źródłem nowych słów kluczowych.

Powyższy tekst pochodzi z książki „Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Wydanie III. Książkę można kupić w księgarni Helion.pl (link). Podczas składania zamówienia użyjcie kodu ekomercyjnie, aby otrzymać 10 zł zniżki.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #8: Czy sklep jest w stanie wymóc na Kliencie wystawienie e-faktury?

Pytanie: Czy sklep jest w stanie wymóc na Kliencie wystawienie e-faktury? Działanie na stronie: Klient, albo wyrazi taką zgodę poprzez zaznaczenie checkboxa, albo nie będzie mógł dokończyć procesu finalizacji zamówienia. Czy taka praktyka jest dozwolona? Czy taki checkbox może być domyślnie zaznaczony?

Odpowiedź kancelarii prawnej:
Nie ma przeszkód ku temu, aby wymagać od Klienta wyrażenia zgody na przesłanie e-faktury. Nic nie stoi na przeszkodzie aby niewyrażenie takiej zgody przez niezaznaczenie odpowiedniego pola nie pozwalało na ukończenie procesu rejestracji lub na złożenie zamówienia.

AdvertisementReklama

Z uwagi na fakt, że przesłanie e-faktury wymaga zgody i może być w każdej chwili cofnięte należy uznać – dla bezpieczeństwa – że zgody takiej nie można domniemywać, dlatego odpowiednie pole w formularze rejestracji powinno być puste, aby nie było wątpliwości co do wyrażenie zgody na przesłanie e-faktury przez Klienta (oczywiście niezaznaczenie tego pola może nie pozwolić na ukończenie rejestracji lub złożenie zamówienia, jeżeli klient nie chce otrzymać e-faktury to może skorzystać z usług innego przedsiębiorcy oferującego faktury papierowe).

Kwestię przesyłania e-faktury reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

W zakresie braku domniemania zgody warto dodać, że rozporządzenie nie określa sposobu wyrażenia zgody, chociaż musi być ona wyraźna. Musi nastąpić w formie pisemnej lub drogą elektroniczną, np. poprzez zaproponowane zaznaczenie opcji o treści:

„niniejszym wyrażam zgodę na wystawianie elektronicznych faktur VAT w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. nr 249, poz. 1661), które będą przesyłane z adresu poczty elektronicznej dostawcy: …………..@…………pl na adres klienta: …………@………..pl. Wycofanie zgody na akceptację faktur elektronicznych może nastąpić w formie pisemnej lub w formie elektronicznej poprzez przesłanie wiadomości pocztą elektroniczną: …………@………pl. Cofnięcie akceptacji następuje po upływie 30 dni od dnia otrzymania przez dostawcę wycofania zgody na akceptację faktur elektronicznych”

lub treści zbliżonej.

Checkbox proponowany przez sklep nie może być domyślnie zaznaczony, właśnie z powodu konieczności wyrażenia zgody w sposób wyraźny przez kupującego.


Odpowiedzi udziela kancelaria prawna Sebastian Wawrzyniak i Wspólnicy Spółka komandytowa z Poznania, Os. Zwycięstwa 14, 61-647 Poznań, biuro: Sadowa 32, 61-657 Poznań, kancelaria@swlex.pl, (61) 827-00-17. Świadczy ona usługi na rzecz podmiotów gospodarczych, w szczególności spółek prawa handlowego – start-upów, podmiotów branży e-commerce, funduszów inwestycyjnych, w branży przede wszystkim IT, nowych technologii, konsultingu, PR.


Odpowiedź była możliwa dzięki firmom: Dwiepaczki.pl (usługi kurierskie) oraz Speed-Up Group (inwestor).

Pozostałe wpisy z serii Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi:

WAŻNE! Niniejsze odpowiedzi nie stanowią porady prawnej, konsultacji prawnej ani opinii prawnej, a mają jedynie charakter konsultacyjny. Wydanie porady prawnej, konsultacji prawnej lub opinii prawnej wymaga wnikliwej analizy stanu faktycznego, w tym dokładnego zakresu działalności przedsiębiorstwa lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, a także uzyskania niekiedy informacji, które mają charakter tajemnicy przedsiębiorstwa. Mając na uwadze powyższe, spółka nie doradza żadnych zachowań zgodnych lub niezgodnych z treścią wpisu i informuje, że podjęcie lub niepodjęcie określonych działań w indywidualnej sprawie musi zostać poddane ocenie jedynie w przypadku oceny stanu faktycznego oraz prawnego dotyczącego tej sprawy. Ani spółka, ani serwis, na którym umieszczona zostaje odpowiedź nie składa żadnych zapewnień, wyraźnych czy domniemanych, co do rezultatów uzyskanych przez jakąkolwiek osobę lub podmiot w wyniku wykorzystania tejże odpowiedzi, w tym zapewnień o przydatności do określonego celu. W żadnym wypadku ani spółki, ani serwis nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za utratę korzyści lub szkody wtórne powstałe w wyniku wykorzystywania tychże odpowiedzi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)