eKomercyjnie.pl

Giganci e-commerce dyktują warunki, czyli Allegro.pl vs Amazon.com

W branżowych kuluarach dużo mówi się o tym, że ostatnie zmiany w serwisach Grupy Allegro to przygotowywanie się do wejścia na nasz rynek Amazon.com. Skoro niektórzy przy okazji zarzucają Allegro „monopolizację” polskiego e-handlu, to jak nazwać to, co od wielu lat robi na swoim podwórku Amazon?

Firma Jeffa Bezosa bez wątpienia rządzi światowym e-commerce. Kwartalnie notuje przychody rzędu 11 miliardów dolarów (Q3 2011), skutecznie inwestuje (przejęcia Zapposa, BuyVIP, Woot, Diapers.com i wielu innych sklepów), rozbudowuje sprzedaż produktów cyfrowych (ebooki, audiobooki), oferuje też własne produkty (czytnik Kindle czy tablet Kindle Fire). O Amazonie mówi się jako nowym Apple, zaś o Jeffie Bezosie jako nowym Steve’ie Jobsie. Pojawienie się tej firmy na jakimkolwiek rynku może wywołać spore zamieszanie, gdyż dysponuje ona olbrzymimi zasobami.

Amazon już od dawna nie jest typowym sklepem internetowym. To rozbudowana platforma, która nie tylko sama sprzedaje produkty, ale jest też miejscem, gdzie każdy może to zrobić – od firmy handlowej po autora wydającego swoją pierwszą książkę. Idealnie pasuje mi tutaj określenie „Allegro na sterydach”, gdyż oprócz tego wszystkiego, co ma najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce (uwzględniając wszystkie projekty powiązane), posiada jeszcze bardzo rozwinięte zaplecze logistyczne. W Amazonie można założyć sklep, wystawiać swoje produkty, a nawet zlecić tej firmie całą obsługę zamówień. Wysyłasz towar na palecie i o nic więcej nie musisz się martwić.

Wreszcie, Jeff Bezos czuje się na tyle mocny, że rozpoczyna wydawanie książek na własny rachunek. Rozmawia bezpośrednio z autorami potencjalnych bestsellerów, zapewnia im redakcyjne wsparcie, a później dba o marketing. Z ponad 140 milionami klientów na całym świecie raczej nie musi się martwić o zasięg czy sprzedaż poszczególnych tytułów.

Długo można wymieniać wszystkie usługi, które oferuje Amazon czy sukcesy, jakie ma na swoim koncie. Jestem jednak przekonany o tym, że tak jak internetowi sprzedawcy narzekają w Polsce na Grupę Allegro i powiązania pomiędzy jej serwisami, tak ich zachodni odpowiednicy mają zwyczajnie dość Amazon.com.

Jeszcze do wczoraj wydawało się, że Allegro zbyt szybko nie weźmie się za pakowanie paczek i ich wysyłkę (prawdopodobne przejęcie Agito.pl jest jednak pierwszym krokiem w tym kierunku). Tymczasem Amazon na logistyce pozjadał wszystkie zęby. Jego pojawienie się na naszym rynku mogłoby znacznie przyspieszyć upadek małych sklepów internetowych. Dla Allegro każdy taki podmiot to sposób na zwiększanie przychodów i zysków. Dla Amazonu też, ale tylko pod warunkiem, że będzie prowadził sprzedaż przez ich platformę, a nie pod swoim własnym adresem www. Obie firmy stawiam jednak na jednej półce pod względem starań o wygodę kupujących i upraszczanie procesu składania zamówień. Tu tkwi ich największa siła.

Póki co, na naszym rynku działa pierwsza z wymienionych korporacji, a o pojawieniu się drugiej słychać jedynie plotki. Grupa Allegro znakomicie odrobiła pracę domową i jest solidnie przygotowana na przyjście Amazon.com. Pytanie tylko, czy Jeffowi Bezosowi uda się dokonać na polskim rynku tego, co nie wyszło eBay’owi?

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie.pl #3. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Przegląd prasy e-commerce 19 grudnia 2011

W dzisiejszym przeglądzie prasy e-commerce: Jak księżniczka Celestia zniknęła z pieniędzmi. Czyli „Nie daj się oskubać w sieci” | 9 zasad bezpiecznych zakupów w sieci | Więcej e-handlu to więcej miejsc pracy | Przesyłkowo-zakupowy zawrót głowy przed świętami | Dobre nastroje w e-commerce | Jak social media wpływają na decyzję o zakupie? | Infografika – gdzie szukamy informacji o produktach.

Jak księżniczka Celestia zniknęła z pieniędzmi. Czyli „Nie daj się oskubać w sieci” »
Okres przedświąteczny to nie tylko czas świątecznych zakupów, ale również czas intensywnych działań złodziei i oszustów – zwłaszcza na portalach aukcyjnych. UKE, UOKiK i ECK wychodzą do obywateli z inicjatywą „Nie daj się oszukać sieci”. Więcej o akcji na Gazeta Kielce.

9 zasad bezpiecznych zakupów w sieci »
Kasperski Lab przedstawia praktyczne wskazówki, które mogę nam pomóc zwiększyć bezpieczeństwo zakupów w sieci i ustrzec się przed oszustami. Warto się zapoznać!

Więcej e-handlu to więcej miejsc pracy »
Mimo, że w naszym kraju działa już ponad 11 tys. e-sklepów, wciąż rośnie zapotrzebowanie na pracowników działów e-commerce. Jak podaje Pracuj.pl, w III kwartale 2011r. najczęściej poszukiwanymi specjalistami byli eksperci od sprzedaży i marketingu, obsługi klienta oraz programiści.

Przesyłkowo-zakupowy zawrót głowy przed świętami »
W tym roku prognozuje się rekordową ilość towarów zamówionych w sieci. Czy firmy wysyłkowe zdążą na czas ze świątecznymi prezentami pod choinkę?

Dobre nastroje w e-commerce »
Rozmowa z Markiem Góreckim, ekspertem ds. Commerce z Grupy Divante, który opowiada o dobrych nastrojach w e-commerce i skutecznych strategiach biznesowych czołowych graczy handlu internetowego. Zachęcam do obejrzenia.

Jak social media wpływają na decyzję o zakupie? »
Ciekawą infografikę opublikował MrYouth, który przedstawia jaki wpływ na decyzje o świątecznych zakupach mają social media. Okazuje się, że konsumenci chętniej kupują produkty polecane przez znajomych, niż przez markowe firmy.

Infografika – gdzie szukamy informacji o produktach »
Łukasz Plutecki zamieścił na swoim blogu infografikę, z której dowiemy się z jakich źródeł internauci najczęściej poszukują informacji o produktach i o tym jakie kanały najczęściej wpływają na nasze decyzje o zakupach.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Ile sprzedawcy z Allegro zarobili w tegoroczne Mikołajki?

Sezon świąteczny w pełni, a Polacy coraz chętniej kupują prezenty w sieci. Z raportu porównywarki Ceneo wynika, że prawie 70% internautów przynajmniej część świątecznych zakupów zrobi w tym roku online. TradeWatch.pl, portal specjalizujący się w monitorowaniu transakcji dokonywanych za pośrednictwem serwisu aukcyjnego Allegro, przygotował pierwsze podsumowanie, przedstawiające wyniki sprzedaży w okresie mikołajkowym.

Dzięki raportom porównawczym TradeWatch.pl, wyłonione zostały kategorie produktowe, w których nastąpił największy przyrost sprzedaży. Porównanie dotyczy dwóch okresów: pierwszego tygodnia listopada (1-7.11.2011) oraz przełomu listopada i grudnia (29.11-05.12.2011). Poniższa tabela przedstawia listę 20 kategorii, które zanotowały najlepsze wyniki.

Największy wzrost obrotów nastąpił w dziale Ozdoby świąteczne. Szczególnym zainteresowaniem kupujących cieszyły się Choinki i Oświetlenie choinkowe – sprzedaż w obu wymienionych kategoriach wzrosła o ponad 1100%.

Kolejne miejsca na liście zajmują podkategorie z działu Zabawki, w którym obroty zwiększyły się kilkukrotnie. Zabawki są ciągle najczęściej wybieranymi prezentami mikołajkowymi oraz gwiazdkowymi. W okresie 10.11-05.12.2011, użytkownicy Allegro.pl dokonali 738 122 transakcji, kupując 876 619 sztuk różnych zabawek. Ich łączna wartość wyniosła 51 421 240 zł. Oto, jak przedstawiała się struktura sprzedaży dla tego działu:

Największą popularnością cieszyły się zabawki edukacyjne (210 354 sprzedanych sztuk o łącznej wartości 10 547 798 zł), które wygenerowały 20,5% obrotu w całej kategorii. Allegrowicze bardzo chętnie kupowali także zestawy klocków, dokonując 113 482 transakcji, których suma opiewała na kwotę 10 040 625 zł, co daje 19,5% udziału w kategorii Zabawki. Łączna sprzedaż lalek i akcesoriów wyniosła 7 109 927 zł, co stawia tę grupę produktów na trzeciej pozycji z wynikiem 13,8%.

Niektóre podkategorie zanotowały wyjątkowo dobre wyniki pod względem wzrostu sprzedaży. Przykładowo, w dziale „Zabawki zdalnie sterowane”, w okresie od 10 listopada do 5 grudnia, obroty wzrosły aż 10-krotnie (od 20 do ponad 200 tysięcy złotych dziennie). Była to jedna z najlepszych progresji w okresie mikołajkowym. Łącznie sprzedano 28 311 sztuk przedmiotów, wartych 2 360 213 zł.

Ile zarabiali poszczególni sprzedający? Serwis TradeWatch.pl sprawdził to bardzo dokładnie. Lider w kategorii Zabawki, w okresie od 10 listopada do 6 grudnia sprzedał 20 145 sztuk swoich towarów za łączną kwotę 1 678 229 zł. Poniższy wykres obrazuje, jak wyglądały jego dzienne obroty – zanotował ponad sześciokrotny wzrost sprzedaży.

Powyższy wykres pokazuje jedynie wysokość obrotów sprzedawcy. Zaawansowane raporty dostępne w TradeWatch.pl pozwalają na zbieranie dużo bardziej szczegółowych danych. W oparciu o m. in. takie parametry, jak rodzaj aukcji, słowa w tytule czy atrybuty, możliwe jest dokonanie pełnej analizy w odniesieniu zarówno do poszczególnych sprzedających, jak i całych kategorii asortymentowych. Narzędzia te pozwoliły znacząco podnieść wyniki sprzedaży już wielu Allegrowiczom. Wygląda na to, że wkrótce ich stosowanie stanie się standardem, warunkującym zaplanowanie skutecznej strategii handlu na największej platformie aukcyjnej w Polsce.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)