Gorączka świątecznych zakupów napędza ruch na Facebooku

Autor tekstu Informacja prasowa
Opublikowano 22 grudnia 2011
Kategoria Newsy
Czas czytania: 3 min

Z analizy aplikacji catNapoleon.com wynika, że w grudniu na fan page’ach serwisów e-commerce pojawiło się trzy razy więcej aktywnych fanów niż w poprzednich tygodniach. Użytkownicy Facebooka najchętniej komentują i „lubią” informacje o nowych produktach w okolicach godz. 11.00. Najbardziej ruchliwym dniem jest z kolei czwartek.

Facebook jest dla branży e-commerce coraz ważniejszym kanałem komunikacji z użytkownikami. Największy polski fan page promujący markę posiada serwis aukcyjny Allegro – polubiło go już ponad 609 tys. fanów. Analizując aktywność w branży e-commerce wzięliśmy pod uwagę 65 wiodących stron. Aplikacja catNapoleon.com wzięła pod lupę 24 185 postów, 88 192 komentarzy i 353 115 „lajków”.

Z analizy zebranych danych wynika, że internauci najchętniej komentują i klikają „lubię to” o godzinie 11. To istotna informacja dla moderatorów stron o tej tematyce. Ta wzmożona aktywność może wynikać z faktu, że administratorzy fan page’y najchętniej dodają wpisy na Facebooku o godz. 10 i ruch na stronach jest inicjowany właśnie przez nich. Wskazywać może na to także stosunek postów administratorów do wpisów fanów: 19 250 do 4 935.

Wykres aktywności fanów według godzin

W przypadku branży e-commerce wyraźnie widać, że strony żyją głównie w trakcie godzin pracy lub nauki. Ruch przygasa w trakcie dojazdu do domu i wieczorem znowu nieco wzrasta.

Gdy spojrzymy na aktywność użytkowników w ciągu tygodnia, zauważymy, że branża e-commerce na Facebooku żyje w czasie tygodnia pracy (od poniedziałku do piątku). Największy ruch (wpisy, komentarze, „lubię to”) na stronach obserwowany jest w czwartki.

Wykres aktywności fanów według dni

Wpływ na wzmożony ruch na Facebooku miały także świąteczne wyprawy po zakupy. Z analizy catNapoleon.com wynika, że w grudniu na stronach e-commerce pojawiło się więcej aktywnych użytkowników. Między 1. a 16. grudnia na badanych fan page’ach było ich 41 991. Tymczasem, między 13. a 30. listopada było ich trzy razy mniej, bo 12 730. Zmianę (choć nie tak drastyczną) widać także, gdy porównamy dłuższe odcinki czasu (19.11 – 18.12.2011 w stosunku do 20.10 – 18.11.2011), tu proporcja aktywnych fanów wynosi 54 115 do 37 540.

Wciąż niekwestionowanym liderem w kategorii e-commerce jest Allegro, choć najwięcej dzieje się na fan page’u stosunkowo małego deezee.pl. Poniższa tabela przedstawia zestawienie 10 największych fan page’y należących do serwisów branżowych.

Top 10 fan page'y serwisów ecommerce

„Pierwsza pozycja Allegro w zestawieniu nie dziwi – są ku temu przynajmniej dwa powody. Po pierwsze, Allegro rozpoczęła aktywne działania na Facebooku jako jedna z pierwszych dużych firm z branży e-commerce. Po drugie, to największy z graczy e-commerce w Polsce, a świadomość marki jest bardzo wysoka. Allegro reklamuje się w telewizji, prowadzi działania PR-owe, jest znane nawet osobom nie kupującym w internecie. Oczywiście taka popularność ma także swoją cenę – w przypadku każdej większej awarii, czy też zmiany w serwisie nie znajdującej uznania w oczach użytkowników (redesign serwisu, nowe cenniki, itp.), można z całą pewnością liczyć na adekwatną do nastrojów Allegrowiczów reakcję na stronie serwisu na Facebooku” – mówi Marta Szczepańska, dyrektor strategiczny agencji Socializer.

„Kluczem do sukcesu Empik.com oraz zlotewyprzedaze.pl jest z kolei marka i dobry produkt, bądź asortyment produktów (bardzo szeroki w przypadku Empik.com i specjalizacja wokół marek luksusowych Złotych Wyprzedaży)” – dodaje specjalistka od social mediów.

„Trudno jest zbudować zasięg w przypadku firm e-commerce, dystrybuujących bardzo niszowe, specjalistyczne lub nie budzące emocji użytkowników produkty, choć współczynniki zaangażowania bywają zapewne znacznie wyższe na stronach małych, wyspecjalizowanych sklepów skupiających hobbystów. W przypadku Empik.com, na popularność strony oraz zaangażowanie użytkowników wpływa nie tylko bardzo szeroka oferta, ale też długofalowe planowanie działań, którymi sklep próbuje odpowiedzieć na pojawiające się okresowo potrzeby użytkowników” – wyjaśnia Marta Szczepańska.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!