Hashtagi – uporządkuj swoją komunikację z klientem na Facebooku

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 13 sierpnia 2013
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 2 min

Hashtagi znane wcześniej już z Twittera czy Google+ to znaczniki, które od czerwca 2013 możemy stosować również na Facebooku. Przenoszą one fanów do nowej odsłony strony, na której znajdują się inne posty z hashtagiem takiego samego wyrażenia bądź słowa. Celem wprowadzenia ich do serwisu było polepszenie komunikacji marek z klientem, jak również segregacja informacji o tej samej (lub podobnej) tematyce. Jak mówią sami twórcy Facebooka, nowa funkcja ma zachęcić głównie do dyskusji. Taka publiczna wymiana zdań to szansa na nawiązanie lepszych i nowych relacji z klientem.

Jak wygląda hashtag? To nic innego, jak słowo klucz bądź krótkie wyrażenie poprzedzone znakiem #.
Hashtagi

Po wpisaniu #ecommerce w wyszukiwarce Facebooka zostaniemy przeniesieni na stronę, na której znajdziemy posty opublikowane przez marki bądź osoby prywatne, które użyły dokładnie takiego tagu. W przypadku większej ilości słów warto stosować wielkie litery np. #SklepInternetowy.

Z obserwacji różnych sklepów internetowych wynika, że najbardziej popularne, ogólne tagi to: #ecommerce, #zakupy, #sklep. Jednak marki skupiają się głównie na odsyłaniu klientów do poszczególnych produktów lub usług. Przykładowo, w księgarniach internetowych najczęściej pojawiającym się słowem jest niewątpliwie #książka. Taki tag, wpleciony zgrabnie w treść postu może pomóc w nawiązaniu interakcji, np: Jaka #książka będzie towarzyszyć Wam dziś wieczorem?

Pierwsze badania na temat hashtagów na Facebooku przeprowadziła firma Sotrender Research Team. Przeanalizowała ona 100 największych marek pod względem używania i efektywności tagów. Jakie były wyniki?

  1. Polskie marki coraz chętniej używają hashtagów na Facebooku.
  2. Posty zawierające hashtagi angażują większy odsetek fanów, niż te ich pozbawione. Różnica jest wyraźna, jednak może być związana z innymi czynnikami.
  3. Posty zawierające dwa hashtagi są bardziej angażujące, niż te z jednym hashtagiem, a posty z trzema lub więcej hashtagami są mniej angażujące niż te bez nich.

Jak stosować hashtagi?

Oto kilka krótkich zasad:

  1. Jak wynika z przeprowadzonych analiz, w jednym poście najlepiej używać 2 hashtagów. Większa ich liczba psuje zarówno efekt wizualny, jak i negatywnie wpływa na zasięg informacji.
  2. Stosuj pojedyncze słowa bądź krótkie frazy. Duża liczba wyrazów zmniejszy szansę na popularność Twojego hashtagu.
  3. Wyszukaj popularne tagi dla swojej branży i produktów. Ich użycie zwiększa szansę na dotarcie do nowych klientów i wpływa na zainteresowanie naszym postem ze strony użytkowników. Oczywiście, warto stworzyć nowy tag, który charakteryzować będzie nasz sklep, produkty czy markę. Pamiętajmy jednak, że jego jednorazowe użycie nie będzie skuteczne.
  4. Zaproś fanów do wspólnej dyskusji, nawiąż interakcje.

Warto również stosować hashtagi w promowaniu tworzonych przez nas wydarzeń. Dzięki temu, najważniejsze informacje dostępne będą w jednym miejscu. Przekaż swoim fanom, pod jakim hasłem mogą wyszukać zapowiedzi na temat zbliżającego się wydarzenia. Zachęć, aby sami opublikowali post z Twoim hashtagiem. A może informacja o zbliżającej się promocji w Twoim sklepie zainteresuje użytkowników? Pamiętaj, aby następnie wszystkie posty dotyczące wydarzenia oznaczać dokładnie takim samym tagiem.

Mimo, iż moc hashtagów nie jest aż tak duża, jak moglibyśmy się spodziewać, nie rezygnuj zbyt szybko z ich używania. Nie zastąpią one jednak promocji Twojej strony. W przypadku braku kampanii, statystyki szybko wykażą, że spada popularność i zasięg nowych postów. Nie czekaj, aż wszystkie marki przyzwyczają się do tego nowego narzędzia. Bądź pierwszy, testuj, zachęcaj swoich fanów do używania hashtagów. Bardzo szybko mogą stać się one nowym, efektywnym sposobem komunikacji z potencjalnym klientem.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!