eKomercyjnie.pl

Instagram to miejsce wyjątkowe dla e-commerce

twitter-logoInstagram to miejsce wyjątkowe, które zrobiło niemałą rewolucję w cyberświecie, szturmem biorąc kolejnych fanów. Dziś liczba użytkowników tego portalu liczona jest w setkach milionów. Wszyscy oni umieścili tam ponad 30 miliardów zdjęć, co sprawiło, że Instagram stał się miejscem, w którym rządzi visual content.

Według badań Instagramowicze spędzają wśród kolejnych zdjęć dużo więcej czasu, niż na innych mediach społecznościowych. Znacznie większe jest też zaangażowanie w tworzenie swoich profili, a także w komentowanie i lajkowanie. Instagram wypełnił codzienność, tworząc coś na kształt foto-dziennika, albumu ze zdjęciami, ale również platformy do porozumiewania się z osobami znanymi i z firmami. E-marketingowcy z całego świata dość szybko zauważyli ogromny potencjał, który niesie ze sobą to miejsce w sieci. Dziś – Instagram jest jednym z popularniejszych mediów socialnych, w którym można świetnie prowadzić kampanie wizerunkowe swojej marki, dbając o komunikację z klientem.

Wśród światowych liderów prym wiodą firmy bardzo znane i lubiane. Liderem jest Nike, który ma ponad 12 milionów obserwujących, a swoje konto wykorzystuje wręcz perfekcyjnie, przede wszystkim do budowania świadomości marki. Zdjęcia, które zamieszczone są na tym profilu, dotyczą sportowego świata, w którym integralnym elementem jest charakterystyczny haczyk – logo Nike. Podobnie dzieje się na koncie firmy Adidas. Starbucks z kolei postawił na fragment codzienności, po który sięgamy codziennie, na kubek z kawą. Ich profil to absolutny lifestyle, prezentujący różnych ludzi, w różnych sytuacjach: od porannego pędu do pracy, po spokojny wieczór pod kocem. Ale łączy je jedno – kubek z kawą. Niewątpliwie wartym uwagi jest również profil GoPro. Możecie na nim znaleźć wiele rzeczy, ale nie znajdziecie tam jednego – nudy. Konto to żyje równie intensywnie, jak osoby, które wybierają kamery tej marki. Jest dużo ekstremalnych kadrów, dużo adrenaliny i jeszcze więcej inspiracji. Bo ponoć ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Ale wychwalanie znanych, ogólnoświatowych brandów to pójście na łatwiznę. Jak to wygląda na polskim rynku? Czy nasze firmy podbiły już Instagram? Sprawdźmy to!

Wygląda na to, że chyba najlepiej w „polskiej” części Instagramu, mają się filmy odzieżowe. Trudno się dziwić – moda to rodzaj „sztuki”, którą nosimy na co dzień. Wśród wielu brandów warto zwrócić szczególną uwagę na kilka.

Local Heroes – warszawska marka, która bije rekordy popularności. Zgromadzili już ponad 87 tysięcy obserwujących, co w kraju nad Wisłą daje im pozycję lidera w swojej branży. Ich konto to połączenie oferty sklepu z lifestyle’m. Pojawiają się tu również informacje dotyczące wyprzedaży i nowości.

1

Sporo zamieszania na Instagramie robi również marka PLNY. Zarówno w przypadku PLNYLALA, jak i PLNYTEXTYLIA mamy tu połączenie oferty reklamowej (sesje produktów, zapowiedzi nowości), jak również sprawdzenie ich „w boju”, przez klientów, który zakupili dane ubrania bądź akcesoria.

21

Ciekawe pomysły na prowadzenie instagramowego konta można znaleźć u Aloha from Deer – marki, która nie ma sobie równych w tworzeniu nadruków na koszulkach czy bluzach. Tu również znajdziemy sporo sesji, ale też od kulis. Oni również stawiają na repostowanie zdjęć od zadowolonych klientów, jak i znanych fashion blogerów. Podobnym tropem idzie marka REST_FActory, którzy dodatkowo co jakiś czas informują obserwujących o wyprzedażach i obniżkach.

31

Nie sposób zapomnieć o Koszulkowo, którzy jak nikt rozumieją fenomen social mediów, odpowiadając na potrzeby użytkowników intrygującymi napisami na koszulkach, a także o marce Dziedzic Pruski. Po inspirację powinno się również zajrzeć na profil Mr. Gugu & Miss Go.

Warto obejrzeć: MohitoFashion (za zdjęcia z backstage i z eventów), SHWRM (za promocję polskich marek i designerów), Mosquitopl (za zabawne hashtagi), Reserved (za konkursy na Instagramie, z wykorzystaniem hashtagów), BizuuFashion (za „chwalenie się” swoją marką na światowym poziomie).

41

Firmy odzieżowe stawiają przede wszystkim na popularyzowanie swoich marek wśród odbiorców i bardzo dobrze, że wybierają do tego Instagram, bowiem według badań użytkowników tego serwisu, to właśnie tam jest najwięcej młodych osób, które szukają nowości, inspiracji. Warto tu zaznaczyć, że cechą wspólną wyżej wymienionych kont jest przede wszystkim pomysł, a także dbanie o profesjonalne wykonanie. Zdjęcia, które tam są zamieszczane, są wysokiej jakości, nawet te, które przesyłają klienci.

Ważne miejsce w instagramowym świecie mają również sklepy obuwnicze. Profil DeeZee zgromadził już ponad 46 tysięcy obserwujących, a wśród zdjęć znajdziemy nie tylko buty, ale wiele innych rzeczy, które „krążą” po głowach kobiet. Pojawiają się tu również stylizacje, zdjęcia związane ze zdrową żywnością i inspiracje wnętrzarskie. Firma Czas Na Buty również interesująco prowadzi swój profil, pokazując swoje produkty w codziennym użyciu.

51

Ale czy produkty z poza branż odzieżowo-akcesoriowych mogą znaleźć swoje miejsce na Instagramie?  Oczywiście! E-drogeria Mintishop konto na Instagramie wypełnia zdjęciami produktów, ale też swatchy, czyli próbek oraz wieloma inspiracjami. Original Source bombarduje widza feerią kolorów, a swój profil traktuje również jako tablicę do zamieszczania nowości i zapowiedzi. Słyną oni również z wielu konkursów, które organizują na tej platformie. Duży potencjał drzemie również w koncie Allegro, na którym można podglądać co ciekawego sygnowane jest tą marką. Nie sposób przejść obojętnie obok profilu popularnego sklepu z akcesoriami do domu – ScandiLoft, gdzie znajdują się nowości i zapowiedzi, a także wiele inspiracji dla wszystkich fanów urządzania swoich czterech kątów. Winoblisko to również konto z potencjałem, na którym dobrze odnajdą się wielbiciele tego trunku. Rozpoznawalnym kontem jest również profil Starego Browaru, na którym „życie spotyka się ze sztuką” oraz jednej z restauracji, które tam się znajdują – Weranda Family. Przy przeglądaniu tego konta można z miejsca zgłodnieć. Ponad 22 tysiące obserwujących zgromadził profil Mani Mani Nails, na którym pokazane są paznokcie: zdobienia i pomysły, co stanowi świetną alternatywę dla portfolio – także jak widać usługodawcy również są mile widziani na Instagramie.

Dlaczego ludzie obserwują konta firmowe na Instagramie? Z badań przeprowadzony przez Iconosquare.com wynika, że z trzech powodów: bo lubią daną markę, bo chcą odkrywać coś nowego i liczą na zabawny i interesujący content. Opierając się na tych trzech elementach stwórz instagramowy profil, na którym możesz przedstawiać swoją ofertę, animować obserwujących zabawami i konkursami, gdzie będziesz mógł ogłaszać wyprzedaże i promocje, i – co najważniejsze, gdzie będziesz mógł pokazać codzienność w Twojej filmie. Zdjęcia zapowiedzi, nowości, backstage zawsze są mile widziane. Sprawiają one, że Twoi obserwujący czują się wyjątkowo.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Zaufanie w e-commerce: 86% polskich sklepów informuje o posiadanych znakach jakości

idealo-logoZnaki jakości, opinie klientów, certyfikaty – wielu sprzedawców chętnie korzysta z budzących zaufanie wyróżnień, by przekonać do siebie potencjalnych klientów. W swoich najnowszych badaniach porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, jakie oznaki wiarygodności europejscy sprzedawcy umieszczają na swoich stronach internetowych. Polscy sprzedawcy zaś szczególnie pozytywnie wyróżniają się na tle innych uwzględnionych w analizie państw.

Uczciwość i jakość usług sklepu internetowego jest często dla zwykłego użytkownika sieci trudna do oszacowania. Żeby uwierzytelnić swoje usługi, wielu sprzedawców chętnie chwali się więc na stronie głównej swojego sklepu przyznanymi imrenomowanymi certyfikatami i znakami jakości. Instytucje przyznające tego typu wyróżnienia dawno już wpisały się w krajobraz europejskiego rynku e-commerce, zaś laury, które przyznają one sklepom, znacznie ułatwiają nowym lub nieufnym konsumentom wybór wiarygodnego sprzedawcy.

Zaufanie w e-commerce

Porównywarka cen idealo sprawdziła, o jakich budujących zaufanie wyróżnieniach najczęściej informują na stronie głównej swoich sklepów internetowych sprzedawcy z Polski, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii.* W raporcie znaleźć można zaskakujące różnice w praktykach sprzedawców z poszczególnych krajów oraz dowody na to, że Polacy należą do wymagających klientów, oczekujących od sklepów internetowych gwarancji bezpiecznych zakupów.

zaufanie-ecommerce1

  • Według europejskiej średniej najczęściej wykorzystywaną przez sprzedawców oznaką zaufania są opinie klientów. Informacje i odniesienia do wystawianych przez konsumentów recenzji pojawiają się na stronie głównej w 55% zbadanych sklepów internetowych.
  • Kolejnym sygnałem o wiarygodności sklepów jest wskazówka dotycząca zaszyfrowanego przekazywania danych. Znaleźć ją można na stronie głównej w połowie zbadanych e-sklepów.
  • Znaki jakości prezentowane są klientom sklepów przez 48% europejskich sprzedawców.
  • Co piąty sklep, by potwierdzić swoją wiarygodność, chwali się przyznanymi mu nagrodami i wyróżnieniami.
  • Na stronach głównych sklepów internetowych najtrudniej doszukać się informacji o przyznanych im certyfikatach – oznaki zaufania tego typu pojawiają się u zaledwie 13% sprzedawców.

Jakie strategie towarzyszą sprzedawcom internetowym w budowaniu zaufania wśród klientów w poszczególnych krajach?

Brytyjczycy stawiają na opinie o sklepach

Poznanie doświadczeń innych użytkowników może być doskonałym pierwszym krokiem dla nowych klientów, którzy chcieliby sprawdzić wiarygodność danego sklepu. Taką formę budowania zaufania do konsumentów najbardziej zdają się doceniać sprzedawcy z Wielkiej Brytanii. To właśnie oni najczęściej, bo aż w 90% przypadków, wykorzystują informację o przyznanych im opiniach, by już na stronie głównej zachęcić klientów do zakupów. Niewiele rzadziej pojawia się ona w polskich sklepach. Informacje o opiniach klientów można znaleźć aż w 80% z nich. Najmniejsze znaczenie mają one w Hiszpanii. Znaleźć je można w zaledwie jednej trzeciej tamtejszych sklepów, przez co znajdują się one na ostatnim miejscu w tym zestawieniu.

zaufanie-ecommerce-uk

Formy, w jakich sprzedawcy informują o otrzymanych opiniach na stronie głównej swoich sklepów są różne. W przypadku polskich sklepów najczęściej są to odniesienia do innych portali, na których konsumenci mogą pozostawić recenzję z dokonania zakupów, takich jak Opineo, Trusted Shops lub wiodące porównywarki cen. Serwisy, do których odwołują się europejskie sklepy różnią się w zależności od danego kraju. Na międzynarodowym rynku oprócz wspomnianego Trusted Shops często znaleźć można także odniesienia do portali takich jak Trust Pilot, eKomi lub same językowe strony idealo. W celu prezentacji informacji o opiniach często stosowane są rozwijane lub statyczne wtyczki, w których automatycznie aktualizowana jest procentowa ilość udzielonych pozytywnych opinii. W niektórych przypadkach natomiast są to bannery zintegrowane ze stroną internetową sklepu.

Przy przyznawaniu opinii o sklepie przez klientów charakterystyczne jest podanie oceny w postaci odsetku pozytywnych ocen lub charakterystycznych gwiazdek w skali od jednej do pięciu. Służy to wyraźnemu przedstawieniu oceny klientów – im więcej gwiazdek przyznano danemu sprzedawcy, tym wyższe jest zaufanie konsumentów i wiarygodność sklepu. Tak przynajmniej brzmi teoria. Faktem jest bowiem, że pięć gwiazdek lub 100% pozytywnych opinii budzi podejrzenia klientów. Liczne studia dowodzą, że cztery i pół gwiazdki lub nieprzekraczająca 95% średnia ocen uważane są za bardziej wiarygodne, ponieważ sprawiają bardziej realistyczne wrażenie.

Znaki jakości typowe dla polskich i niemieckich sklepów

Znaki jakości są najbardziej typowym wyróżnieniem przyznawanym sklepom internetowym za ich poważne podejście do klientów. Największą ich ilością mogą pochwalić się polskie sklepy – aż 86% z nich prezentuje przyznane im znaki jakości na swoich stronach internetowych. Niewiele mniejszą ilością (78%) mogą pochwalić się Niemcy. W przypadku zamykających zestawienie Włoch jest to zaledwie 14%, co może świadczyć o panującym w tym kraju znikomym zainteresowaniu podobnymi wyróżnieniami.

ecommerce-znaki-jakosci

Wśród międzynarodowych znaków jakości spotykanych w większości zbadanych europejskich sklepów do najczęściej spotykanych należą ponownie Trusted Shops oraz Euro Label. W każdym kraju funkcjonują także inne, narodowe instytucje przyznające tego typu wyróżnienia. Wśród najczęściej spotykanych w Polsce wymienić można znak jakości Rzetelna Firma lub przyznawane przez Opineo wyróżnienie Słucham Swoich Klientów.
 
Tego typu znaki jakości mają w e-commerce długą tradycję. Ich zaletą jest z całą pewnością rozpoznawalność wśród większości konsumentów, co dodatkowo zwiększa zaufanie klientów.

Największą ilością różnych znaków jakości mogą pochwalić się niemieckie sklepy – wśród zbadanych sprzedawców można znaleźć aż sześć instytucji, których znakami jakości chwalą się nasi zachodni sąsiedzi. Duża ilość tego typu wyróżnień może mieć jednak swoje złe strony. Dla wielu konsumentów brak przejrzystości w nadmiernej ilości znaków jakości może prowadzić bardziej do niepewności, niż do poczucia bezpiecznych zakupów.

Francuzi stawiają na ochronę danych

Decydując się na zakup w sklepie internetowym konsumenci muszą liczyć się z przekazywaniem swoich poufnych danych.Od sprzedawców wymaga to bardzo delikatnego podejścia i dokonania wszelkich starań, by podawane przez klientów informacje były w odpowiedni sposób chronione. Nawet jeśli użytkownicy sami mogą rozpoznać, czy dana strona posiada certyfikat SSL (np. poprzez zmianę protokołu http:// na https://), wiele sklepów dodatkowo informuje o szyfrowaniu adresu URL za pomocą informacji podanych na stronie głównej swojego sklepu.

ecommerce-szyfrowanie-danych

Tego typu praktyka ma miejsce najczęściej w sklepach internetowych we Francji. Aż 70% sprzedawców nad Sekwaną w bezpośredni sposób informuje o tym fakcie swoich użytkowników. O ile drugie miejsce Polski, która pozytywnie wyróżnia się w wszystkich typach budzących zaufanie sygnałów, nie jest zaskakujące, tak dziwić może niska pozycja Niemców. W kraju znanym z troski o dane osobowe jedynie jedna trzecia sprzedawców informuje o posiadanym na ich stronie certyfikacie SSL. Sprawia to tym samym, że znajdują się oni na ostatnim miejscu w zestawieniu.

Certyfikaty: Mniejsze znaczenie w większości krajów

Godnym zaufania sklepom przyznawane są także często certyfikaty świadczące o tym, że dany sprzedawca jest sprawdzonym i uczciwym oferentem dóbr i usług. Można wśród nich wymienić między innymi polski Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo przyznawany przez BIG lub Znak Jakości Q, którym Opineo wyróżnia monitorowane przez nie sklepy. Aby otrzymać tego typu certyfikat, sklepy muszą spełniać szereg wymagań i kryteriów.

ecommerce-certyfikaty

Wśród uwzględnionych w badaniach sklepów internetowych tylko polskie i niemieckie zdają się przykładać do tego typu certyfikatów większą wagę. W umieszczaniu informacji o ich posiadaniu na stronie sklepów ponownie przodują Polacy z 42%, w Niemczech zaś ma to miejsce u 26% sprzedawców. We Francji i Wielkiej Brytanii natomiast żaden ze sklepów nie szczyci się posiadaniem jakichkolwiek certyfikatów.

Nagrody i wyróżnienia najczęściej spotykane w Polsce

Także jeśli chodzi o informacje o przyznanych nagrodach i wyróżnieniach, polscy sprzedawcy plasują się na szczycie zestawienia. Aż 68% z nich umieszcza informacje o nich na swojej stronie głównej. Powodów do pochwalenia się nie brakuje także Niemcom, w których podobną praktykę można znaleźć w 40% sklepów. W pozostałych krajach natomiast najwyraźniej nie jest to szczególnie imponującym osiągnięciem. Tylko 6% sklepów umieszcza informacje o nagrodach i wyróżnieniach we Francji, Wielkiej Brytanii oraz w Hiszpanii, zaś we Włoszech jest to tylko jeden ze zbadanych 50 sprzedawców.

Choć informacja o przyznanych wyróżnieniach może sprawić, że klienci chętniej skorzystają z usług danego sklepu, pod uwagę należy wziąć fakt, że pod tym względem na rynku panuje ogromna różnorodność – w samych polskich sklepach uwzględnionych w analizie idealo znaleźć można niespełna 40 różnych nagród, z czego połowa nie powtarzała się u więcej niż dwóch sprzedawców. Przyznawane są one bowiem przez bardzo różne, mniej lub bardziej renomowane instytucje oraz według rozmaitych kryteriów.
 
Taki stan rzeczy może mieć swoje uzasadnienie w fakcie, że niemal każdy magazyn lub portal internetowy zajmujący się tematyką e-commerce przyznaje własne wyróżnienia dla najlepszych e-sklepów. Często zdarza się też, że nagrody przyznawane są przez dane medium w różnych kategoriach lub przy rozróżnieniu sklepów na mniejsze lub większe.

ecommerce-nagrody

Nie każde wyróżnienie musi też oznaczać, że sklep będzie uważany za godny zaufania w oczach klientów. Sprzedawcy są bowiem nagradzani także za oferowany przez nich asortyment, zaangażowanie na rzecz ochrony środowiska lub jako najlepszy pracodawca.
 
Taka właśnie różnorodność może prowadzić do tego, że klientom trudniej będzie rozpoznać wśród niezliczonych nagród i wyróżnień te, które naprawdę są godne uwagi i świadczą o bezpieczeństwie zakupów w danym sklepie.Fakt, że rzadko pojawiają się one w większej ilości sklepów utrudnia też wybór między dwoma różnymi sprzedawcami.

Zaufanie to podstawa, jednak co z wiarygodnością?

Z punktu widzenia sklepów internetowych wymienione w badaniach idealo oznaki zaufania mają duże znaczenie. Widać to w wynikach analizy – ich posiadaniem szczyci się znaczna większość sklepów we wszystkich zbadanych krajach w Europie.Interesujący jednak jest fakt, jak bardzo w tej praktyce różnią się sprzedawcy w poszczególnych krajach. Podczas gdy informacje o opiniach klientów są w dobrym tonie w Wielkiej Brytanii, Hiszpanie przywiązują do nich znacznie mniejszą wagę. Największe znaczenie mają one natomiast w Polsce, gdzie sprzedawcy zdają się nie ignorować żadnej okazji, by móc dodatkowo uwierzytelnić swoją działalność.

Informowanie użytkowników o otrzymanych wyróżnieniach z całą pewnością nie zaszkodzi w budowaniu pozytywnego wizerunku, jednak zawsze należy pamiętać o umiarze. Na stronie głównej powinny znajdować się zatem najważniejsze informacje, podczas gdy pełna lista otrzymanych nagród, certyfikatów lub znaków jakości powinna zostać umieszczona na przeznaczonej w tym celu podstronie. Nadmiar pochwał pod własnym adresem często bowiem wywołuje wśród klientów podejrzenia. To samo dotyczy również zbyt pozytywnych opinii klientów.

Nie należy zapominać także o tym, że żadna z wymienionych praktyk nie zastąpi indywidualnego doświadczenia poszczególnych konsumentów. Budowanie wiarygodności sklepu należy w związku z tym zacząć od wprowadzenia rzetelnych opisów produktów, łatwej i dobrze zorganizowanej komunikacji z klientami oraz sprawnej dostawie zamówionych artykułów.

*) W badaniach uwzględnionych zostało 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo w danym kraju. W tym celu spośród 100 sklepów z najwyższą liczbą kliknięć dla każdej witryny (idealo.pl, idealo.de, idealo.co.uk, idealo.fr, idealo.it oraz idealo.es) wybranych zostało 50 sklepów z najwyższą pozycją w rankingu Alexa Traffic Ranks dla danego kraju.

Źródło: informacja prasowa idealo.pl

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Bardzo dobry artykuł o myślę najważniejszej rzeczy jaką jest zaufanie w e-commerce. Wiele sklepów zapomina o tym. Również bardzo dobry artykuł o tej tematyce napisał Forbes ukazując statystyki z UOKIK i Gazety Wyborczej: http://www.forbes.pl/dlaczego-tylko-10-sklepow-online-zarabia-najwieksze-pieniadze-w-polsce-i-jak-to-robia-,artykuly,190132,1,1.html

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Buyer persona w e-commerce – czym jest i jak ją określić?

zakupy-impulsywneScharakteryzowanie grupy docelowej i poznanie danych demograficznych twoich klientów jest niemal niezbędne, jeśli chcesz prowadzić skuteczne działania w e-commerce. Wiesz kim są twoi klienci, gdzie mieszkają i co kupują, ale czy potrafisz wskazać ich dokładne działania, sposób myślenia i motywację do zakupu?

Zacznij myśleć jak twój klient, poświęć czas na stworzenie buyer persony, czyli profilu fikcyjnego, modelowego klienta z pełną charakterystyką osoby, jej zachowań i zwyczajów zakupowych.

Co to jest buyer persona?

Buyer persona to nic innego, jak bardzo precyzyjny przykład fikcyjnego klienta, którego cechy i działania odnoszą się do twoich realnych klientów. Tworzysz więc model idealnego klienta o zdefiniowanych cechach, do którego adresowany jest twój produkt.

Czym więc określenie buyer persony różni się od przedstawicieli grupy docelowej? Tutaj ważne są przede wszystkim zachowanie, postawa czy sposób myślenia danej osoby, a nie płeć, wiek czy miejsce zamieszkania (ale to też jest istotne). Pomoże ci to znacznie bardziej zrozumieć klientów i komunikować się z nimi ich językiem.

Pomyśl więc o personie jak o autentycznym kliencie, do którego będziesz kierować swoje działania. Ważne, abyś zrozumiał:

  • kim jest twój klient,
  • jak pracuje, jaki jest sposób jego myślenia,
  • jak się komunikuje, z jakich narzędzi/kanałów korzysta,
  • gdzie najczęściej robi zakupy, jak podejmuje decyzje zakupowe, jakie są jego zwyczaje dotyczące zakupów?

Wszystkie te dane pozwolą ci określić, jak angażować poszczególne grupy odbiorców i jak skutecznie zamienić ich w klientów.

Jak określić buyer personę?

Zaczynając charakteryzowanie buyer persony, zacznij od ogólnych informacji na jej temat, a później sięgaj po coraz bardziej szczegółowe cechy.

Po pierwsze – nadaj jej imię, określ jej płeć, wiek, wygląd i miejsce zamieszkania.

Po drugie – powiedz dokładnie kim jest. Czy jest to młoda matka, wychowująca dziecko i jednocześnie pracująca z domu, z oszczędności czasu robiąca zakupy przez internet? Czy może jest to 50-letni, żonaty biznesmen zarządzający dużym zespołem, prywatnie miłośnik muzyki rockowej i ojciec trójki dorosłych dzieci?

Sprecyzuj kim są, czy mają rodzinę, zwierzęta, hobby, jakim autem jeżdżą, jaki jest ich ulubiony serial itp. Uwzględnij więc: stan cywilny, wykształcenie, zawód, zarobki, zainteresowania, język, ulubione seriale, programy, książki czy strony internetowe.

Po trzecie – określ, czym persona kieruje się przy dokonywaniu wyborów zakupowych.

Co wziąć pod uwagę? Przede wszystkim motywację do zakupu, obawy przy dokonywaniu zakupu.

Skąd masz wiedzieć, jakie szczegóły mogą mieć znaczenie do określenia idealnej persony? Dobrym sposobem jest sprawdzenie możliwości, znajdujących się w panelu reklamowym na Facebooku. Uzyskasz dzięki temu podpowiedź, jakie parametry można wykorzystać i co jest ważne, by określić wszystkie niezbędne czynniki, składające się na dokładną charakterystykę idealnego klienta.

target-ads

Nadal wydaje ci się to zbyt skomplikowane? Możesz skorzystać z gotowego narzędzia, które w łatwy sposób pomoże ci określić twojego idealnego klienta. Jednym z nich jest MakeMyPersona od Hubspot. Narzędzie to poprowadzi cię przez kolejne kroki, w których m.in. nadajesz personie imię, wybierasz jej wygląd, zawód, cele i otrzymujesz pełną charakterystykę persony. Podobnym narzędziem jest również Up Close & Persona.

Pamiętaj jednak, że niemal każdy biznes posiada więcej niż jedną buyer personę. Określenie 3-5 person z pewnością ułatwi ci stworzenie skutecznej kampanii dla twojego e-sklepu.

Przykłady buyer person

Przyjrzyjmy się poniższym przykładom:

Przykład nr 1
Wyobraź sobie, że jesteś (a może jesteś?) właścicielem e-sklepu z akcesoriami dla mężczyzn, takimi jak krawaty czy skarpetki.

Jedną z person może być mężczyzna, który kupuje akcesoria dla siebie właśnie w sklepach internetowych.
Kolejną natomiast może być kobieta, która szuka prezentu dla swojej drugiej połówki.

Dodatkowo, jeśli np. jesteś producentem wspomnianych akcesoriów, możesz uwzględnić także:

Przedstawiciela hurtowni lub sklepu, w którego asortymencie znajdują się m.in. akcesoria dla mężczyzn.

Masz już więc wyjściowe dane do stworzenia poszczególnych person. Stwórz przykładowy profil każdej z nich, to zdecydowanie ułatwi ci stworzenie efektywnej kampanii promocyjnej.

Przykład nr 2
Sprzedajesz zestaw akcesoriów sportowych + dvd z ćwiczeniami dla początkujących. Tym razem skupmy się na szczegółach:

Pierwszą personą może być 30-letnia matka 1,5-rocznego dziecka, pracująca zdalnie jako księgowa, aktywnie korzystająca z mediów społecznościowych, szczególnie z Facebooka, często robiąca zakupy w internecie, chcąca zrzucić kilka kilogramów, jednak nie ma zbyt wiele wolnego czasu, by np. regularnie odwiedzać siłownię.

Drugą niech będzie 45-letni, żonaty biznesmen, z dwójką nastoletnich dzieci, mieszkający w domu z ogrodem. Interesuje się sportem, często odwiedza portale poświęcone tej tematyce, nie posiada konta w żadnym serwisie społecznościowym, chciałby schudnąć 10 kg, ale nie wie jak zacząć.

Nietrudno się domyślić, że treści kierowane do każdej z tych osób powinny mieć nieco inny przekaz i powinny być publikowane w różnych kanałach. Pierwsza persona jest aktywna na Facebooku, zatem warto pomyśleć o kampanii reklamowej właśnie w tym serwisie oraz o publikowaniu postów, skierowanych do młodych matek, które – dzięki odpowiednim akcesoriom i kilku prostym ćwiczeniom – mogą zadbać o swoją sylwetkę bez wychodzenia z domu i bez dużego nakładu czasu.

Mężczyznę natomiast może zainteresować reklama lub np. artykuł na jednej z najczęściej odwiedzanych przez niego stron, mówiące o zaletach ćwiczenia w domu, np. w ogrodzie i konieczności utrzymania odpowiedniej wagi i sprawności fizycznej w jego wieku.

Możliwości są ogromne. Sukces tkwi w dokładnym researchu i analizie oraz wykorzystaniu zdobytych danych, by prezycyjnie scharakteryzować persony.

Jak zebrać niezbędne informacje?

Jeśli prowadzisz działania już od jakiegoś czasu, z pewnością korzystasz z Google Analytics, który jest ogromną bazą danych na temat użytkowników odwiedzających twoją stronę. Część informacji możesz również wykorzystać z raportów dostępnych w serwisach społecznościowych, w których prowadzisz działania.

Aby zdobyć jeszcze więcej informacji, a w szczególności poznać sposób ich działania, porozmawiaj z dotychczasowymi klientami. Zachęć ich do wypełnienia krótkiej ankiety – to z pewnością pozwoli ci zrozumieć czym kierowali się podczas dokonywania zakupu. Dzięki temu będziesz mógł kierować efektywne komunikaty do osób podobnych do nich. Jeśli nie wiesz, jak przygotować taką ankietę, skorzystaj z podpowiedzi przygotowanych przez Hubspot.

Warto też zapytać o zdanie niezadowolonych i/lub potencjalnych klientów – oni również mogą okazać się doskonałym źródłem informacji o tym, jakie cechy powinien mieć twój idealny klient. Sięgnij również do kontaktów, które wykazały zainteresowanie twoim produktem, ale jeszcze nie stały się klientami.

Nie zapomnij o wynagrodzeniu im czasu, jaki poświęcą na udzielenie ci niezbędnych informacji. Zaproponuj np. kod rabatowy lub drobny upominek.

Co jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce i nie masz dostępu do wspomnianych danych? Zobacz do kogo swoje komunikaty kierują najwięksi gracze w twojej branży. Warto skorzystać z narzędzi (np. SimiliarWeb), pozwalających na analizę danych z dowolnych serwisów. Można dzięki nim podejrzeć skąd pochodzi ruch, jakie słowa kluczowe wpisują odbiorcy oraz jakie są ich zainteresowania.

publika

Docieraj do idealnego klienta

Stworzenie persony ułatwi ci zaplanowanie pełnej kampanii marketingowej. Zyskasz pewność, że wybierzesz odpowiednie kanały komunikacji, będziesz posługiwać się odpowiednim językiem i stworzysz efektywne call to action.

Prowadzenie działań content marketingowych i reklamowych jest świetnym wsparciem twojego biznesu, pod warunkiem, że wiesz, do kogo kierować swój przekaz. Bez dokładnego określenia kim są twoi klienci i czym kierują się podczas dokonywania decyzji zakupowych, działania te prawdopodobnie nie przyniosą oczekiwanych wyników. Internet jest przepełniony treściami, więc trafienie z przekazem bezpośrednio do osób, które dokonają zakupu w twoim e-sklepie jest niezbędne. Konieczne jest zatem precyzyjne targetowanie reklam i treści.

Wiesz już do kogo, jak i gdzie publikować swoje treści, by osiągnąć jak najlepsze efekty. Szczegółowe określenie buyer persony pozwala na opracowanie przynajmniej kilkumiesięcznego planu publikacji w wielu kanałach. Teraz nie tylko odpowiednio stargetujesz reklamy, ale też – dzięki charakterystyce psychologicznej persony, znacznie łatwiej będzie ci stworzyć angażujące treści.

Na koniec pamiętaj, że raz stworzona persona może po jakimś czasie się zdezaktualizować. Wynika to np. ze zmiany charakteru prowadzonej przez ciebie działalności, zmiany oferty produktowej czy chociażby ze zmiany zachowania persony.

sandra-wrobel-koniorAutorką powyższego poradnika jest Sandra Wróbel-Konior, Content Creator w Dajemyslowo.com – od kilku lat związana z marketingiem internetowym, doświadczenie zdobywała w agencjach interaktywnych, mediach internetowych i tradycyjnych. Dziennikarka z zawodu, internetowy wyjadacz z zamiłowania. Miłośniczka content marketingu, nowych technologii i trendów pojawiających się znienacka.

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)