eKomercyjnie.pl

Jak i po co prowadzić blog dla sklepu internetowego? Praktyczny poradnik

Naszą codzienność kształtują nawyki. Jednym z nich jest przyzwyczajenie że w Internecie możemy znaleźć odpowiedź na każde nasze pytanie. Począwszy od zagadnień związanych z życiem codziennym, poprzez informacje, opinie o produktach, którymi kierujemy się przy zakupach, kończąc na informacjach, które mają pomóc nam podjąć nam życiowe decyzje.

Wiele firm od lat eksploruje przestrzeń online, poszukując nowych sposobów na zdobycie kolejnych klientów. Według Forbes wartość Polskiego rynku e-commerce w 2014 roku może wynieść nawet 30 mld zł, co będzie oznaczało 16-17% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Rynek zakupów internetowych ciągle rośnie, powstaje wiele nowych sklepów, czego efektem jest wzrost konkurencyjności. Sprzedawcy zaczynają rozumieć, że nie wystarczy BYĆ i MIEĆ sklep, koniecznością staje się wielokanałowa promocja, wyróżnienie się na tle konkurencji.

Jednym ze sposobów może być blog powiązany z prowadzoną działalności sprzedażową, jednak aby była to skuteczna forma promocji trzeba wypracować sobie przemyślaną strategię. Ten artykuł ma za zadanie usystematyzować wiedzę, jaką powinien posiadać każdy właściciel sklepu internetowego na temat blogowania.

1. Blog i blogowanie w kontekście e-commerce

Blogi są ważnym i zyskującym na popularności źródłem informacji. Coraz chętniej szukamy na nich informacji, odstawiając na bok portale, które tworzą content taczkami, zalewając nas ze wszystkich stron reklamami. Sklep internetowy ma za zadanie przede wszystkim być użyteczny, tak by osoba odwiedzająca mogła bez trudu odnaleźć interesujący ją produkt, obejrzeć jego zdjęcia, zapoznać się z opisem i ceną. Nie ma miejsca na zbędną treść. Przeglądając produkty nie wiemy czy zespół opiekujący się witryną to grupa pasjonatów, od podszewki znających wszystkie sposoby wykorzystania produktu, jego plusy i minusy.

Natomiast blog jest miejscem, w którym możemy pokazać naszą pasję do sprzedawanych produktów. Jeśli prowadzimy sklep z akcesoriami wspinaczkowi, to na blogu będziemy mogli pokazać i opowiedzieć o tym co robimy na co dzień. Które produkty nadają się dla kobiet, które dla mężczyzn, co profesjonaliści polecają całkowitym laikom i jakie miejsca warto odwiedzić aby krok po kroku stawać się w tym sporcie coraz lepszym. Blog jest miejscem gdzie możemy zarazić naszych czytelników entuzjazmem, pokazać swoją indywidualność, przedstawić punkt widzenia. Potrzeba więcej argumentów?

2. Blog w e-commerce, czy warto?

Oto kilka powodów, dla których jeszcze warto rozważyć prowadzenie bloga dla swojego e-commerce:

A. SEO (Search Engine Optimization) – nikt nie może oczekiwać, że uruchomienie bloga da nam od razu pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania dla kluczowych fraz. Natomiast na pewno będzie to miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Dzięki regularnemu publikowaniu użytecznego contentu na blogu, rośnie liczba indeksowanych podstron, a także słów kluczowych, które są wyszukiwane w Google. W efekcie możemy pozyskiwać dzięki naturalnym wynikom wyszukiwania wiele osób zainteresowanych naszymi produktami.

B. Wirusowość – blog nie jest jedynym kanałem komunikacji dla sklepów internetowych. Artykuły , które tworzymy możemy wykorzystać na wiele sposobów, również w ramach sieci społecznościowych np. poprzez Facebook. Powinniśmy zastosować tzw. SMO, czyli optymalizację pod media społecznościowe, dodając możliwość polubienia wpisów, share-owania, czy dołączenia do naszej społeczności. Skutecznie wykorzystując wymienione metody szybko zobaczymy w Google Analytics wzrost liczby odwiedzin z mediów społecznościowych.

C. Web 2.0 – żyjemy w czasach, gdzie w cenie jest obustronna komunikacja. Ludzie nie chcą słuchać naszych komunikatów, tylko chcą z nami dyskutować. Publikując użyteczną treść zdobywamy zaufanie naszych czytelników, które z kolei przekłada się długofalowo na lead-y. Słuchając użytkowników którzy odwiedzają naszego bloga, komentują, jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć ich potrzeby. Natomiast analiza danych np. poprzez Google Analytics daje możliwość rozpoznania trendów i dowiedzenia się jakie tematy cieszą się największą popularnością. Jeśli tak jest, to może powinniśmy przemyśleć czy nie dostosować do trendów swojej oferty?

D. Pozycja w branży – blog daje sklepowi głos. Jest to miejsce gdzie można opisywać nowe produkty, usługi, przedstawiać recenzje, dzielić się swoimi przemyśleniami, lub komentować wydarzenia w branży. Pisanie merytorycznych artykułów jest pierwszym krokiem do zdobycia pozycji eksperta w swojej branży.

Prowadzenie bloga, który będzie ceniony wymaga pewnej wiedzy branżowej, a także pewnej nutki intuicji, która nada mu indywidualność. Często wymaga od nas nie tylko pracy nad tworzonym materiałem, ale również czasu poświęconego na zdobywanie nowej wiedzy, którą dopiero potem systematyzujemy w formie wpisów. Jeśli rozpoczynając blogowanie nie czujemy się specjalistami w swojej branży to aktywne publikowanie może w tym pomóc.

3. Blogowanie w sektorze e-commerce

Z danych opublikowanych przez Marketing Sherpa wynika że około 25% sklepów korzysta w mixie marketingowym z bloga. Analizę 70 największych sklepów w Polsce wykonał bluerank, biorąc pod uwagę kategorie: Elektronika i AGD, Zdrowie i uroda, Kultura i rozrywka, Moda, Sklepy specjalistyczne, Sklepy wielobranżowe, Turystyka. Dane były bardzo ciekawe, ponieważ 47% z pośród 70 liderów sklepów w Polsce posiada swój blog. Oczywiście próbka badawcza, która została wzięta pod uwagę jest zbyt mała aby określać na tej podstawie cały rynek. Natomiast wniosek jest taki, że jest to forma promocji, którą docenia najaktywniejsza część branży, ale nie jest ona jeszcze standardem.

Oto kilka świetnych przykładów udanego blogowania w przypadku sklepów internetowych:

  • http://blog.aptekaotc.pl/ – Aptekaotc pojawia się w rankingach e-commerce w kategorii „zdrowie, uroda”, w jaki sposób blogują? Postawienie na użyteczność informacji, co jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem w przypadku sklepów. Poruszanie się w tematyce analogicznej co właściwa działalność sprzedażowa, natomiast bez nachalnego prezentowania produktów. Na blogu przedstawiane są tematy związane ze zdrowiem, zdrowym trybem życia, są to tematy na topie i na pewno blog stanowi dla sklepu dobre źródło ruchu, budując przy tym zaufanie do marki.
  • http://blog.dekoria.pl/ – Rolą bloga Dekorii jest inspirowanie, przedstawienie stylizacji wnętrz, miejsc, gdzie używane są ich produkty. To dobry pomysł. W kategorii sklepów wielobranżowych jest to sposób aby wskazać potencjalnemu klientowi sposoby w jaki może używać zakupione produkty.Przesłanie tego rodzaju komunikacji jest następujące: na zdjęciach widzisz efekt, który możesz uzyskać kupując i wykorzystując produkty w taki sposób jak przedstawiamy.
  • http://answear.com/blog/ – Blog Answear jest kolejnym przykładem prowadzenia komunikacji z pomysłem. Na łamach bloga przedstawiane są informacje z formie newsów z pokazów mody, wydarzeń branżowych i eventów. Ciekawym elementem jest pokazywanie celebrytów, którzy na danych fotografiach noszą ubrania z ich kolekcji. Trzecim elementem komunikacji wartym uwagi są stylizacje, które mają za zadanie inspirować czytelników. Naprawdę dobrze prowadzony blog!

4. Strategia a blog sklepu internetowego

Gdy już zdecydujemy się, że chcielibyśmy prowadzić bloga, bardzo ważne jest abyśmy określili cel i strategię, która ma doprowadzić do założonego rezultatu.

a. Związek pomiędzy blogiem a sklepem

Związek pomiędzy blogiem a sklepem można rozpatrywać na kilku płaszczyznach. Począwszy od wyborów technicznych, związanych z doborem oprogramowania, subdomeny/katalogu, poprzez kwestii merytoryki, kończąc na promocji sklepu na blogu.

Tworzenie strategii bloga powinien poprzedzać dokładny research, który będzie zawierać analizę benchmarków, czyli przypadków które mogą być przykładem przedsięwzięć podobnych do naszego. Rynek zagraniczny pomimo innych uwarunkowań lokalnych, może być bardzo dobrym źródłem informacji.

Pytania, które powinniśmy sobie zadać to:

  • Jakich dziedzin życia dotyczą moje produkty? Są czymś niezbędnym dla moich klientów, czy dodatkowym urozmaiceniem?
  • Jakie problemy kupujących rozwiązują moje produkty? Postarajmy się wypisać jak najwięcej punktów, ponieważ przedstawienie działania produktu, może być dobrym pomysłem na publikacje.
  • Co odróżnia produkty, które sprzedaję, od tych które proponuje u siebie konkurencja? Czy posiadam jakąś przewagę konkurencyjną?
  • Jakie są zalety moje/mojego zespołu? Czy w branży, w której działam posiadam unikalną wiedzę, doświadczenie, coś co może potencjalnie zainteresować moich odbiorców?
  • W jakiej formie mogę przekazywać wiedzę na swoim blogu? Weźmy pod uwagę zarówno rodzaj informacji, który chcemy prowadzić, oraz dostępne zasoby.
  • Kto może być najbardziej zainteresowany informacjami, wiedzą którą będę przekazywać? Możemy stworzyć profil odbiorcy, który naszym zdaniem najbardziej będzie zainteresowany publikacjami.

Odpowiedzi na powyższe pytania powinny pozwolić odnaleźć drogę do sukcesu w blogowaniu. Musimy zdecydować w jakim celu chcemy prowadzić swojego bloga. Postawmy na użyteczność informacji, gdzie na pierwszym miejscu będzie wiedza, które nie musi być bezpośrednio związana z naszymi produktami czy usługami. Czy może potraktujemy bloga jako dział aktualności, gdzie będziemy informować o nowościach, promocjach, wydarzeniach? Decyzję każdy musi podjąć sam, analizując zarówno własną działalność jak i trendy na rynku.

b. Osobowość bloga

Elementem, o którym należy wspomnieć jest osobowość bloga. W wyniku rozwoju marketingu ludzie zaczęli łączyć marki z emocjami. Na przykład Volvo większości z nas kojarzy się z bezpieczeństwem, Armani z luksusem, a Nike ze sportem i aktywnym spędzaniem czasu. Pomimo, że dane marki lubimy, innych nie, jednym ufamy, inne mijamy dużym łukiem, to tak naprawdę bliżsi są nam ludzie. Szczególnie, że umieszczenie marki, która nie posiada dużych środków, które może długotrwale przeznaczać na reklamę, w świadomości klienta jest bardzo trudne.

Dlatego powinniśmy pomyśleć, czy blog i prowadzona przez nas działalność nie powinna mieć charakteru personalnego. Ludzie powinni poznać autora bloga, jako osobę z krwi i kości, tylko wtedy nabiorą do niej zaufania i będą polegać na jej opiniach.

c. Tematyka bloga, czyli o czym pisać

Tematy publikacji mogą być bardzo różne, natomiast to obrana strategia będzie kompasem, który powinien naprowadzać nas na właściwą drogę.
Powinniśmy natomiast przed rozpoczęciem działań, a po wykonanym researchu zrobić bazę tematyczną informacji. Może mieć ona formę mapy myśli, która pozwoli dokonać segmentacji informacji np. ze względu na działy. Na jej podstawie sformułujmy listę kategorii dla naszego bloga. Takie działanie daje pogląd w stylu „big picture”, dzięki któremu będziemy mieć wgląd do całości bazy tematycznej, wokół których wpisy mogą orbitować.

Bardzo pomocne przy tworzeniu bazy tematów, a następnie przy pisaniu może być śledzenie liderów opinii z kraju i zza granicy. Subskrybujmy RSS-em, newsletterem, w social mediach osoby, które w danych grupach tematycznych zbudowały największe społeczności i uznawane są za specjalistów. Takie działanie da dostęp do najświeższych informacji, oraz pozwoli się rozwijać, zdobywając coraz to nowe informacje.

Wsparciem może również okazać się korzystanie z narzędzi jakie udostępnia Google, w panelu adwords, gdzie można sprawdzić liczbę wyszukań danych fraz kluczowych. Dobrze wykonana analiza dostarczy wielu informacji na temat tego czym ludzie w naszej branży się interesują i jakich informacji wyszukują. Zobaczymy również jak wiele osób jest zainteresowanych promowaniem się w naszej niższy, dzięki wskaźnikowi „konkurencyjności”.

d. Częstotliwość wpisów

Częstotliwość wpisów to temat bardzo ważny, nikt nie lubi zaglądać na martwe blogi, albo takie gdzie niepewni jesteśmy tego kiedy pojawi się następny wpis. Natomiast lubimy cykliczność. Z punktu widzenia użytkownika, gromadzenia treści, użyteczności, nadążania za trendami, a także pod względem SEO powinna to być regularność na poziomie przynajmniej raz w tygodniu.

Wiele zależy od długości wpisów i ich tematyki. Natomiast zawsze można publikacje dostosować do swoich możliwości czasowych. Gdy mamy więcej wolnego czasu, przygotujmy kilka publikacji i zaplanujmy, że będą umieszczane w cyklach tygodniowych. Kluczem do dobrej częstotliwości wpisów jest dobra organizacja pracy.

5. Content Marketing, a narzędzia istotne w blogowaniu

Content Marketing jest kluczowym składnikiem, który może przesądzić czy nasz blog „przebije się”, zyska rozgłos i zgromadzi społeczność zwolenników. Nie można jednak zapominać o narzędziach związanych z CM i blogowaniem, które sprawią że w ramach publikacji nasza treść będzie mogła docierać do większej rzeszy odbiorców.

whitepress-logoAutorem powyższego poradnika jest Maciej Mazur z Whitepress.pl. Platforma Whitepress.pl to nowe na polskim rynku narzędzie, które wspiera działania PR i content marketing. Funkcjonuje na rynku od końca 2013 roku i obecnie skupia ponad 700 portali internetowych, będących własnością Wydawców. Reklamodawcy, którzy zarejestrują się na platformie zyskują ułatwione, bezpośrednie dotarcie ze swoimi treściami (eksperckimi i promocyjnymi) właśnie do Wydawców, którzy mogą je opublikować w swoich serwisach. W portalu może zarejestrować się każda firma.







Autor wpisu

3 komentarzy do tekstu

  1. Bardzo dobry artykuł, sporo wiedzy w jednym miejscu. Warto zaznaczyć, że jesteśmy już „w erze” WEB 3.0 – to odnośnie punkty 2.C. – Dlatego dobrym rozwiązaniem są aplikacje mobilne, facebookowe itp. Ważne jest też aby sklep tworzyli jego klienci. Dopiero stawiam pierwsze kroki w tym biznesie, ale mam kilka pomysłów właśnie w tym zakresie. Czas pokaże jak rynek to przyjmie.

    Odpowiedz ↓

  2. Bardzo fajny artykuł ale podstawowe pytanie, którą drogą pójść blog.domena.pl czy domena.pl/blog ?

    Odpowiedz ↓

  3. ja bym tu nieco rozdzielił te blogi dlatego że z tego co zauważyłem wiele osób / sklepów nie wzięło sobie prowadzenie bloga z byt poważnie tzn postawili bloga, który w zasadzie jest typowym zapleczem do wrzucania linków, treści są bardzo niskiej jakość i dziwą się czemu nikt go nie czyta. W prowadzeniu takiego bloga trzeba też postawić na dobre treści, które coś wnoszą dla czytelnika wtedy będzie miało to sens.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Psychologia konsumenta – statystyki i nawyki kupujących w e-sklepach [infografika]

Twórcy sklepów internetowych zdają sobie sprawę z tego, że klient robiący zakupy w sieci należy do grupy najbardziej wymagających konsumentów i w tym sensie jest dla nich sporym wyzwaniem. Dlatego zgłębienie psychologii konsumenta powinno być istotnym elementem budowania biznesu w branży e-commerce.

Pomocna w przeprowadzeniu diagnozy dopasowania e-sklepu do oczekiwań użytkowników jest infografika przygotowana przez vouchercloud.pl, serwis z kuponami rabatowymi takich marek jak answear.com, Empik czy Smyk. Infografika prezentuje zachowania i motywacje klientów stojące za wyborami podczas ich zakupów w sieci.

Dzięki przytoczonym statystykom można dowiedzieć się m.in. kto częściej porzuca zakupy – kobiety czy mężczyźni, a także poznać przyczyny takiego stanu rzeczy. Wśród powodów, dla których konsumenci przerywają transakcję kupna, najczęstszymi są: ukryte koszty oraz obowiązek założenia konta. Pozostałe czynniki to np. zbyt długo trwająca procedura finalizacji zakupów bądź niesprecyzowane zasady dostawy. Infografika dostarcza też wiedzy o podejściu klienta do kwestii przesyłki, która okazuje się istotna dla blisko 60% kupujących w sieci. Warto dowiedzieć się, na ile ważna dla e-nabywców jest wysokość kosztów wysyłki oraz termin dostarczenia produktu. Twórcy infografiki na przykładzie newslettera pokazują również, że założenia i pomysły sprzedawców mogą czasem rozmijać się z potrzebami konsumentów.

Wniosek nasuwa się sam: zmiana perspektywy – z pozycji sprzedawcy na pozycję konsumenta – pomoże zidentyfikować błędy w funkcjonowaniu sklepu, naprawić niedociągnięcia, usprawnić funkcjonowanie strony, co w efekcie podniesie jej atrakcyjność i przyciągnie klientów.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją opisywanej infografiki:

psychologia-konsumenta-infografika

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. 53 % rezygnuje z zakupu bo koszty wysyłki są za niskie ?! Nie da się ludziom dogodzić …

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Usprawnij zarządzanie sprzedażą w Internecie z PlusIT

PlusITE-commerce w Polsce rozwija się nieprzerwanie od wielu lat. By nadążyć za zmianami na rynku, a także rozwojem konkurencji, małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią około 90% podmiotów w branży e-commerce, muszą szukać coraz bardziej innowacyjnych i efektywnych rozwiązań. Jest to w szczególności istotne biorąc pod uwagę kapitał i możliwości, jakimi dysponują największe firmy w tej branży np. Grupa Allegro, Groupon, Neo24 czy też Empik. Takim rozwiązaniem jest PlusIT.

PlusIT jest platformą wsparcia i zarządzania sprzedażą prowadzoną przez sklepy online oraz portale aukcyjne. Uwzględnia to zautomatyzowane planowanie i kontrola stanów magazynowych, procesów wysyłkowych a wszystkie te funkcje dostępne z poziomu przyjaznej dla użytkownika oraz funkcjonalnej aplikacji internetowej. Takie możliwości stanowią kluczową przewagę na rynku, dzięki której małe i średnie przedsiębiorstwa mogą konkurować z dużymi podmiotami.

Jest o co konkurować. Według oficjalnych danych około 65% Polaków korzysta z internetu, co stanowi liczbę ponad 22,4 miliona użytkowników. Połowa z nich aktywnie kupuje produkty i usługi za pośrednictwem sieci. Co prawda sprzedaż online stanowi na razie 4% całkowitej sprzedaży detalicznej, jednak od 2012 roku wartość ta rośnie z roku na rok o 25 do 30%. W roku 2014 wielkość rynku e-commerce w Polsce szacuje się na 7,17 miliarda euro.
Z potencjału, jaki stoi za tymi liczbami zdaje sobie sprawę wielu przedsiębiorców. Liczba sklepów online w naszym kraju szacuje się na aż 12 tysięcy. By konkurować na tak dużym rynku potrzeba odpowiednich argumentów. Biorąc pod uwagę powiązanie sieci z nowoczesnymi technologiami to właśnie zautomatyzowanie procesów powiązanych ze sprzedażą stanowi klucz do sukcesu.

PlusIT oferuje możliwość ewidencji prowadzonej sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji elektronicznej, usługi sprawdzania bieżącej oferty dystrybutorów, funkcje umożliwiającą integrację sklepu oraz najpopularniejszych portali aukcyjnych, automatyczne fakturowanie, generowanie raportów sprzedażowych dotyczących jakościowych i ilościowych wskaźników sprzedaży jak również usługi zarządzania procesami dostawy.

Oferta proponowana dla przedsiębiorców jest elastyczna i dostosowana do ich potrzeb. Wyróżnia ona trzy abonamenty: w wersji Standard za 40 zł/miesiąc, w wersji Abonament+ za 70zł/miesiąc oraz Exclusive za 105zł/miesiąc. By przekonać użytkowników do platformy możliwy jest również dostęp do testów beta. PlusIT za rozsądne pieniądze oferuje rozwiązania, które pomogą w rozwoju firmy i zwiększaniu zysków. Jak mówi stara maksyma: „kto nie spróbuje, nie wygrywa!”.

Więcej informacji na oficjalnej stronie PlusIT pod adresem www.plusit.pl.

footerue

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)