Jak osiągnąć maksymalną konwersję ze świątecznych newsletterów?

Marketing w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

getresponse-logoŚwięta to okres, w którym firmy z niemal każdej branży zwiększają częstotliwość wysyłanych newsletterów i oczekują maksymalnego wzrostu sprzedaży. Tylko w 2012 roku sprzedawcy detaliczni zwiększyli przed świętami ilość wysyłanych wiadomości aż o 19% – w porównaniu z 2011 rokiem. W praktyce oznacza to, że jedna firma wysyła w okresie świątecznym średnio 210 promocyjnych newsletterów.

Nie ma się zatem co oszukiwać, że wyróżnienie z tego tłumu właśnie Twojej wiadomości może być sporym wyzwaniem. Tym bardziej, że konkurencja z pewnością już myśli o specjalnych ofertach z okazji Dnia Darmowej Dostawy lub Mikołajek.

Dlatego w poradniku świątecznym eksperci email marketingu z GetResponse.pl odkrywają tajemnice najbardziej efektywnych strategii, które możesz wdrożyć w swoich kampaniach.

Świąteczny email marketing 2013

Który element kampanii świątecznej jest najważniejszy? Jeżeli myślisz, że jest to atrakcyjna oferta, to jesteś w błędzie. Kluczowym elementem, który należy brać pod uwagę jest CZAS (termin wysyłanych newsletterów).

Jeżeli określisz odpowiedni czas wysyłki, wyniki sprzedaży świątecznej mogą być naprawdę wysokie – porównywalne nawet z wynikami z całego roku. A jeśli czas promocji świątecznej zostanie źle obliczony, konkurencja nie zawaha się przejąć Twoich klientów wraz z ich oszczędnościami przeznaczonymi na świąteczne zakupy.

Wiele firm poświęca miesiące na przygotowania do tego szczególnego okresu w roku. Chcą mieć pewność, że świąteczne kampanie email marketingowe będą gotowe kiedy nadejdzie odpowiedni czas. Wszystkie departamenty współpracują ze sobą, aby zdobyć jak największy kawałek świątecznego tortu.

Czy to w ogóle jest warte aż takiego zamieszania i wysiłku? Analizując prognozy i zachowania konsumenckie, możemy spokojnie uznać, że “gra jest warta świeczki”. Solidne przygotowanie się do kampanii świątecznej pomoże Ci określić ten idealny czas wysyłki poszczególnych wiadomości.

Przygotowania do kampanii świątecznej

1. Strategia i cele

Zanim zaczniesz planować poszczególne elementy kampanii, spróbuj najpierw określić co chcesz osiągnąć oraz jak chcesz to osiągnąć. Jako punkt wyjścia może posłużyć analiza obecnej
sytuacji – w jakim miejscu jest teraz Twoja firma, a w jakim chcesz żeby była. I co najważniejsze – w jaki sposób w to osiągnąć oraz kiedy będzie wiadomo, że cel został zrealizowany.

Celami kampanii świątecznej mogą być m.in.:

  • Zwiększenie obrotu firmy o 20%,
  • Wzrost sprzedaży o 30%,
  • Zwiększenie liczby fanów na Facebooku o 10%,
  • Zwiększenie dochodu w okresie świątecznym o 10% w porównaniu z wynikami z ubiegłego roku.

Kolejnym krokiem, powinien być wybór najlepszej strategii, która pozwoli zrealizować dany cel kampanii.

przyklady-newsletterow

2. Kluczowe daty – zaplanuj kalendarz wysyłek

Aby zaplanować skuteczny kalendarz wysyłek warto przygotować listę najważniejszych wydarzeń, które można wykorzystać w promocji. Mimo, że powinny one być przede wszystkim związane z grudniem i świętami, to nie warto ograniczać się wyłącznie do tego okresu.

Można również spróbować zlokalizować wydarzenia związanie z Twoją firmą lub branżą, w której działasz. Zacznij od przeanalizowania ruchu na stronie internetowej firmy.
Sprawdź co spowodowało, że akurat danego dnia ruch był większy. Być może są jakieś branżowe święta, o które do tej pory były przez Ciebie pominięte.

Nawet jeśli nie są to oficjalne święta, to póki generują sprzedaż i ruch na stronie, to warto uwzględnić je w kalendarzu.

3. Zrób przegląd wiadomości transakcyjnych i automatycznych

Przejrzyj wszystkie automatyczne wiadomości, które są wysyłane do klientów lub odbiorców newsletterów. Mogą to być potwierdzenia subskrypcji, dokonania zakupu lub informacja o
porzuconym koszyku. Być może warto “odświeżyć” ich layout, grafiki lub treść. Poza tym, koniecznie należy sprawdzić czy poprawnie wyświetlają się na urządzeniach mobilnych.

Czy te wiadomości są spójne z innymi działaniami komunikacyjnymi firmy? Czy wzmacniają przekaz i wartość Twojej firmy w oczach klientów? Miej pewność, że adres nadawcy, stopki i linki umieszczone w wiadomościach automatycznych są aktualne i spójne z pozostałymi newsletterami, które są wysyłane do subskrybentów.

Lepiej mieć pewność, że w trakcie kampanii świątecznej klienci nie będą otrzymywali żadnych wiadomości, które mogą wprowadzać ich w błąd lub wywoływać zamieszanie.

4. Przeanalizuj jeszcze raz poszczególne elementy newsletterów

Po przeanalizowaniu wiadomości automatycznych i transakcji, zrób przegląd wiadomości promocyjnych, które mają zachęcać odbiorców do wzięcia udziału w promocji świątecznej. Porównaj wiadomości zaplanowane na tegoroczną kampanię z tymi z ubiegłego roku – również wysłanymi przez konkurencję.

Być może uda Ci się wygenerować więcej sprzedaży jeśli poprawisz niektóre z tych elementów:

  • Adresy nadawcy oraz “Odpowiedz do”,
  • Pre-header – Zawartość wiadomości znajdująca się ponad nagłówkiem, zawierająca takie elementy jak, fragment treści widoczny, opcje dotyczące wyświetlania zawartości czy odnośniki do portali społecznościowych,
  • CTA (przycisk i treść),
  • Grafiki,
  • Tekst alternatywny,
  • Stopka wiadomości,
  • Mobilna wersja wiadomości,
  • Link umożliwiający rezygnację z subskrypcji,
  • Landing Page poszczególnych kampanii.

(…)

Autorami powyższego artykułu są: Maciej Ossowski, Maciej Górski i Michał Leszczyński – Eksperci ds. Edukacji w firmie email marketingowej GetResponse.pl.

Tekst pochodzi z poradnika Inspirujące przepisy na świąteczną kampanię email marketingową. Oprócz tych informacji, znajdziecie tam mnóstwo przykładów newsletterów wysyłanych w okresie przedświątecznym, dlatego zapraszamy do lektury.


Kliknij tutaj, aby pobrać całość »

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę