eKomercyjnie.pl

Jak zdobywać wartościowe opinie o produktach w sklepie internetowym?

Istnieje wiele sposobów, do jakich uciekają się sprzedawcy, aby ułatwić klientowi decyzję o zakupie. Ciekawy opis, dokładne informacje techniczne, dużo dobrych zdjęć oraz przejrzysta karta produktu – to się liczy.

Klienci mają różne wątpliwości. Bywa, że interesują ich szczegóły, jakich nie sposób dowiedzieć się na podstawie samego patrzenia na przedmiot lub z opisu producenta. Ponadto, każdy ma inne potrzeby – coś, co dla mnie nie ma znaczenia, dla innej osoby może być bardzo istotne.

Wielu klientów dzwoni do mnie z pytaniami: „czy to się Pani podoba?”, „Który Pani by wybrała?”, „Czy Pani by kupiła ten produkt?”. Pracownicy sklepu na ogół nie wiedzą o asortymencie dokładnie wszystkiego. Jednak, mimo że czegoś nie wypróbowali, mają pewną cenną wiedzę opartą na, chociażby, statystykach sprzedaży. Wiemy co i jak często się sprzedaje, na co są reklamacje i dlaczego oraz, co mówią klienci, którzy już dane przedmioty posiadają.

Dla 75 % internautów, przy zakupie liczą się opinie innych

Klient jest skłonny kupić produkt, tylko dlatego, że powiem: „Osobiście… ten mi się podoba bardziej”. Ile razy chcąc kupić kosmetyki, sprzęt elektroniczny lub inne akcesoria, czytałeś informacje na forach i pytałeś przyjaciół o zdanie? Myślę, że dość często. Takie poszukiwania informacji kosztują wiele czasu i energii.

Jak wynika z badania Think Kong i StudentsWatch.pl, oceny i polecenia mogą mieć bardzo duży wpływ na sprzedaż. Opinie innych użytkowników mają znaczenie dla około 75% klientów. Oznacza to, że w tym obszarze drzemie duży potencjał, obok którego nie można przejść obojętnie.

Wiemy już, że opinie mają pozytywny wpływ na skłonność do podjęcia decyzji zakupowej. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć?

Klient musi widzieć opinie na stronie sklepu

Bardzo ważne jest, aby klient miał możliwość poznania ocen innych użytkowników bezpośrednio na naszej stronie. Jeśli już do nas trafił, dużym ryzykiem byłoby pozwolić mu opuścić nasz sklep w poszukiwaniu informacji. Co za tym idzie – musimy znaleźć sposób, aby takie opinie zdobyć.

Na początek musimy poinformować klientów o możliwości dodawania opinii. W tym celu:

  • Stwórz przejrzysty formularz składania opinii;
  • Wyraźnie powiadom klientów o możliwości dodawania opinii;
  • Roześlij newsletter informacyjny;
  • Reklamuj bazę opinii na stronie głównej sklepu.

Klientów należy zachęcić do wspólnego budowania bazy opinii

Sama informacja nie wystarczy. Kupujących należy zachęcać do zostawiania komentarzy o produktach i maksymalnie ułatwiać im sposób ich dodawania.

1. Po pewnym czasie od otrzymania przesyłki, wyślij klientowi prośbę o podzielenie się wrażeniami. Załącz bezpośredni link do formularza opinii danego produktu. Im mniej czasu klient będzie potrzebował, tym większe prawdopodobieństwo działania z jego strony.

2. Zorganizuj konkurs na najlepszą opinię. Przy tym trzeba pamiętać o kilku sprawach:

  • dostosuj formularz opinii, tak by klient miał możliwość wyraźnego wyrażenia zgody na wzięcie udziału w konkursie;
  • SuperWnetrze.pl

  • stwórz miejsce, gdzie wygrane opinie będą prezentowane i wyróżniane, aby zachęcić innych użytkowników;
  • działania możesz skumulować w stałym programie promocyjnym. Za ilość jakościowych opinii użytkownik zbiera punkty, jakie wymienia na nagrody rzeczowe lub rabaty. To wymaga stworzenia konkretnego systemu, ale bardzo motywuje.

Moderowanie opinii

Przed dopuszczeniem na stronę każda opinia musi zostać przeczytana i zaakceptowana. Kiedy opinie zaczną już spływać, pamiętaj, że nie można prezentować wszystkiego. Dlaczego? Jeśli mamy osiągnąć efekt, musimy zaproponować wartościowe informacje. Czy opinia w stylu: „OK” lub „Fajne” przekonuje do zakupu? Nie. Dla naszych klientów musimy „oddzielić ziarno od plew” i dać im to, czego szukają – informację.

Opinie SuperWnetrze.pl

Co robić, jeśli napotkamy opinię negatywną? Akceptujmy, oczywiście jeśli zawiera wartościowe informacje. Bywa, że negatywna opinia wzbudzi niepewność w naszym kliencie. Wtedy do niego należy decyzja, czy taki stan rzeczy zaakceptuje. Jeśli nie – przynajmniej zrezygnuje na etapie składania zamówienia, a nie w momencie, kiedy będzie to wymagało dodatkowych kosztów zwrotu lub czasu na reklamację. Jeśli zaś kupi mimo wszystko, to nie zrazi się już daną wadą produktu, bo skoro wiedział o niej, przygotował się na jej istnienie. Ponadto, opinie negatywne czynią cały system wiarygodnym, rzetelnym i wartościowym.

Baza opinii na bieżąco rośnie, jeśli o nią dbamy

Opinie w sklepie możesz dodatkowo promować, tworząc np. ranking „TOP 10 według naszych klientów”. Komentarze użytkowników warto również wykorzystać przy podejmowaniu decyzji rozwojowych. Produkt z wieloma negatywnymi opiniami możesz usunąć ze sprzedaży. Ten, który wciąż zbiera pozytywy – polecaj klientom w newsletterach.> W ten sposób unikniesz rozczarowań klientów oraz ewentualnych reklamacji produktów gorszej jakości, a zwiększysz sprzedaż tych naprawdę wartych polecenia.

Kiedy niepewny, potencjalny nabywca dzwoni do mnie z zapytaniem: „co Pani by wybrała?”, mam już o wiele większą wiedzę. Mogę ją oprzeć na doświadczeniu swoich klientów i do niego się odwołać. Odsyłam daną osobę do zakładki „opinie” i dostaje ona to, czego oczekuje – rzetelną radę.

Ilustracje pochodzą ze strony internetowej sklepu SuperWnetrze.pl.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

ShopCamp 3.2 Białystok – wszystkie prezentacje w jednym miejscu

W ostatnią sobotę, 21 kwietnia, w Białymstoku odbył się kolejny ShopCamp – spotkanie dla właścicieli sklepów internetowych i osób zainteresowanych e-commerce. Zapraszam do przejrzenia wszystkich prezentacji z tej imprezy, którą udostępnili organizatorzy. Oczywiście bez wypowiedzi prelegentów to nie to samo, ale z pewnością będziecie wiedzieć, o czym była mowa na spotkaniu.

Reklama

Ideą ShopCampu jest edukowanie w zakresie tego, co dla branży e-commerce naprawdę ważne. Dlatego każde kolejne spotkanie niesie ze sobą świeże spojrzenie i pokazuje nowe trendy sprzedaży w Internecie. Branża to docenia, dlatego zapowiada swój liczny udział w najbliższym spotkaniu.

Za cykl ShopCamp odpowiada Fundacja Polak 2.0. Mecenasem trzeciego cyklu spotkań ShopCamp jest Platforma iStore.pl. Partnerem merytorycznym ShopCamp jest firma NetArch, a partnerem logistycznym jest Siódemka S.A.

Zapraszam do przejrzenia prezentacji z ShopCamp 3.2 Białystok:

Michał Kępiński, Grupa 7point – „Gdzie podział się twój klient? – Obsługa e-mailowa w branży e-commerce”:

 
 
Agnieszka Borawska, ProjektOptimum – „POIG 8.2 jako sposób finansowania w e-commerce”:

 
Sebastian Suma, NetArch – „Efektywne kampanie AdWords w e-commerce”:

 
Kasia Ryfka-Cygan, Tanieje.pl – „Niezadowolony nie zawsze utracony, czyli o dobrej obsłudze klienta”:

 
Kamil Mirowski, Commu Commu – „Social media nie sprzedaje”:

 
Paweł Małkowski, SwiezoPalona.pl – „Case Study – marketing w SwiezoPalona.pl”

 
Agnieszka Andrzejczuk, Siódemka S.A. – „Programowo wygodniejsi”

 
Maciej Czech, Kognitek/Rekome – „Kontekstowo-behawioralna personalizacja oferty w sklepie internetowym”

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Amazon wprowadza platformę dla rynku B2B – AmazonSupply.com

Największy sklep na świecie Amazon.com, wychodzi z nową ofertą skierowaną dla klientów biznesowych. Od niedawna działa nowy serwis AmazonSupply.com (narazie w wersji beta), oferujący ponad pół miliona produktów przeznaczonych dla firm m.in. materiały biurowe, narzędzia, środki do czyszczenia, sprzęt laboratoryjny. Amazon wprowadza nową usługę w odpowiednim momencie – obecnie rynek B2B jest w wysokiej fazie rozwoju.

Reklama

Według analiz Departamentu Handlu w USA, od 2000 roku e-handel hurtowy wzrósł o 34%, osiągając w 2009 roku wartość 352 mld dolarów – to ponad dwukrotnie więcej niż sprzedaż e-detaliczna dla konsumentów, która wynosiła w tym samym czasie 145 mld dolarów.

„Jesteśmy podekscytowani tym, że możemy zaoferować tak szeroką gamę produktów – od podstawowych materiałów po trudno dostępne części. Dzięki temu, wspieramy zarówno biznesowych jaki i przemysłowych klientów w procesach zakupowych” – mówi Prentis Wilson, wiceprezes AmazonSupply. „Niskie ceny w połączeniu z szybką i darmową dostawą oraz ogromnym wyborem sprawiają, że zakupy w Amazon Supply są miłym doświadczeniem dla klientów.” – dodaje.

Użytkownicy mogą wykorzystać istniejące już konta w Amazon.com lub utworzyć nowe. AmazonSupply.com oferuje bezpłatną wysyłkę zamówień powyżej kwoty 50 dolarów. Posiada również dedykowany serwis obsługi klienta oraz przyjmuje zwroty towarów do roku od daty zakupu.

Jak twierdzi z kolei Scot Wingo, CEO ChannelAdvisor „Wypłynięcie Amazona na rynek B2B, opiera się prawdopodobnie na zgromadzonych już wcześniej danych klientów kupujących w Amazon.com.
AmazonSupply daje zupełnie nowe możliwości, jednak bardzo niskim kosztem. Amazon zaopatrzył już nowy serwis w odpowiednie funkcje e-commerce, takie jak infrastruktura płatnicza i system wysyłkowy. AmazonSupply jest więc jak dodanie nowej linii produktu lub sklepu, który posiada już gotowy i sprawdzony system do sprzedawania”
.

Czy gigant zdominuje kolejny rynek?

Źródło: Internet Retailer

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)