Jakie metody płatności są oferowane przez europejskie sklepy internetowe? (badanie idealo)

UX w sklepie internetowym
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

idealo-logoNajczęściej oferowaną metodą płatności w europejskich sklepach internetowych jest karta kredytowa. W Polsce często można płacić gotówką, zaś obciążenie konta bankowego i zakup na rachunek są typowe dla Niemców. Francuzi wciąż chętnie akceptują stary dobry czek, zaś Brytyjczycy oferują najmniej możliwości płatności w e-handlu – tak w skrócie można podsumować wyniki badań przeprowadzonych przez porównywarkę cen idealo.pl dotyczących płatności w europejskich sklepach internetowych.

W raporcie zanalizowano możliwości płatności oferowane przez europejskich sprzedawców internetowych oraz różnice między poszczególnymi krajami. W badaniach idealo uwzględnione zostały najpopularniejsze sklepy internetowe współpracujące z idealo* w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Oprócz charakterystycznego dla wszystkich zbadanych krajów rozpowszechnienia płatności kartą kredytową lub za pośrednictwem serwisu PayPal w raporcie znaleźć można także interesujące różnice między poszczególnymi państwami.

Karta kredytowa i e-Payment najpopularniejszymi metodami płatności w Europie

idealo-raport1

Spośród zanalizowanych metod płatności tylko pięć oferowanych jest w każdym ze zbadanych krajów: karta kredytowa, karta debetowa, e-Payment, przedpłata na konto oraz płatność w ratach. Mimo tego podobieństwa zaobserwować można jednak znaczne różnice między rozpowszechnieniem tych form zapłatyw poszczególnych krajach. Przykładem może być przedpłata na konto: podczas gdy ta metoda płatności akceptowana jest w prawie każdym polskim sklepie internetowym (96%), trudno doszukać się jej u brytyjskich sprzedawców (4%).

Najsilniej reprezentowanymi w Europie metodami płatności są karta kredytowa oraz e-Payment. Jako jedyne z uwzględnionych w badaniach form zapłaty są one oferowane przez więcej niż 70% sklepów internetowych we wszystkich zanalizowanych krajach.

Karty kredytowe Visa i MasterCard dominują w całej Europie

idealo-raport2

Najczęściej akceptowaną kartą kredytową w całej Europie jest Visa. We Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii płatność nią oferuje każdy ze zbadanych sprzedawców. Podobnie rozpowszechniona jest tylko karta MasterCard. Płatności kartą Visa i/lub MasterCard akceptowane są w co najmniej 72% sklepów internetowych w każdym z krajów. Na trzecim miejscu pozycjonuje się karta American Express (AmEX), która jako metoda płatności oferowana jest najczęściej w brytyjskich sklepach internetowych.

PayPal bezkonkurencyjny wśród operatorów e-Payment

Także zapłata za pośrednictwem serwisów e-Payment należy do najczęściej oferowanych metod płatności w Europie. W Polsce bardziej popularne od nich są tylko przedpłata na konto i przesyłka za pobraniem. Nie zmienia to jednak faktu, że e-payment oferowany jest w dziewięciu na dziesięć zbadanych polskich sklepów – tak samo jak w przypadku Niemiec i Włoch, w których jest to najczęściej spotykana forma płatności.

idealo-raport3

Wśród operatorów płatności e-Payment niekwestionowanym liderem jest serwis PayPal, który wyraźnie dominuje w każdym ze zbadanych krajów. W Polsce zapłatę za jego pośrednictwem oferuje 62% sklepów internetowych. Polski rynek jest przy tym jednak w badaniach idealo tym, który wyróżnia się szczególnie bogatą ofertą operatorów płatności internetowych. Oprócz PayPal często oferowany jest serwis PayU, z którego usług korzysta 56% sprzedawców. Oprócz tego w zbadanych przez idealo polskich sklepach akceptowane są płatności za pośrednictwem serwisów Przelewy24 (18%), dotpay (8%), SOFORT Banking(6%) oraz Paybynet (4%) i Skrill (2%).

Płatności mobilne wciąż mało popularne

Wśród zbadanych przez idealo sklepów najtrudniej doszukać się tych, które akceptowałyby mobilne możliwości płatności takie jak NFC, BLE lub skanowanie kodów QR. Może być to związane z faktem, że tego typu usługi powstały raczej z myślą o handlu stacjonarnym. W przypadku sprzedaży internetowej wartość dodana jest natomiast raczej niska, również dlatego że wielu operatorów e-Payment oferuje aplikacje i mobilne wersje swoich stron internetowych, które umożliwiają łatwą płatność w trakcie zakupów mobilnych – równie wygodnych na ekranie tabletu, jak i smartfona.

Tylko wśród niemieckich sprzedawców uwzględnionych w badaniach idealo znalazły się trzy z pięćdziesięciu sklepów internetowych, w których wśród możliwych metod płatności wymieniane są te za pośrednictwem serwisów m-Payment. W dwóch przypadkach sprzedawcy korzystają z usług Yapital. Klienci sklepu mogąwtedy zeskanować umieszczony na stronie internetowej kod QR i tym samym dokonać zapłaty. Trzeci ze wspomnianych sklepów oferuje natomiast mPass, mobilną metodę płatności polegającą na podaniu numeru telefonu, hasła oraz numeru mTAN.

Płatności w sklepach internetowych w poszczególnych krajach

Mimo charakterystycznej dla całej Europy dominacji płatności kartą kredytową lub za pośrednictwem serwisów e-Payment, w poszczególnych krajach można odnaleźć interesujące różnice.

Niemcy: Obciążenie rachunku niemieckim rarytasem

W Niemczech, podobnie jak w Polsce, ilość sprzedawców oferujących płatności kartą kredytową jest stosunkowo niska. Kartą kredytową można płacić w 88% niemieckich sklepów internetowych, zaś kartą debetową – w zaledwie 7%. Za Odrą znacznie częściej akceptowane są płatności za pośrednictwem serwisów e-Payment, które oferuje 90% sprzedawców.

Mimo to właśnie Niemcy są krajem, który oferuje swoim klientom najwięcej możliwości zapłaty – od przedpłaty na konto aż po m-Payment. Wśród nich znajdują się także „klasyczne” metody, takie jak zakup na rachunek lub przesyłka za pobraniem.

Niemieccy sprzedawcy są jednak bardzo niechętni udostępnianiu swoich towarów przed przyjęciem za nie płatności. Jest to jeden z nielicznych (prócz Polski) rynków, na którym płatność gotówką przy odbiorze możliwa jest w 22% zbadanych sklepów – jest to ponownie godna uwagi oznaka coraz chętniej rozpowszechnianej kombinacji sprzedaży stacjonarnej i internetowej.

Niemiecką specjalnością jest także obciążenie rachunku bankowego, z którą spotkać się można w 19% tamtejszych sklepów internetowych. Taka metoda, polegająca na bezpośrednim wypłaceniu przez sklep należnej kwoty z konta klienta, nie jest spotykana w pozostałych krajach za wyłączeniem jednego uwzględnionego w badaniach hiszpańskiego sklepu.

Włochy: Przekaz pocztowy ma się dobrze – przynajmniej na Półwyspie Apenińskim

Przedpłata na konto i przesyłka za pobraniem są bardzo często spotykane także we Włoszech. Oprócz najpopularniejszych form płatności, takich jak karta kredytowa czy e-Payment, dokonanie przelewu przed otrzymaniem towarów cieszy się tam największą popularnością i oferowane jest przez 84% włoskich sklepów internetowych. Czwarte miejsce zajmuje zaś płatność za pobraniem, możliwa w przypadku 72% zbadanych sprzedawców.

Płatność gotówką przy odbiorze, podobnie jak zakupy na rachunek i obciążenie konta nie występuje natomiast w żadnym ze zbadanych włoskich sklepów internetowych.

Szeroko rozpowszechnioną formą płatności, która ze względu na narastającą w ostatnich latach ofertę banków i płatności internetowych coraz wyraźniej traci na aktualności, jest przekaz pocztowy. Włosi jednak wciąż chętnie uiszczają opłaty za towary na poczcie, skąd ich pieniądze trafiają do sklepu. Taka forma nie wymaga posiadania konta bankowego, by móc zapłacić za zamówione produkty. Możliwość taką oferuje co piąty zbadany sklep internetowy we Włoszech. Fenomen ten wiąże się z charakterystycznym dla Włochów brakiem zaufania do płatności internetowych, także za pomocą kart kredytowych. To zaś sprawia, że każdy z uwzględnionych w badaniach idealo włoskich sprzedawców oferuje płatność kartami przedpłaconymi
(prepaid), które można zasilić środkami pieniężnymi niezbędnymi do późniejszego uiszczenia w sklepie odpowiedniej kwoty za zakupy.

Francja: Płatność czekiem popularna jak nigdzie indziej

Francja jest obok Włoch jedynym z uwzględnionych w badaniach idealo rynków, na którym wśród dostępnych metod płatności wciąż wymieniany jest przekaz pocztowy. Nie jest to jednak forma tak popularna jak na Półwyspie Apenińskim. Podczas gdy we Włoszech oferuje ją 22% sklepów, nad Sekwaną jest to już tylko 8%.

Inną wyróżniającą Francję na tle pozostałych krajów możliwością płatności jest zaś czek. Ta forma, która na innych uwzględnionych w badaniach rynkach zdaje się być już bardzo anachroniczna, dostępna jest w aż 68% francuskich sklepów. Dla porównania, we Włoszech oferuje ją już tylko 6% sprzedawców oraz zaledwie po jednym sklepie w Polsce, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, natomiast Niemcy kompletnie z niej już zrezygnowali.

Więcej niż trzy czwarte francuskich sklepów oferuje za to swoim klientom płatność na raty, przez co Francja jest w tej kwestii rynkiem wiodącym – w drugich po niej Niemczech taką możliwość podają dwie trzecie sklepów, zaś w następnej w kolejności Polsce niewiele ponad połowa. Metodami płatności, których próżno doszukiwać się we Francji są natomiast obciążenie konta, zakup na rachunek oraz przesyłka za pobraniem.

Hiszpania: Częsta przedpłata nad konto, za to bez zakupów na rachunek

Choć Hiszpania jest jedynym z uwzględnionych w badaniach krajów, w którym podobnie jak w Niemczech obciążenie rachunku bankowego wymieniane jest wśród dostępnych w sklepach internetowych metod płatności, formę tę można znaleźć tylko w przypadku jednego tamtejszego sprzedawcy. Bardzo rozpowszechnioną tam metodą płatności jest natomiast przedpłata na konto. Spotykana jest ona tak często jak we Włoszech (84%), lecz wciąż rzadziej niż w Polsce, gdzie oferowana jest we wszystkich zbadanych sklepach.

Podobnie jak we Francji, w żadnym ze zbadanych hiszpańskich sklepów internetowych nie jest akceptowany zakup na rachunek.

Wielka Brytania: Niewiele alternatyw dla karty kredytowej i PayPal

Najmniej metod płatności oferują swoim klientom brytyjskie sklepy internetowe. Ma to związek z faktem, że płatność kartą kredytową jest tam formą od dawna już rozpowszechnioną i popularną także w handlu internetowym. Należy ona więc do najczęściej wymienianych możliwości zapłaty, która dostępna jest we wszystkich sklepach internetowych – bez różnicy, czy będzie to karta kredytowa czy debetowa. Kolejną często spotykaną metodą jest płatność za pośrednictwem serwisów e-Payment.

Alternatywy do tych dwóch metod są jednak spotykane bardzo rzadko. 12% sprzedawców w Wielkiej Brytanii oferuje jednak sprzedaż na raty. Zapłata gotówką przy odbiorze i czek oferowane są jednak tylko w po jednym z pięćdziesięciu uwzględnionych w badaniach brytyjskich sklepów.

Narodowe przyzwyczajenia płatnicze w Europie

Oprócz strategii sprzedażowych i marketingowych oraz kanałów obsługi klienta, wybór odpowiednich, udostępnianych klientom metod płatności należy do najważniejszych wyzwań każdego sprzedawcy internetowego. Klienci, którzy nie znajdują wśród oferowanych form takich, które odpowiadają ich gustom i wymaganiom, rezygnują ze złożenia zamówienia aż w połowie przypadków.

Wraz z wzrastającą internacjonalizacją handlu internetowego liczne metody i operatorzy płatności stają się w całej Europie wiodącymi standardami. Dotyczy to już zapłaty kartą kredytową i korzystania z pośrednictwa serwisu PayPal. Jak dowiedziono w badaniach porównywarki cen idealo, w poszczególnych europejskich krajach wciąż jednak znaleźć można specyficzne dla danego rynku metody. Dla sprzedawców internetowych ważna jest zatem świadomość istnienia tego typu różnic i umiejętność zintegrowania ich ze swoim sklepem. Szczególnie wtedy, gdy planują oni rozszerzenie swojej działalności o inne rynki.

W badaniach idealo uwzględniono 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo w danym kraju. W tym celu spośród 100 sklepów z najwyższą liczbą kliknięć dla każdej witryny (idealo.pl, idealo.de, idealo.co.uk, idealo.fr, idealo.it oraz idealo.es) wybrano 50 sklepów z najwyższą pozycją w rankingu Alexa Traffic Ranks.

Źródło: informacja prasowa

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę