eKomercyjnie.pl

Jeden z największych błędów SEO popełnianych przez sklepy internetowe

Autorem poniższego artykułu jest Paweł Jóźwik, który założył i rozwija firmę Traffic Trends (zarządzanie obecnością w Internecie).

Google na każdym kroku podkreśla jedną rzecz: użyteczna / dobra / unikalna treść to podstawa. Jeśli Twoja strona ma być wysoko w wynikach wyszukiwania to musisz zadbać o to, aby jej zawartość wnosiła coś do tematu. Pomijanie tej kwestii w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych jest najczęściej popełnianym i najgorszym w skutkach błędem.

Jeśli kopiujesz opisy produktów od producenta to wiedz, że kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt sklepów przed Tobą zrobiło to samo. Którą wersję Google ma wybrać jako najlepszą, wiodącą? W praktyce wygrywa najsilniejszy czyli domena o największej mocy (często ta najstarsza). Twój sklep, jako nowy, zostaje uznany za duplikat i odsunięty daleko od czołowych pozycji. Nic nie wnosisz = nic nie dostajesz.

Sprawdźmy to na jakimś żywym przykładzie – laptopach. Skopiowałem sobie wycinek opisy ze strony komputronik.pl:

procesor: Intel® Core™ i3; model procesora: i3-2330M (2.2 GHz, 3 MB Cache); wielkość pamięci RAM: 4 GB; przekątna ekranu LCD: 15.6 cali; nominalna rozdzielczość LCD: 1366 x 768 pikseli;

Teraz wklejam to w Google do wyszukiwania. Co wyskakuje? Około 34,300 wyników (przerażające!) z tym samym opisem. Mało kto postarał się „bardziej”!

Kto wygrywa w tej konkurencji? Stara domena, mocna domena Ceneo i innych porównywarek, itp. Nie ma w czołówce wartościowych sklepów…

Jak temu zaradzić? Co zrobić jeśli mam ofertę kilku tysięcy pozycji? Jest na to kilka dobrych sposobów. Przede wszystkim ucz się od najlepszych. Sprawdź jak sobie z tym radzi np. Amazon.com. Albo przeczytaj nasza listę:

  • Pisz opisy samodzielnie!
  • Jak się nie da to dodaj do opisu kopiowanego coś od siebie – nie musisz do wszystkich produktów – zacznij od tych najważniejszych
  • Dodaj coś takiego jak skrót opisu, który piszesz samodzielnie
  • Dodaj na stronę produktów coś od siebie np. opisy stanów magazynowych lub informację jak zamawiać
  • Dodaj produkty powiązane
  • Dodaj recenzje produktów, które piszesz sam lub pozwalasz pisać swoim klientom
  • Jak nikt nie chce pisać recenzji, to dodaj chociaż ocenę w formie gwiazdek
  • Podepnij forum i jakiś powiązane wątki
  • Dodaj produkty, kupowane wraz z tym produktem
  • Dodaj akcesoria polecane do tego produktu
  • Dodaj unikalny opis producenta
  • Dodaj kilka słów o kategorii, w której jest produkt – opisz zawartość kategorii swoimi słowami

Taki mix sprawi, że strona analizowana jako całość będzie sprawiała wrażenie unikalnej pomimo fragmentu kopiowanego. Nic nie zastąpi własnych opisów ale te sprawdzone metody działania pomogą nabrać stronom realnej wartości.

Jeśli zdecydujesz się stworzyć własne opisy – co będzie bardzo dobre dla Ciebie – to nie zapominaj o innej stronie kopiowania. Na pewno znajdą się sklepy, które skopiują Ciebie! Walcz z tym, broń swojego materiału. Monitoruj sieć na wyrywki (wklejasz w Google fragment opisu i parzysz gdzie się znalazł) i żądaj usunięcia treści.

No i najważniejsze. Nie wysyłaj swoich unikalnych opisów do porównywarek i innych popularnych agregatorów ofert. Te domeny są mocniejsze od Ciebie i to one mają największą szansę zostać uznane za źródło, a Ty za duplikat.

Powiązane, polecane artykuły z eKomercyjnie.pl:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

C&A z wydzieloną sekcją w ramach Ceneo Moda

Znana marka odzieżowa C&A rozpoczęła współpracę z serwisem Ceneo.pl. Efektem działań obu firm jest obecność ponad 13 tys. produktów z kolekcji C&A w pasażu handlowym Ceneo Moda (link do działu), który powstał w lutym 2011 roku.

AdvertisementReklama

Przed wprowadzeniem sekcji Moda, ubrania na Ceneo prezentowane były w tradycyjnym modelu porównywarki. Nie było to jednak idealne rozwiązanie, gdyż użytkownicy nie kupują ubrań w taki sam sposób jak laptopy czy telefony komórkowe. W tej branży najważniejsze są dobrej jakości zdjęcia produktów i szczegółowe tabele rozmiarów. Dlatego też Ceneo stworzyło specjalny pasaż modowy. Moda Ceneo wyróżnia się nie tylko szatą graficzną, ale i sposobem nawigowania po serwisie. Użytkownicy otrzymali szereg udogodnień, dzięki którym przeglądanie ubrań i obuwia jest proste i przyjemne. Przykładowo kupujący ma możliwość doboru garderoby korzystając z parametrów takich jak: rozmiar, kolor a nawet fason.

O tym, jak wielką popularnością cieszy się sprzedaż ubrań przez Internet, świadczą wyniki badań, jakie na zlecenie Ceneo, we wrześniu 2011 roku przeprowadziła firma IMAS. W ankiecie zapytano użytkowników między innymi o to w jakich branżach dokonują zakupów przez Internet. Okazało się, że prawie 2/3 respondentów przynajmniej raz kupiła odzież, obuwie i dodatki.

Radosław Tyszko z Ceneo także uważa, że sprzedaż ubrań przez Internet to przyszłość: „Rynek e-commerce w Polsce zmienia się bardzo dynamicznie, Polacy od lat w sieci szukają sprzętu AGD, RTV, telefonów czy komputerów, ale od jakiegoś czasu widać też znaczące ożywienie na rynku odzieży i obuwia. Duże sieci handlowe, które do tej pory można było znaleźć w tradycyjnych galeriach handlowych, zakładają sklepy internetowe. Pasaż modowy Ceneo to dobre miejsce by rozpocząć swoją przygodę z e-commerce ze względu na imponującą liczbę użytkowników, którzy każdego miesiąca odwiedzają serwis.”

W serwisie Moda Ceneo zdecydowanie większą popularnością cieszą się ubrania damskie. Tak zwane „kobiece” sekcje są 4-krotnie częściej odwiedzane niż sekcje „męskie”. Prawdziwe hity sprzedażowe to suknie i sukienki, a także damskie buty. Stale rośnie także liczba sklepów umożliwiających dokonywanie tego typu zakupów. Dla przykładu na początku 2012 na Ceneo swoją
ofertę prezentowało 230 sklepów z branży odzieżowej, dzisiaj jest już ich niemal 400. Są to między innymi: Halens, Troll, Diverse, Top Secret, Wólczanka, Vistula Wittchen, czy Diverse. Na początku marca do grona tego dołączyła marka C&A.

Źródło: Ceneo

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Nowe niedozwolone klauzule według UOKiK – luty 2012

Autorką poniższego tekstu jest Julia Mandel z firmy Trusted Shops, która zajmuje się certyfikacją sklepów internetowych. Informacja pochodzi z newslettera Trusted Shops, który możecie zamówić tutaj.

Firma Trusted Shops co miesiąc przedstawia kolejne zestawienie wpisów w rejestrze niedozwolonych klauzul, które mogą dotyczyć sklepów internetowych. W lutym wpisano do rejestru ponad 120 nowych klauzul. Ponad połowa jest z zakresu turystyki, ale wpisano także klauzule z zakresu sprzedaży konsumenckiej oraz handlu elektronicznego. Bądź na bieżąco i sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz ich w Twoim sklepie.

AdvertisementReklama

Właściwość miejscowa sądu
W lutym wpisano do rejestru aż do 15 niedozwolonych klauzul, narzucające konsumentom właściwość miejscową sądu w sposób niezgodny z prawem, jak np.:

Numer wpisu 2860, data wpisu 27.02.2012:

Właściwym sądem do rozstrzygania sporów związanych z działalnością Sklepu jest sąd właściwy dla siedziby właściciela Sklepu.

Numer wpisu 2896, data wpisu 29.02.2012:

Sądem właściwym dla rozpatrywania sporów wynikających z umowy sprzedaży jest sąd właściwy dla miejsca wykonania umowy.

Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi sądu, w okręgu którego ma siedzibę. Takie klauzule mogą być stosowne jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca kieruje swoją ofertę (wyłącznie) do innych handlowców (B2B).

Reklamacje
Do rejestru wpisano także nowe niedozwolone klauzule dotyczące reklamacji, które ograniczają prawa klienta w sposób niezgodny z prawem. Należy więc sprawdzić, czy przypadkiem w sklepie nie są stosowane następujące (lub podobne) klauzule:

Numer wpisu 2847, data wpisu 27.02.2012:

Jeśli po otrzymaniu towaru, okaże się, iż jest on wadliwy, należy niezwłocznie skontaktować się z naszym sklepem mailem lub wysłać go na swój koszt wraz z kartą gwarancyjną na adres firmy (…). Termin niezwłocznie oznacza 10 dni od daty otrzymania produktu.

Numer wpisu 2920, data wpisu 29.02.2012:

Koszty przesyłki reklamowanego towaru do firmy ponosi klient. Dotyczy to działania sklepu internetowego, jak również przesyłek zamawianych inną drogą: przez telefon, maila, faxem, itd.

Dalsze klauzule niedozwolone
Do rejestru niedozwolonych klauzul wypisano jeszcze następujące klauzule, które mogą dotyczyć również sklepów internetowych:

Numer wpisu 2848, data wpisu 27.02.2012:

Nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie lub drobne rozbieżności między zdjęciem produktu a jego rzeczywistym wyglądem – takowe nie mogą być podstawą roszczeń.

Numer wpisu 2893, data wpisu 29.02.2012:

ZXXX zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszego regulaminu bez uprzedzenia.

Numer wpisu 2917, data wpisu 29.02.2012:

Zespół pracowników sklepu XXX dokłada wszelkich starań, aby zdjęcia, opisy i dane techniczne umieszczonych w sklepie internetowym produktów, były dokładne i rzetelne. Nie ponosimy jednak odpowiedzialności za błędne podanie danych technicznych towaru lub nagłą ich zmianę przez producenta.

Numer wpisu 2919, data wpisu 29.02.2012:

XXX zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian w opisanych zasadach. Zmiany te będą ważne od chwili umieszczenia ich w witrynie

Podsumowanie
Jeżeli jedna (lub więcej) z wymienionych klauzul wygląda znajomo, należy koniecznie sprawdzić regulamin, aby wykluczyć, że takie lub podobne klauzule są używane w Twoim sklepie. O ile istnieją wątpliwości, należy się skonsultować z prawnikiem.

Szczegółowe informacje dla sklepów internetowych o wymaganiach prawa e-commerce w Polsce oraz różne wzory tekstów prawnych można znaleźć także w Podręczniku Trusted Shops, który można otrzymać za darmo po zamówieniu biuletynu informacyjnego pod tym adresem (jedyny wymóg to wypełnienie krótkiego formularza).

Niezależnie od tego, regulamin sklepu powinien być regularnie sprawdzany i w razie potrzeby dostosowany.

Przeczytaj również:

Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu zapisów w regulaminie Twojego sklepu i dbaj, aby był zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)