Kiedy po raz ostatni złożyłeś zamówienie w swoim sklepie internetowym?

UX w sklepie internetowym
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Od dodania produktu do koszyka do potwierdzenia i opłacenia zamówienia wiedzie daleka droga. Statystycznie, blisko 60% użytkowników z różnych powodów przerywa proces zakupowy w sklepie internetowym i nigdy go nie kończy. Jak można wpłynąć na ten wynik i usprawnić składanie zamówień w swoim e-sklepie?

Bardzo pomocna okaże się tutaj lektura opublikowanego wczoraj raportu na temat Badania procesu zakupowego w sklepach internetowych od Ideacto.pl i Eyetracking.pl (link do pobrania pliku PDFprzesyłany jest po podaniu e-maila na stronie DochodowySklep.pl).

Analiza objęła dwa popularne sklepy: Toys4Boys.pl (gadżety i prezenty) oraz SwiatKsiazki.pl (księgarnia). Oprócz samych wyników badania zawiera także sporo porad teoretycznych – od skutecznego rozmieszczania elementów na stronie koszyka, przez stosowanie kodów promocyjnych, po dobre konstruowanie formularzy.

Po zapoznaniu się z materiałem warto wejść do swojego sklepu i w podobny sposób sprawdzić, jak składanie zamówienia wygląda od strony klienta. Jeżeli dawno samodzielnie nie testowałeś procesu zakupowego to możesz być zaskoczony tym, ile błędów czy elementów do optymalizacji znajdziesz. Dobrym pomysłem będzie oczywiście ich stopniowe poprawianie / wprowadzenie w życie :-)

Przy tej okazji warto też posadzić przed komputerem osobę, która nie zna Twojego sklepu i poprosić ją o złożenie zamówienia. Obserwacja jej działania może podsunąć wiele pomysłów na usprawnienie witryny.

Ciekawostka na zakończenie: w jednym materiale (niestety nie udało mi się odnaleźć źródła) czytałem, że Polacy są bardzo cierpliwi i wytrwali w przechodzeniu przez kolejne etapy procesu zakupowego w sklepach internetowych. Jeżeli nawet poszczególne opcje są mocno niedopracowane, to po podjęciu decyzji o kupnie walczymy z „systemem” do skutku i nie porzucamy koszyka lub kontaktujemy się ze sprzedawcą bezpośrednio. Na swoim przykładzie mogę napisać, że coś w tym jest.

Usability jest ważne, ale trzeba pamiętać o tym, że to tylko jeden z elementów układanki o nazwie „sklep internetowy”. Sklep z perfekcyjnymi rozwiązaniami dla użytkownika może przegrać ze sklepem, który w tym zakresie jest toporny, ale szybciej i sprawniej realizuje zamówienia, itd.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę