Kiedy Polak robi zakupy w sieci?

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

kodyrabatowe.plJakie są przyzwyczajenia Polaków kupujących w sklepach online? W jakich godzinach i w których dniach szansa na spotkanie klienta w sieci jest największa? Gdzie i kiedy powinni być obecni sprzedający, aby spotkać się z konsumentem? Na te pytania odpowiada analiza użytkowników jednego z największych portali z kodami rabatowymi w Polsce, kodyrabatowe.pl.

Portal kodyrabatowe.pl, będący częścią międzynarodowej grupy International Coupons (zrzeszającej 18 portali z kodami rabatowymi) przygotował dokładne dane na podstawie 30 tys. sprzedaży. Analiza wyników pokazuje, że internauci najchętniej dokonują zakupów na początku tygodnia, zwłaszcza w poniedziałek (19,5%). Kolejne dni tygodnia to stopniowy spadek zainteresowania zakupami online. Zebrane dane jasno wskazują, iż najmniejsza liczba badanych dokonywała zakupów w sobotę (9,03%). Wydawać by się mogło, że to właśnie w weekend internauci dokonują najwięcej zakupów online ze względu na więcej wolnego czasu. Dlaczego jest inaczej? Sprawę wyjaśnia Kamil Brożek, Polish Market Manager Kodyrabatowe.pl

– Różne są powody powstawania takich spadków dla sklepów internetowych. Często to po prostu wolne od pracy dni, kiedy ludzie nie mają ochoty spędzać czasu wertując kolejne strony sieci. Dla sprzedawców ważne jest, aby te wahania sprzedaży wyrównać z ogólną tendencją wzrostową, wykorzystując w swoich działaniach np. promocje, które zwiększą sprzedaż pod koniec tygodnia.

2

 

Powtarzające się zachowania klientów obserwujemy również w przypadku konkretnych godzin dokonywania zakupów online. Internauci najczęściej kupują wieczorem, w godzinach 20:00 – 22:00 (łącznie aż 22,47%). Równie atrakcyjne okazują się dla konsumentów godziny poranne, między 10:00 a 12:00. W tych godzinach odsetek kupujących utrzymuje się w granicach około 6%.

1

Co kupujemy najchętniej?

Portal kodyrabatowe.pl  przeanalizował również najchętniej kupowane przez użytkowników produkty. Okazuje się, że najczęstszymi produktami kupowanymi w sieci są: elektronika, odzież, książki, gry i kosmetyki. Coraz częściej zaopatrujemy się w sieci również w produkty spożywcze.
Szczególnie szybko zwiększa się ilość osób, w zdecydowanej większości kobiet, które kupują w sieci odzież. Dostęp do wielu zagranicznych marek, które nie są obecne w polskich sklepach stacjonarnych, oraz możliwość bezproblemowej i szybkiej wymiany lub zwrotu towaru skłaniają internautów do zakupu ubrań online.

4

Kupno produktów z kategorii „Zdrowie i Uroda” przynosi nieco odmienne wnioski. Poniedziałek w tym wypadku nie jest już dniem najwyżej sprzedaży (16,56%) – okazuje się nim wtorek z wynikiem 23,44%. W środę sprzedaż maleje do 14,10%, by od piątku odnotować kolejny spadek, tym razem do 9,02%. W niedzielę obserwujemy wzrost sprzedaży do 13,44%.

5

Użytkownicy kupują o określonych porach i w określone dni tygodnia. Ważne jest tu odniesienie do kupna poszczególnych produktów – Polacy kupują telewizory najczęściej w poniedziałek, natomiast kosmetyki i perfumy już we wtorek. Mając takie dane warto odpowiednio dostosować przygotowywane promocje i rabaty, zachęcając nimi klientów do aktywności, szczególnie w sprzedażowo najsłabsze dni. Można też pójść w drugą stronę i wzmacniać komunikację w najbardziej optymalne do sprzedaży dni – kontynuuje Brożek.

Stale przyspieszający rozwój technologii i e-commerce wymaga od nas zbierania danych dotyczących naszych klientów. Z przedstawionych informacji przez portal kodyrabatowe.pl jasno wynika, że każdy, kto poważnie myśli o dalszym rozwoju swojego sklepu internetowego lub umocnieniu jego pozycji musi znaleźć sposób na wykorzystanie dostępnych danych. Nie należy zastanawiać się czy Big Data Marketing jest nam potrzebny, lecz jakie kroki podjąć, aby wykorzystać jego możliwości. Jak zatem w gąszczu sklepów internetowych przykuć uwagę konsumenta? Odpowiedź jest prosta: poznać jego zwyczaje i preferencje, a następnie skutecznie wykorzystać tę wiedzę w działaniach.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę