eKomercyjnie.pl

Kiedy sklep internetowy ma rozliczyć VAT za sprzedaż wysyłkową dokonaną w 2014 roku? Nowe przepisy

infakt-logo-newZ początkiem 2014 r. wejdą w życie przełomowe zmiany w VAT, które zmienią znane od lat schematy rozliczeń w firmach. Chodzi przede wszystkim o termin rozliczenia VAT-u, a także datę wystawienia faktury. Z przepisów zniknie też szczególny sposób rozliczania VAT-u dla sprzedaży wysyłkowej opłacanej za zaliczeniem pocztowym. Temat jest szczególnie ważny dla właścicieli sklepów internetowych i warto się z nim zapoznać.

Termin wystawienia faktury i termin rozliczania VAT – podstawowe zmiany

Do końca 2013 r. dla terminu rozliczenia VAT-u kluczowa jest faktura. Z prostej przyczyny – termin wystawianie dokumentu jest równoznaczny z terminem rozliczenia VAT-u. Trzeba go rozliczyć za ten okres, który wówczas przypada. Np. VAT z faktury wystawionej 11 grudnia należy rozliczyć w grudniu lub w IV kwartale danego roku.

Od tej ogólnej zasady jest obecnie kilka wyjątków, wśród których warto wymienić sprzedaż dla której obowiązek podatkowy pod względem VAT powstaje według daty płatności, a nie wystawienia faktury. Chodzi tutaj zwłaszcza o transakcje, za które zapłacono z góry (w całości lub w części), usługi ciągłe (m.in. dostawa mediów), a także „dostawę wysyłkową dokonywaną za zaliczeniem pocztowym”. Ta ostatnia kategoria była problematyczna zwłaszcza dla przedsiębiorców prowadzących sklepy online (ta kwestia jest opisana poniżej).

Od początku 2014 r. zasady określające terminy rozliczania VAT (czyli obowiązek podatkowy) zmienią się w istotny sposób.

W 2014 r. kluczowym terminem dla rozliczenia VAT-u będzie nie data wystawienia faktury, ale data sprzedaży, czyli innymi słowy data wykonania usługi lub dostarczenia towaru (zakończenia dostawy). W wielu przypadkach będzie to oznaczało konieczność rozliczenia VAT-u wcześniej.

Oczywiście, od tej ogólnej zasady w 2014 r. będą wyjątki. Należą do nich m.in.:

  • sprzedaż, za którą w całości lub w części zapłacono z góry – VAT należy rozliczyć według daty płatności,
  • sprzedaż o charakterze ciągłym (m.in. dostawa mediów, usługi najmu, dzierżawy, ochrony osób, stałej obsługi prawnej i biurowej) – VAT należy rozliczyć według daty wystawienia faktury.

Co za tym idzie, z listy transakcji dla których termin rozliczenia VAT-u był szczególny zniknęła „dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym”. Jak wobec tego będzie należało ją rozliczać w 2014 r.?

Szczególny przypadek sprzedaży wysyłkowej zniknie z ustawy o VAT

Jak wynika z powyższego, dla branży e-commerce istotne jest usunięcie z ustawy zapisu o terminie rozliczenia VAT-u wynikającego ze sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym. Z tym także wiąże się termin wydruku paragonu.

Na początek przypomnijmy jakie rodziło to problemy. Otóż sprzedaż z płatnością „za pobraniem” wymagała rozliczenia VAT oraz wydruku paragonu w momencie uzyskania płatności. Za ten termin przyjmowało się jednak dopiero chwilę, z którą pieniądze dotarły do przedsiębiorcy, a zatem zostały przekazane mu przez pocztę lub kuriera. Teoretycznie więc w momencie uzyskania płatności należałoby wydrukować paragon i wysłać go listownie do klienta.

Skoro jednak zniknie zapis mówiący, że „dostawę wysyłkową dokonywaną za zaliczeniem pocztowym” trzeba rozliczyć według terminu zapłaty, to w jakim terminie w 2014 r. trzeba rozliczyć VAT w związku ze sprzedażą wysyłkową? Jak łatwo się domyślić, do tego celu trzeba się posłużyć zasadami ogólnymi. A zatem terminem rozliczenia VAT-u dla sprzedaży wysyłkowej i jednocześnie wydruku paragonu jest termin zapłaty (płatność przelewem) lub termin dostarczenia towaru do odbiorcy (płatność za pobraniem).

Sprzedaż wysyłkowa w 2014 r. – kiedy rozliczyć VAT?

Rozliczanie sprzedaży wysyłkowej można podzielić na dwie grupy: płatność przelewem (przedpłata) oraz płatność za pobraniem. Sposób rozliczenia VAT w obu tych grupach w 2014 r. będzie się różnił.

1. Płatność przelewem (przedpłata)

Ta stosunkowo najprostsza sytuacja ma miejsce wówczas, gdy nabywca płaci przelewem, kartą kredytową, itp. Wówczas sprzedawca może wydrukować paragon w dniu uzyskania płatności i wysłać go wraz z przesyłką. Ta zasada tak naprawdę nie zmieni się w porównaniu do 2013 r., ponieważ obecnie przedpłata również powoduje konieczność rozliczenia VAT-u.

2. Płatność za pobraniem

Gdy płatność następuje za pobraniem, zapłata nie poprzedza dostawy towaru. Dlatego od początku 2014 r. VAT rozlicza się według daty sprzedaży, czyli dostarczenia towaru do nabywcy. Jak określić tę datę, gdy towar sprzedawany jest wysyłkowo?

Nie chodzi tutaj o datę wydania towaru firmie kurierskiej lub nadania go na poczcie, ale datę odbioru przesyłki przez klienta. Co za tym idzie, w 2014 r. sprzedawca musi znaleźć sposób, aby ustalić kiedy to nastąpiło. W przypadku korzystania z firm kurierskich jest to stosunkowo proste, gdyż firmy te pozwalają śledzić przesyłkę, a także informują o jej dostarczeniu. W przypadku poczty może być trudniejsze, ale również jest niezbędne.

Nie zmienia to jednak faktu, że termin wydrukowania paragonu w takiej transakcji nadal pozostaje problemem. Gdy płatność następuje za pobraniem, wydrukowanie paragonu i wysłanie go wraz z zamówionym towarem może być niewłaściwe. Rozwiązaniem tej sytuacji jest np. wystawienie faktury i wysyłka jej do klienta wraz z towarem, za który płatność ma nastąpić za pobraniem (informacja o wystawianiu faktur powinna być zawarta w regulaminie). Następnie, paragon drukuje się i dołącza do egzemplarza faktury posiadanego przez sprzedawcę już po dostarczeniu przesyłki.

Wystawiając faktury za sprzedaż wysyłkową (niezależnie czy osobom prywatnym, czy nabywcom firmowym) w 2014 r. trzeba pamiętać o jednej ważnej kwestii. Otóż na fakturze nie można zamieszczać daty sprzedaży (dostarczenia towaru), gdyż w momencie wysyłki nie da się precyzyjnie przewidzieć, kiedy klient odbierze przesyłkę. Istnieje możliwość, aby tej daty nie zamieszczać, ponieważ przepisy dotyczące wystawiania faktur nakazują zamieścić datę sprzedaży tylko wówczas, gdy jest ona określona.

 

Autorem powyższego materiału jest Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt – firmy oferującej księgowość z dostępem do dokumentów i finansów w aplikacji online, darmowym kurierem i profesjonalną obsługą księgową.

Autor wpisu

Tagi

16 komentarzy do tekstu

  1. Wg. mnie na fakturze nie będzie mogła się pojawić pozycja dostawa/transport. Koszt dostawy będzie musiał być uwzględniony w koszcie produkty.
    Czy się mylę?

    Odpowiedz ↓

    1. Zgodnie z nowelizacją przepisów w chwili obecnej podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży. Do podstawy opodatkowania wlicza się też koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, dlatego najlepiej, żeby na fakturze wykazywana była jedna pozycja – dostawa towaru. Można jednak wyszczegolnić poszczegolne koszty np. transport, pod warunkiem, że zostaną prawidłowo opodatkowane, czyli tak jak towar.

      Pozdrawiamy!

      Odpowiedz ↓

  2. Moim zdaniem, rozwiązaniem było by nie wysyłanie za pobraniem np. po 25 każdego miesiąca i sprawa załatwiona.
    Chociaż szkoda, że Polak Polakowi znowu rzuca kłody pod nogi…bo jaki tu sens żeby Urząd Skarbowy dostawał później należny VAT?

    Odpowiedz ↓

  3. Marek Budny

    Dopóki nie powstanie lobby związane z e-commerce, które wymusi zmiany prawa na życiowe, to będziemy mieli nieżyciowe martwe przepisy, który każdy będzie olewał, bo się stosować ich nie da. Moment odbioru paczki przez klienta to może sobie śledzić ktoś, kto wysyła pięć paczek dziennie. Przy pięćdziesięciu jest już to niewykonalne.

    Odpowiedz ↓

  4. Maciej Martyński

    Jakie paragony? Przecież sprzedaż wysyłkowa-kurierska wg załącznika do rozporządzenia jest zwolniona z wystawiania paragonów.

    Odpowiedz ↓

    1. Owszem, prowadząc sprzedaż wysyłkową można korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej. Jego zasady zostały opisane w tym artykule: https://www.ekomercyjnie.pl/czy-mozna-prowadzic-sklep-internetowy-bez-kasy-fiskalnej/

      Natomiast w powyższym artykule jest mowa o tej sprzedaży wysyłkowej, która ze zwolnienia nie może korzystać.

      Odpowiedz ↓

    2. W przypadku sprzedaży internetowej,owszem, nie trzeba mieć kasy fiskalnej, ale rachunek klient musi dostać, pisany ręcznie bądź wydrukowany, ale musi.

      Odpowiedz ↓

  5. Ustawodawcy naprawdę powinni kiedyś coś zrobić w praktyce, a później pisać paragrafy. Kto będzie wysyłał listem paragony? Do tego proszę pamiętać, że nadal obowiązuje ustawowy obowiązek wydania paragonu z chwilą sprzedaży (dostawy), za który można dostać karę za wykroczenie skarbowe, zatem przysyłanie listem paragonu po kilku dniach jest absurdem i kończyło by się na donosach kupujących do US o brak dokumentu potwierdzającego sprzedaż.

    Odpowiedz ↓

    1. Z przepisów podatkowych wynika, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych obowiązany jest wydać paragon klientowi. Sprzedaż przez internet ma jednak szczególny charakter – wiąże się z brakiem osobistego kontaktu z nabywcą, wobec tego w takim przypadku dopuszczalne jest wysłanie pocztą paragonu nabywcy.

      Pozdrawiamy!

      Odpowiedz ↓

      1. Prowadzę sklep wysyłkowy i niestety nieotrzymanie paragonu przez kupującego zazwyczaj kończy się na awanturze. Nie spotkałem się z tłumaczeniem,że przepraszam, ale wystawimy paragon za kilka dni i wyślemy go pocztą. Absurd.Ponadto na paragonie ujmowane są kwoty , które są podstawą rozliczenia podatku dochodowego. Jakie były dotychczas interpretacje organów skarbowych w tej kwestii? Może chociaż jedna interpretacja dot. dawnego pobrania i paragonów?

        Odpowiedz ↓

  6. Tylko zastanawia mnie jedna rzecz – jak wydrukuje paragon w następnym miesiącu bo tak zostanie dostarczona przesyłka, to o ile sie nie mylę, z punktu podatku dochodowego, będę miał źle ujęta sprzedaż, bo będzie nabita na kasę fiskalną w następnym miesiącu niż faktycznie miała miejsce sprzedaż. I co tym momencie zrobić?

    Odpowiedz ↓

    1. Owszem, może pojawić się taka sytuacja. Ze względu na odmienne uregulowania dotyczące obowiązku podatkowego w podatku dochodowym i w VAT, konieczne byłoby w takim przypadku odpowiednie skorygowanie sprzedaży wykazanej w raporcie miesięcznym z kasy fiskalnej.

      Odpowiedz ↓

      1. Nie zgadzam się wg przepisow obowiązujących do konca 2013 r paragon z kasy fiskalnej należało wydrukować w dniu wysyłki towaru „za pobraniem” i wysłać razem z towarem- w tym dniu powstał obowiązek podatkowy w pod. dochodowym a Vat należało rozliczyć w dniu wpływu pobrania na konto. Jeżeli pobranie wpłynęło w kolejnym miesiącu to Vat z tej transakcji rozliczało się w tym miesiącu. Nie trzeba robić żadnych korekt raportów miesięcznych tylko odpowiednio ujac w rejestrach Vat.

        Odpowiedz ↓

  7. Nikt nie wspomina o wystawianiu faktur z odroczonym terminem płatnosci np 21 dni, a takie istnieją . Jak tu wygląda moment powstania obowiazku.

    Odpowiedz ↓

  8. Agnieszka Czyszczoń

    Witam proszę napisać czy dobrze rozumiem rozwiązaniem problemu z paczkami pobraniowymi byłoby wysłanie do klienta towaru wraz z fakturą ale na fakturze nie może być żadnej daty tak? tylko kolejny nr oraz adnotacja że wysyłka za pobraniem.
    A później jak potwierdzimy że klient otrzymał tą paczkę drukujemy paragon i dopinamy do faktury.

    Odpowiedz ↓

  9. a jak prowadzę e-sklep w modelu dropshippingowym to jak mam dostarczyć paragon do klienta ?

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Jak wygląda promocja świąteczna w e-sklepach? Podsumowanie badania GetResponse oraz infografika

getresponse-logoNewslettery i komunikaty w social media informujące o rabatach, specjalnych promocjach oraz darmowej dostawie. Tak najczęściej wygląda promocja świąteczna sklepów internetowych – wynika z badania przeprowadzonego przez ekspertów GetResponse, zrealizowanego m.in. dzięki patronatowi eKomercyjnie.pl.

Eksperci z GetResponse, największego w Polsce dostawcy usług email marketingowych, sprawdzili jakie narzędzia i strategie wykorzystują sklepy internetowe w prowadzonych przez nich promocjach świątecznych. Z badania wynika, że najczęściej w promocjach świątecznych wykorzystywane są portale społecznościowe (22%) oraz email marketing (19%). Na trzecim miejscu uplasowały się działania SEO oraz kampanie banerowe (14%). Co ciekawe, obecność w porównywarkach cen pod kątem świąt zadeklarowało tylko 8% właścicieli e-sklepów.

W przypadku wyboru najskuteczniejszych narzędzi bezkonkurencyjny okazał się email marketing, na który głosowała aż 1/4 badanych. Dlatego też, aż 32% właścicieli e-sklepów zadeklarowało, że w okresie świątecznym wysyła znacznie więcej newlsetterów niż zazwyczaj. Na drugim miejscu pod względem skuteczności znalazły się portale społecznościowe (21%), a ostatnie miejsce na podium przypadło działaniom SEO (16%). Mimo, że kampanie banerowe są trzecim najczęściej wykorzystywanym narzędziem w kampaniach świątecznych, to na ich skuteczność liczy już tylko 8% badanych.

Wiadomość email to również najpopularniejsze narzędzie do składania świątecznych życzeń. Z tej formy komunikacji korzysta aż 42% e-sklepów. Z kolei 33% wybiera do tego portale społecznościowe, a 12% blog. Kartkę pocztową wysyła jedynie 9% badanych.

Najczęściej kampanie świąteczne opierają na rabatach i specjalnych promocjach (32%) oraz darmowej dostawie (20%). Mniej popularne są promocje ograniczone czasowo (17%), konkursy z nagrodami (10%) i schematy gratisowe, np. kup 2, a 3 otrzymasz gratis (10%).

Dla niemal połowy e-sklepów głównym celem promocji świątecznej jest po prostu wzrost sprzedaży. Natomiast, budowanie relacji z klientami i zwiększenie rozpoznawalności marki e-sklepu to cel świątecznych działań marketingowych 22,5% e-sklepów.

Najczęściej promocje e-sklepów startują w drugiej połowie listopada lub na początku grudnia (40%), a kończą się wyprzedażą na początku nowego roku (33%).

W przypadku 82% e-sklepów adresatami promocji są zarówno nowi, jak i obecni klienci. A 55% stara się traktować stałych klientów wyjątkowo, dlatego przygotowuje dla nich specjalną ofertę świąteczną.

Ciągła popularyzacja poczty elektronicznej sprawia, że wysyłka newslettera jest jednym z najłatwiejszych i najtańszych sposobów na komunikację oferty promocyjnej i zachęcenia klienta do odwiedzenia sklepu internetowego. Cieszy również fakt, że większość przedstawicieli e-sklepów deklaruje tworzenie zróżnicowanej komunikacji dla stałych i obecnych klientów. Wskazuje to na rosnącą popularność narzędzi do segmentacji baz mailingowych oraz targetowania wysyłek. – komentuje wyniki badania Maciej Ossowski, Dyrektor Działu Edukacji w Getresponse.

Wyniki badania nie są dla nas zaskoczeniem. Obserwujemy bardzo duże zaangażowanie klientów w okresie świątecznym. Poza prowadzeniem kampanii, przedsiębiorcy wiele uwagi poświęcają wprowadzeniu świątecznych akcentów w wyglądzie e-sklepów oraz złożeniu życzeń klientom. Często, dołączają do tego specjalne prezenty w postaci kuponów rabatowych, które dodatkowo stymulują wzrost sprzedaży. – mówi Agnieszka Lekszycka, Marketing Specialist w Shoplo.com.

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 450 sklepów internetowych. Poniżej infografika ze szczegółowymi wynikami (duża wersja dostępna tutaj).

promocja-swiateczna-getresponse-infografika

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Poczta Polska: w okresie świątecznym jest już prawie 45 proc. więcej paczek

poczta-polska-logo-maleW minionym tygodniu (2-8 grudnia) Barometr Świąteczny Poczty Polskiej osiągnął poziom 144,67 proc., co oznacza, że Polacy wysłali o prawie 45 proc. więcej paczek, niż zwykle. Wpływ na wzrost liczby nadawanych paczek miał przypadający 2 grudnia Dzień Darmowej Dostawy.

Barometr Świąteczny Poczty Polskiej – wskaźnik mierzący poziom gorączki świątecznej osiągnął 144,67 proc. Bieżący odczyt jest znacząco wyższy od odczytu z analogicznego okresu roku poprzedniego, który wyniósł 129,34 proc. Niewiele już też brakuje mu do rekordowego odczytu z zeszłego roku – 150,67 proc. To pokazuje, że świąteczna gorączka ma znacznie wyższą temperaturę, niż rok temu.

barometr-poczta-polska

Wpływ na wzrost liczby nadawanych paczek miał także przypadający 2 grudnia Dzień Darmowej Dostawy. W ramach tej akcji klienci prawie 2,5 tys. sklepów internetowych mogli uzyskać bezpłatną dostawę towaru bez względu na wartość zakupów i sposób zapłaty.

– Z okazji Dnia Darmowej Dostawy zaobserwowaliśmy dodatkowy, sięgający 10 proc., wzrost liczby wysłanych paczek. To oznacza, że Polacy chętnie skorzystali z możliwości robienia zakupów z bezpłatną wysyłką. Chętnie też wybierali Pocztę Polską, jako najlepszego dostawcę zakupionych towarów – mówi Sławomir Żurawski, dyrektor odpowiadający w Poczcie Polskiej za usługi paczkowo-kurierskie.

Odczyty Barometru Świątecznego Poczty Polskiej są publikowane raz w tygodniu w okresie od 27 listopada do dnia 24 grudnia 2013 r. na stronie barometrswiateczny.pl.

Barometr Świąteczny Poczty Polskiej to wyrażony w procentach stosunek liczby wszystkich paczek wysłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej w danym tygodniu do średniej przeciętnej liczby paczek wysłanych tygodniowo w okresie od 1 lutego do 31 października. Przykładowo: jeśli barometr pokazuje wartość 150%, to liczba wysłanych w tygodniu paczek przekracza średnią liczbę paczek wysłanych tygodniowo od 1 lutego do 31 października o 50%. Do barometru wliczane są wszystkie paczki pocztowej krajowe i zagraniczne, oraz przesyłki kurierskie Pocztex i EMS nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A.

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)